Zondagsheiliging

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Zondagsheiliging

Bericht door samanthi »

Mara schreef:
DDD schreef: Dat betekent dat buitenspelen, sporten en film kijken de ene zonde zijn.
En bioscoop en stadion de andere.
Toch?
Nee.
DIT zei ik, zie dikgemaakte!
Je kunt kinderen geen hele dag met de armen over elkaar laten zitten.
Maar er is een groot verschil tussen een bordspelletje doen met het hele gezin, of dat je je kind buiten laat spelen.
Ik heb er berouw van dat ik de kinderen niet meer buiten heb laten spelen op zondag.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Hollander »

Ambtenaar schreef:Volgens mij weer typisch een topic waar je het over eens kunt zijn dat mensen het oneens met elkaar zijn.
En ben je het daarmee eens of oneens?
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Ambtenaar »

Hollander schreef:En ben je het daarmee eens of oneens?
I agree to disagree.
DDD
Berichten: 28670
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zondagsheiliging

Bericht door DDD »

samanthi schreef:
Mara schreef:
DDD schreef: Dat betekent dat buitenspelen, sporten en film kijken de ene zonde zijn.
En bioscoop en stadion de andere.
Toch?
Nee.
DIT zei ik, zie dikgemaakte!
Je kunt kinderen geen hele dag met de armen over elkaar laten zitten.
Maar er is een groot verschil tussen een bordspelletje doen met het hele gezin, of dat je je kind buiten laat spelen.
Ik heb er berouw van dat ik de kinderen niet meer buiten heb laten spelen op zondag.
Daar kan ik mij iets bij voorstellen. Ik vind het jammer dat niemand hierop reageert. Daarom doe ik dat nu toch maar.

Ik heb helaas geen kinderen dus kan dus in zekere zin slechts van de zijlijn meepraten. Maar ik weet van nabij hoe ingewikkeld dit soort afwegingen kunnen zijn.
merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Zondagsheiliging

Bericht door merel »

@ samanthi neem het jezelf niet kwalijk. Iedere ouder heeft dit en zou erop terugkijkend dingen anders hebben gedaan. Ik heb dit ook al en heb nog een lange weg van opvoeding te gaan;)
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Zondagsheiliging

Bericht door samanthi »

@DDD @merel dank jullie wel
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Zondagsheiliging

Bericht door -DIA- »

Op welk gebied is de vanouds gereformeerde gezindte eigenlijk niet verdeeld?
En als ik zeg dat ik dit verontrustend vindt zal men het wek niet begrijpen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Zondagsheiliging

Bericht door merel »

Mara schreef:
DDD schreef: Dat betekent dat buitenspelen, sporten en film kijken de ene zonde zijn.
En bioscoop en stadion de andere.
Toch?
Nee.
DIT zei ik, zie dikgemaakte!
Je kunt kinderen geen hele dag met de armen over elkaar laten zitten.
Maar er is een groot verschil tussen een bordspelletje doen met het hele gezin, of dat je je kind buiten laat spelen.
Wat is dan het cruciale verschil? De glijdende schaal?
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Erasmiaan »

-DIA- schreef:Op welk gebied is de vanouds gereformeerde gezindte eigenlijk niet verdeeld?
En als ik zeg dat ik dit verontrustend vindt zal men het wek niet begrijpen.
Tja. Je kunt je afvragen of het aantal extreme figuren dat hier de meest bijzondere en onbijbelse opmerkingen afscheidt, wel tot de gereformeerde gezindte behoort. Wel is te vrezen dat het breder leeft want het afglijden neemt hand over hand toe. Maar ik heb geen tijd om naar een ander te kijken omdat ik wat dat betreft ook genoeg aan mezelf heb.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Jantje »

@merel heeft nog een reactie van mij tegoed. Maar ik moet nog even bedenken hoe ik die ga formuleren. Want ik vind het moeilijk om er een reactie op te geven.

Verder helemaal eens met @Erasmiaan. Ik word bang van de dingen die ik hier allemaal zie en lees.
Laatst gewijzigd door Jantje op 12 dec 2019, 10:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
ejvl
Berichten: 5739
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Zondagsheiliging

Bericht door ejvl »

-DIA- schreef:Op welk gebied is de vanouds gereformeerde gezindte eigenlijk niet verdeeld?
En als ik zeg dat ik dit verontrustend vindt zal men het wek niet begrijpen.
Op veel punten wel helaas, alleen ben ik zelf vrij nuchter en vind de invulling van de zondag zoals in dit topic genoemd geen onoverkomelijke verdeeldheid, meer een ander inzicht hebben dan.
ejvl
Berichten: 5739
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Zondagsheiliging

Bericht door ejvl »

Erasmiaan schreef: Tja. Je kunt je afvragen of het aantal extreme figuren dat hier de meest bijzondere en onbijbelse opmerkingen afscheidt, wel tot de gereformeerde gezindte behoort. Wel is te vrezen dat het breder leeft want het afglijden neemt hand over hand toe. Maar ik heb geen tijd om naar een ander te kijken omdat ik wat dat betreft ook genoeg aan mezelf heb.
Ik vind deze posting nogal stekelig, je beweert dat er hier mensen zijn die bijzondere en onbijbelse opmerkingen plaatsen. Dan behoor je de posting te melden aangezien dat niet is toegestaan en je kunt er mee in discussie of in gesprek.
Alleen reageren dat er bijzondere en onbijbelse opmerkingen zijn zonder onderbouwing en zonder tijd om er naar te kijken vind ik op z'n minst nogal bijzonder en negatief.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Erasmiaan »

ejvl schreef:
Erasmiaan schreef: Tja. Je kunt je afvragen of het aantal extreme figuren dat hier de meest bijzondere en onbijbelse opmerkingen afscheidt, wel tot de gereformeerde gezindte behoort. Wel is te vrezen dat het breder leeft want het afglijden neemt hand over hand toe. Maar ik heb geen tijd om naar een ander te kijken omdat ik wat dat betreft ook genoeg aan mezelf heb.
Ik vind deze posting nogal stekelig, je beweert dat er hier mensen zijn die bijzondere en onbijbelse opmerkingen plaatsen. Dan behoor je de posting te melden aangezien dat niet is toegestaan en je kunt er mee in discussie of in gesprek.
Alleen reageren dat er bijzondere en onbijbelse opmerkingen zijn zonder onderbouwing en zonder tijd om er naar te kijken vind ik op z'n minst nogal bijzonder en negatief.
Is zeker stekelig. Is dat verboden? Ik vind het bizar om over "berouw" te spreken dat je je kinderen op zondag niet buiten hebt laten spelen. Ik weet dat jij alles goed vindt en dat iedereen alles zelf mag weten, maar "berouw" heb je over het doen van zonde, niet over het laten van zonde (of activiteiten in het grijze gebied).

Maar ik ben hier weer weg, want het heeft geen zin. Je merkt dat zelfs mensen als eilander en Valcke nauwelijks nog met deze personen in discussie gaan om noodzakelijke correcties aan te brengen.
ejvl
Berichten: 5739
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Zondagsheiliging

Bericht door ejvl »

Erasmiaan schreef: Is zeker stekelig. Is dat verboden? Ik vind het bizar om over "berouw" te spreken dat je je kinderen op zondag niet buiten hebt laten spelen. Ik weet dat jij alles goed vindt en dat iedereen alles zelf mag weten, maar "berouw" heb je over het doen van zonde, niet over het laten van zonde (of activiteiten in het grijze gebied).

Maar ik ben hier weer weg, want het heeft geen zin. Je merkt dat zelfs mensen als eilander en Valcke nauwelijks nog met deze personen in discussie gaan om noodzakelijke correcties aan te brengen.
Nee hoor je mag reageren zoals je het zelf wilt, evenals ik mag reageren wat ik er van vind.
Daarnaast is het een onwaarheid dat ik alles goed vind en iedereen alles zelf mag weten, dan volg je m'n postings toch niet goed.

Aangaande de posting over "berouw" over het buiten spelen, ik denk dat er bedoelt wordt dat de kinderen een afkeer hebben gekregen van de zondag en misschien wel gebroken hebben met het geloof en dat dit wellicht voorkomen had kunnen worden door wat minder "strikt" met de zondag om te gaan en de kinderen wel buiten te laten spelen. Het berouw kan dan bestaan door niet goed met de zondag om te zijn gegaan.
(Dit is slechts een opvatting hoe de posting geïnterpreteerd kan worden, ik ken de situatie niet persoonlijk).
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Zondagsheiliging

Bericht door samanthi »

Erasmiaan schreef:
ejvl schreef:
Erasmiaan schreef: Tja. Je kunt je afvragen of het aantal extreme figuren dat hier de meest bijzondere en onbijbelse opmerkingen afscheidt, wel tot de gereformeerde gezindte behoort. Wel is te vrezen dat het breder leeft want het afglijden neemt hand over hand toe. Maar ik heb geen tijd om naar een ander te kijken omdat ik wat dat betreft ook genoeg aan mezelf heb.
Ik vind deze posting nogal stekelig, je beweert dat er hier mensen zijn die bijzondere en onbijbelse opmerkingen plaatsen. Dan behoor je de posting te melden aangezien dat niet is toegestaan en je kunt er mee in discussie of in gesprek.
Alleen reageren dat er bijzondere en onbijbelse opmerkingen zijn zonder onderbouwing en zonder tijd om er naar te kijken vind ik op z'n minst nogal bijzonder en negatief.
Is zeker stekelig. Is dat verboden? Ik vind het bizar om over "berouw" te spreken dat je je kinderen op zondag niet buiten hebt laten spelen. Ik weet dat jij alles goed vindt en dat iedereen alles zelf mag weten, maar "berouw" heb je over het doen van zonde, niet over het laten van zonde (of activiteiten in het grijze gebied).

Maar ik ben hier weer weg, want het heeft geen zin. Je merkt dat zelfs mensen als eilander en Valcke nauwelijks nog met deze personen in discussie gaan om noodzakelijke correcties aan te brengen.
Berouw is een overtreffende stap van spijt.
Ik had kunnen schrijven ik heb er heel erg spijt van.
Berouw is niet speciaal gekoppeld aan iets geestelijks, maar als jij dat wel vindt zal ik beter op mijn uitspraken letten.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie