Zondagsheiliging

Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Orchidee »

Worden veel dingen niet gedaan of gelaten om voor onszelf maar een gerust geweten te kweken?
Word het echt uit liefde voor God gedaan of gelaten?
Ik heb het idee dat dat vaak helemaal geen rol speelt met het houden van wetten, geboden en verboden.
Het hoort nu eenmaal zo.
Zo zijn we het nu eenmaal gewend.
Zo is het altijd geweest.

Maken we ons ook zo druk om de Hoofdzaak?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zondagsheiliging

Bericht door DDD »

Mara schreef:
DDD schreef:Toch zijn er werkelijk mensen die menen dat zij de zondagsrust eerbiedigen door de halve zondagavond te slapen en om kwart over twaalf te gaan werken.
Ja de Urker vissers.
Maar deze mensen leggen dat zichzelf op.
Zo stok ben ik niet maar in mijn jeugd lieten mensen veel dingen na op zondag.
Niet omdat het zo persé als iets zondigs werd gezien, maar omdat als je het ene loslaat, het volgende zich aandient.
En ik moet hier heel vaak aan terugdenken.
Want dat is gebeurd, met het loslaten van veel zaken w.b. zondagsheiliging, ging het in rap tempo slechter met veel kerken.
En zo is het nog steeds, de ene zonde zet de deur open naar de andere.
Ik moet dit tot mijn eigen schaamte ook bekennen.
Ik zie dat meer als misbruik maken van de zondagsrust dan als iets opleggen. De zondag is wel een rustdag, maar niet bedoeld om te slapen zodat je aan het einde van de avond kunt gaan werken. De nacht is om te slapen.
Online
Bertiel
Berichten: 4557
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Bertiel »

DDD schreef:
Mara schreef:
DDD schreef:Toch zijn er werkelijk mensen die menen dat zij de zondagsrust eerbiedigen door de halve zondagavond te slapen en om kwart over twaalf te gaan werken.
Ja de Urker vissers.
Maar deze mensen leggen dat zichzelf op.
Zo stok ben ik niet maar in mijn jeugd lieten mensen veel dingen na op zondag.
Niet omdat het zo persé als iets zondigs werd gezien, maar omdat als je het ene loslaat, het volgende zich aandient.
En ik moet hier heel vaak aan terugdenken.
Want dat is gebeurd, met het loslaten van veel zaken w.b. zondagsheiliging, ging het in rap tempo slechter met veel kerken.
En zo is het nog steeds, de ene zonde zet de deur open naar de andere.
Ik moet dit tot mijn eigen schaamte ook bekennen.
Ik zie dat meer als misbruik maken van de zondagsrust dan als iets opleggen. De zondag is wel een rustdag, maar niet bedoeld om te slapen zodat je aan het einde van de avond kunt gaan werken. De nacht is om te slapen.
bij vissers werkt dat niet zo. Die hebben met nachtvangst en getij te maken. (edit, even het beginwoord weggehaald :D )
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Mara »

Bertiel schreef: bij vissers werkt dat niet zo. Die hebben met nachtvangst en getij te maken. (edit, even het beginwoord weggehaald :D )
Zoals jij het hier zegt klopt het ook niet. Als ze om 24 uur uitvoeren, moesten ze eerst naar de visgronden varen of ze rijden naar hun kotter die elders in een haven afgemeerd ligt. De Noordzeekotters.
En alhoewel de strikte zondagsrust steeds moeilijker te bewaken is, houdt een groot deel zich er nog steeds aan.
En bij deze mensen is het niet een opgelegd iets, dat is beleving.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Online
Bertiel
Berichten: 4557
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Bertiel »

Mara schreef:
Bertiel schreef: bij vissers werkt dat niet zo. Die hebben met nachtvangst en getij te maken. (edit, even het beginwoord weggehaald :D )
Zoals jij het hier zegt klopt het ook niet. Als ze om 24 uur uitvoeren, moesten ze eerst naar de visgronden varen of ze rijden naar hun kotter die elders in een haven afgemeerd ligt. De Noordzeekotters.
En alhoewel de strikte zondagsrust steeds moeilijker te bewaken is, houdt een groot deel zich er nog steeds aan.
En bij deze mensen is het niet een opgelegd iets, dat is beleving.
Je meent het. M’n vader was visserman dus ik weet waarover ik praat.
Maar wat ik wil zeggen is dat ze niet een nacht kunnen slapen en de andere dag beginnen.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Mara »

Bertiel schreef: Je meent het. M’n vader was visserman dus ik weet waarover ik praat.
Maar wat ik wil zeggen is dat ze niet een nacht kunnen slapen en de andere dag beginnen.
O, zeg dat dan. ;)
Visserman op Urk?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zondagsheiliging

Bericht door DDD »

Mara schreef:
Bertiel schreef: bij vissers werkt dat niet zo. Die hebben met nachtvangst en getij te maken. (edit, even het beginwoord weggehaald :D )
Zoals jij het hier zegt klopt het ook niet. Als ze om 24 uur uitvoeren, moesten ze eerst naar de visgronden varen of ze rijden naar hun kotter die elders in een haven afgemeerd ligt. De Noordzeekotters.
En alhoewel de strikte zondagsrust steeds moeilijker te bewaken is, houdt een groot deel zich er nog steeds aan.
En bij deze mensen is het niet een opgelegd iets, dat is beleving.
Zondagsrust zou het mijns inziens zijn als ze om zes of zeven uur 's ochtends vertrokken. Niet als ze aan het einde van de avond vertrekken.

