Zondagsheiliging

Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1241
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Klavart »

samanthi schreef:
Erasmiaan schreef:
ejvl schreef:
Erasmiaan schreef: Tja. Je kunt je afvragen of het aantal extreme figuren dat hier de meest bijzondere en onbijbelse opmerkingen afscheidt, wel tot de gereformeerde gezindte behoort. Wel is te vrezen dat het breder leeft want het afglijden neemt hand over hand toe. Maar ik heb geen tijd om naar een ander te kijken omdat ik wat dat betreft ook genoeg aan mezelf heb.
Ik vind deze posting nogal stekelig, je beweert dat er hier mensen zijn die bijzondere en onbijbelse opmerkingen plaatsen. Dan behoor je de posting te melden aangezien dat niet is toegestaan en je kunt er mee in discussie of in gesprek.
Alleen reageren dat er bijzondere en onbijbelse opmerkingen zijn zonder onderbouwing en zonder tijd om er naar te kijken vind ik op z'n minst nogal bijzonder en negatief.
Is zeker stekelig. Is dat verboden? Ik vind het bizar om over "berouw" te spreken dat je je kinderen op zondag niet buiten hebt laten spelen. Ik weet dat jij alles goed vindt en dat iedereen alles zelf mag weten, maar "berouw" heb je over het doen van zonde, niet over het laten van zonde (of activiteiten in het grijze gebied).

Maar ik ben hier weer weg, want het heeft geen zin. Je merkt dat zelfs mensen als eilander en Valcke nauwelijks nog met deze personen in discussie gaan om noodzakelijke correcties aan te brengen.
Berouw is een overtreffende stap van spijt.
Ik had kunnen schrijven ik heb er heel erg spijt van.
Berouw is niet speciaal gekoppeld aan iets geestelijks, maar als jij dat wel vindt zal ik beter op mijn uitspraken letten.
Maar waarom heb je er heel erg spijt van?
DDD
Berichten: 28664
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zondagsheiliging

Bericht door DDD »

Berouw is mijns inziens een prima formulering.

Het probleem is, dat de rechterflank van dit forum vindt dat bepaalde opvattingen in midden GG, laat staan in de GB, hier te vaak naar voren komen. Dat moet je je niet persoonlijk aantrekken. Ik weet ook niet waarom leden van de GGiN hier minder vertegenwoordigd zijn. Maar het zou ook kunnen dat veel mensen gewoon anders denken dan sommige mensen denken. Dat laatste lijkt mij op zijn minst een deel van de verklaring.

Een deel van de mensen die geen kerstboom in huis willen, spreekt liever alleen over geestelijke dingen met mensen die geen kerstboom in huis hebben.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Jantje »

DDD schreef: Maar het zou ook kunnen dat veel mensen gewoon anders denken dan sommige mensen denken. Dat laatste lijkt mij op zijn minst een deel van de verklaring.
Ik vind dit wel een hele wonderlijke formulering... Het is in ieder geval op mij en jou van toepassing. Dat is één ding wat zeker is. :nananere
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Zondagsheiliging

Bericht door -DIA- »

Er zijn hier mensen die nooit iets toegeven, en zelf het woordje 'sorry' is nog te veel. Altijd lijken ze gelijk te hebben, met veel Bijbelteksten erbij, maar... die de oude waarheid (ik wou bijna zeggen te vuur en te zwaard) bestrijden. Dat maakt ook dat ik veel terughoudender post, (al kan men me makkelijk chanteren en verder woorden uit mijn mond trekken) en als ik wat post, meer inga om de grote verdeeldheid en veranderingen aan het licht te brengen. Zie bijvoorbeeld hoe een Nederlands Hervormde prediker een boetepreek uitgaf na de watersnood in 1953. Die taal hoor ik niet meer in onze vaderlandse kerk, voor zover die nog bestaat. Dáár probeer ik op te wijzen. En dan kunnen er gramme berichtjes aan mijn adres komen, maar dan kunnen we nooit zeggen: Ik heb het niet geweten, maar moedwillig verworpen. Men kan dit separatistisch noemen, maar is het dan niet een punt om te overdenken? Want wat ik post, zover ik het bezie, blijf ik op grond van Schrift en Belijdenis. Men kan (en zal) me wel beschuldigen van dweepziekte, hypercalvinisme, of wat anders, maar ik kan me niet voorstellen waar ik veranderd ben, of meer extremistisch, of wat ook, sinds ik op forum post. Iedereen kan weten waar ik sta, maar erkennen dat er maar één weg, één belijdenis is, dat zie nog niet komen. Trouwens, heel het claimen van 'één waarheid' staat onder grote druk, en wordt gezien als separatistisch en mensen niet vrijlaten.
We hopen toch te blijven in de leer door onze vaderen overgeleverd, die letterlijk de vuurproef heeft doorstaan, en als goud is uitgekomen.
Ter overdenking: Wat is extremistisch? en: Wat is gereformeerd tegenover Arniniaans.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 12 dec 2019, 10:43, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3977
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Terri »

