Zondagsheiliging

Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Arja »

Van Ewijk schreef:
albion schreef:Ik heb een vraag over het 4e gebod. De zondagsheiliging. Wanneer begint de zondag? Is dat om 12. oo uur
's nachts? Tot 24.oo uur 's morgens en dan begint de maandag?
Maar wanneer is het zaterdagnacht?
Wanneer is het zondagnacht?
Maandagnacht?
De bijbel geeft hier geen uitsluitsel over. Nu hoorde ik dat onze telling is naar de Babylonische jaartelling, klopt dat? Ik vraag dat om dat we hier een discussie over hebben thuis, waar ik niet adequaat een antwoord op had. De zondag wordt in 'ere' gehouden, betekent dus dat er zondag niet gewerkt wordt, of andere bezigheden gedaan worden. Maar ik zit met die 1ste 2 uren van 00-2.00 uur. Meestal zeg je volgens Gods woord...etc., nu kwam ik er niet mee weg...
Ik houd het praktisch en realistisch.
De Zondag begint voor mij vanaf het moment dat ik opsta en eindigt voor mij als ik weer naar bed ga.
En aangezien ik op die dag vrijwel nooit na twaalven naar bed ga hoef ik daar niet over in te zitten.
Ik denk meer aan wat er in genesis 2 staat:
Als nu God op den zevenden dag volbracht had Zijn werk, dat Hij gemaakt had, heeft Hij gerust op den zevenden dag van al Zijn werk, dat Hij gemaakt had. En God heeft den zevenden dag gezegend, en dien geheiligd; omdat Hij op denzelven gerust heeft van al Zijn werk, hetwelk God geschapen had, om te volmaken.
De sabbat begint deze week op vrijdagavond om 17:10 en eindigt deze week op zaterdagavond om 16:29. Als we dat nou ongeveer ook eens aanhouden voor de zondag? Dan begint onze zondag met zonsondergang op zaterdag en sluit op zondag als de zon onder gaat. Grapje hoor. Onze zondag begint door onze 24-uurstijdsindeling om 0:00:00 en eindigt om 23:59. De sabbat niet. Die blijft Joods. Overigens: in België en Nederland geldt tegenwoordig volgens ISO 8601 en NEN 2772 officieel de maandag als de eerste dag.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Posthoorn »

Posthoorn schreef:
Lilian1975 schreef: Ik bedoelde, maar dat gaat nu op mijn geheugen, dat hij het wel noemde maar niet echt de beweegredenen vanuit de Schrift voor zeg maar Europa. Ik dacht dat ik toen dacht. Valt er echt niet iets meer over te zeggen?

Kan je eens wat verder uitwerken, als je tijd hebt. Wat je bedoelt met schriftkritisch en het ontstaan sabbat. Bedoel je dat gedeelte waar hij schrijft over sabbat tegen over rustdag omliggende volkeren. En dat de sabbat aanvankelijk een veel minder strict karakter had zoals later in OT?
Ik meen me zelfs te herinneren dat hij zoiets zij als dat het vooral rust voor de landbouw was?

Ik probeerde gisteren het boekje zelf op te zoeken. Maar vrees dat het uitgeleend is aan een bekende. Weet alleen niet aan wie dan :nonnon
De auteur focust vooral op de historische lijn. En hij denkt dat de puriteinse visie is ontstaan doordat de zondag in het Engelse taalgebied 'sabbat' werd genoemd. Terwijl in romaanstalige landen het woord 'sabbat' nog doorklinkt in de naam van 7e dag en die naam dus níét voor de 1e dag van de week werd gebruikt.

