Zondagsheiliging

ejvl
Berichten: 5746
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Zondagsheiliging

Bericht door ejvl »

CvdW schreef:De gedachte is dat een ander moet werken voor mij op zondag. Dat willen wij niet.

Nooit gehoord dat er waterputten zijn of een pulse in de grond om zelf water te putten.
Op zaterdagavond 6 emmers klaarzetten voor toiletgebruik, koffie enz.. Ik bemerk dat dit voor meerdere mensen een ver van hun bed show is. Met bepaalde uitdrukkingen probeer ik te laten zien dat wij niet wereldvreemd zijn.

Inderdaad we hebben oudere kinderen. Gelukkig lezen ze graag. Zingen, voorlezen en voorleven is belangrijk, maar niet genoeg. Toch moet/mag ik zeggen hetgeen in 2 Samuël 23:5 staat.
Ook al spoel je het toilet met emmers water, de rioolpompen dienen nog hun werk te doen. Dan zou je een toilet moeten graven als je geen gebruik wilt maken van derden in deze.
Dat geldt ook voor al het water wat door de gootsteen gaat overigens, hier zijn ook pompen voor nodig.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Zondagsheiliging

Bericht door samanthi »

windorgel schreef:
DDD schreef:
windorgel schreef:Ik krijg de indruk dat sommigen denken dat heiliging van de dag van Heere te maken heeft met dingen die je zelf fijn vindt om te doen. Dat lijkt me geen goede maatstaf. Ik denk dat de eer van de Heere de maatstaf moet zijn en dan kan het zeker zo zijn dat je er genoegen in hebt om in bezig te zijn met het onderzoeken van Gods Woord etc. Maar je kunt het volgens mij niet omdraaien: wat ik fijn vind om te doen is een goede invulling van de zondag.
Is daar ook een bijbelse grond voor?
Dit zou toch geen vraag hoeven te zijn? Lees vraag en antwoord 103 van de Heidelbergse Catechismus met de bijbehorende verwijsteksten:
https://www.heidelbergse-catechismus.nl ... /vraag-103
Is het niet arm om het onderzoeken van Gods Woord voor de zondag te houden?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Susan »

Ik blijf ermee worstelen.

Vroege christenen begonnen samen te komen voor aanbidding op de "eerste dag van de week" (zondag) ter ere van de opstanding van Christus, op zondagavond na hun werk. Maar ik lees niet dat het oudtestamentische werkverbod overgezet is naar die dag. Ik weet wel dat de Joodse wet vereist dat Joden gedurende deze periode elke week afzien van werk maar christenen hebben dit bevel niet gekregen.

Als Christus onze sabbatsrust is, is Hij dat op alle dagen. We mogen stoppen met onze geestelijke arbeid en rusten in Hem, niet slechts één dag per week, maar altijd. Hij alleen voldoet aan de vereisten van de wet, en Hij alleen zorgt voor het offer dat voor de zonde verzoent.

Ik zie de zondag als een dag van aanbidding en samenkomst rondom Zijn Woord. Ik heb de vrijheid om ervoor te zorgen dat er niets moet. Maar wel heel veel mag. Een dag apart te zetten voor Hem. Wat is mooiere dag dan de eerste dag van de week?
CvdW
Berichten: 2944
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Zondagsheiliging

Bericht door CvdW »

Mooi dat er van gedachte kan gewisseld worden zonder elkaar te veroordelen. Ik zie ook belangstellende vragen.

En misschien is de gedachte gerechtvaardigd dat werken in de elektriciteitscentrale en onderhoud van het netwerk behoort tot de noodzakelijke werken.

Door de ontwikkelingen behoort tegenwoordig zeer veel dingen tot de noodzakelijke werken, maar is dat echt waar?