Jantje schreef:
DDD schreef: Maar het zou ook kunnen dat veel mensen gewoon anders denken dan sommige mensen denken. Dat laatste lijkt mij op zijn minst een deel van de verklaring.
Ik vind dit wel een hele wonderlijke formulering... Het is in ieder geval op mij en jou van toepassing. Dat is één ding wat zeker is. :nananere
Ik vind het lijken op een uitspraak van Winni de Poeh :yahoo
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Zondagsheiliging

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Berouw is mijns inziens een prima formulering.

Het probleem is, dat de rechterflank van dit forum vindt dat bepaalde opvattingen in midden GG, laat staan in de GB, hier te vaak naar voren komen. Dat moet je je niet persoonlijk aantrekken. Ik weet ook niet waarom leden van de GGiN hier minder vertegenwoordigd zijn. Maar het zou ook kunnen dat veel mensen gewoon anders denken dan sommige mensen denken. Dat laatste lijkt mij op zijn minst een deel van de verklaring.

Een deel van de mensen die geen kerstboom in huis willen, spreekt liever alleen over geestelijke dingen met mensen die geen kerstboom in huis hebben.
Maar nu de vraag: Ik lees over "midden GG" en GB... Mag dit? Moesten we niet één zijn? Het doet denken aan: Ik ben van Paulus, en de ander weer van Cefas, enz. Dit mag in feite niet. Hier ligt een breuk waar we eigenlijk niet overheen mogen werken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Susan »

-DIA- schreef:
DDD schreef:Berouw is mijns inziens een prima formulering.

Het probleem is, dat de rechterflank van dit forum vindt dat bepaalde opvattingen in midden GG, laat staan in de GB, hier te vaak naar voren komen. Dat moet je je niet persoonlijk aantrekken. Ik weet ook niet waarom leden van de GGiN hier minder vertegenwoordigd zijn. Maar het zou ook kunnen dat veel mensen gewoon anders denken dan sommige mensen denken. Dat laatste lijkt mij op zijn minst een deel van de verklaring.

Een deel van de mensen die geen kerstboom in huis willen, spreekt liever alleen over geestelijke dingen met mensen die geen kerstboom in huis hebben.
Maar nu de vraag: Ik lees over "midden GG" en GB... Mag dit? Moesten we niet één zijn? Het doet denken aan: Ik ben van Paulus, en de ander weer van Cefas, enz. Dit mag in feite niet. Hier ligt een breuk waar we eigenlijk niet overheen mogen werken.
Ik vind het verschrikkelijk dat er zoveel kerken zijn. Maar ondanks die gebrokenheid weet ik dat er maar één gemeente is, waar Hij het Hoofd van is. En Hij laat nooit varen wat Zijn hand begon. Eén kudde. Eén Herder. Die gemeente wordt vooral vergeleken met een lichaam; het lichaam van Christus.

Je bent in Hem of buiten Hem. De breuk ligt daar. "Tenzij dat gij het vlees des Zoons des mensen eet, en Zijn bloed drinkt, zo hebt gij geen leven in uzelven." Het is voor of tegen.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Erasmiaan »

ejvl schreef:
Erasmiaan schreef: Is zeker stekelig. Is dat verboden? Ik vind het bizar om over "berouw" te spreken dat je je kinderen op zondag niet buiten hebt laten spelen. Ik weet dat jij alles goed vindt en dat iedereen alles zelf mag weten, maar "berouw" heb je over het doen van zonde, niet over het laten van zonde (of activiteiten in het grijze gebied).

Maar ik ben hier weer weg, want het heeft geen zin. Je merkt dat zelfs mensen als eilander en Valcke nauwelijks nog met deze personen in discussie gaan om noodzakelijke correcties aan te brengen.
Nee hoor je mag reageren zoals je het zelf wilt, evenals ik mag reageren wat ik er van vind.
Daarnaast is het een onwaarheid dat ik alles goed vind en iedereen alles zelf mag weten, dan volg je m'n postings toch niet goed.

Aangaande de posting over "berouw" over het buiten spelen, ik denk dat er bedoelt wordt dat de kinderen een afkeer hebben gekregen van de zondag en misschien wel gebroken hebben met het geloof en dat dit wellicht voorkomen had kunnen worden door wat minder "strikt" met de zondag om te gaan en de kinderen wel buiten te laten spelen. Het berouw kan dan bestaan door niet goed met de zondag om te zijn gegaan.
(Dit is slechts een opvatting hoe de posting geïnterpreteerd kan worden, ik ken de situatie niet persoonlijk).
Vooruit, nog een reactie dan. Je bewegen in de weg van de gehoorzaamheid en je kinderen opvoeden met zondagsrust, kan nooit iets zijn waar je later spijt van krijgt. Laat staan berouw. In het houden van Gods geboden is groot loon. Zelfs al zijn het activiteiten waarover je kunt twisten, dan nog zul je nooit spijt krijgen dat je geprobeerd hebt aan de veilige kant te blijven.

Ja, een opvoeding kan te streng of te strikt zijn, waardoor een afkeer kan ontstaan. Maar dat zit hem niet in het wel of niet buitenspelen op zondag, want dat zie je in principe overal wel in de gereformeerde gezindte. En niet iedereen heeft afscheid genomen van de kerk.

Wel kan een complex van regels en wetten (zelfbedacht) oorzaak zijn. Maar het is erg kortzichtig en met weinig reflectief vermogen, als je kinderen dat als oorzaak geven voor hun kerkverlating, je dan berouw krijgt dat je gepoogd heb je kinderen op te voeden in het heiligen van Gods dag.

Ik wil het hier verder bij laten omdat ik het een ongeestelijke discussie vind.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Zondagsheiliging

Bericht door samanthi »

Erasmiaan schreef:
ejvl schreef:
Erasmiaan schreef: Is zeker stekelig. Is dat verboden? Ik vind het bizar om over "berouw" te spreken dat je je kinderen op zondag niet buiten hebt laten spelen. Ik weet dat jij alles goed vindt en dat iedereen alles zelf mag weten, maar "berouw" heb je over het doen van zonde, niet over het laten van zonde (of activiteiten in het grijze gebied).

Maar ik ben hier weer weg, want het heeft geen zin. Je merkt dat zelfs mensen als eilander en Valcke nauwelijks nog met deze personen in discussie gaan om noodzakelijke correcties aan te brengen.
Nee hoor je mag reageren zoals je het zelf wilt, evenals ik mag reageren wat ik er van vind.
Daarnaast is het een onwaarheid dat ik alles goed vind en iedereen alles zelf mag weten, dan volg je m'n postings toch niet goed.

Aangaande de posting over "berouw" over het buiten spelen, ik denk dat er bedoelt wordt dat de kinderen een afkeer hebben gekregen van de zondag en misschien wel gebroken hebben met het geloof en dat dit wellicht voorkomen had kunnen worden door wat minder "strikt" met de zondag om te gaan en de kinderen wel buiten te laten spelen. Het berouw kan dan bestaan door niet goed met de zondag om te zijn gegaan.
(Dit is slechts een opvatting hoe de posting geïnterpreteerd kan worden, ik ken de situatie niet persoonlijk).
Vooruit, nog een reactie dan. Je bewegen in de weg van de gehoorzaamheid en je kinderen opvoeden met zondagsrust, kan nooit iets zijn waar je later spijt van krijgt. Laat staan berouw. In het houden van Gods geboden is groot loon. Zelfs al zijn het activiteiten waarover je kunt twisten, dan nog zul je nooit spijt krijgen dat je geprobeerd hebt aan de veilige kant te blijven.

Ja, een opvoeding kan te streng of te strikt zijn, waardoor een afkeer kan ontstaan. Maar dat zit hem niet in het wel of niet buitenspelen op zondag, want dat zie je in principe overal wel in de gereformeerde gezindte. En niet iedereen heeft afscheid genomen van de kerk.

Wel kan een complex van regels en wetten (zelfbedacht) oorzaak zijn. Maar het is erg kortzichtig en met weinig reflectief vermogen, als je kinderen dat als oorzaak geven voor hun kerkverlating, je dan berouw krijgt dat je gepoogd heb je kinderen op te voeden in het heiligen van Gods dag.

Ik wil het hier verder bij laten omdat ik het een ongeestelijke discussie vind.
Toen onze kinderen thuis waren, maakten we tijd vrij na de warme maaltijden, we leerden de kinderen versjes en stukken uit de Bijbel, op zondag deden we dat ook én gingen we met de kinderen naar de kerk en zondagsschool, verder deden we de dingen die ik noemde. Maar niet dat de zondag volgepropt werd met godsdienst, de kerkgang en ZS was genoeg, maar zoals ik zei al na het eten was er altijd tijd voor de Heere.
Hoe ik de zondag ingevuld heb kun je hierboven lezen, een van mijn kindere heeft een ernstige stoornis, ik vind het heel erg jammer dat ik hem niet meer ruimte gegeven heb op zondag, hij stikte in zijn energie, we kregen al veel commentaar, dat we hem te veel ruimte gaven in de kerk, ik heb me daar door laten leiden, nu zou ik hem zeker tot een jaar of veertien maar een keer meegenomen hebben.
Er was toen nog niet zoveel bekend over de stoornis die mijn zoon heeft, we kregen ongevraagde pijnlijke adviezen, dat is echt niet fijn. Daarom heb ik er heel slijt van dat ik hem niet meer ruimte gegeven heb en hem ook gewoon buiten heb laten spelen , dat ik mijn oren naar andere heb laten hangen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Mara »

samanthi schreef: Hoe ik de zondag ingevuld heb kun je hierboven lezen, een van mijn kindere heeft een ernstige stoornis, ik vind het heel erg jammer dat ik hem niet meer ruimte gegeven heb op zondag, hij stikte in zijn energie, we kregen al veel commentaar, dat we hem te veel ruimte gaven in de kerk, ik heb me daar door laten leiden, nu zou ik hem zeker tot een jaar of veertien maar een keer meegenomen hebben.
Er was toen nog niet zoveel bekend over de stoornis die mijn zoon heeft, we kregen ongevraagde pijnlijke adviezen, dat is echt niet fijn. Daarom heb ik er heel slijt van dat ik hem niet meer ruimte gegeven heb en hem ook gewoon buiten heb laten spelen , dat ik mijn oren naar andere heb laten hangen.
Zoiets gaat zoals het gaat Samanthi. Ik heb ook een stuiterbalkind, ik liet hem gerust wel thuis, omdat ik geen zin had om anderhalf uur met het zweet onder mijn haarwortels te zitten.
Ik heb nog nooit een ouder horen zeggen: ik heb alles goed gedaan.
Elke goede ouder zal terugkijken en de fouten en tekortkomingen zien.
Als een kind echter de liefde en genegenheid gevoeld en ervaren heeft, zal hij als hij volwassen is (en zelf kinderen heeft) hier geen nadelen van ondervinden, als je er maar over wilt praten.
Niet tot in de kleinste draad uittrekken, maar je kunt als moeder echt wel zeggen tegen je kind, dat je hierin fout hebt gehandeld. Ook na jaren nog. Dan kan de angel eruit, soms zit je er als moeder meer mee dan het kind zelf.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Zondagsheiliging

Bericht door samanthi »

Mara schreef:
samanthi schreef: Hoe ik de zondag ingevuld heb kun je hierboven lezen, een van mijn kindere heeft een ernstige stoornis, ik vind het heel erg jammer dat ik hem niet meer ruimte gegeven heb op zondag, hij stikte in zijn energie, we kregen al veel commentaar, dat we hem te veel ruimte gaven in de kerk, ik heb me daar door laten leiden, nu zou ik hem zeker tot een jaar of veertien maar een keer meegenomen hebben.
Er was toen nog niet zoveel bekend over de stoornis die mijn zoon heeft, we kregen ongevraagde pijnlijke adviezen, dat is echt niet fijn. Daarom heb ik er heel slijt van dat ik hem niet meer ruimte gegeven heb en hem ook gewoon buiten heb laten spelen , dat ik mijn oren naar andere heb laten hangen.
Zoiets gaat zoals het gaat Samanthi. Ik heb ook een stuiterbalkind, ik liet hem gerust wel thuis, omdat ik geen zin had om anderhalf uur met het zweet onder mijn haarwortels te zitten.
Ik heb nog nooit een ouder horen zeggen: ik heb alles goed gedaan.
Elke goede ouder zal terugkijken en de fouten en tekortkomingen zien.
Als een kind echter de liefde en genegenheid gevoeld en ervaren heeft, zal hij als hij volwassen is (en zelf kinderen heeft) hier geen nadelen van ondervinden, als je er maar over wilt praten.
Niet tot in de kleinste draad uittrekken, maar je kunt als moeder echt wel zeggen tegen je kind, dat je hierin fout hebt gehandeld. Ook na jaren nog. Dan kan de angel eruit, soms zit je er als moeder meer mee dan het kind zelf.
Dankjewel, dat zou idd wel kunnen, ik vind het jammer, heb dit weleens gezegd, hij zei lachend ja zeg daar moet je nu mee komen, hij zit er niet zo mee.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3977
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Terri »

samanthi schreef: Dankjewel, dat zou idd wel kunnen, ik vind het jammer, heb dit weleens gezegd, hij zei lachend ja zeg daar moet je nu mee komen, hij zit er niet zo mee.
Ik weet niet hoe hij nu tegenover het christelijke geloof staat, maar ik denk (ik blijf bij mijzelf) dat wat je later als moeilijk ervaar bij je kinderen, je jezelf zo vaak afvraagt;'had ik het anders moeten doen?'
Maar wat je met liefde doet, (ook de minder goede keuzes) merken kinderen, ze proeven echt wel je moeder-hart.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Zondagsheiliging

Bericht door samanthi »

Terri schreef:
samanthi schreef: Dankjewel, dat zou idd wel kunnen, ik vind het jammer, heb dit weleens gezegd, hij zei lachend ja zeg daar moet je nu mee komen, hij zit er niet zo mee.
Ik weet niet hoe hij nu tegenover het christelijke geloof staat, maar ik denk (ik blijf bij mijzelf) dat wat je later als moeilijk ervaar bij je kinderen, je jezelf zo vaak afvraagt;'had ik het anders moeten doen?'
Maar wat je met liefde doet, (ook de minder goede keuzes) merken kinderen, ze proeven echt wel je moeder-hart.
Ja dat merkte ik in zijn reactie
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
DDD
Berichten: 28664
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zondagsheiliging

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:
DDD schreef:Berouw is mijns inziens een prima formulering.

Het probleem is, dat de rechterflank van dit forum vindt dat bepaalde opvattingen in midden GG, laat staan in de GB, hier te vaak naar voren komen. Dat moet je je niet persoonlijk aantrekken. Ik weet ook niet waarom leden van de GGiN hier minder vertegenwoordigd zijn. Maar het zou ook kunnen dat veel mensen gewoon anders denken dan sommige mensen denken. Dat laatste lijkt mij op zijn minst een deel van de verklaring.

Een deel van de mensen die geen kerstboom in huis willen, spreekt liever alleen over geestelijke dingen met mensen die geen kerstboom in huis hebben.
Maar nu de vraag: Ik lees over "midden GG" en GB... Mag dit? Moesten we niet één zijn? Het doet denken aan: Ik ben van Paulus, en de ander weer van Cefas, enz. Dit mag in feite niet. Hier ligt een breuk waar we eigenlijk niet overheen mogen werken.
O, maar dat ben ik ook. Ik zeg toch niet dat het over wezenlijke verschillen gaat? Dat hoor ik wel eens van jou, maar dat zul je mij niet snel zien schrijven.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Zondagsheiliging

Bericht door Orchidee »

Jantje schreef: Ik word bang van de dingen die ik hier allemaal zie en lees.
Het is ook best eng om andere inzichten te krijgen en beamen dat niet altijd je eigen inzichten alleen maar goed zijnAfbeelding
Veranderingen zijn niet alleen maar fout!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Plaats reactie