Er is mijns inziens geen verschil tussen om acht uur 's avonds in de auto stappen naar Frankrijk en dan 's nachts slapen en om acht uur zondagavond gaan slapen en des nachts reizen.

In beide gevallen haal je iets van de zondag af.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Mara »

DDD schreef:
Mara schreef:
Bertiel schreef: bij vissers werkt dat niet zo. Die hebben met nachtvangst en getij te maken. (edit, even het beginwoord weggehaald :D )
Zoals jij het hier zegt klopt het ook niet. Als ze om 24 uur uitvoeren, moesten ze eerst naar de visgronden varen of ze rijden naar hun kotter die elders in een haven afgemeerd ligt. De Noordzeekotters.
En alhoewel de strikte zondagsrust steeds moeilijker te bewaken is, houdt een groot deel zich er nog steeds aan.
En bij deze mensen is het niet een opgelegd iets, dat is beleving.
Zondagsrust zou het mijns inziens zijn als ze om zes of zeven uur 's ochtends vertrokken. Niet als ze aan het einde van de avond vertrekken.

Er is mijns inziens geen verschil tussen om acht uur 's avonds in de auto stappen naar Frankrijk en dan 's nachts slapen en om acht uur zondagavond gaan slapen en des nachts reizen.

In beide gevallen haal je iets van de zondag af.
Het is duidelijk dat je niets van Urkers afweet.
En kom jij hen even vertellen dat ze dit al honderden jaren fout doen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zondagsheiliging

Bericht door DDD »

Precies. Dat lijkt me geen argument.

Overigens kan dit hooguit spelen sinds de vloot in Frankrijk ligt.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Geytenbeekje »

Het punt is ook wel dat als je zondagnacht om 00.15 uur vertrekt dat je voor die tijd voorbereiding hebt gedaan en aan het werk denkt op zondag.
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zondagsheiliging

Bericht door DDD »

Natuurlijk. Dat is net zoiets als dat ik alvast om 00.00 uur begin met werken en dan vooraf van 19.00 tot 24.00 uur ga slapen.

Niks mis mee als je ergens op tijd moet zijn. Maar dan moet je niet doen alsof dat iets wezenlijk anders is dan om zeven uur op zondagavond gaan werken. Want dan houd je jezelf danig voor de gek.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Zondagsheiliging

Bericht door Orchidee »

Mara schreef:
DDD schreef:
Mara schreef:
Bertiel schreef: bij vissers werkt dat niet zo. Die hebben met nachtvangst en getij te maken. (edit, even het beginwoord weggehaald :D )
Zoals jij het hier zegt klopt het ook niet. Als ze om 24 uur uitvoeren, moesten ze eerst naar de visgronden varen of ze rijden naar hun kotter die elders in een haven afgemeerd ligt. De Noordzeekotters.
En alhoewel de strikte zondagsrust steeds moeilijker te bewaken is, houdt een groot deel zich er nog steeds aan.
En bij deze mensen is het niet een opgelegd iets, dat is beleving.
Zondagsrust zou het mijns inziens zijn als ze om zes of zeven uur 's ochtends vertrokken. Niet als ze aan het einde van de avond vertrekken.

Er is mijns inziens geen verschil tussen om acht uur 's avonds in de auto stappen naar Frankrijk en dan 's nachts slapen en om acht uur zondagavond gaan slapen en des nachts reizen.

In beide gevallen haal je iets van de zondag af.
Het is duidelijk dat je niets van Urkers afweet.
En kom jij hen even vertellen dat ze dit al honderden jaren fout doen.
Misschien is dat wel zo @MaraAfbeelding
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Zondagsheiliging

Bericht door eilander »

Geytenbeekje schreef:Het punt is ook wel dat als je zondagnacht om 00.15 uur vertrekt dat je voor die tijd voorbereiding hebt gedaan en aan het werk denkt op zondag.
Ik zou willen dat ik mijn werk op zondag helemaal los kon laten, al raak ik mijn zakelijke laptop op zondag met geen vinger aan.
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zondagsheiliging

Bericht door DDD »

Ik weet niet waarom het hinderlijk is dat je op zondag ook aan je werk denkt, maar in ieder geval kan ik je dan aanbevelen om niet om vijf over twaalf zondagavond te beginnen met werken. Dat lijkt mij vragen om problemen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Zondagsheiliging

Bericht door eilander »

DDD schreef:Ik weet niet waarom het hinderlijk is dat je op zondag ook aan je werk denkt, maar in ieder geval kan ik je dan aanbevelen om niet om vijf over twaalf zondagavond te beginnen met werken. Dat lijkt mij vragen om problemen.
In mijn optiek is het Bijbels om de zondag te wijden aan de dienst van God, vooral met de gemeente opgaan onder de prediking en thuis spreken over God, Zijn Woord en Zijn dienst. Lezen van de Bijbel en wat daarop gegrond is.
Dat is voor mij zondag. Dan vind ik het jammer als ik op die dag nog zit te denken aan mijn werk. Dan bedoel ik natuurlijk niet zoiets als: o ja ik moet morgen om 9 uur in X zijn ofzo. Maar wel: hoe zal ik die lastige bespreking aanpakken... of hoe kan ik bezuinigingen realiseren.
Plaats reactie