Het Schriftkritische zit 'm in het feit dat hij niet verwijst naar de sabbat zoals ingesteld bij de schepping, maar suggereert dat Israël deze heeft overgenomen van omliggende volken!
Aanvullend op mijn eerdere post: de schrijver verklaart zeker wel de motieven van degenen die de zondag als sabbat opvatten. Dan kom je op het onderscheid uit tussen het 'zedelijke' van het gebod, dat blijvend is, en het 'ceremoniële', dat nu niet meer geldt. Een opvatting die al dateert van vroeger eeuwen. Je vindt die bijv. ook bij Thomas van Aquino terug.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Mara »

Arja schreef: De sabbat begint deze week op vrijdagavond om 17:10 en eindigt deze week op zaterdagavond om 16:29. Als we dat nou ongeveer ook eens aanhouden voor de zondag? Dan begint onze zondag met zonsondergang op zaterdag en sluit op zondag als de zon onder gaat. Grapje hoor. Onze zondag begint door onze 24-uurstijdsindeling om 0:00:00 en eindigt om 23:59. De sabbat niet. Die blijft Joods. Overigens: in België en Nederland geldt tegenwoordig volgens ISO 8601 en NEN 2772 officieel de maandag als de eerste dag.
Ik herinner me een preek van ds van Ek hierover.
Wij zijn thuis opgevoed met: zaterdagavond voor 12 uur thuis, want dan begint de zondag.
De meesten van ons denk ik. ;)
Maar hij legde uit dat het bijbelser is om de zonsondergang van zaterdag te nemen, als begin van de zondag.
En te laten eindigen als de zon op zondagavond ondergaat.
Dat zou zaken wel anders kunnen maken voor mensen die de strikte zondagsrust handhaven.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Van Ewijk »

Leuk topic voor de informatie.
Vermakelijk, licht verteerbaar en enigszins informatief.
Maar zoals altijd zijn er ook mensen die haarkloven en ook hier serieus gewicht aan geven.
Er is heus niks zaligmakend aan om met een stopwatch op de rand van je bed te gaan zitten wachten op het begin en einde van de Zondag .
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Mara »

Van Ewijk schreef:Leuk topic voor de informatie.
Vermakelijk, licht verteerbaar en enigszins informatief.
Maar zoals altijd zijn er ook mensen die haarkloven en ook hier serieus gewicht aan geven.
Er is heus niks zaligmakend aan om met een stopwatch op de rand van je bed te gaan zitten wachten op het begin en einde van de Zondag .
Er is niks wat je doet of laat op zich zaligmakend.
Maar hoe nauw neem je de geboden?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Van Ewijk »

Mara schreef:
Van Ewijk schreef:Leuk topic voor de informatie.
Vermakelijk, licht verteerbaar en enigszins informatief.
Maar zoals altijd zijn er ook mensen die haarkloven en ook hier serieus gewicht aan geven.
Er is heus niks zaligmakend aan om met een stopwatch op de rand van je bed te gaan zitten wachten op het begin en einde van de Zondag .
Er is niks wat je doet of laat op zich zaligmakend.
Maar hoe nauw neem je de geboden?
Laat ik om te beginnen in alle nederigheid te erkennen dat ik ook een zondig mens ben.
Over de geboden, de geboden neem je of die neem je niet.
Daar bestaan geen gradaties in.
Maar maak er geen circus van met schijnvroom en robotachtige elementen zoals digitale kloktijden.
We zijn nog altijd als mens geschapen en niet als automatische eierwekkers.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Mara »

Van Ewijk schreef: Maar maak er geen circus van met schijnvroom en robotachtige elementen zoals digitale kloktijden.
We zijn nog altijd als mens geschapen en niet als automatische eierwekkers.
Ik vind circus wel een kwetsende benaming eerlijk gezegd.
Ik heb diverse oorlogsfilms gezien en de joden hielden zich zelfs in de meest barre omstandigheden in de getto aan de
religieuze voorschriften.
Een bord gekleurd water met een sliertje erin, suggereerde dat er kippensoep was, de traditionele vrijdagavond maaltijd.

"De wekelijkse viering van de sjabbat, de zevende dag, begint op vrijdagavond bij zonsondergang en eindigt op zaterdagavond bij zonsondergang. Het is een dag van rust, ter herinnering aan de zevende dag van de schepping, toen God uitrustte. Er heerst een algemene werkonthouding, wat impliceert een verbod om vuur te maken, te koken, te dragen en handel te drijven, dus geld uit te geven of te ontvangen. Het voedsel, dat van te voren bereid is, wordt warm gehouden in een zogenaamde sjabbatoven."
https://www.jck.nl/nl/woordenlijst/sjabbat

Waarom worden bepaalde principes tegenwoordig niet meer begrepen?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Van Ewijk »

Mara schreef:
Van Ewijk schreef: Maar maak er geen circus van met schijnvroom en robotachtige elementen zoals digitale kloktijden.
We zijn nog altijd als mens geschapen en niet als automatische eierwekkers.
Ik vind circus wel een kwetsende benaming eerlijk gezegd.
Ik heb diverse oorlogsfilms gezien en de joden hielden zich zelfs in de meest barre omstandigheden in de getto aan de
religieuze voorschriften.
Een bord gekleurd water met een sliertje erin, suggereerde dat er kippensoep was, de traditionele vrijdagavond maaltijd.

"De wekelijkse viering van de sjabbat, de zevende dag, begint op vrijdagavond bij zonsondergang en eindigt op zaterdagavond bij zonsondergang. Het is een dag van rust, ter herinnering aan de zevende dag van de schepping, toen God uitrustte. Er heerst een algemene werkonthouding, wat impliceert een verbod om vuur te maken, te koken, te dragen en handel te drijven, dus geld uit te geven of te ontvangen. Het voedsel, dat van te voren bereid is, wordt warm gehouden in een zogenaamde sjabbatoven."
https://www.jck.nl/nl/woordenlijst/sjabbat

Waarom worden bepaalde principes tegenwoordig niet meer begrepen?
Sorry, maar deze vergelijking met de Jodenvervolging gaat volkomen mank en vind ik erg laakbaar.
Dat ging over overleven.

Wat die mensen aan gruwel hebben meegemaakt is met geen pen of film te beschrijven en met geen fantasie te bevatten.
Die mensen probeerden in die nooit eerder vertoonde gruwelen steun te vinden in noodgedwongen varianten van rituelen en geloofsgebruiken enkel en alleen om de moed er in te houden en het geloof in God vast te houden.

Bovendien zijn dergelijke Joodse tradities en gebruiken algemeen en als het over overleven in kampen gaat al zeer zeker niet in de verste verte te vergelijken met onze luxepositie in modern NL met vrijheid van godsdienst en democratische zorgstaat waar iemand die wakker word vanuit een warm en veilig bed er zijn of haar eigen draai aan geeft.
Dan komt het gewoon meer op betekenisloos uithollen er van.

Sorry, maar als amateur-historicus die regelmatig met die generatie heeft gesproken en het desbetreffende materiaal heeft bekeken vind ik deze vergelijking erg laakbaar, niet te zeggen volstrekt smakeloos.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Mara »

Van Ewijk schreef: Sorry, maar deze vergelijking met de Jodenvervolging gaat volkomen mank en vind ik erg laakbaar.
Nee, het gaat over het vieren van de sabbath, ook in de meest barre omstandigheden.
En nog steeds wordt het zo gevierd in veel gezinnen.
DAT was het punt dat ik maakte.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Van Ewijk »

Mara schreef:
Van Ewijk schreef: Sorry, maar deze vergelijking met de Jodenvervolging gaat volkomen mank en vind ik erg laakbaar.
Nee, het gaat over het vieren van de sabbath, ook in de meest barre omstandigheden.
En nog steeds wordt het zo gevierd in veel gezinnen.
DAT was het punt dat ik maakte.
En nog steeds vieren ook veel christenen in onderdrukte landen de Zondag, zij het op individuele of culture basis.
Met erediensten in schuilkerk en huis.
Noem als voorbeeld Noord-Korea en Syrië.
Erg bewonderenswaardig en om dankbaar voor te zijn.

Maar dit topic gaat over de meest ideale manier van naleving in NL.
En daar schieten wij wel eens door met schijnvroomheid.
Waar trouwens geen enkel mens, mijzelf inclusief, van gevrijwaard is.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Zita »

Ik denk omdat de regels een bijzonder eigen leven zijn gaan leiden, los van het achterliggende idee.
In mijn jeugd was de 12-uur-regel op zaterdagavond in sommige gezinnen heel belangrijk. Alle verkeersregels werden overtreden om maar om 12 uur thuis te zijn.
Op Urk hoorde je van jongeren die tot 12 uur bezig waren met de teststraat in brand steken. Na 12 uur niet meer, want toen was het zondag.
Idem voor de rokken: het idee is kuis gekleed gaan met onderscheid tussen mannenkleding en vrouwenkleding. De regel werd: meisjes dragen een rok. De praktijk werd dat meisjes een bizar kort en strak rokje kunnen dragen, maar zich dan toch aan de regel houden.
Kortom: als je het achterliggende idee kwijt bent, gaat de gedragsregel soms rare dingen doen en verlies je het doel uit het oog.
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Ukkie »

Zita schreef:Ik denk omdat de regels een bijzonder eigen leven zijn gaan leiden, los van het achterliggende idee.
In mijn jeugd was de 12-uur-regel op zaterdagavond in sommige gezinnen heel belangrijk. Alle verkeersregels werden overtreden om maar om 12 uur thuis te zijn.
Op Urk hoorde je van jongeren die tot 12 uur bezig waren met de teststraat in brand steken. Na 12 uur niet meer, want toen was het zondag.
Idem voor de rokken: het idee is kuis gekleed gaan met onderscheid tussen mannenkleding en vrouwenkleding. De regel werd: meisjes dragen een rok. De praktijk werd dat meisjes een bizar kort en strak rokje kunnen dragen, maar zich dan toch aan de regel houden.
Kortom: als je het achterliggende idee kwijt bent, gaat de gedragsregel soms rare dingen doen en verlies je het doel uit het oog.
Hier ben ik het helemaal mee eens!!!
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Adagio »

Van Ewijk schreef:We zijn nog altijd als mens geschapen en niet als automatische eierwekkers.
Ja, met dien verstande dat een zekere kudde-mentaliteit (in 'wethouderscapaciteiten') de mens ook niet vreemd is. Dus dan is het maar net van belang wie de herder is van de kudde waarin je meeloopt.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Van Ewijk »

Zita schreef:Ik denk omdat de regels een bijzonder eigen leven zijn gaan leiden, los van het achterliggende idee.
In mijn jeugd was de 12-uur-regel op zaterdagavond in sommige gezinnen heel belangrijk. Alle verkeersregels werden overtreden om maar om 12 uur thuis te zijn.
Op Urk hoorde je van jongeren die tot 12 uur bezig waren met de teststraat in brand steken. Na 12 uur niet meer, want toen was het zondag.
Idem voor de rokken: het idee is kuis gekleed gaan met onderscheid tussen mannenkleding en vrouwenkleding. De regel werd: meisjes dragen een rok. De praktijk werd dat meisjes een bizar kort en strak rokje kunnen dragen, maar zich dan toch aan de regel houden.
Kortom: als je het achterliggende idee kwijt bent, gaat de gedragsregel soms rare dingen doen en verlies je het doel uit het oog.
Zeer nauw verwant aan mijn standpunt zoals ik er tegen aan kijk en veel beter verwoord ook.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Marck »

Van een serieuze vraag over zondagsheiliging naar verkleinwoordjes? Of heb ik wat gemist? Kan natuurlijk

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk
Plaats reactie