Is ziekenhuisopname op zondag echt noodzakelijk of kan ik toch maandagmorgen komen. Wanneer je dit in een gesprek aangeeft kan ineens heel veel.
Moet Pechiney (industrie Vlissingen-oost) echt op zondag doordraaien. Argument was dat het te veel kost om ketels stop te zetten en op maandag weer op te starten. Lastig voor personeel die principieel willen zijn.
Is wegenonderhoud perse nodig om op zaterdag/zondag te doen. Volgens mij niet. Het betekent wel dat in de week meer belemmering is en dat kost geld. Conclusie is dan ook dat het alles om geld draait.
Mag er dan een oproep zijn vanuit het Woord: O, land, land, land hoort des Heeren Woord.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Zondagsheiliging

Bericht door windorgel »

samanthi schreef:
windorgel schreef:
DDD schreef:
windorgel schreef:Ik krijg de indruk dat sommigen denken dat heiliging van de dag van Heere te maken heeft met dingen die je zelf fijn vindt om te doen. Dat lijkt me geen goede maatstaf. Ik denk dat de eer van de Heere de maatstaf moet zijn en dan kan het zeker zo zijn dat je er genoegen in hebt om in bezig te zijn met het onderzoeken van Gods Woord etc. Maar je kunt het volgens mij niet omdraaien: wat ik fijn vind om te doen is een goede invulling van de zondag.
Is daar ook een bijbelse grond voor?
Dit zou toch geen vraag hoeven te zijn? Lees vraag en antwoord 103 van de Heidelbergse Catechismus met de bijbehorende verwijsteksten:
https://www.heidelbergse-catechismus.nl ... /vraag-103
Is het niet arm om het onderzoeken van Gods Woord voor de zondag te houden?
Dat zou zeker arm zijn, maar het gaat nu om de vraag wat we op zondag doen en wat daarbij de maatstaf is.
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zondagsheiliging

Bericht door DDD »

windorgel schreef:
DDD schreef:
windorgel schreef:Ik krijg de indruk dat sommigen denken dat heiliging van de dag van Heere te maken heeft met dingen die je zelf fijn vindt om te doen. Dat lijkt me geen goede maatstaf. Ik denk dat de eer van de Heere de maatstaf moet zijn en dan kan het zeker zo zijn dat je er genoegen in hebt om in bezig te zijn met het onderzoeken van Gods Woord etc. Maar je kunt het volgens mij niet omdraaien: wat ik fijn vind om te doen is een goede invulling van de zondag.
Is daar ook een bijbelse grond voor?
Dit zou toch geen vraag hoeven te zijn? Lees vraag en antwoord 103 van de Heidelbergse Catechismus met de bijbehorende verwijsteksten:
https://www.heidelbergse-catechismus.nl ... /vraag-103
Dat is dan ook geen antwoord op mijn vraag. Ik vraag mij af of je de catechismusvraag en het antwoord wel hebt gelezen.

Ik heb gemeld dat voor mij op zondag de kerkgang centraal staat. Ik ga twee of drie keer naar de kerk. Dat was helemaal niet het punt van discussie, maar daarmee is de vraag en het antwoord op geen enkele manier een onderbouwing voor jouw eerste citaat hierboven.

Sterker nog: de Heidelbergse Catechismus nóemt het niet eens. Laat staan dat er een bijbelse grond zou zijn voor jouw stelling. Je kunt op grond van de catechismus echt geen bezwaar maken tegen mijn zondagsinvulling, en dat was toch wel de suggestie die je hierboven deed.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Jantje »

CvdW schreef:Is ziekenhuisopname op zondag echt noodzakelijk of kan ik toch maandagmorgen komen. Wanneer je dit in een gesprek aangeeft kan ineens heel veel.
Soms is dat wel noodzakelijk natuurlijk. Bovendien valt dat toch onder de noodzakelijke werken der barmhartigheid?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Mara »

Jantje schreef:
CvdW schreef:Is ziekenhuisopname op zondag echt noodzakelijk of kan ik toch maandagmorgen komen. Wanneer je dit in een gesprek aangeeft kan ineens heel veel.
Soms is dat wel noodzakelijk natuurlijk. Bovendien valt dat toch onder de noodzakelijke werken der barmhartigheid?
Ik denk dat hij een geplande operatie bedoelt en niet spoedeisend Jantje.
En vaak kan het dan wel.
windorgel schreef:Dat zou zeker arm zijn, maar het gaat nu om de vraag wat we op zondag doen en wat daarbij de maatstaf is.
Moet je dan niet zeggen: ik?
Want wat voor mij zonde is, hoeft voor een ander gezinslid zo niet te zijn.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Jantje »

Mara schreef:Ik denk dat hij een geplande operatie bedoelt en niet spoedeisend Jantje.
En vaak kan het dan wel.
Ook dan kan het nodig zijn dat je vanwege diverse redenen al eerder in het ziekenhuis moet zijn, denk aan het inbrengen van een infuus, het toedienen van medicatie, enz.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
CvdW
Berichten: 2944
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Zondagsheiliging

Bericht door CvdW »

Jantje schreef:
Mara schreef:Ik denk dat hij een geplande operatie bedoelt en niet spoedeisend Jantje.
En vaak kan het dan wel.
Ook dan kan het nodig zijn dat je vanwege diverse redenen al eerder in het ziekenhuis moet zijn, denk aan het inbrengen van een infuus, het toedienen van medicatie, enz.
Ik begrijp @Jantje. Dan kun je aangeven in het gesprek dat je zaterdag wil komen. Wanneer je aangeeft principieel moeite te hebben met op zondag opgenomen te worden dan is er veel mogelijk. Durven we nog uit te komen voor onze principes?
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Geytenbeekje »

CvdW schreef:
Jantje schreef:
Mara schreef:Ik denk dat hij een geplande operatie bedoelt en niet spoedeisend Jantje.
En vaak kan het dan wel.
Ook dan kan het nodig zijn dat je vanwege diverse redenen al eerder in het ziekenhuis moet zijn, denk aan het inbrengen van een infuus, het toedienen van medicatie, enz.
Ik begrijp @Jantje. Dan kun je aangeven in het gesprek dat je zaterdag wil komen. Wanneer je aangeeft principieel moeite te hebben met op zondag opgenomen te worden dan is er veel mogelijk. Durven we nog uit te komen voor onze principes?
Jezus genas ook zieken op zondag dus ik denk niet dat het een principieel punt hoeft te zijn.
ejvl
Berichten: 5746
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Zondagsheiliging

Bericht door ejvl »

CvdW schreef:Mooi dat er van gedachte kan gewisseld worden zonder elkaar te veroordelen. Ik zie ook belangstellende vragen.

En misschien is de gedachte gerechtvaardigd dat werken in de elektriciteitscentrale en onderhoud van het netwerk behoort tot de noodzakelijke werken.

Door de ontwikkelingen behoort tegenwoordig zeer veel dingen tot de noodzakelijke werken, maar is dat echt waar?

Is ziekenhuisopname op zondag echt noodzakelijk of kan ik toch maandagmorgen komen. Wanneer je dit in een gesprek aangeeft kan ineens heel veel.
Moet Pechiney (industrie Vlissingen-oost) echt op zondag doordraaien. Argument was dat het te veel kost om ketels stop te zetten en op maandag weer op te starten. Lastig voor personeel die principieel willen zijn.
Is wegenonderhoud perse nodig om op zaterdag/zondag te doen. Volgens mij niet. Het betekent wel dat in de week meer belemmering is en dat kost geld. Conclusie is dan ook dat het alles om geld draait.
Mag er dan een oproep zijn vanuit het Woord: O, land, land, land hoort des Heeren Woord.
Ik vind het ook altijd lastig wat nu wel of niet werkzaamheden der noodzakelijkheid zijn.
In mijn specifieke geval, ik heb laatst een installatie gedaan met toegangssystemen bij een instelling waar bepaalde mensen rehabiliteren. In principe mogen deze mensen vrij rondlopen echter moeten ze zich altijd melden om naar binnen of naar buiten te mogen via dit toegangssysteem.
Deze functioneerde niet goed meer op een zondag, mensen kunnen dan zeer agressief worden en bijvoorbeeld de boel gaan slopen of brand gaan stichten (ook gebeurd) als ze niet meer in of uit het gebouw kunnen.
Is het noodzakelijk om dit op te lossen op zondag? Ze kunnen ook kiezen om de deuren open te zetten, maar dan kan het voorkomen dat er verkeerde mensen op verkeerde groepen komen met agressie als gevolg, of om extra begeleiding in te zetten, maar dan moeten meer mensen werken op zondag.
In dit geval heb ik het gerepareerd overigens.

Of techniek als een (mobiele) telefoon of een internetverbinding op zorglocaties waar ook persoons-alarmering over functioneert, zal toch moeten functioneren en gerepareerd worden bij een storing. Niet alleen bij een zorginstelling maar ook bij bijvoorbeeld een begrafenisondernemer.
En hoever ga je hierin? Wat is nu wel beslist noodzakelijk om te laten functioneren en wat niet? WIFI of telefvisie voor clienten misschien niet, maar zonder dat kunnen er grote escalaties optreden, enzovoorts.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Jantje »

Ja, of er is in de microfooninstallatie van de kansel een storing. Dan laat je toch ook een monteur komen?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zondagsheiliging

Bericht door DDD »

CvdW schreef:
Jantje schreef:
Mara schreef:Ik denk dat hij een geplande operatie bedoelt en niet spoedeisend Jantje.
En vaak kan het dan wel.
Ook dan kan het nodig zijn dat je vanwege diverse redenen al eerder in het ziekenhuis moet zijn, denk aan het inbrengen van een infuus, het toedienen van medicatie, enz.
Ik begrijp @Jantje. Dan kun je aangeven in het gesprek dat je zaterdag wil komen. Wanneer je aangeeft principieel moeite te hebben met op zondag opgenomen te worden dan is er veel mogelijk. Durven we nog uit te komen voor onze principes?
Het lijkt mij niet zo'n goed idee de om de hele zondag verzorgd te moeten worden door mensen die daarvoor moeten werken om daarmee te voorkomen dat je jezelf op zondagavond in het ziekenhuis moet installeren. Dan hoeft het personeel daar alleen maar 's avonds voor te werken. De werkzaamheden in de ochtend en middag lijken mij nou niet noodzakelijke werkzaamheden.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Mara »

CvdW schreef:
Jantje schreef:
Mara schreef:Ik denk dat hij een geplande operatie bedoelt en niet spoedeisend Jantje.
En vaak kan het dan wel.
Ook dan kan het nodig zijn dat je vanwege diverse redenen al eerder in het ziekenhuis moet zijn, denk aan het inbrengen van een infuus, het toedienen van medicatie, enz.
Ik begrijp @Jantje. Dan kun je aangeven in het gesprek dat je zaterdag wil komen. Wanneer je aangeeft principieel moeite te hebben met op zondag opgenomen te worden dan is er veel mogelijk. Durven we nog uit te komen voor onze principes?
Met het beddentekort denk ik niet dat dat een optie is. Eerder zal dan maandagochtend vroeg kunnen, vermoed ik.
In het weekend houden ze zoveel mogelijk bedden leeg.

In de tijd dat mijn broers naar militaire dienst moesten, kregen ze toestemming om op maandagochtend te komen, ipv zondagavond.
Mijn neefjes later kregen dit niet meer voor elkaar. Ze konden geen uitzondering maken, werd er gezegd.
Eén van mijn broers ging varen op een boot die op zaterdag altijd aanmeerde in een haven. Maar dat kan alleen in de kust- of binnenvaart, je kunt een schip toch niet midden op de oceaan stil laten dobberen?
En kun je dan piloot worden, als je niet op zondag wilt werken/vliegen?
Mijn man moest weleens naar een meeting in Amerika, die om 9 uur begon, lokale tijd.
Het was soms een gepuzzel om op zaterdag een vlucht te vinden, hij is ook eens op vrijdagochtend al vertrokken.
Dat heeft hij maar 1 x gedaan.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie