Zondagsheiliging

DDD
Berichten: 28701
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zondagsheiliging

Bericht door DDD »

Valcke schreef:
samanthi schreef:
Valcke schreef:
ejvl schreef:Aangaande de posting over "berouw" over het buiten spelen, ik denk dat er bedoelt wordt dat de kinderen een afkeer hebben gekregen van de zondag en misschien wel gebroken hebben met het geloof en dat dit wellicht voorkomen had kunnen worden door wat minder "strikt" met de zondag om te gaan en de kinderen wel buiten te laten spelen. Het berouw kan dan bestaan door niet goed met de zondag om te zijn gegaan.
(Dit is slechts een opvatting hoe de posting geïnterpreteerd kan worden, ik ken de situatie niet persoonlijk).
Erasmiaan schreef:... Maar het is erg kortzichtig en met weinig reflectief vermogen, als je kinderen dat als oorzaak geven voor hun kerkverlating, je dan berouw krijgt dat je gepoogd heb je kinderen op te voeden in het heiligen van Gods dag.
samanthi schreef:Jij trekt een conclusie die er niet is.
Erasmiaan reageerde op de veronderstelling van ejvl...
Als dat zo is kan hij dit zelf zeggen wat hij bedoelde.
Het was overduidelijk dat hij reageerde op ejvl. Ik vind dat er reden was dit recht te zetten.
Nee, want het verschil is dat kinderen dat wellicht niet uitdrukkelijk als reden geven, maar dat het je achteraf tot schuld kan zijn dat je onnodig zware lasten hebt opgelegd en zo de dienst van de Heere in een kwaad daglicht hebt geplaatst.
Online
Zeeuw
Berichten: 11600
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:Om mijn visie nog wat te verduidelijken, heb ik hieronder een link met alle uitgeschreven verwijsteksten van Zondag 38, vraag en antwoord 103: https://www.heidelbergse-catechismus.nl ... /vraag-103

Hoe zien degenen die het met mij oneens zijn dit? Lees bijvoorbeeld Handelingen 2: 42: En zij waren volhardende in de leer der apostelen, en in de gemeenschap, en in de breking des broods, en in de gebeden.
En er zijn nog een heleboel andere teksten.

Verder is er nog een belangrijk aspect van de Zondag: wij dienen de scholen voor de predikanten te onderhouden en ook de armen christelijke handreiking te doen.
Ik ben het volgens mij wel, grotendeels, met je eens. Maar die link vind ik niet zo helder. Hoe zie je onderstaande, Jesaja 66:23, met kanttekeningen en verwijsteksten als bewijs voor punt G?

23 En het zal geschieden dat 10van de ene nieuwe maan tot de andere en van den enen sabbat 11tot den anderen, 12alle vlees komen zal om aan te bidden voor Mijn aangezicht, zegt de HEERE.
10 Hebr. van den tijd der nieuwe maan tot zijn nieuwe maan; dat is, steeds aan een ander, zonder onderscheid van de dagen die in het Oude Testament verordineerd waren. Vgl. Kol. 2:16. verwijsteksten

Kol. 2:16 Dat u dan niemand oordele in spijze of in drank, of in het stuk des feestdags of der nieuwe maan of der sabbatten,

11 Hebr. tot zijn sabbat.
12 Dat is, allerlei volken op aarde, zo heidenen als Joden. Zie Joël 2:28. Hand. 2:17. Zie ook boven, op vers 20. verwijsteksten

Joël 2:28 En daarna zal het geschieden dat Ik Mijn Geest zal uitgieten over alle vlees, en uw zonen en uw dochters zullen profeteren; uw ouden zullen dromen dromen, uw jongelingen zullen gezichten zien.
Hand. 2:17 En het zal zijn in de laatste dagen (zegt God), Ik zal uitstorten van Mijn Geest op alle vlees; en uw zonen en uw dochters zullen profeteren, en uw jongelingen zullen gezichten zien, en uw ouden zullen dromen dromen.
vers 20 (kt.) En zij zullen al uw broeders uit alle heidenen den HEERE ten spijsoffer brengen, op paarden en op wagens, en op rosbaren, en op muildieren, en op snelle lopers, naar Mijn heiligen berg toe, naar Jeruzalem, zegt de HEERE, gelijk als de kinderen Israëls het spijsoffer in een rein vat brengen ten huize des HEEREN.
DDD
Berichten: 28701
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zondagsheiliging

