Zondagsheiliging

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Zondagsheiliging

Bericht door eilander »

samanthi schreef:
DDD schreef:Nou, daar denk ik toch heel anders over. Zonder stroom kan ik niet eens mijn huis verwarmen. En geen cd beluisteren. En de bel doet het niet en de diepvries ontdooit.

Ik ben benieuwd of er inderdaad mensen zijn die zaterdagavond om 12 uur de hoofdschakelaar uitzetten. Maar ik vind het niets met zondagsheiliging te maken hebben. Dan denk ik dat iemand die vrolijk met de trein reist, er meer van heeft begrepen.
Als de zondag ipv de sabbath is, luistert het heel nauw... daar ging het over of geld het gebod dan niet?
Dat is krom.
Nee, dan zitten we binnen de kortste keren in de situatie dat we het gewicht van een hoed gaan bepalen, om te weten of je die last wel mag dragen. Enzovoorts. Dat heeft niets met de bedoeling van de rustdag te maken. Dat heeft de Heere Jezus Zelf wel duidelijk gemaakt, bv. in de geschiedenis dat de discipelen aren plukten.

Zelfs de orthodoxe Joden gebruiken nog stroom op de sabbath, althans in het geval van bv. de diepvries: de stekker blijft in het stopcontact zitten, dan is het geen probleem. Ik geloof dus niet dat er nog mensen zijn die geen stroom willen gebruiken op zondag. Ik denk dat dat eerder méér werk oplevert dan minder.

Dat zou wel met zich meebrengen dat we geen moeite hebben met het werken in die sector. Anders zou het opnieuw iets Joods zijn: wat ik niet mag, mag een niet-Jood dan voor mij doen. Dat lijkt me geen Bijbels principe.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Zondagsheiliging

Bericht door samanthi »

eilander schreef:
samanthi schreef:
DDD schreef:Nou, daar denk ik toch heel anders over. Zonder stroom kan ik niet eens mijn huis verwarmen. En geen cd beluisteren. En de bel doet het niet en de diepvries ontdooit.

Ik ben benieuwd of er inderdaad mensen zijn die zaterdagavond om 12 uur de hoofdschakelaar uitzetten. Maar ik vind het niets met zondagsheiliging te maken hebben. Dan denk ik dat iemand die vrolijk met de trein reist, er meer van heeft begrepen.
Als de zondag ipv de sabbath is, luistert het heel nauw... daar ging het over of geld het gebod dan niet?
Dat is krom.
Nee, dan zitten we binnen de kortste keren in de situatie dat we het gewicht van een hoed gaan bepalen, om te weten of je die last wel mag dragen. Enzovoorts. Dat heeft niets met de bedoeling van de rustdag te maken. Dat heeft de Heere Jezus Zelf wel duidelijk gemaakt, bv. in de geschiedenis dat de discipelen aren plukten.

Zelfs de orthodoxe Joden gebruiken nog stroom op de sabbath, althans in het geval van bv. de diepvries: de stekker blijft in het stopcontact zitten, dan is het geen probleem. Ik geloof dus niet dat er nog mensen zijn die geen stroom willen gebruiken op zondag. Ik denk dat dat eerder méér werk oplevert dan minder.

Dat zou wel met zich meebrengen dat we geen moeite hebben met het werken in die sector. Anders zou het opnieuw iets Joods zijn: wat ik niet mag, mag een niet-Jood dan voor mij doen. Dat lijkt me geen Bijbels principe.
Ik denk heel zwart wit, je laat mensen voor je werken als je gebruik maak van stroom, dat er geen of bijna geen mensen zijn die geen stroom gebruiken op zondag, maakt niet uit of het wel of niet goed is, vroeger waren er dus wel, die ook niet door de buren het licht lieten aandoen.

De zondag is de dag des Heeren, de dag dat Jezus is opgestaan, de zondag is niet de sabbat met zijn sabbatwetten, daar ging het over, dat vindt @Valcke bazelen en daar heb ik op gereageerd, als je vind dat het de sabbat is, dan moet je hem ook echt als sabbat houden, met de sabbatswet zoals in het 4e gebod.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Zondagsheiliging

Bericht door eilander »

De Heere Jezus had het ook over de sabbat, hoor. Ook die hoorde echt niet ingevuld te worden op de manier zoals de farizeeën dat graag wilden. Dat lijkt nu wel de manier die jij dan als consequent zou bestempelen.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Zondagsheiliging

Bericht door samanthi »

eilander schreef:De Heere Jezus had het ook over de sabbat, hoor. Ook die hoorde echt niet ingevuld te worden op de manier zoals de farizeeën dat graag wilden. Dat lijkt nu wel de manier die jij dan als consequent zou bestempelen.
Nee dat is niet waar, de farizeeen hadden er wetjes bijverzonnen, net als dat een beetje koren plukken oogsten zou zijn, maar als je stroom gebruikt, werken en mensen voor je, andersom hoe zou je het vinden om bij een elektriciteitscentrale te werken in de continudienst?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Zondagsheiliging

Bericht door eilander »

samanthi schreef:
eilander schreef:De Heere Jezus had het ook over de sabbat, hoor. Ook die hoorde echt niet ingevuld te worden op de manier zoals de farizeeën dat graag wilden. Dat lijkt nu wel de manier die jij dan als consequent zou bestempelen.
Nee dat is niet waar, de farizeeen hadden er wetjes bijverzonnen, net als dat een beetje koren plukken oogsten zou zijn, maar als je stroom gebruikt, werken en mensen voor je, andersom hoe zou je het vinden om bij een elektriciteitscentrale te werken in de continudienst?
Daar kan ik dus niet op tegen zijn.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Zondagsheiliging

Bericht door samanthi »

eilander schreef:
samanthi schreef:
eilander schreef:De Heere Jezus had het ook over de sabbat, hoor. Ook die hoorde echt niet ingevuld te worden op de manier zoals de farizeeën dat graag wilden. Dat lijkt nu wel de manier die jij dan als consequent zou bestempelen.
Nee dat is niet waar, de farizeeen hadden er wetjes bijverzonnen, net als dat een beetje koren plukken oogsten zou zijn, maar als je stroom gebruikt, werken en mensen voor je, andersom hoe zou je het vinden om bij een elektriciteitscentrale te werken in de continudienst?
Daar kan ik dus niet op tegen zijn.
Dan heb je de zondag niet ipv de Sabbat
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Zondagsheiliging

Bericht door eilander »

samanthi schreef:
eilander schreef:
samanthi schreef:
eilander schreef:De Heere Jezus had het ook over de sabbat, hoor. Ook die hoorde echt niet ingevuld te worden op de manier zoals de farizeeën dat graag wilden. Dat lijkt nu wel de manier die jij dan als consequent zou bestempelen.
Nee dat is niet waar, de farizeeen hadden er wetjes bijverzonnen, net als dat een beetje koren plukken oogsten zou zijn, maar als je stroom gebruikt, werken en mensen voor je, andersom hoe zou je het vinden om bij een elektriciteitscentrale te werken in de continudienst?
Daar kan ik dus niet op tegen zijn.
Dan heb je de zondag niet ipv de Sabbat
Niet op de Joodse manier, nee.
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Zondagsheiliging

Bericht door GGotK »

eilander schreef:
samanthi schreef:
DDD schreef:Nou, daar denk ik toch heel anders over. Zonder stroom kan ik niet eens mijn huis verwarmen. En geen cd beluisteren. En de bel doet het niet en de diepvries ontdooit.

Ik ben benieuwd of er inderdaad mensen zijn die zaterdagavond om 12 uur de hoofdschakelaar uitzetten. Maar ik vind het niets met zondagsheiliging te maken hebben. Dan denk ik dat iemand die vrolijk met de trein reist, er meer van heeft begrepen.
Als de zondag ipv de sabbath is, luistert het heel nauw... daar ging het over of geld het gebod dan niet?
Dat is krom.
Nee, dan zitten we binnen de kortste keren in de situatie dat we het gewicht van een hoed gaan bepalen, om te weten of je die last wel mag dragen. Enzovoorts. Dat heeft niets met de bedoeling van de rustdag te maken. Dat heeft de Heere Jezus Zelf wel duidelijk gemaakt, bv. in de geschiedenis dat de discipelen aren plukten.

Zelfs de orthodoxe Joden gebruiken nog stroom op de sabbath, althans in het geval van bv. de diepvries: de stekker blijft in het stopcontact zitten, dan is het geen probleem. Ik geloof dus niet dat er nog mensen zijn die geen stroom willen gebruiken op zondag. Ik denk dat dat eerder méér werk oplevert dan minder.

Dat zou wel met zich meebrengen dat we geen moeite hebben met het werken in die sector. Anders zou het opnieuw iets Joods zijn: wat ik niet mag, mag een niet-Jood dan voor mij doen. Dat lijkt me geen Bijbels principe.
15 jaar geleden, toen ik nog in een klein dorpje woonde, waren daar wel een aantal mensen waar op zondag geen elektriciteit werd gebruikt en de olielamp aanging. Eten voor zondag werd, voor zover dat mogelijk was, op zaterdag reeds bereid. Toch dwong dat respect af. Het laatste lijkt me trouwens wel een verdedigbaar gebruik wat navolging verdient.
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zondagsheiliging

Bericht door DDD »

Hadden deze mensen geen diepvries en koelkast? Ik heb toch best een goed geïsoleerde koelvriescombinatie, maar ik vraag mij af of hij 24 uur goed koud blijft, zeker als je hem ook nog eens open doet.

Waarom is het volgens jou goed om eten vooraf klaar te maken? Dat is toch geen nare bezigheid?

Het is jammer dat er -voor zover ik weet- nooit een documentaire of artikel hierover is gemaakt. Want vijftien jaar geleden is nog in deze eeuw. Ik heb dat werkelijk niet mee gekregen, terwijl ik hier wel echt in geïnteresseerd ben.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Zondagsheiliging

Bericht door eilander »

Ik meen ook dat ik wel iets weet van de gebruiken van mensen die een zeer stipte zondagsheiliging wilden nastreven, maar ik heb toch in mijn tijd geen mensen ontmoet die 's zondags geen elektriciteit gebruikten. Over één vrouw twijfel ik, maar die is ook al twintig jaar geleden overleden.
Zelf ben ik wel opgegroeid met niet koken op zondag, en geen afwas doen.
Koken doen wij zelf ook maar zeer beperkt, maar meer vanuit het aspect van makkelijk doen, en liever je tijd ergens anders mee vullen, dan dat het een principieel punt is.
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Zondagsheiliging

Bericht door GGotK »

Het was een dorp met veel thuislezers. Van die thuislezers deed een enkeling dat. Dat is nu allemaal weg....
Uiteindelijk moet iedereen qua zondagsheiliging concessies doen aan het systeem waarin wij leven; een vergeten zonde onder ons.
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Roos2018 »

GGotK schreef: 15 jaar geleden, toen ik nog in een klein dorpje woonde, waren daar wel een aantal mensen waar op zondag geen elektriciteit werd gebruikt en de olielamp aanging. Eten voor zondag werd, voor zover dat mogelijk was, op zaterdag reeds bereid. Toch dwong dat respect af. Het laatste lijkt me trouwens wel een verdedigbaar gebruik wat navolging verdient.
Als je bedenkt dat in Nederland 24/7 water gepompt wordt omdat anders het westen van het land blank komt te staan - voor een deel is Nederland een kunstmatig verkregen land dat eigenlijk geen natuurlijke bestaansgrond heeft - vraag ik me af hoe deze mensen met dit soort principes dan in een dergelijk land willen wonen.
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zondagsheiliging

Bericht door DDD »

Dat is nog een discussie apart. Je zou er over kunnen twisten in hoeverre dat geen verzet is tegen Gods voorzienig beleid. Zeker voor mensen die tegen inenten zijn, lijkt me dat een goede vraag.

@GGotK:
Waarom is dat volgens jou een zonde? Ik ben het met Samanthi eens dat zonden zonden zijn, en dat je die moet bestrijden.

Nu vind ik het geen zonde om op zondag met de trein te reizen, al vind ik het een twijfelgeval. Maar als iemand dat wel een zonde vindt, dan moet hij dat niet doen. De Bijbel is daar niet onduidelijk over.

Ik heb dus ernstig bezwaar tegen jouw visie. Of je moet bedoelen dat er een collectieve schuld is in het productiesysteem. Maar dat vind ik vooralsnog niet. Sommige producten kunnen alleen volcontinue geproduceerd worden. Ik zie werkelijk niet in waarom daar bijbelse bezwaren tegen zouden zijn.
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Zondagsheiliging

Bericht door GGotK »

Roos2018 schreef:
GGotK schreef: 15 jaar geleden, toen ik nog in een klein dorpje woonde, waren daar wel een aantal mensen waar op zondag geen elektriciteit werd gebruikt en de olielamp aanging. Eten voor zondag werd, voor zover dat mogelijk was, op zaterdag reeds bereid. Toch dwong dat respect af. Het laatste lijkt me trouwens wel een verdedigbaar gebruik wat navolging verdient.
Als je bedenkt dat in Nederland 24/7 water gepompt wordt omdat anders het westen van het land blank komt te staan - voor een deel is Nederland een kunstmatig verkregen land dat eigenlijk geen natuurlijke bestaansgrond heeft - vraag ik me af hoe deze mensen met dit soort principes dan in een dergelijk land willen wonen.
Zij waren pelgrims op doortocht, passanten in de tijd. We hoeven het niet te begrijpen maar we hoeven er ook niet mee te spotten. De 1 krijgt een korter lijntje dan een ander.
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Roos2018 »

GGotK schreef:
Roos2018 schreef:
GGotK schreef: 15 jaar geleden, toen ik nog in een klein dorpje woonde, waren daar wel een aantal mensen waar op zondag geen elektriciteit werd gebruikt en de olielamp aanging. Eten voor zondag werd, voor zover dat mogelijk was, op zaterdag reeds bereid. Toch dwong dat respect af. Het laatste lijkt me trouwens wel een verdedigbaar gebruik wat navolging verdient.
Als je bedenkt dat in Nederland 24/7 water gepompt wordt omdat anders het westen van het land blank komt te staan - voor een deel is Nederland een kunstmatig verkregen land dat eigenlijk geen natuurlijke bestaansgrond heeft - vraag ik me af hoe deze mensen met dit soort principes dan in een dergelijk land willen wonen.
Zij waren pelgrims op doortocht, passanten in de tijd. We hoeven het niet te begrijpen maar we hoeven er ook niet mee te spotten. De 1 krijgt een korter lijntje dan een ander.
Ik spot er niet mee hoor, gewoon een serieuze constatering.
Plaats reactie