Zondagsheiliging

albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Zondagsheiliging

Bericht door albion »

Nee dat is niet waar, de farizeeen hadden er wetjes bijverzonnen, net als dat een beetje koren plukken oogsten zou zijn, maar als je stroom gebruikt, werken en mensen voor je, andersom hoe zou je het vinden om bij een elektriciteitscentrale te werken in de continudienst?
Tja die wetjes.. hoe zit het dan in het Oude Testament met het Manna? Elke dag moesten ze Manna rapen, laten ze het staan voor de volgende dag was het niet meer te eten. Behalve vrijdag, dan mochten ook voor de sabbath meenemen. En dat bleef dan goed.
Eten voor zondag werd, voor zover dat mogelijk was, op zaterdag reeds bereid. Toch dwong dat respect af. Het laatste lijkt me trouwens wel een verdedigbaar gebruik wat navolging verdient.[/quote]

Ik ben ook zo opgegroeid, niet koken op zondag. Geen afwas doen op zondag... In Engeland bij de Strict Baptist zetten ze op zondag een koude maaltijd voor. Dus sla, koude bieten (kroten) in het zuur, een dik stuk ham, komkommer, tomaten etc. Heerlijk. En in sommige gezinnen eten ze wel 'potato in jacket ' of tewel een aardappel in de schil. Voor ze naar de kerk gaan, zetten ze de oven aan op een heel laag temperatuur en als zij uit de kerk terug komen, zijn de aardappelen gaar. In Schotland hebben ze dacht ik geen moeite met koken op zondag. Ik weet niet hoe het tegenwoordig is in de Strict Baptist gezinnen, ik vermoed dat zij ook dingen loslaten. Vroeger gingen ze met een mandje met sandwiches lopend naar de kerk, eten in de kerk, doen een rondje over het kerkhof (naast de kerk) of zitten bij elkaar te praten, terwijl de kinderen zondagsschool hebben, en de Church een prayer-meeting heeft. Na een pauze is er de middagdienst en gingen we weer lopend terug. Dat is ook allemaal verleden tijd.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Online
merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Zondagsheiliging

Bericht door merel »

albion schreef:
Laat de zondag gewoon om 0.00 uur (12 uur 's nachts) beginnen en 24 uur later eindigen.
U heeft problemen met de tijd van 0.00 - 2.00 uur. Waarschijnlijk met thuiskomen? Onthoud: de nacht is voor het ongedierte.
Nee niet met thuiskomen, maar hij en zijn vrienden zijn hier in de schuur bezig met muziek etc en wij willen graag dat zaterdagavond om 00.00 uur dit afgelopen moet zijn. Maar dit moet ik goed onderbouwen, want hij houdt niet van bijzaken. Het moet wel duidelijk zijn. Hij gelooft wel, maar gaat niet naar de kerk (kerkgangers vindt hij huichelaars, heeft zo het een en ander met ze meegemaakt...).
Hou oud is hij? Eerlijk gezegd vind ik het stipt om 0.00 stoppen met dingen doen op zaterdagavond ook vreemd, alsof je op zondagavond ineens om 0.00 weer alles gaat doen. Mijn ouders hanteerden eerst ook die lijn. Daar zijn ze mee opgehouden op het moment dat ik een keer op een oudjaarsavond die op zondagavond viel rond 0.30 naar een feest vertrok met de mededeling dat het nu toch maandag was. Dat viel indertijd ook niet goed.
Ik zou mij meer zorgen maken over eventuele geluidsoverlast. Ik zou nl niet blij zijn met buren waar het tot diep in de nacht lawaaierig is.
Online
DDD
Berichten: 28658
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zondagsheiliging

Bericht door DDD »

Toch zijn er werkelijk mensen die menen dat zij de zondagsrust eerbiedigen door de halve zondagavond te slapen en om kwart over twaalf te gaan werken.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Dodo »

Sterkte Albion, het is lastig als je kinderen groot zijn en andere wegen kiezen. Mijn advies zou zijn om zoveel mogelijk de goede band vast te houden, en het is fijn dat hij de zondag verder wel respecteert. Maar het is niet makkelijk, ik heb dit ook gehad. Het heeft me veel kopzorg gekost.
Het is niet alleen wát ze doen, maar ook dat ze afdwalen van een leven met God. Dat merk je in allerlei dingen en dat geeft veel zorg.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Mara »

DDD schreef:Toch zijn er werkelijk mensen die menen dat zij de zondagsrust eerbiedigen door de halve zondagavond te slapen en om kwart over twaalf te gaan werken.
Ja de Urker vissers.
Maar deze mensen leggen dat zichzelf op.
Zo stok ben ik niet maar in mijn jeugd lieten mensen veel dingen na op zondag.
Niet omdat het zo persé als iets zondigs werd gezien, maar omdat als je het ene loslaat, het volgende zich aandient.
En ik moet hier heel vaak aan terugdenken.
Want dat is gebeurd, met het loslaten van veel zaken w.b. zondagsheiliging, ging het in rap tempo slechter met veel kerken.
En zo is het nog steeds, de ene zonde zet de deur open naar de andere.
Ik moet dit tot mijn eigen schaamte ook bekennen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Online
merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Zondagsheiliging

Bericht door merel »

DDD schreef:Toch zijn er werkelijk mensen die menen dat zij de zondagsrust eerbiedigen door de halve zondagavond te slapen en om kwart over twaalf te gaan werken.
Daar hoor je mij ook niets over zeggen of iets ( negatiefs) van vinden.
Mara schreef: Zo stok ben ik niet maar in mijn jeugd lieten mensen veel dingen na op zondag.
Niet omdat het zo persé als iets zondigs werd gezien, maar omdat als je het ene loslaat, het volgende zich aandient.
En ik moet hier heel vaak aan terugdenken.
Want dat is gebeurd, met het loslaten van veel zaken w.b. zondagsheiliging, ging het in rap tempo slechter met veel kerken.
En zo is het nog steeds, de ene zonde zet de deur open naar de andere.
Ik moet dit tot mijn eigen schaamte ook bekennen.
Welke zonde heeft volgens jou dan tav zondagsheiliging zijn intrede gedaan?
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Geytenbeekje »

merel schreef:
DDD schreef:Toch zijn er werkelijk mensen die menen dat zij de zondagsrust eerbiedigen door de halve zondagavond te slapen en om kwart over twaalf te gaan werken.
Daar hoor je mij ook niets over zeggen of iets ( negatiefs) van vinden.
Mara schreef: Zo stok ben ik niet maar in mijn jeugd lieten mensen veel dingen na op zondag.
Niet omdat het zo persé als iets zondigs werd gezien, maar omdat als je het ene loslaat, het volgende zich aandient.
En ik moet hier heel vaak aan terugdenken.
Want dat is gebeurd, met het loslaten van veel zaken w.b. zondagsheiliging, ging het in rap tempo slechter met veel kerken.
En zo is het nog steeds, de ene zonde zet de deur open naar de andere.
Ik moet dit tot mijn eigen schaamte ook bekennen.
Welke zonde heeft volgens jou dan tav zondagsheiliging zijn intrede gedaan?
Ijsje eten op zondag
Online
merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Zondagsheiliging

Bericht door merel »

Is dat nieuw en inmiddels algemeen aanvaard?
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1241
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Klavart »

Geytenbeekje schreef:
merel schreef:
Mara schreef: Zo stok ben ik niet maar in mijn jeugd lieten mensen veel dingen na op zondag.
Niet omdat het zo persé als iets zondigs werd gezien, maar omdat als je het ene loslaat, het volgende zich aandient.
En ik moet hier heel vaak aan terugdenken.
Want dat is gebeurd, met het loslaten van veel zaken w.b. zondagsheiliging, ging het in rap tempo slechter met veel kerken.
En zo is het nog steeds, de ene zonde zet de deur open naar de andere.
Ik moet dit tot mijn eigen schaamte ook bekennen.
Welke zonde heeft volgens jou dan tav zondagsheiliging zijn intrede gedaan?
Ijsje eten op zondag
:nonnon Wat is er volgens jou zondig aan het eten van een ijsje op zondag?
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Geytenbeekje »

Van de ijscoman.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Geytenbeekje »

Van de ijscoman.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Mara »

merel schreef: Welke zonde heeft volgens jou dan tav zondagsheiliging zijn intrede gedaan?
Het kerkshoppen, verzuimen van de middagdienst, auto volladen met strandspullen en na de dienst meteen doorrijden naar het strand.
Daaraan gekoppeld het benzine tanken op de zondag.
Het verbaasde mij echt dat hier zo luchtig over werd gedaan, eerder.
Ik moest het een keer doen, en ik vond het verschrikkelijk.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Zondagsheiliging

Bericht door albion »

Hou oud is hij? Eerlijk gezegd vind ik het stipt om 0.00 stoppen met dingen doen op zaterdagavond ook vreemd, alsof je op zondagavond ineens om 0.00 weer alles gaat doen. Mijn ouders hanteerden eerst ook die lijn. Daar zijn ze mee opgehouden op het moment dat ik een keer op een oudjaarsavond die op zondagavond viel rond 0.30 naar een feest vertrok met de mededeling dat het nu toch maandag was. Dat viel indertijd ook niet goed.
Ik zou mij meer zorgen maken over eventuele geluidsoverlast. Ik zou nl niet blij zijn met buren waar het tot diep in de nacht lawaaierig is.
Wij wonen in een woonwijk waar je van elkaar geen hinder hebben. Alleen in de zomer als je in de tuin zit is het een ander verhaal. Het is een keer voorgekomen toen de buurman langs de 'garage' liep en het geluid hoorde vroeg of het wat zachter kon, en dat is geen probleem, dan gaat het een tandje zachter. We hebben nog geen klachten gehoord. Mijn neef woont twee huizen verder en van hem heb ik ook nog geen opmerking gehoord.
Liever hebben we dat hij om 11.oo uur stopt, maar uiterlijk om 12.00 uur. Maar het is gezellig, de groep die komt is eerst naar het café geweest, of naar een party en komen dan nog even 'afzakken'. Ik denk dat de buurt eerder hinder heeft van de auto's met de muziek als ze komen. (maar nogmaals de huizen zijn hier aardig geïsoleerd, met de zomer wordt dat anders, als alles openstaat).
Ja, daar had mijn zoon ook een handje van, zodra het 12.oo uur geweest is, om dan nog even naar een feest te gaan. Maar die tijd hebben we gelukkig achter de rug.
Hij is al lang volwassen en zou eigenlijk op zichzelf moeten gaan wonen. Hij ziet dat niet zitten (denkt dat hij voor zijn ouders moet zorgen, op zijn manier, vermoed ik). (wij hebben maar 1 zoon).
Eerlijk gezegd vind ik het stipt om 0.00 stoppen
. Dat doen de schippers in Werkendam, Urk etc. ook. Vroeger werd hier op het dorp de was gedaan, na 12 uur. Hoe dat ging weet ik ook niet. Ze hadden toen geen wasmachines.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Zondagsheiliging

Bericht door albion »

Ik heb een hele fijne jeugd gehad, maar mijn ouders (in dit geval mijn moeder, mijn vader liet het aan haar over), was heel beslist in sommige zaken. make-up werd niet toegestaan, deed ik het stiekem toch, was de volgende dag de spullen weg en ik had het hart niet om te vragen waar het gebleven is (het antwoord wetende, en de preek ook). Radio kwam niet in huis, laat staat tv. Dus toen ik op kamers ging en een radio kocht, had ik daar best wel moeite mee. Mijn zoon weet niet anders dan dat we een radio hebben, dus voor hem geen probleem.

Het volgende probleem is de DVD's. Bleef het nu maar bij een documentaire, ook dat verwaterd, een mooie film van een boek etc. De vrienden van mijn zoon en mijn zoon zelf ook vinden dat hypocriet. Er is geen verschil tussen een DVD/film en de TV (waar ze, om eerlijk te zijn, wel gelijk in hebben). TV zal voor mijn zoon dus ook geen probleem zijn, omdat hij al gewend is aan het kijken naar een film.

TV wordt door onze kerkenraad getolereerd, want die vinden dat de computer met open Internet veel erger is. Voor degenen die Internet nodig hebben voor hun werk moeten met kliksafe werken. Ik heb open Internet wat ik makkelijker vind. Je kunt natuurlijk overal op gaan zoeken, maar dat kan je met boeken ook en met de bus en trein kan je ook overal naar toe gaan als je dat wilt. Het mobieltje tegenwoordig
vind ik ook een ramp.

Het is wat Mara zegt, als je eenmaal iets loslaat, gaat het de volgende keer weer makkelijker. En ik haal Prediker maar weer aan:
Alleenlijk ziet, dit heb ik gevonden, dat God den mens recht gemaakt heeft, maar zij hebben veel vonden gezocht.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Susan »

De zondag zie ik als Opstandigsdag van de Heere Jezus.
Werkverbod op die dag is niet door God ingesteld.
Plaats reactie