Zondagsheiliging

Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10444
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Zita »

Herman schreef:Maar zonder de toevoeging 'in Nederland '.
Die toevoeging is een beperking. Als je bidt voor de Messiasbelijdende Joden, bid je dus ook voor de Messiasbelijdende Joden in Nederland. Daar hoef je daar toch niet persé een locatie bij te noemen?
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Johannes S »

Susanna schreef: Pas aan het einde van de eerste eeuw werd de naam christenen gebruikt (in Antiochië, een gemengde gemeente).
rond, circa 48 n. Jezus Christus geboorte.
https://www.statenvertaling.net/zoek.ph ... en&x=0&y=0
concilie/apostelconvent van Jeruzalem/Antiochië.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12005
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Herman »

Zita schreef:
Herman schreef:Maar zonder de toevoeging 'in Nederland '.
Die toevoeging is een beperking. Als je bidt voor de Messiasbelijdende Joden, bid je dus ook voor de Messiasbelijdende Joden in Nederland. Daar hoef je daar toch niet persé een locatie bij te noemen?
Dat klopt.
Ik zie het echter meer als een precisering en niet als een beperking. De naaste is toch allereerst de Messiasbelijdende Jood in eigen dorp of stad? In minder die in Ecuador of Israël.
ejvl
Berichten: 5737
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Zondagsheiliging

Bericht door ejvl »

Susanna schreef:
Delftenaar schreef:De zondagsinvulling in de gemeente van Calvijn zou nu opgetrokken wenkbrauwen veroorzaken. Dat ging destijds heel anders dan nu.
Ik weet dat niet. Was het erg strict?
Het is de opstandingsdag van de Heere Jezus. hier in Nederland een dag vrij, we mogen de dag helemaal apart zetten om met de dingen van God bezig te zijn. Hoe heerlijk is dat!
Ik denk juist minder strikt. Nog eerder werd er bijvoorbeeld gewoon op zondag gewerkt, ook door christenen, tussen de bijeenkomsten door.
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Ukkie »

[url] https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/25 ... ondag//url]
Een vraag en antwoord over de visie van Calvijn op de zondag.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Gebruikersavatar
Ora et labora
Berichten: 321
Lid geworden op: 01 jun 2020, 19:10

Re: RE: Re: Zondagsheiliging

Bericht door Ora et labora »

ejvl schreef:
Susanna schreef:
Delftenaar schreef:De zondagsinvulling in de gemeente van Calvijn zou nu opgetrokken wenkbrauwen veroorzaken. Dat ging destijds heel anders dan nu.
Ik weet dat niet. Was het erg strict?
Het is de opstandingsdag van de Heere Jezus. hier in Nederland een dag vrij, we mogen de dag helemaal apart zetten om met de dingen van God bezig te zijn. Hoe heerlijk is dat!
Ik denk juist minder strikt. Nog eerder werd er bijvoorbeeld gewoon op zondag gewerkt, ook door christenen, tussen de bijeenkomsten door.
Veel christenen werken ook in de zorg op zich zelf een noodzaak.
Maar helaas gebeurt het ook om perse 200% loon te hebben. (Dubbel tarief)
De voorbeelden zijn te over.. Ik herinner me nog dat iemand tegen me zij dat zelfs Kerkdiensten werden verzet naar een andere tijd.
Door een ouderling zodat zijn dochter in de zorg kon werken om geld te verdienen.
We live just like a day in this world... It is better to be whit our Lord then enywhere else.
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Johannes S »

Het valt me op dat Romeinen 14(:5) en Kolossensen 2(:16) nou nooit genoemd worden voor zover ik kan overzien, als het hier over gaat. Er staat zo veel in Romeinen 14 en Kolossensen 2.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6497
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Posthoorn »

Lilian1975 schreef: Ik bedoelde, maar dat gaat nu op mijn geheugen, dat hij het wel noemde maar niet echt de beweegredenen vanuit de Schrift voor zeg maar Europa. Ik dacht dat ik toen dacht. Valt er echt niet iets meer over te zeggen?

Kan je eens wat verder uitwerken, als je tijd hebt. Wat je bedoelt met schriftkritisch en het ontstaan sabbat. Bedoel je dat gedeelte waar hij schrijft over sabbat tegen over rustdag omliggende volkeren. En dat de sabbat aanvankelijk een veel minder strict karakter had zoals later in OT?
Ik meen me zelfs te herinneren dat hij zoiets zij als dat het vooral rust voor de landbouw was?

Ik probeerde gisteren het boekje zelf op te zoeken. Maar vrees dat het uitgeleend is aan een bekende. Weet alleen niet aan wie dan :nonnon
De auteur focust vooral op de historische lijn. En hij denkt dat de puriteinse visie is ontstaan doordat de zondag in het Engelse taalgebied 'sabbat' werd genoemd. Terwijl in romaanstalige landen het woord 'sabbat' nog doorklinkt in de naam van 7e dag en die naam dus níét voor de 1e dag van de week werd gebruikt.

Het Schriftkritische zit 'm in het feit dat hij niet verwijst naar de sabbat zoals ingesteld bij de schepping, maar suggereert dat Israël deze heeft overgenomen van omliggende volken!
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Susanna »

Johannes S schreef:Het valt me op dat Romeinen 14(:5) en Kolossensen 2(:16) nou nooit genoemd worden voor zover ik kan overzien, als het hier over gaat. Er staat zo veel in Romeinen 14 en Kolossensen 2.
Bij Romeinen 14:4-6
We zijn allemaal geneigd om te oordelen over degenen die anders zijn dan wij. Maar we moeten leren elkaar te aanvaarden en lief te hebben, ondanks onze meningsverschillen over kleine kwesties waar de Bijbel geen specifieke geboden geeft.


Ik heb twee vragen erbij
1. Hoe kunnen we bepalen of een zaak niet essentieel is, zodat we deze moeten loslaten
2. Wat zijn enkele niet-essentiële zaken waar we degenen die van ons verschillen moeten accepteren en niet oordelen?
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1467
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Delftenaar »

Dus: zolang iemand als Jezus als de Zaligmaker erkent is die persoon een christen.
Ongeacht de invulling van de zondag.
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Vervolgde »

Dit keer geen reactie van mij. Ik heb e.e.a. opgediept uit mijn archief en wil het graag doorgeven. Het eerste is een citaat uit een artikel van Prof. Dr. J. Douma. Het tweede betreft een bijdrage van een forummer waarvan ik verleden jaar het bericht kreeg dat hij was overleden. Evenwel vond ik zijn gedachtengang zeer de moeite van het overdenken waard.


Geestelijk rusten
Toen eenmaal alom de zondag aan het vierde gebod verbonden werd (bij rooms-katholieken evengoed als bij gereformeerden), kreeg je in de gereformeerde wereld twee visies met groot gezag. Het best is dat te illustreren aan twee confessies.
In de Heidelbergse Catechismus (Zondag 38) valt, in de lijn van wat Calvijn erover gezegd heeft, de nadruk op het geestelijk karakter van het vierde gebod. Het gaat om de dienst van het Woord, de samenkomsten, de preek, de sacramenten, het gebed en het tonen van barmhartigheid. Gaat het niet over rusten? Ja, ook, want het speelt zich af op de ''sabbat, dat is de rustdag''. Maar dat 'rusten' loopt uit op de oproep, alle dagen te rusten van onze boze werken. Deze 'geestelijke' opvatting is de kern van het vierde gebod, in de ogen van Calvijn en van veel anderen. Het gaat om het vieren van de zondag en het rusten van onze boze werken. M.i. loopt de lijn duidelijk van vieren naar rusten.

De Catechismus van Westminster (1648) is anders van richting: ''De sabbat of heilige dag des Heren moet geheiligd worden door het rusten gedurende de hele dag, niet slechts van zulke werken die te allen tijde ongeoorloofd zijn, maar ook van die wereldlijke beroepsbezigheden en ontspanningsactiviteiten, die op andere dagen geoorloofd zijn. Ja, dit moeten we voor een verlustiging houden dat we heel die tijd gebruiken voor publieke en private godsdienstoefening.'' Dat is duidelijk een letterlijke aansluiting bij het vierde gebod, terwijl daar dan het vieren (zonder dat de tekst van het vierde gebod daarover rept) aan verbonden wordt. Hier loopt de lijn van rusten naar vieren.

Spanningen zijn niet uitgebleven tussen deze twee manieren om de zondag aan de sabbat te verbinden.
prof. dr. J. Douma


