Zondagsheiliging

albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Zondagsheiliging

Bericht door albion »

Ik heb een vraag over het 4e gebod. De zondagsheiliging. Wanneer begint de zondag? Is dat om 12. oo uur
's nachts? Tot 24.oo uur 's morgens en dan begint de maandag?
Maar wanneer is het zaterdagnacht?
Wanneer is het zondagnacht?
Maandagnacht?
De bijbel geeft hier geen uitsluitsel over. Nu hoorde ik dat onze telling is naar de Babylonische jaartelling, klopt dat? Ik vraag dat om dat we hier een discussie over hebben thuis, waar ik niet adequaat een antwoord op had. De zondag wordt in 'ere' gehouden, betekent dus dat er zondag niet gewerkt wordt, of andere bezigheden gedaan worden. Maar ik zit met die 1ste 2 uren van 00-2.00 uur. Meestal zeg je volgens Gods woord...etc., nu kwam ik er niet mee weg...
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: zondagsheiliging

Bericht door Mara »

Wat leuk om je weer eens te zien hier! :)
Wij hanteerden altijd 24 uur zaterdagavond.
Maar ik hoorde eens een preek van een CGK predikant, die zei dat er vanuit de Bijbel een richtlijn is dat de sabbat begint
als de zon ondergegaan is. En als de zon ondergegaan is op zondagavond, is de zondag dus voorbij.
Dat houdt wel in dat de zondag in de zomer langer duurt en in de winter korter.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: zondagsheiliging

Bericht door Valcke »

De apostel Johannes spreekt over de avond van de eerste dag van de week in Joh 20. Hij rekende naar Romeinse (en niet meer naar Joodse) wijze de avond tot de afgelopen dag. Ik denk daarom dat we onze dag mogen rekenen van middernacht tot middernacht.
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: zondagsheiliging

Bericht door Mannetje »

Mara schreef:Wat leuk om je weer eens te zien hier! :)
Wij hanteerden altijd 24 uur zaterdagavond.
Maar ik hoorde eens een preek van een CGK predikant, die zei dat er vanuit de Bijbel een richtlijn is dat de sabbat begint
als de zon ondergegaan is. En als de zon ondergegaan is op zondagavond, is de zondag dus voorbij.
Dat houdt wel in dat de zondag in de zomer langer duurt en in de winter korter.
Dat laatste is natuurlijk maar heel beperkt waar. Het is altijd ongeveer 24 uur +/- de verschuiving van de tijd van zonsondergang.
Je begint in de zomer wel later aan je sabbat, maar hij gaat dan ook langer door.
-
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: zondagsheiliging

Bericht door CvdW »

U kan het heel moeilijk maken.

Is maandagnacht de nacht van zondag op maandag of de nacht van maandag op dinsdag?
Met maandagnacht wordt meestal de nacht van maandag op dinsdag bedoeld.
Volgens onze tijdrekening begint een nieuwe dag om twaalf uur ’s nachts (0.00 uur). Op zondag om twaalf uur ’s nachts (direct ná 23.59:59 uur) houdt de zondag dus op en begint de maandag. Het lijkt logisch om de periode die op dat moment begint en tot zes uur ’s ochtends duurt, maandagnacht te noemen: ‘officieel’ hoort die nacht immers bij de maandag.
De praktijk is echter anders: deze periode wordt juist zondagnacht genoemd, terwijl maandagnacht de nacht van maandag op dinsdag is. Waarschijnlijk beschouwen de meeste mensen de nacht als de afsluiting van de dag en breekt de volgende dag voor hun gevoel pas ’s ochtends vroeg aan. Vanuit die redenering is het niet gek dat maandagnacht wordt geïnterpreteerd als ‘de nacht na maandag’.


Laat de zondag gewoon om 0.00 uur (12 uur 's nachts) beginnen en 24 uur later eindigen.
U heeft problemen met de tijd van 0.00 - 2.00 uur. Waarschijnlijk met thuiskomen? Onthoud: de nacht is voor het ongedierte.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: zondagsheiliging

Bericht door -DIA- »

Ik lees van vrouwen: En laat na den sabbat als het begon te lichten...
En van Johannes lezen we: Ik was in den geest op den dag des Heeren...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Zondagsheiliging

Bericht door albion »

Laat de zondag gewoon om 0.00 uur (12 uur 's nachts) beginnen en 24 uur later eindigen.
U heeft problemen met de tijd van 0.00 - 2.00 uur. Waarschijnlijk met thuiskomen? Onthoud: de nacht is voor het ongedierte.
Nee niet met thuiskomen, maar hij en zijn vrienden zijn hier in de schuur bezig met muziek etc en wij willen graag dat zaterdagavond om 00.00 uur dit afgelopen moet zijn. Maar dit moet ik goed onderbouwen, want hij houdt niet van bijzaken. Het moet wel duidelijk zijn. Hij gelooft wel, maar gaat niet naar de kerk (kerkgangers vindt hij huichelaars, heeft zo het een en ander met ze meegemaakt...).
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Zondagsheiliging

Bericht door albion »

Ik lees van vrouwen: En laat na den sabbat als het begon te lichten...
En van Johannes lezen we: Ik was in den geest op den dag des Heeren...
Ja Dia. maar dan moeten wij de Sabbat houden (zaterdag) en niet de zondag.... is het antwoord dan, en dat doen wij ook niet. Ik heb hem wel verteld hoe dat het komt dat wij overtuigd zijn dat de zondag de eerste dag van de week is.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Zondagsheiliging

Bericht door CvdW »

albion schreef:
Laat de zondag gewoon om 0.00 uur (12 uur 's nachts) beginnen en 24 uur later eindigen.
U heeft problemen met de tijd van 0.00 - 2.00 uur. Waarschijnlijk met thuiskomen? Onthoud: de nacht is voor het ongedierte.
Nee niet met thuiskomen, maar hij en zijn vrienden zijn hier in de schuur bezig met muziek etc en wij willen graag dat zaterdagavond om 00.00 uur dit afgelopen moet zijn. Maar dit moet ik goed onderbouwen, want hij houdt niet van bijzaken. Het moet wel duidelijk zijn. Hij gelooft wel, maar gaat niet naar de kerk (kerkgangers vindt hij huichelaars, heeft zo het een en ander met ze meegemaakt...).
Een oplossing heb ik niet. Sterkte toegewenst.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Mara »

albion schreef:
Laat de zondag gewoon om 0.00 uur (12 uur 's nachts) beginnen en 24 uur later eindigen.
U heeft problemen met de tijd van 0.00 - 2.00 uur. Waarschijnlijk met thuiskomen? Onthoud: de nacht is voor het ongedierte.
Nee niet met thuiskomen, maar hij en zijn vrienden zijn hier in de schuur bezig met muziek etc en wij willen graag dat zaterdagavond om 00.00 uur dit afgelopen moet zijn. Maar dit moet ik goed onderbouwen, want hij houdt niet van bijzaken. Het moet wel duidelijk zijn. Hij gelooft wel, maar gaat niet naar de kerk (kerkgangers vindt hij huichelaars, heeft zo het een en ander met ze meegemaakt...).
Nou uhh, ik hoop dat je dan buitenaf woont, want als mijn buurjongen dit op woensdagavond zou flikken, zijn de rapen wel gaar.
Maar dat is het punt blijkbaar niet.
Ik vrees dat dit een vermoeiende en uitzichtsloze discussie wordt.
Mijn oudste had de neiging de grens ook op te rekken. Hij zei dan: heb je liever dat ik te hard rijd dan om op tijd thuis te zijn?
Nou nee, maar dan moet je eerder vertrekken.
En dat kan soms niet, ivm gezelligheid, geen spelbreker willen zijn, de anderen bleven ook nog.....

En iemand die zwaar teleurgesteld is geraakt in zijn christelijke medemens, is beschadigd en zal niet voor deze rede vatbaar zijn, ben ik bang.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: zondagsheiliging

Bericht door Valcke »

Mara schreef:Wat leuk om je weer eens te zien hier! :)
Wij hanteerden altijd 24 uur zaterdagavond.
Maar ik hoorde eens een preek van een CGK predikant, die zei dat er vanuit de Bijbel een richtlijn is dat de sabbat begint
als de zon ondergegaan is. En als de zon ondergegaan is op zondagavond, is de zondag dus voorbij.
Dat houdt wel in dat de zondag in de zomer langer duurt en in de winter korter.
Dat klopt voor de sabbat, maar niet voor de zondag.
De apostel Johannes rekent de avond tot de eerste dag van de week, Johannes 20.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Zondagsheiliging

Bericht door samanthi »

Ook gepost in een ander topic: de eerste dag als rustdag is geen instelling van de Heere, maar na de opstanding kwamen de dicipelen bijeen op de eerste dag, maar dat is geen sabbat met een sabbatsgebod, ik hou de zondag in ere, maar niet als zijnde de sabbat, toch ben ik heel zuinig op de zondag als rustdag en betreur het dat die aan het verdwijnen is.

In het geval van je zoon zou ik niet op de tijs letten, maar zeggen dat het voor jou belangrijk is en dat het ook nog eens jou schuur is, ik heb hier ook problemen met een al volwassen zoon die andere keuzes maakt, het is echt moeilijk om goede afspraken te maken, toch is het belangrijk, je bent ws ook niet blij met de muziekkeuze...
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Valcke »

En ook hier geldt dat de bewering dat de onderhouding van de eerste dag van de week niet vrijblijvend is, omdat we de apostelen hier als voorbeeld hebben en deze onderhouding in Gods Woord genoemd wordt.

Ik vind het schandelijk dat hier gezegd wordt dat de zondag ‘niet van de Heere’ is, als we wel erkennen dat de apostelen deze dag reeds onderhielden. (En dat staat nog los van de vraag of we de zondag zien als voortzetting van de sabbat.)
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Zondagsheiliging

Bericht door samanthi »

Valcke schreef:En ook hier geldt dat de bewering dat de onderhouding van de eerste dag van de week niet vrijblijvend is, omdat we de apostelen hier als voorbeeld hebben en deze onderhouding in Gods Woord genoemd wordt.

Ik vind het schandelijk dat hier gezegd wordt dat de zondag ‘niet van de Heere’ is, als we wel erkennen dat de apostelen deze dag reeds onderhielden. (En dat staat nog los van de vraag of we de zondag zien als voortzetting van de sabbat.)
Wel de dag des Heeren, maar niet de Sabbat, weet je als dat wel zo is, dan komen we niet goed uit met onze heiliging, noch uw zoon, noch uw dochter (...) noch uw vreemdeling... tja licht, warmte, allemaal centrales die 24uurs diensten hebben.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Valcke »

samanthi schreef:
Valcke schreef:En ook hier geldt dat de bewering dat de onderhouding van de eerste dag van de week niet vrijblijvend is, omdat we de apostelen hier als voorbeeld hebben en deze onderhouding in Gods Woord genoemd wordt.

Ik vind het schandelijk dat hier gezegd wordt dat de zondag ‘niet van de Heere’ is, als we wel erkennen dat de apostelen deze dag reeds onderhielden. (En dat staat nog los van de vraag of we de zondag zien als voortzetting van de sabbat.)
Wel de dag des Heeren, maar niet de Sabbat, weet je als dat wel zo is, dan komen we niet goed uit met onze heiliging, noch uw zoon, noch uw dochter (...) noch uw vreemdeling... tja licht, warmte, allemaal centrales die 24uurs diensten hebben.
Wel de dag des Heeren... maar niet van de Heere.
Bazel maar wat door, sorry hoor, zo ga je niet met Gods Woord om. Wanneer de apostelen dit onderhouden hebben en ook in de heidense gemeenten ingevoerd als ‘dag des Heeren’ dan heeft de inzetting het gezag van Gods Woord. En dat is een goddelijk gezag.
Plaats reactie