Bericht door DDD »

Jantje schreef:
JvW schreef:
Zeeuw schreef:
JvW schreef: Als je al wist wat het betekende, dan hoef je het niet te vragen.
Ik beticht niemand, maar ik krijg weleens het idee dat algemeen gesproken er behoorlijk wat zondagschristenen zijn. Waarbij doordeweeks en op zakelijk vlak een hoop door de beugel kan.
Misschien dat we met dit laatste tot ons zelf kunnen inkeren. Want ik denk dat er dan balken genoeg in onze ogen zitten.
Helemaal eens hoor, maar dat argument wordt naar mijn mening wel snel gebruikt om maar niets meer te zeggen. Mensen wordt hier wel de maat genomen om wat ze op zondag doen.
Maar het is toch ook Bijbels om elkaar op te scherpen? Of niet?
Elkaar opscherpen is iets anders dan puntige opmerkingen maken, laat staan een dolk in iemands rug steken.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Nee, want het verschil is dat kinderen dat wellicht niet uitdrukkelijk als reden geven, maar dat het je achteraf tot schuld kan zijn dat je onnodig zware lasten hebt opgelegd en zo de dienst van de Heere in een kwaad daglicht hebt geplaatst.
Waarom zou je überhaupt de dienst des Heeren in een kwaad daglicht plaatsen, door je kinderen te verbieden op zondag buiten te spelen? Ik heb het als klein kind ook nooit gemist hoor. En ik heb het mijn ouders ook nooit kwalijk genomen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Online
Zeeuw
Berichten: 11600
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:
DDD schreef:Nee, want het verschil is dat kinderen dat wellicht niet uitdrukkelijk als reden geven, maar dat het je achteraf tot schuld kan zijn dat je onnodig zware lasten hebt opgelegd en zo de dienst van de Heere in een kwaad daglicht hebt geplaatst.
Waarom zou je überhaupt de dienst des Heeren in een kwaad daglicht plaatsen, door je kinderen te verbieden op zondag buiten te spelen? Ik heb het als klein kind ook nooit gemist hoor. En ik heb het mijn ouders ook nooit kwalijk genomen.
Je moet niet alles op jezelf betrekken. Niet iedere situatie is gelijk.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Geytenbeekje »

Jantje schreef:
DDD schreef:Nee, want het verschil is dat kinderen dat wellicht niet uitdrukkelijk als reden geven, maar dat het je achteraf tot schuld kan zijn dat je onnodig zware lasten hebt opgelegd en zo de dienst van de Heere in een kwaad daglicht hebt geplaatst.
Waarom zou je überhaupt de dienst des Heeren in een kwaad daglicht plaatsen, door je kinderen te verbieden op zondag buiten te spelen? Ik heb het als klein kind ook nooit gemist hoor. En ik heb het mijn ouders ook nooit kwalijk genomen.
Waarom zou je zoiets je kinderen verbieden ?
Spelen hoort toch bij het kind zijn ?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Zondagsheiliging

Bericht door samanthi »

Jantje schreef:Om mijn visie nog wat te verduidelijken, heb ik hieronder een link met alle uitgeschreven verwijsteksten van Zondag 38, vraag en antwoord 103: https://www.heidelbergse-catechismus.nl ... /vraag-103

Hoe zien degenen die het met mij oneens zijn dit? Lees bijvoorbeeld Handelingen 2: 42: En zij waren volhardende in de leer der apostelen, en in de gemeenschap, en in de breking des broods, en in de gebeden.
En er zijn nog een heleboel andere teksten.

Verder is er nog een belangrijk aspect van de Zondag: wij dienen de scholen voor de predikanten te onderhouden en ook de armen christelijke handreiking te doen.
Functioneer je dan als hand. 2 : 42? een keer in de drie maanden de breking des broods is dat volharden? in de gebeden en de gemeenschap? als je iets verder leest in vers 46: En dagelijks eendrachtelijk in den tempel volhardende, en van huis tot huis brood brekende, aten zij tezamen met verheuging en eenvoudigheid des harten.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
DDD
Berichten: 28701
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zondagsheiliging

Bericht door DDD »

Jantje schreef:
DDD schreef:Nee, want het verschil is dat kinderen dat wellicht niet uitdrukkelijk als reden geven, maar dat het je achteraf tot schuld kan zijn dat je onnodig zware lasten hebt opgelegd en zo de dienst van de Heere in een kwaad daglicht hebt geplaatst.
Waarom zou je überhaupt de dienst des Heeren in een kwaad daglicht plaatsen, door je kinderen te verbieden op zondag buiten te spelen? Ik heb het als klein kind ook nooit gemist hoor. En ik heb het mijn ouders ook nooit kwalijk genomen.
Aangezien ik helemaal geen zin had om buiten te spelen, zou ik dat vast niet hebben gemist. Ik mocht trouwens wel buiten spelen, althans, ik ben mij van geen regel daarover bewust, en mijn broers en zussen ook.

Het gaat mij er om dat eilander hier zegt gearriveerd christendom te signaleren, maar ik zie dat oprecht niet in het gesprek terug. En daarmee komt het op mij als suggestief over.

Er is hier gewoon een verschil van inzicht of beter gezegd: gevoelen, waarbij ik er overigens bij blijf dat het hele beroep op de Heidelberger onjuist is. Het vindt geen grond in de tekst van de catechismus en ook niet in de verwijsteksten.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Elkaar opscherpen is iets anders dan puntige opmerkingen maken, laat staan een dolk in iemands rug steken.
We mogen elkaar best prikkelen. Dat schreef @Erasmiaan ook al. En ik doe dat ook. Maar het valt me wel op dat sommigen zich dan meteen voelen aangevallen. Gods Woord zegt duidelijk dat wij als christenen de zondag moeten gebruiken om de erediensten te bezoeken, en dat is dan uiteraard in de gemeente waar wij lid van zijn en waar God ons middelijkerwijs een plaats gaf. Op zo'n dag is er dan toch geen plaats voor allerlei zaken die wij op doordeweekse dagen ook kunnen doen? We leven al in zo'n jachtige tijd, en er is al zoveel wat onze aandacht oproept. Waarom zou je dan op Gods dag ook nog allerlei wederwaardigheden des levens aanroeren?

En dan heb ik het nog niet eens over de geest die sommige delen van de kerken al binnenwaait, waar men nog maar één keer ter kerke gaat, of waar men alleen ter kerke komt als de predikant wel goed genoeg is. Er zijn vele zorgen over deze ontwikkelingen, ook in onze kerken. Laten we dat niet vergeten en ook eerlijk onder ogen zien. En gaat het allereerst en allermeest om ons eigen boze hart, waarin ook hieromtrent de zonde is bij ondergetekende.

Laten we de zondag toch vrijhouden voor God en Zijn dienst en 'tot Gods gemeente naarstiglijk komen'!
Laatst gewijzigd door Jantje op 12 dec 2019, 23:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28701
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zondagsheiliging

Bericht door DDD »

Het gaat erom dat er nauwelijks behoorlijke argumenten zijn, ook niet van jou, en dat eilander toch een vrij forse beschuldiging neerlegt, ook zonder enige onderbouwing. Ik begrijp dat het een gevoelskwestie is, maar dat doet er niets van af dat anderen een ander gevoel kunnen hebben.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Zondagsheiliging

Bericht door samanthi »

Jantje schreef:
DDD schreef:Elkaar opscherpen is iets anders dan puntige opmerkingen maken, laat staan een dolk in iemands rug steken.
We mogen elkaar best prikkelen. Dat schreef @Erasmiaan ook al. En ik doe dat ook. Maar het valt me wel op dat sommigen zich dan meteen voelen aangevallen. Gods Woord zegt duidelijk dat wij als christenen de zondag moeten gebruiken om de erediensten te bezoeken, en dat is dan uiteraard in de gemeente waar wij lid van zijn en waar God ons middelijkerwijs een plaats gaf. Op zo'n dag is er dan toch geen plaats voor allerlei zaken die wij op doordeweekse dagen ook kunnen doen? We leven al in zo'n jachtige tijd, en er is al zoveel wat onze aandacht oproept. Waarom zou je dan op Gods dag ook nog allerlei wederwaardigheden des levens aanroeren?

En dan heb ik het nog niet eens over de geest die sommige delen van de kerken al binnenwaait, waar men nog maar één keer ter kerke gaat, of waar men alleen ter kerke komt als de predikant wel goed genoeg is. Er zijn vele zorgen over deze ontwikkelingen, ook in onze kerken. Laten we dat niet vergeten en ook eerlijk onder ogen zien. En gaat het allereerst en allermeest om ons eigen boze hart, waarin ook hieromtrent de zonde is bij ondergetekende.

Laten we de zondag toch vrijhouden voor God en Zijn dienst en 'tot Gods gemeente naarstiglijk komen'!
en de rest van de week? wil je nog reageren op hand. 2 vers 46
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Jantje »

Ik ervaar in dit soort discussies oprecht soms een gevoel van totale vervreemding. En ik denk dat @eilander dat ook heeft geprobeerd te benoemen. Nu kom ik dat in mijn omgeving ook wel met enige regelmaat tegen, maar daar wordt je mening tenminste nog voluit geaccepteerd. Hier is dat maar ten dele het geval. Ik vind het een ernstige beschuldiging bijvoorbeeld dat er iemand aankomt met 'zondagschristenen' en anderen dat nog beamen ook.

Dat doet me echt wel wat hoor.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Jantje »

samanthi schreef:en de rest van de week? wil je nog reageren op hand. 2 vers 46
Ik heb het nu over de zondag. Het is natuurlijk in deze tijd niet mogelijk om elke avond het Heilig Avondmaal te vieren. En elke week gaat ook niet, want daar zijn te weinig predikanten voor. En dat deden de oudvaders ook niet, bij mijn weten.

Bovendien, bij weekdiensten alleen al zie je soms amper 100 man, waarvan 35% uit omliggende gemeenten.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28701
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zondagsheiliging

Bericht door DDD »

Jantje schreef:Ik ervaar in dit soort discussies oprecht soms een gevoel van totale vervreemding. En ik denk dat @eilander dat ook heeft geprobeerd te benoemen. Nu kom ik dat in mijn omgeving ook wel met enige regelmaat tegen, maar daar wordt je mening tenminste nog voluit geaccepteerd. Hier is dat maar ten dele het geval. Ik vind het een ernstige beschuldiging bijvoorbeeld dat er iemand aankomt met 'zondagschristenen' en anderen dat nog beamen ook.

Dat doet me echt wel wat hoor.
Juist. Dat is het punt. Laten we het dan daarover hebben.

Want de 'andere kant' heeft dat gevoel natuurlijk ook. Ik heb er geen problemen mee om dat te benoemen, en ik zie ook wel dat het oprecht is en genuanceerd. Want eilander benoemt ook dat hij zich kan voorstellen dat buitenspelen een middelmatige kwestie is.

Maar de hele toonzetting van het gesprek is wel verwijtend. Er zijn verschillende verwijten gedaan van wereldgelijkvormigheid, en die voelen ook onaangenaam.

Daarom: het zou goed zijn om inhoudelijk te argumenteren, en niet met dingen aan te komen zoals de catechismus, die al uitvoerig besproken zijn en die hier gewoon niet over gaat.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Jantje »

Prima. Doe jij dan maar een eerste aanzet.

Wat betreft dat laatste: daar ben ik het niet mee eens. De Heidelbergse Catechismus is een Belijdenisgeschrift en wat daar staat doet er wel degelijk toe, ook voor deze discussie. Dat staat overigens ook in de forumregels, maar dat is wellicht ten overvloede.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie