Zondagsheiliging

DDD
Berichten: 28723
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zondagsheiliging

Bericht door DDD »

Erasmiaan schreef:

Ja, een opvoeding kan te streng of te strikt zijn, waardoor een afkeer kan ontstaan. Maar dat zit hem niet in het wel of niet buitenspelen op zondag, want dat zie je in principe overal wel in de gereformeerde gezindte. En niet iedereen heeft afscheid genomen van de kerk.

Wel kan een complex van regels en wetten (zelfbedacht) oorzaak zijn. Maar het is erg kortzichtig en met weinig reflectief vermogen, als je kinderen dat als oorzaak geven voor hun kerkverlating, je dan berouw krijgt dat je gepoogd heb je kinderen op te voeden in het heiligen van Gods dag.

Ik wil het hier verder bij laten omdat ik het een ongeestelijke discussie vind.
Ik ken heel wat ouders in GB en GG, maar van niet één weet ik dat kinderen niet mogen buiten spelen op zondag. Ik weet het wel van een gezin uit de OGGiN. Daar mogen de kinderen alleen in de eigen tuin spreken, geloof ik.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Zondagsheiliging

Bericht door samanthi »

Erasmiaan schreef:
ejvl schreef:
Erasmiaan schreef: Is zeker stekelig. Is dat verboden? Ik vind het bizar om over "berouw" te spreken dat je je kinderen op zondag niet buiten hebt laten spelen. Ik weet dat jij alles goed vindt en dat iedereen alles zelf mag weten, maar "berouw" heb je over het doen van zonde, niet over het laten van zonde (of activiteiten in het grijze gebied).

Maar ik ben hier weer weg, want het heeft geen zin. Je merkt dat zelfs mensen als eilander en Valcke nauwelijks nog met deze personen in discussie gaan om noodzakelijke correcties aan te brengen.
Nee hoor je mag reageren zoals je het zelf wilt, evenals ik mag reageren wat ik er van vind.
Daarnaast is het een onwaarheid dat ik alles goed vind en iedereen alles zelf mag weten, dan volg je m'n postings toch niet goed.

Aangaande de posting over "berouw" over het buiten spelen, ik denk dat er bedoelt wordt dat de kinderen een afkeer hebben gekregen van de zondag en misschien wel gebroken hebben met het geloof en dat dit wellicht voorkomen had kunnen worden door wat minder "strikt" met de zondag om te gaan en de kinderen wel buiten te laten spelen. Het berouw kan dan bestaan door niet goed met de zondag om te zijn gegaan.
(Dit is slechts een opvatting hoe de posting geïnterpreteerd kan worden, ik ken de situatie niet persoonlijk).
Vooruit, nog een reactie dan. Je bewegen in de weg van de gehoorzaamheid en je kinderen opvoeden met zondagsrust, kan nooit iets zijn waar je later spijt van krijgt. Laat staan berouw. In het houden van Gods geboden is groot loon. Zelfs al zijn het activiteiten waarover je kunt twisten, dan nog zul je nooit spijt krijgen dat je geprobeerd hebt aan de veilige kant te blijven.

Ja, een opvoeding kan te streng of te strikt zijn, waardoor een afkeer kan ontstaan. Maar dat zit hem niet in het wel of niet buitenspelen op zondag, want dat zie je in principe overal wel in de gereformeerde gezindte. En niet iedereen heeft afscheid genomen van de kerk.

Wel kan een complex van regels en wetten (zelfbedacht) oorzaak zijn. Maar het is erg kortzichtig en met weinig reflectief vermogen, als je kinderen dat als oorzaak geven voor hun kerkverlating, je dan berouw krijgt dat je gepoogd heb je kinderen op te voeden in het heiligen van Gods dag.

Ik wil het hier verder bij laten omdat ik het een ongeestelijke discussie vind.
Jij trekt een conclusie die er niet is.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: RE: Re: Zondagsheiliging

Bericht door Jantje »

Orchidee schreef:
Jantje schreef: Ik word bang van de dingen die ik hier allemaal zie en lees.
Het is ook best eng om andere inzichten te krijgen en beamen dat niet altijd je eigen inzichten alleen maar goed zijnAfbeelding
Veranderingen zijn niet alleen maar fout!
Wel als je, als persoon in de christelijke gezindte, vanwege onduidelijke redenen dingen op zondag toelaat, die volgens de Schrift en de traditie niet geoorloofd zijn op de heilige dag des Heeren.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: RE: Re: Zondagsheiliging

Bericht door samanthi »

Jantje schreef:
Orchidee schreef:
Jantje schreef: Ik word bang van de dingen die ik hier allemaal zie en lees.
Het is ook best eng om andere inzichten te krijgen en beamen dat niet altijd je eigen inzichten alleen maar goed zijnAfbeelding
Veranderingen zijn niet alleen maar fout!
Wel als je, als persoon in de christelijke gezindte, vanwege onduidelijke redenen dingen op zondag toelaat, die volgens de Schrift en de traditie niet geoorloofd zijn op de heilige dag des Heeren.
Laat die 'volgens de Schrift' maar weg, het is of het sabbatgebod houden of de opstandingsdag van de Heere vieren, de dag waarop we samenkomen, de dag waarop je niet gaat werken, maar niet de dag die geldt zoals het sabbatgebod, want die is op de zevende dag.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Valcke
Berichten: 7624
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Valcke »

ejvl schreef:Aangaande de posting over "berouw" over het buiten spelen, ik denk dat er bedoelt wordt dat de kinderen een afkeer hebben gekregen van de zondag en misschien wel gebroken hebben met het geloof en dat dit wellicht voorkomen had kunnen worden door wat minder "strikt" met de zondag om te gaan en de kinderen wel buiten te laten spelen. Het berouw kan dan bestaan door niet goed met de zondag om te zijn gegaan.
(Dit is slechts een opvatting hoe de posting geïnterpreteerd kan worden, ik ken de situatie niet persoonlijk).
Erasmiaan schreef:... Maar het is erg kortzichtig en met weinig reflectief vermogen, als je kinderen dat als oorzaak geven voor hun kerkverlating, je dan berouw krijgt dat je gepoogd heb je kinderen op te voeden in het heiligen van Gods dag.
samanthi schreef:Jij trekt een conclusie die er niet is.
Erasmiaan reageerde op de veronderstelling van ejvl...
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Zondagsheiliging

Bericht door samanthi »

Valcke schreef:
ejvl schreef:Aangaande de posting over "berouw" over het buiten spelen, ik denk dat er bedoelt wordt dat de kinderen een afkeer hebben gekregen van de zondag en misschien wel gebroken hebben met het geloof en dat dit wellicht voorkomen had kunnen worden door wat minder "strikt" met de zondag om te gaan en de kinderen wel buiten te laten spelen. Het berouw kan dan bestaan door niet goed met de zondag om te zijn gegaan.
(Dit is slechts een opvatting hoe de posting geïnterpreteerd kan worden, ik ken de situatie niet persoonlijk).
Erasmiaan schreef:... Maar het is erg kortzichtig en met weinig reflectief vermogen, als je kinderen dat als oorzaak geven voor hun kerkverlating, je dan berouw krijgt dat je gepoogd heb je kinderen op te voeden in het heiligen van Gods dag.
samanthi schreef:Jij trekt een conclusie die er niet is.
Erasmiaan reageerde op de veronderstelling van ejvl, en dus niet op jou.
Als dat zo is kan hij dit zelf zeggen wat hij bedoelde.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Valcke
Berichten: 7624
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Valcke »

samanthi schreef:
Valcke schreef:
ejvl schreef:Aangaande de posting over "berouw" over het buiten spelen, ik denk dat er bedoelt wordt dat de kinderen een afkeer hebben gekregen van de zondag en misschien wel gebroken hebben met het geloof en dat dit wellicht voorkomen had kunnen worden door wat minder "strikt" met de zondag om te gaan en de kinderen wel buiten te laten spelen. Het berouw kan dan bestaan door niet goed met de zondag om te zijn gegaan.
(Dit is slechts een opvatting hoe de posting geïnterpreteerd kan worden, ik ken de situatie niet persoonlijk).
Erasmiaan schreef:... Maar het is erg kortzichtig en met weinig reflectief vermogen, als je kinderen dat als oorzaak geven voor hun kerkverlating, je dan berouw krijgt dat je gepoogd heb je kinderen op te voeden in het heiligen van Gods dag.
samanthi schreef:Jij trekt een conclusie die er niet is.
Erasmiaan reageerde op de veronderstelling van ejvl...
Als dat zo is kan hij dit zelf zeggen wat hij bedoelde.
Het was overduidelijk dat hij reageerde op ejvl. Ik vind dat er reden was dit recht te zetten.
Laatst gewijzigd door Valcke op 12 dec 2019, 22:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: RE: Re: Zondagsheiliging

Bericht door Jantje »

samanthi schreef:
Jantje schreef:
Orchidee schreef:
Jantje schreef: Ik word bang van de dingen die ik hier allemaal zie en lees.
Het is ook best eng om andere inzichten te krijgen en beamen dat niet altijd je eigen inzichten alleen maar goed zijnAfbeelding
Veranderingen zijn niet alleen maar fout!
Wel als je, als persoon in de christelijke gezindte, vanwege onduidelijke redenen dingen op zondag toelaat, die volgens de Schrift en de traditie niet geoorloofd zijn op de heilige dag des Heeren.
Laat die 'volgens de Schrift' maar weg, het is of het sabbatgebod houden of de opstandingsdag van de Heere vieren, de dag waarop we samenkomen, de dag waarop je niet gaat werken, maar niet de dag die geldt zoals het sabbatgebod, want die is op de zevende dag.
Welnee, als je erover nadenkt wat de zondag inhoudt, dan wil je helemaal niet meer gaan hardlopen, gaan filmkijken, kerstbomen optuigen of wat dan ook. Nee, dan zoek je de Heere, door middel van Woord en gebed, door het lezen in Zijn Woord en de daarop gegronde Belijdenisgeschriften en de geschriften van onze vaderen.

Het argument dat kinderen zich dan niet kunnen concentreren, is ook geheel niet juist. Als je kinderen van jongsafaan zo opvoedt, dan raken ze vanzelf aan deze zondagse zaken gewend.

In het houden van Gods geboden is groot loon, zei @Erasmiaan vanmiddag al. En dat is zeker waar. De zondag is een dag van afzondering voor de HEERE, naar Zijn Naam is genoemd, en aan Zijn dienst is gewijd, en dat gaat niet samen met allerlei beslommeringen en wederwaardigheden van dit aardse leven en zaken en gewoonten die we ook in het doordeweekse leven gewoon vinden en doen. Want de oproep van geloof en bekering die in de erediensten tot ons klinkt en komen mag, kan door een potje voetbal of een optuigen van de kerstboom in een oogwenk verdwenen zijn. En als we, op welke wijze dan ook, met Gods Woord bezig zijn en dat overdenken, dan is die kans veel kleiner.

Daarom moet ik heel scherp zijn en keur ik allerlei zaken op de zondag finaal af. Het spijt me, maar ik kan dat niet anders zien.

Hiermee heb ik ook gelijk geantwoord op de reactie van @merel, van vanochtend.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Orchidee »

Ik hou van de zondag, maar heb een hekel aan zondagschristenen!

Oei pijnlijk!
Sorry kom maar een paracetamolletje halen.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
JvW
Berichten: 761
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Zondagsheiliging

Bericht door JvW »

Orchidee schreef:Ik hou van de zondag, maar heb een hekel aan zondagschristenen!

Oei pijnlijk!
Sorry kom maar een paracetamolletje halen.
Pijnlijk of niet, ik ben het helemaal met je eens. Dat is nu precies waar kinderen feilloos doorheen prikken!
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Jantje »

JvW schreef:
Orchidee schreef:Ik hou van de zondag, maar heb een hekel aan zondagschristenen!

Oei pijnlijk!
Sorry kom maar een paracetamolletje halen.
Pijnlijk of niet, ik ben het helemaal met je eens. Dat is nu precies waar kinderen feilloos doorheen prikken!
Dat is nou juist niet waar. Er zijn genoeg kinderen die van jongsafaan ouders hebben die leven in de vreze des Heeren en die daarom een kinderlijk ontzag hebben hoe hun ouders hen daarin wensen voor te leven. Dus ik vind dit een onheuse beschuldiging en ook erg op de persoon. De vrijheid van een christen heeft ook een grens. En daar mogen wij elkaar best over opscherpen. Is 't niet?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
JvW
Berichten: 761
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Zondagsheiliging

Bericht door JvW »

Jantje schreef:
JvW schreef:
Orchidee schreef:Ik hou van de zondag, maar heb een hekel aan zondagschristenen!

Oei pijnlijk!
Sorry kom maar een paracetamolletje halen.
Pijnlijk of niet, ik ben het helemaal met je eens. Dat is nu precies waar kinderen feilloos doorheen prikken!
Dat is nou juist niet waar. Er zijn genoeg kinderen die van jongsafaan ouders hebben die leven in de vreze des Heeren en die daarom een kinderlijk ontzag hebben hoe hun ouders hen daarin wensen voor te leven. Dus ik vind dit een onheuse beschuldiging en ook erg op de persoon. De vrijheid van een christen heeft ook een grens. En daar mogen wij elkaar best over opscherpen. Is 't niet?
Weet je wel wat een zondagschristen is? Dat vraag ik me naar aanleiding van je reactie erg af.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Zondagsheiliging

Bericht door eilander »

Je zou bijna blij worden van al die mensen die staan in de vrijheid van de kinderen Gods.
Bijna, zeg ik dan.
Want ik lees zo weinig over wat je er nou voor terug gekregen hebt. Is dat de tere Godsvreze, is dat het verheugen in het heil dat door Christus is aangebracht?
Dan zou ik niet zo'n moeite hebben met een opmerking over het buiten spelen. Dat is wat mij betreft niet wezenlijk.
Maar nu is het zo eenzijdig, en dat maakt mij verdrietig. We gooien heel wat 'ballast' overboord, alsof het dáárin nu gelegen is.

Ik hoorde juist deze week nog een verhaal over het leven van een kind van God, nu zo'n 70 jaar geleden. En ach, ach, wat ging die man bekrompen om met de zondag... Je zou er haast om lachen, ware het niet dat de man buitengewoon veel van de Heere mocht leren en o zo bang was om Zijn Zaligmaker verdriet te doen.
En dan was het nog iemand die niet eens vrijmoedig durfde te zeggen dat hij een kind van God was. Ook al iets waar we tegenwoordig makkelijk onze neus voor op halen.
Maar reken erop dat God zulke mensen genade en eer geeft. Ik geef direct toe dat ik ook niet altijd consequent ben, maar toch zeg ik nu: soms kun je op zo'n armoe nog jaloers worden. "Op deze zal Ik zien, op de arme en verslagene en die voor Mijn Woord beeft."

Ik haast mij te zeggen dat de Heere het ook vandaag nog wil geven en dat we dan echt niet gaan doen alsof we 70 jaar geleden leven. Daar gaat het mij nu niet om. Maar ik vind het wel schrijnend om sommige verhalen hier te lezen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Jantje »

JvW schreef:Weet je wel wat een zondagschristen is? Dat vraag ik me naar aanleiding van je reactie erg af.
Leg eens uit?

Verder helemaal eens met @eilander. Dat bedoel ik nou precies.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw
Berichten: 11619
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:
JvW schreef:Weet je wel wat een zondagschristen is? Dat vraag ik me naar aanleiding van je reactie erg af.
Leg eens uit?

Verder helemaal eens met @eilander. Dat bedoel ik nou precies.
Iemand die alleen de zondag aan Godsdienst besteedt. En verder niets van wandel met de Heere laat zien. Daar prikken kinderen dwars doorheen.
Plaats reactie