Johannes 20 spreekt duidelijk van twee samenkomsten van de discipelen op zondagavond waarbij Christus in hun midden kwam.Lilian1975 schreef:Ik wil aan punt 1 nog dit toevoegen;
De Joden waren gewend om op de avond voor de sabbat (vrijdagavond na zonsondergang )een maaltijd te hebben. Ze waren dan bij elkaar.
Je leest dat de christenen ook gezamenlijke maaltijden hadden. Alleen lees je niet dat die op de vrijdagavond plaats vonden. Wel op de eerste dag van de week. Die dus voor hen op zaterdagavond begon. Na zonsondergang. Daarom ook dat in Handelingen 20 de lampen brandden. Dat zal niet op zondag avond geweest zijn. Na zonsondergang. Want dan zit je al op de tweede dag na de sabbat.
Overigens is het maar de vraag of Johannes en Lukas geen rekening hielden met Joodse tijdsindeling. Ik zie eerlijk gezegd het probleem niet.
Johannes 20
op den eersten dag der week ging Maria Magdaléna vroeg, als het nog duister was, ( duidelijk in de ochtend door de toevoeging als het nog vroeg was)
Als het dan avond was op denzelven eersten dag der week, ( vervolg op vers 1. Dus dan gaat het over zondagavond. Want het is dezelfde dag.)
Handelingen 20
En op den eersten dag der week,
( hier geen toevoeging dat het vroeg was. Of dat het tegen het einde liep van de eerste dag etc.)
Dus m.i. aannemelijk om te denken dat het op dus die zaterdagavond was. Ba zonsondergang als de nieuwe dag begon. Gezien ook eerdere opmerkingen.
Wat zijn de grondwoorden in deze teksten? En welke vertaalkeuzes kunnen er gemaakt worden?
@Roos of @Valcke?
De zondagavond wordt bij Johannes (vers 19) uitdrukkelijk nog de 'eerste dag van de week' genoemd, en niet de tweede dag.
Dan is er ook geen aanleiding om te denken dat het in Handelingen 20 anders was.
Er is m.i. echt geen reden om te denken dat de christenen na de opstanding bijeenkwamen op zaterdagavond.
(De grondtekst laat ik nu voor wat het is. M.i. zijn de teksten in de SV correct vertaald en bestaat over de interpretatie geen twijfel.)