Zondagsheiliging

Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Geytenbeekje »

Susanna schreef:
Geytenbeekje schreef:Wat vinden zij teleurstellend in de prediking ?
Ik ben wel eens bij een viering geweest en dat vond ik toch wel mooi ,
Liturgie vrij modern maar de preek behoorlijk orthodox.
Ik heb het over de prediking in christelijke kerken.
Ik begrijp niet wat je met een viering bedoeld,
Ja wat vinden zij de messiaanse joden teleurstellend in de preken in christelijke kerken ?
Te weinig aandacht voor Israël?
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Posthoorn »

Bezorgd schreef:Oke. Interessant. En werd de sabbat dan door de eerste christenen heel strikt gevierd of wat meer rekkelijk?
Er werd helemaal geen direct verband gelegd met de sabbat. De sabbat was de sabbat, de rustdag, en de eerste dag was de 'dag des Heeren', de dag waarop Zijn opstanding gevierd werd.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Susanna »

Bezorgd schreef:
Posthoorn schreef:
Bezorgd schreef:
Posthoorn schreef:Even aanhakend bij deze en soortgelijke discussies: ik kank het lezen van het boek 'De zondag in historisch perspectief' van Justo González aanbevelen. Hij schetst in grote lijnen het ontstaan van de visie op de zondag zoals wij die kennen. Hij laat die ontwikkeling beginnen bij Constantijn en ziet een radiacalisering van deze lijn bij de Engelse en Schotse puriteinen. Zijn visie is dat het van den beginne zo niet is geweest bij de christelijke kerk en hij onderbouwt dat met citaten van kerkvaders, Thomas van Aquino en reformatoren.

En hoe bedoel je dat?
Hoe is de invulling dan 'in den beginne' geweest?
Dat de zondag niet zonder meer als de 'voortzetting' van de sabbat werd beschouwd. Joden-christenen vierden waarschijnlijk nog lang de sabbat, maar kwamen op de eerste dag van de week ook samen. Pas wanneer de zondag in het maatschappelijk bestel wordt ingelijfd door Constantijn, gaat de kerk zich uitspreken over een passende zondagsviering.
Oke. Interessant. En werd de sabbat dan door de eerste christenen heel strikt gevierd of wat meer rekkelijk?
Bedoel je met eerste christenen de Joden, die Jezus als Messias beleden of bedoel je met christenen niet-Joodse gelovigen? Pas aan het einde van de eerste eeuw werd de naam christenen gebruikt (in Antiochië, een gemengde gemeente).

Paulus hield de sabbat in ere door de Messias te verkondigen. Zoals in Handelingen staat: "En hij handelde op elke sabbat in de synagoge, en bewoog tot het geloof Joden en Grieken."
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Susanna »

Geytenbeekje schreef:
Susanna schreef:
Geytenbeekje schreef:Wat vinden zij teleurstellend in de prediking ?
Ik ben wel eens bij een viering geweest en dat vond ik toch wel mooi ,
Liturgie vrij modern maar de preek behoorlijk orthodox.
Ik heb het over de prediking in christelijke kerken.
Ik begrijp niet wat je met een viering bedoeld,
Ja wat vinden zij de messiaanse joden teleurstellend in de preken in christelijke kerken ?
Te weinig aandacht voor Israël?
Er is soms grote Israël-liefde in de kerk. Maar het probleem is dat heel wat kerken het idee hebben dat ze de vervangingstheologie afgezworen hebben terwijl het in werkelijkheid is het nog steeds aanwezig. Er vindt weinig echte verkondiging van het evangelie plaats. Daarmee vervalt voor messiasbelijdende Joden de extra waarde van de kerk boven de synagoge.

Is er in jouw kerk ooit gebeden voor messiasbelijdende Joden in Nederland?
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Geytenbeekje »

Er vindt weinig echte verkondiging van het evangelie plaats.

Ik vind zo stelling wel wat veroordelend om eerlijk gezegd.
Nee, in onze kerk erg weinig aandacht voor Israël
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Posthoorn »

Susanna schreef:Er is soms grote Israël-liefde in de kerk. Maar het probleem is dat heel wat kerken het idee hebben dat ze de vervangingstheologie afgezworen hebben terwijl het in werkelijkheid is het nog steeds aanwezig. Er vindt weinig echte verkondiging van het evangelie plaats. Daarmee vervalt voor messiasbelijdende Joden de extra waarde van de kerk boven de synagoge.

Is er in jouw kerk ooit gebeden voor messiasbelijdende Joden in Nederland?
Behalve dat ik dit een beetje off-topic vind, vind ik dat nogal een uitspraak. Alsof er geen hemelsbreed verschil bestaat tussen de NT kerk en de synagoge. Maar goed, nogmaals: :offtopic
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Lilian1975 »

Posthoorn schreef:
Bezorgd schreef:Oke. Interessant. En werd de sabbat dan door de eerste christenen heel strikt gevierd of wat meer rekkelijk?
Er werd helemaal geen direct verband gelegd met de sabbat. De sabbat was de sabbat, de rustdag, en de eerste dag was de 'dag des Heeren', de dag waarop Zijn opstanding gevierd werd.
Plus dat de christenen uit de heidenen niet de joodse sabbat kenden. En ook nergens staat dat zij die moesten gaan houden!
@Posthoorn. Ik vond het een duidelijk boekje. Zou het nog uitmaken dat het door en vanuit het spaans sprekend kerkelijk perspectief is geschreven. Waardoor het Europees christelijk kerkelijk denken hierin wat minder belicht wordt. Of vond jij dat meevallen? Rn zou dat überhaupt van invloed zijn op de visie.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Posthoorn »

Lilian1975 schreef:
Posthoorn schreef:
Bezorgd schreef:Oke. Interessant. En werd de sabbat dan door de eerste christenen heel strikt gevierd of wat meer rekkelijk?
Er werd helemaal geen direct verband gelegd met de sabbat. De sabbat was de sabbat, de rustdag, en de eerste dag was de 'dag des Heeren', de dag waarop Zijn opstanding gevierd werd.
Plus dat de christenen uit de heidenen niet de joodse sabbat kenden. En ook nergens staat dat zij die moesten gaan houden!
@Posthoorn. Ik vond het een duidelijk boekje. Zou het nog uitmaken dat het door en vanuit het spaans sprekend kerkelijk perspectief is geschreven. Waardoor het Europees christelijk kerkelijk denken hierin wat minder belicht wordt. Of vond jij dat meevallen? Rn zou dat überhaupt van invloed zijn op de visie.
Ik vond het een interessant boek. Wel vanuit Schriftkritisch oogpunt geschreven, dat merk je bijv. als het gaat over het ontstaan van de Sabbat. De auteur besteedt wel degelijk uitvoerig aandacht aan Europa, bijv. zijn aandacht voor het puritanisme in Engeland, maar ook de mening van Thomas van Acquino en de reformatoren.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Lilian1975 »

Posthoorn schreef:
Lilian1975 schreef:
Posthoorn schreef:
Bezorgd schreef:Oke. Interessant. En werd de sabbat dan door de eerste christenen heel strikt gevierd of wat meer rekkelijk?
Er werd helemaal geen direct verband gelegd met de sabbat. De sabbat was de sabbat, de rustdag, en de eerste dag was de 'dag des Heeren', de dag waarop Zijn opstanding gevierd werd.
Plus dat de christenen uit de heidenen niet de joodse sabbat kenden. En ook nergens staat dat zij die moesten gaan houden!
@Posthoorn. Ik vond het een duidelijk boekje. Zou het nog uitmaken dat het door en vanuit het spaans sprekend kerkelijk perspectief is geschreven. Waardoor het Europees christelijk kerkelijk denken hierin wat minder belicht wordt. Of vond jij dat meevallen? Rn zou dat überhaupt van invloed zijn op de visie.
Ik vond het een interessant boek. Wel vanuit Schriftkritisch oogpunt geschreven, dat merk je bijv. als het gaat over het ontstaan van de Sabbat. De auteur besteedt wel degelijk uitvoerig aandacht aan Europa, bijv. zijn aandacht voor het puritanisme in Engeland, maar ook de mening van Thomas van Acquino en de reformatoren.
Ik bedoelde, maar dat gaat nu op mijn geheugen, dat hij het wel noemde maar niet echt de beweegredenen vanuit de Schrift voor zeg maar Europa. Ik dacht dat ik toen dacht. Valt er echt niet iets meer over te zeggen?

Kan je eens wat verder uitwerken, als je tijd hebt. Wat je bedoelt met schriftkritisch en het ontstaan sabbat. Bedoel je dat gedeelte waar hij schrijft over sabbat tegen over rustdag omliggende volkeren. En dat de sabbat aanvankelijk een veel minder strict karakter had zoals later in OT?
Ik meen me zelfs te herinneren dat hij zoiets zij als dat het vooral rust voor de landbouw was?

Ik probeerde gisteren het boekje zelf op te zoeken. Maar vrees dat het uitgeleend is aan een bekende. Weet alleen niet aan wie dan :nonnon
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Susanna »

Posthoorn schreef:
Susanna schreef:Er is soms grote Israël-liefde in de kerk. Maar het probleem is dat heel wat kerken het idee hebben dat ze de vervangingstheologie afgezworen hebben terwijl het in werkelijkheid is het nog steeds aanwezig. Er vindt weinig echte verkondiging van het evangelie plaats. Daarmee vervalt voor messiasbelijdende Joden de extra waarde van de kerk boven de synagoge.

Is er in jouw kerk ooit gebeden voor messiasbelijdende Joden in Nederland?
Behalve dat ik dit een beetje off-topic vind, vind ik dat nogal een uitspraak. Alsof er geen hemelsbreed verschil bestaat tussen de NT kerk en de synagoge. Maar goed, nogmaals: :offtopic
Het was een eerlijk antwoord (vanuit Joodse hoek) op wat @geytenbeekje vroeg. Welk verschil bestaat er tussen de NT kerk en de synagoge voor een Jood denk je?

Is dat niet de prediking van het Evangelie?

Wanneer het evangelie van de vergeving van de zonden door Jezus Christus niet meer verkondigd wordt en de weg naar die vergeving niet meer uitgelegd wordt, wanneer er niet meer gepreekt wordt over wedergeboorte en geloof is er geen meerwaarde van de kerk boven de synagoge. Het hart is eruit. De werken hebben de genade vervangen.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Susanna »

Geytenbeekje schreef:Er vindt weinig echte verkondiging van het evangelie plaats.

Ik vind zo stelling wel wat veroordelend om eerlijk gezegd.
Nee, in onze kerk erg weinig aandacht voor Israël
Ik wil niet veroordelen. Maar eerlijk zijn. Ik vraag niet om aandacht voor Israël.
Ik vroeg: is er in iemands kerk ooit gebeden voor de Messiasbelijdende Joden in Nederland.

Als het antwoord nee is, dan is dat misschien een aanleiding om er zelf mee te beginnen. We hebben een warm hart voor vervolgde christenen. Hebben we ook een warm hart voor Messiasbelijdende Joden in Nederland. Die het hier in Nederland moeilijk hebben, zowel (vaak) in de kerk als in Nederland zelf.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Susanna »

Delftenaar schreef:De zondagsinvulling in de gemeente van Calvijn zou nu opgetrokken wenkbrauwen veroorzaken. Dat ging destijds heel anders dan nu.
Ik weet dat niet. Was het erg strict?
Het is de opstandingsdag van de Heere Jezus. hier in Nederland een dag vrij, we mogen de dag helemaal apart zetten om met de dingen van God bezig te zijn. Hoe heerlijk is dat!
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Zondagsheiliging

Bericht door Maanenschijn »

Susanna schreef:
Geytenbeekje schreef:Er vindt weinig echte verkondiging van het evangelie plaats.

Ik vind zo stelling wel wat veroordelend om eerlijk gezegd.
Nee, in onze kerk erg weinig aandacht voor Israël
Ik wil niet veroordelen. Maar eerlijk zijn. Ik vraag niet om aandacht voor Israël.
Ik vroeg: is er in iemands kerk ooit gebeden voor de Messiasbelijdende Joden in Nederland.

Als het antwoord nee is, dan is dat misschien een aanleiding om er zelf mee te beginnen. We hebben een warm hart voor vervolgde christenen. Hebben we ook een warm hart voor Messiasbelijdende Joden in Nederland. Die het hier in Nederland moeilijk hebben, zowel (vaak) in de kerk als in Nederland zelf.
Ja, met regelmaat haalt onze predikant het volk Israel en in het bijzonder de Messiasbelijdende Joden aan in het gebed.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Herman »

Maar zonder de toevoeging 'in Nederland '.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Maanenschijn »

Herman schreef:Maar zonder de toevoeging 'in Nederland '.
Idd. Zonder die toevoeging.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Plaats reactie