De sabbat en de eerste dag der week
Gen.2:1-3: hier lezen wij voor de eerste keer in de bijbel van de sabbat. God zag al wat Hij gemaakt had en het was zeer goed. Het was de enige sabbat die God ooit vierde, want God kan alleen rusten in een volmaakt werk en niet waar de zonde is en de doornen en distelen getuigen van de vloek. Wij lezen hier ook niet van een gebod voor de mens om te rusten. Sedert de zondeval werkte God de Vader tot aan de menswording van Christus, van toen af tot aan het kruis werkte de Zoon en van het pinksterfeest tot nu toe werkt de Heilige Geest aan de herschepping, de wederoprichting aller dingen. Christus had dan ook geen sabbat toen Hij op aarde was, “Mijn Vader werkt tot nu toe en Ik werk ook” (Joh.5: 17) Hij voleindigde het werk dat Zijn Vader Hem gegeven had om te doen op een heerlijke en volmaakte wijze, maar waar bracht Hij de sabbat door? In een graf! Zo heeft Hij de verbroken sabbat hersteld en verrees op de eerste dag der week als de eersteling van een nieuwe schepping uit het graf 1Kor.15:20; 2Kor.5:17.
God heeft Israël de sabbat dan ook niet gegeven om rust te zoeken in een in een vervloekte schepping, zoals de ongelovige mens, hetzij jood of heiden doet, maar de sabbat ziet evenals de achtste dag van de besnijdenis vooruit naar de zegen en de rust voor de aarde van het Messiaanse vrederijk Jes.65: 17. De gemeente is echter met Christus opgewekt en in de hemel gezet Ef.2: 6, daarom is het haar heilig voorrecht de eerste dag der week te vieren in plaats van de sabbatdag te onderhouden. De zevende dag staat in verband met de aarde en de rust van de aarde; de eerste dag der week daarentegen is een voorsmaak van de hemel en van de hemelse rust zevende dag behoort aan Israël en de aarde, de eerste dag der week aan de gemeente en aan de hemel. De sabbat was en is de toetssteen van de zedelijke toestand van Israël, de eerste dag der week bewijst dat de gemeente voor eeuwig Gods eigendom is. Wie de eerste dag der week inruilt voor de sabbat verlaat het hemelse standpunt waarop Christus Zijn gemeente door Zijn opstanding geplaatst heeft en keert terug naar de aarde zie Koll. 3:1. Daarom vinden wij in de brieven van de apostelen nergens leefregels voor het onderhouden van de sabbat. Wel vinden wij telkens verwijzingen naar de eerste dag der week. Echter niet als een verplichte rustdag, maar als gedachtenis aan de opstandingsdag van Christus. En daar is m.i. niets mis mee omdat dit het fundament van ons chr. geloof is zie 1 Kor.15:14: en is Christus niet opgestaan, zo is onze prediking vergeefs, zo is ook uw geloof vergeefs; Maar het is wel een kwalijke zaak dat men de viering van deze dag ging invullen met de ge- en verboden van de Joodse sabbat. Want hierdoor ging het eigen karakter van de 1e dag der week geheel verloren en werd het een verlate sabbatdag. Maar op zich past de 1e dag der week beter bij de Gemeente dan de sabbat. Want de sabbat is de laatste dag van de oude en de eerste dag is de eerste dag van de nieuwe schepping waartoe de Gemeente geloofsmatig nu reeds behoort zie 2 Kor. 5: 17 Daarom, is iemand in Christus, zo is hij een nieuw schepsel; het oude is voorbijgegaan, zie, het is alles nieuw geworden.
mvr.gr. ereunao

ejvl
Berichten: 5737
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Zondagsheiliging

Bericht door ejvl »

Delftenaar schreef:Dus: zolang iemand als Jezus als de Zaligmaker erkent is die persoon een christen.
Ongeacht de invulling van de zondag.
Daar ben ik het niet mee eens aangezien de huidige gewoonten aangaande zondagsheiliging ook wat betekenen toch? Al is het maar om geen ergenis op te wekken.
Er zit wel verschil in om de zondag als wettische dag te zien waar niets mag of als een gegeven rustdag waar we met de dingen van de Heere bezig mogen zijn.
Natuurlijk zullen er verschillen zijn aangaande invulling maar ik geloof niet dat een reformatorische christen in Nederland de zondag zal invullen net als de overige dagen als zijnde werk.
Elders op de wereld kan het anders zijn.
Daarom is het geen halszaak maar we leven in Nederland en een groepscultuur hoeft niet verkeerd te zijn.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Van Ewijk »

albion schreef:Ik heb een vraag over het 4e gebod. De zondagsheiliging. Wanneer begint de zondag? Is dat om 12. oo uur
's nachts? Tot 24.oo uur 's morgens en dan begint de maandag?
Maar wanneer is het zaterdagnacht?
Wanneer is het zondagnacht?
Maandagnacht?
De bijbel geeft hier geen uitsluitsel over. Nu hoorde ik dat onze telling is naar de Babylonische jaartelling, klopt dat? Ik vraag dat om dat we hier een discussie over hebben thuis, waar ik niet adequaat een antwoord op had. De zondag wordt in 'ere' gehouden, betekent dus dat er zondag niet gewerkt wordt, of andere bezigheden gedaan worden. Maar ik zit met die 1ste 2 uren van 00-2.00 uur. Meestal zeg je volgens Gods woord...etc., nu kwam ik er niet mee weg...
Ik houd het praktisch en realistisch.
De Zondag begint voor mij vanaf het moment dat ik opsta en eindigt voor mij als ik weer naar bed ga.
En aangezien ik op die dag vrijwel nooit na twaalven naar bed ga hoef ik daar niet over in te zitten.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
DDD
Berichten: 28646
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zondagsheiliging

Bericht door DDD »

Dat ligt er toch gewoon aan hoe laat je normaal gesproken naar bed gaat? Maar er zijn mensen die op zondagavond eerder naar bed gaan dan anders, en op zaterdagavond later. En dan ook nog een dutje doen op zondag. Dat lijkt me niet helemaal de opzet van een feestdag.

Misschien dat de wat misleidende vertaling rustdag in plaats van feestdag in de Nederlandse versie van de Heidelbergse Catechismus daar iets mee te maken heeft.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12005
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Herman »

Gezien het slot van genesis 1 heb ik geen moeite met een wekelijkse rustdag.
Plaats reactie