Zondagsheiliging

Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Zondagsheiliging

Bericht door FlyingEagle »

Wij hebben altijd ‘s middags dienst, omdat onze dochter van bijna 1,5 nogal actief is valt het niet mee om de dienst aandachtig te volgen. Gisteren hebben we een rondje op de slee gemaakt en vroeg gegeten, kind op bed en de middagdienst teruggeluisterd.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Geytenbeekje »

Zeeuw schreef:
DDD schreef: Als dat op zaterdagavond ook zo is, dan zul je mij niet horen. Tenzij iemand natuurlijk op zaterdagavond met de rustdag begint, en op zondagavond de nabetrachting doet.
Het lijkt me heel naar om iedere dag om zes uur uit bed te gaan, maar dat is misschien een stads perspectief, al woon ik in een dorp. Je ziet dat de spits in Amsterdam ook véél later is dan bijvoorbeeld in de Achterhoek.
Nee, dat is al een aantal jaar ons perspectief met kinderen die vroeg wakker zijn. Maar ik ben ook wel een ochtendmens, dus heb ik er geen problemen mee. Ik ben graag juist 's ochtends vroeg actief. Maar tegen 9 uur 's avonds is het vaak wel een eind gebeurt tegenwoordig.
Je bent een oude man aan het worden :langue
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Zeeuw »

Geytenbeekje schreef:
Zeeuw schreef:
DDD schreef: Als dat op zaterdagavond ook zo is, dan zul je mij niet horen. Tenzij iemand natuurlijk op zaterdagavond met de rustdag begint, en op zondagavond de nabetrachting doet.
Het lijkt me heel naar om iedere dag om zes uur uit bed te gaan, maar dat is misschien een stads perspectief, al woon ik in een dorp. Je ziet dat de spits in Amsterdam ook véél later is dan bijvoorbeeld in de Achterhoek.
Nee, dat is al een aantal jaar ons perspectief met kinderen die vroeg wakker zijn. Maar ik ben ook wel een ochtendmens, dus heb ik er geen problemen mee. Ik ben graag juist 's ochtends vroeg actief. Maar tegen 9 uur 's avonds is het vaak wel een eind gebeurt tegenwoordig.
Je bent een oude man aan het worden :langue
Ja, na een jaar of 10 met onderbroken nachten wel inmiddels :-)
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Thea »

@DDD, oké ik ga misschien niet op alles in wat je zegt. Ik reageer alleen op je vanuit mijn gedachten. Ik denk dat de 'nieuwe aarde' ook iets geestelijks is. Nu zijn wij meestal aardsgezind. Alleen als de Geest in je hart is, dan ervaar je iets van de geestelijke dimensie. in de hemel/nieuwe aarde zal alles 'geest' zijn. Dus wij kunnen dat met ons aardse verstand niet begrijpen, hoogstens ervaren in je ziel. Wat doe je als je God ervaart in je ziel? Dan ga je niet voetballen, want dat trekt je af van God.
Lees ook in boeken van nadere reformatoren/puriteinen. Zij gingen soms 's nachts uit bed om te bidden en weer gemeenschap met God te ervaren. Ze wilden de hele dag en nacht het liefst 'in de geest' zijn.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Marck »

Ik las van Henry Scudder (puritein)over de zondagsheiliging:

Doe dit alles, omdat er geen duidelijker kenmerk is, waardoor u zich onderscheidt van de goddeloze (Ex31:13) dan dit, namelijk de nauwgezette heiliging van de dag des Heeren. Ook is er naast de gepaste heiliging van de sabbat geen gewoon middel, dat de versterking van de inwendige mens en de opwas in de genade beter dient (Ez 20:12).

Het aangetoonde gebruik van de eerste dag der week door de apostelen en van de kerk met hen, zoals vermeld is in de Schrift, weegt net zo zwaar als een gebod.
Bovendien eert de Geest van God deze dag door haar de dag des Heeren te noemen (Op 1:10). Wat wil dat anders zeggen, gelijk Hij het avondmaal des Heeren avondmaal noemt, dat dit verwijst naar de instelling door Hem? De Geest van Christus Die deze dag zo noemde, kende de zin van Christus.

U moet rusten van alle werk, behalve van die werken die te maken hebben met de werken van vroomheid, barmhartigheid (ook 1 Kor 16:2!) en noodzaak, die op deze dag gedaan moeten worden (Math 22:1-13).
Het is niet genoeg dat u deze dag rust, u moet heilig rusten.
En dit niet alles beschouwen, zoals sommigen doen, als een inzetting die slechts geldt voor Joden of als de persoonlijke opvatting van sommige ijveraars, die eerder wettisch dan wijs zijn, maar bedenk dat het vierde gebod, net als ieder ander goddelijk gebod, behoort tot de zedelijke wet.
Zo niet, stellen wij ons geweten niet langer onder de banden Gods door een dag te heiligen voor Zijn heilige dienst en doen de ware godsvrucht en de kracht der godzaligheid teniet.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Marck »

Persoonlijk heb ik vroeger wel een gezin met drukke kinderen gehad en daardoor liepen dingen soms, uh regelmatig, ook niet zo als je als ouders had voorgesteld met de zondagsheiliging. Ook ben ik er van huis uit niet echt mee opgegroeid en is het pas later voor mij bewust gaan leven.
Maar geniet ook van het spel van je kinderen en laat hen ook toegroeien naar een bewust beleven van de zondag.
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zondagsheiliging

Bericht door DDD »

Thea schreef:@DDD, oké ik ga misschien niet op alles in wat je zegt. Ik reageer alleen op je vanuit mijn gedachten. Ik denk dat de 'nieuwe aarde' ook iets geestelijks is. Nu zijn wij meestal aardsgezind. Alleen als de Geest in je hart is, dan ervaar je iets van de geestelijke dimensie. in de hemel/nieuwe aarde zal alles 'geest' zijn. Dus wij kunnen dat met ons aardse verstand niet begrijpen, hoogstens ervaren in je ziel. Wat doe je als je God ervaart in je ziel? Dan ga je niet voetballen, want dat trekt je af van God.
Lees ook in boeken van nadere reformatoren/puriteinen. Zij gingen soms 's nachts uit bed om te bidden en weer gemeenschap met God te ervaren. Ze wilden de hele dag en nacht het liefst 'in de geest' zijn.
Ik denk dat je je dan eerst eens in de nieuwe hemel en aarde moet verdiepen. We kunnen niet zomaar onze eigen gedachten daarop plakken en daar dan ook nog eens regels voor anderen aan verbinden. Maar wat jij zegt, is zéker niet zoals het in de Bijbel staat. Die spreekt over een aarde, waarop gerechtigheid wonen zal, en waarin de volken van de aarde hun eer en heerlijkheid zullen brengen.

Het komt op mij nogal dwaas over dat je stelt dat voetballen aftrekt van God. Er is niets mis mee om 's nachts te bidden en te mediteren, maar er zijn heel wat dingen die de gemeenschap met God meer in de weg staan dan voetballen (al vind ik het persoonlijk een heel nare en onnozele bezigheid). Straks zijn er nog mensen voor wie puzzelen of het lezen van een boek de aandacht van God afleidt. Dat ligt dan niet aan het puzzelen, en ook niet aan het voetballen, maar aan het feit dat je niet leeft voor Gods aangezicht. Daarvoor helpt het niets om op zondag niet te voetballen, noch om de hele dag in huis te blijven, maar daarvoor helpt alleen bekering.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Marck »

Lichamelijk en natuurlijk vermaak en ontspanning behoren tot onze christelijke vrijheid. We mogen ons daarin zeker verkwikken. Wel dienen we waakzaam te blijven dat we onze vrijheid niet misbruiken. Bijvoorbeeld niet ten koste van en met verlies van uw kostelijke tijd (en energie?) die u moet proberen uit te kopen en niet verbeuzelen (Ef 5:16).

Welk vermaak en ontspanning u ook zoekt, u moet de uitwendige mens zo verkwikken, dat de inwendige mens er niet slechter maar beter van wordt. Want God heeft zo'n zalige orde aangebracht in alle geoorloofde dingen, dat het minste, wanneer het op wettige wijze wordt gebruikt, ons niet zal belemmeren maar juist helpen bij de beste dingen.

Dit is ook van de puritein Scudder. Wel heeft hij als aanvulling: Ontspanning (in boven beschreven zin) moet op een gepast moment plaatsvinden. Voor hem niet op de dag des Heeren waarop de Heere eigen vermaak zou verbieden (Jes 58:13) En ook niet voordat u eerst bezig bent geweest met eerbaar werk.
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zondagsheiliging

Bericht door DDD »

Dat is toch wel een interessante verwijzing.

De puriteinen zagen in het algemeen een directere relatie tussen de sabbat en de zondag dan andere gereformeerden. Maar ik heb deze tekst daar nog nooit bij zien aangehaald worden.

Wat mij betreft, is het overigens niet zo'n sterk argument. Ik ben het meer met de eerste lijn eens, dat als iets kleins je van God afhoudt, er een heel ander probleem is dan dat kleine. Eigenlijk zegt hij met andere woorden precies wat ik ook schreef.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: RE: Re: Zondagsheiliging

Bericht door Marck »

DDD schreef:Dat is toch wel een interessante verwijzing.

De puriteinen zagen in het algemeen een directere relatie tussen de sabbat en de zondag dan andere gereformeerden. Maar ik heb deze tekst daar nog nooit bij zien aangehaald worden.

Wat mij betreft, is het overigens niet zo'n sterk argument. Ik ben het meer met de eerste lijn eens, dat als iets kleins je van God afhoudt, er een heel ander probleem is dan dat kleine. Eigenlijk zegt hij met andere woorden precies wat ik ook schreef.
https://www.rd.nl/artikel/325396-scudde ... r-elke-dag
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Zondagsheiliging

Bericht door merel »

Zeeuw schreef:
DDD schreef: Als dat op zaterdagavond ook zo is, dan zul je mij niet horen. Tenzij iemand natuurlijk op zaterdagavond met de rustdag begint, en op zondagavond de nabetrachting doet.
Het lijkt me heel naar om iedere dag om zes uur uit bed te gaan, maar dat is misschien een stads perspectief, al woon ik in een dorp. Je ziet dat de spits in Amsterdam ook véél later is dan bijvoorbeeld in de Achterhoek.
Nee, dat is al een aantal jaar ons perspectief met kinderen die vroeg wakker zijn. Maar ik ben ook wel een ochtendmens, dus heb ik er geen problemen mee. Ik ben graag juist 's ochtends vroeg actief. Maar tegen 9 uur 's avonds is het vaak wel een eind gebeurt tegenwoordig.
Hier idem. Vanmorgen was ik ook om 5.45 uur op. Ik ben ook een ochtendmens en zat altijd op werkdagen om 7.00 uur op kantoor. Rond 22.00 uur gaan wij altijd slapen.

Ik mocht vroeger vrij weinig op zondag. Mijn ouders sliepen de hele middag en wij verveelden ons stierlijk. Buiten spelen mocht namelijk niet. Onze kinderen spelen volop buiten op zondagmiddag. Zoals nu sleeën en straks hopelijk schaatsen. In de zomer staan ze met laarzen in een sloot of gaan een rondje skaten. Ik kan geen bijbelse gronden bedenken waarom dat niet zou mogen.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Thea »

Nog één reactie aan DDD, dan stop ik ermee.
Ik vind dat jij te aards denkt over het leven hierna. Je bent dan zonder zonde. Volgens mij kunnen wij daar hier geen voorstelling van maken, behalve op momenten dat er iets van de hemel in je hart is. Niets is dan meer belangrijk, behalve God. Zo zal het dan eeuwig zijn. Eeuwig leven in aanbidding.

Ons leven op aarde zou hier een afspiegeling van moeten zijn. En vooral op de Sabbat, want dat is een voorbode van de eeuwige Sabbat.
Wij zijn zo ontzettend hedonistisch ingesteld, mezelf ingesloten.
Ik ben nu een boek aan het lezen over de 1 Petrus brief. Daarin staat dat wij priesters zijn en ons moeten opofferen voor God. Dat betekent dat we voortdurend moeten sterven aan ons zondige 'ik'. Dat is de betekenis van priester zijn, een Godewelbehagelijke offerande zijn voor God.
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zondagsheiliging

Bericht door DDD »

Dat is dan weer volkomen waar, maar doet niets af aan wat ik schreef.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Lilian1975 »

Lilian1975 schreef:
Posthoorn schreef:
Posthoorn schreef:
Lilian1975 schreef: Ik bedoelde, maar dat gaat nu op mijn geheugen, dat hij het wel noemde maar niet echt de beweegredenen vanuit de Schrift voor zeg maar Europa. Ik dacht dat ik toen dacht. Valt er echt niet iets meer over te zeggen?

Kan je eens wat verder uitwerken, als je tijd hebt. Wat je bedoelt met schriftkritisch en het ontstaan sabbat. Bedoel je dat gedeelte waar hij schrijft over sabbat tegen over rustdag omliggende volkeren. En dat de sabbat aanvankelijk een veel minder strict karakter had zoals later in OT?
Ik meen me zelfs te herinneren dat hij zoiets zij als dat het vooral rust voor de landbouw was?

Ik probeerde gisteren het boekje zelf op te zoeken. Maar vrees dat het uitgeleend is aan een bekende. Weet alleen niet aan wie dan :nonnon
De auteur focust vooral op de historische lijn. En hij denkt dat de puriteinse visie is ontstaan doordat de zondag in het Engelse taalgebied 'sabbat' werd genoemd. Terwijl in romaanstalige landen het woord 'sabbat' nog doorklinkt in de naam van 7e dag en die naam dus níét voor de 1e dag van de week werd gebruikt.

Het Schriftkritische zit 'm in het feit dat hij niet verwijst naar de sabbat zoals ingesteld bij de schepping, maar suggereert dat Israël deze heeft overgenomen van omliggende volken!
Aanvullend op mijn eerdere post: de schrijver verklaart zeker wel de motieven van degenen die de zondag als sabbat opvatten. Dan kom je op het onderscheid uit tussen het 'zedelijke' van het gebod, dat blijvend is, en het 'ceremoniële', dat nu niet meer geldt. Een opvatting die al dateert van vroeger eeuwen. Je vindt die bijv. ook bij Thomas van Aquino terug.
Ik wil er even over nadenken. Het ontbreekt me even aan rust en tijd om er serieus op in te gaan. Maar wil dat wel graag doen. Hopelijk heb ik het boekje dan ook weer boven water. Weet dus dat ik je reactie gelezen hebt. En er serieus mee bezig bent. :)
Heb het boekje terug...
En nog weer wat stukken gelezen. Ik geef je helemaal gelijk dat hij net doet of de rustdag van andere volken is afgekeken. Het gekke is dat hij bijv helemaal niet ingaat op het feit dat deze ordening van 6 dagen en een rustdag al in de schepping "ingebakken" zit. En dat die ordening vanaf het begin bij Adam bekend was. En zeker doorgegeven is. Ik zat ook te denken die ordening was bij het latere joodse volk ook bekend. Zie manna in de woestijn. Ze waren niet verbaasd dat God hen gebood op de sabbat geen manna en kwartels te rapen.

Het is eerder andersom, inderdaad. De heidevolken hadden ook een ritme, juist omdat dat bij de schepping ingegeven is. Wat ik ook opvallend vond is dat hij eigenlijk niet echt op de Wet ingaat. Het enige is dat hij zegt dat het vooral op de landbouw zag. Maar de onderbouwing ontbreekt m.i. Ik weet niet veel van zijn achtergrond. Maar kerkelijk Zuid Amerika heeft buiten de RK veel invloed ondergaan ook vanuit de Pinksterbewegingen. Misschien dat daar e.a. mee samenhangt? Wet die wat onbelicht blijft?
Geen idee.

Op zich is wel zo dat de invulling van de Sabbath in de wetgeving vrij algemeen is. En er later allerlei aanvullingen zijn gekomen.

De eerste christenen uit de heidenen kenden overigens een 8 daagse week. Zou dat verklaren waarom de sabbat zoals bij de joden niet een issue was? In combinatie met de scheiding tussen joden en christenen die al heel snel heel scherp lag? En wat heeft dat ons dan te zeggen?

Sorry voor mijn extreem late reactie . Maar boekje was eindelijk vorige week weer in bezit gekomen. En mijn belofte aan jou om erop in te gaan kon ik eindelijk inlossen.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Posthoorn »

Lilian1975 schreef: Heb het boekje terug...
En nog weer wat stukken gelezen. Ik geef je helemaal gelijk dat hij net doet of de rustdag van andere volken is afgekeken. Het gekke is dat hij bijv helemaal niet ingaat op het feit dat deze ordening van 6 dagen en een rustdag al in de schepping "ingebakken" zit. En dat die ordening vanaf het begin bij Adam bekend was. En zeker doorgegeven is. Ik zat ook te denken die ordening was bij het latere joodse volk ook bekend. Zie manna in de woestijn. Ze waren niet verbaasd dat God hen gebood op de sabbat geen manna en kwartels te rapen.

Het is eerder andersom, inderdaad. De heidevolken hadden ook een ritme, juist omdat dat bij de schepping ingegeven is. Wat ik ook opvallend vond is dat hij eigenlijk niet echt op de Wet ingaat. Het enige is dat hij zegt dat het vooral op de landbouw zag. Maar de onderbouwing ontbreekt m.i. Ik weet niet veel van zijn achtergrond. Maar kerkelijk Zuid Amerika heeft buiten de RK veel invloed ondergaan ook vanuit de Pinksterbewegingen. Misschien dat daar e.a. mee samenhangt? Wet die wat onbelicht blijft?
Geen idee.
(...)
Sorry voor mijn extreem late reactie . Maar boekje was eindelijk vorige week weer in bezit gekomen. En mijn belofte aan jou om erop in te gaan kon ik eindelijk inlossen.
Precies, daar liep ik dus tegenaan. Het puur kerkhistorische deel van het boek is wel interessant. Hier op RF is de discussie sabbat/zondag ook regelmatig aan de orde. Ik blijf toch bij de gedachte dat de zondag níét een soort NT-ische sabbat is, maar de 'vierdag' van de christenen. Wel is het mooi dat deze sinds Constantijn de Grote als rustdag wordt gehouden, een groot voorrecht waar we niet zuinig genoeg op kunnen zijn.
Plaats reactie