Zondagsheiliging

Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Susan »

DDD schreef:Dat ligt er aan hoe je dat uitlegt. Niet het voorschrift om de sabbat te heiligen.

Eens. Alle geboden, behalve het sabbatsgebod worden herhaald in het Nieuwe Testament. Maar niet als een wet in de zin van: Gij zult, gij zult niet, maar als een aanwijzing voor een gedrag, dat voortvloeit uit het feit, dat heidenen nieuwe mensen geworden zijn. Vernieuwd door de Heilige Geest.
GGotK
Berichten: 2188
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Zondagsheiliging

Bericht door GGotK »

Maar interpreteren we de geboden zodanig dat ze passen bij onze levensstijl of hebben wij onze levensstijl aangepast aan de geboden van God?
DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zondagsheiliging

Bericht door DDD »

Waarom steeds zulke suggestieve vragen? Zeg toch gewoon wat je te melden hebt.

Er is natuurlijk niemand die meent dat het goed is om de geboden aan te passen aan je eigen voorkeuren, al zal dat wel kunnen gebeuren als de heilige Geest ons daar niet voor bewaart.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Jantje »

Dat is logisch.

Maar hoe weet je nou dat je de geboden niet aanpast aan je eigen voorkeuren? Daar moet je op gewezen worden door de prediking en Gods geboden. En als het dan zondag is, lees ik liever in 'Zonder ons, in ons', dan dat ik op mijn knieën in de tuin moet gaan zitten. Dat kan op zaterdagmiddag ook.

Dus ik ben het helemaal eens met @GGotK.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
GGotK
Berichten: 2188
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Zondagsheiliging

Bericht door GGotK »

DDD schreef:Waarom steeds zulke suggestieve vragen? Zeg toch gewoon wat je te melden hebt.

Er is natuurlijk niemand die meent dat het goed is om de geboden aan te passen aan je eigen voorkeuren, al zal dat wel kunnen gebeuren als de heilige Geest ons daar niet voor bewaart.
Je bedoelt met 'steeds' de 2 vragen die ik stelde? Ze zijn niet suggestief maar ze komen op omdat je daar de ruimte voor geeft in een antwoord als 'dat ligt er aan hoe je dat uitlegt'.
DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zondagsheiliging

Bericht door DDD »

@Jantje:
Dat klopt.

Hoewel in preken dat nauwelijks aan de orde komt. Daarvoor is het teveel geconcretiseerd. Zoiets is meer iets voor een bijbelkring, waarin je met 'al de heiligen leert verstaan wat de hoogte en diepte van Gods geboden is'.

Maar ik ben van mening dat, zeker in kerken waarin al veel gepraat wordt tijdens de kerkdienst, het geen goed idee is om tussendoor nog al te veel meditatieve literatuur te lezen. Overdaad schaadt, en zeker in dit opzicht.

@GGotk:
Je weet neem ik aan dat de meeste gereformeerden vonden dat het sabbatsgebod tijdelijk was? Dan vraag je naar de bekende weg.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Jantje »

DDD schreef:@Jantje:
Dat klopt.

Hoewel in preken dat nauwelijks aan de orde komt. Daarvoor is het teveel geconcretiseerd. Zoiets is meer iets voor een bijbelkring, waarin je met 'al de heiligen leert verstaan wat de hoogte en diepte van Gods geboden is'.

Maar ik ben van mening dat, zeker in kerken waarin al veel gepraat wordt tijdens de kerkdienst, het geen goed idee is om tussendoor nog al te veel meditatieve literatuur te lezen. Overdaad schaadt, en zeker in dit opzicht.
Het wordt juist in preken benoemt, is mijn indruk. Zeker gezien de preken die ik de afgelopen jaren over dat gebod heb gehoord. Binnenkort is het weer aan de beurt. Dus ik zal er dan wel verslag van doen.

Onzin. Ik zou niet weten wat er fout aan is om zondag een goed boek te lezen. Maar goed, gisteren kwam er niet van. Want 's avonds beluisterde ik nog een dienst in de omgeving. En dán wordt het inderdaad snel veel.

Maar goed, het is ook altijd nog mogelijk om het gemiste aan in de eredienst gezongen coupletten 's avonds in te halen. :D
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zondagsheiliging

Bericht door DDD »

Zeker. Dat is inderdaad een goede besteding van de tijd. Alleen al daarom is het goed om op zondag op bezoek te gaan, zodat je wat vaker kunt zingen.

Gisteren was ik ergens te gast, en hebben we in het plaatselijke kerkje in de middag nog even wat gezongen.
GGotK
Berichten: 2188
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Zondagsheiliging

Bericht door GGotK »

DDD schreef:@Jantje:
Dat klopt.

Hoewel in preken dat nauwelijks aan de orde komt. Daarvoor is het teveel geconcretiseerd. Zoiets is meer iets voor een bijbelkring, waarin je met 'al de heiligen leert verstaan wat de hoogte en diepte van Gods geboden is'.

Maar ik ben van mening dat, zeker in kerken waarin al veel gepraat wordt tijdens de kerkdienst, het geen goed idee is om tussendoor nog al te veel meditatieve literatuur te lezen. Overdaad schaadt, en zeker in dit opzicht.

@GGotk:
Je weet neem ik aan dat de meeste gereformeerden vonden dat het sabbatsgebod tijdelijk was? Dan vraag je naar de bekende weg.
Ik weet dat sommige gereformeerden dat vonden ja. Maar laten we de twist daarover, zoals tussen Coccejus en Voetius, niet overdoen. Laat ik wel duidelijk zeggen dat de lijn in de gereformeerde gezindte in deze zaak altijd dezelfde is geweest als die van bijvoorbeeld Voetius.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Gisteren was ik ergens te gast
Het heeft met dit draadje wel te maken, maar ik zit eens te denken. Je bent lid van een GG. Dus dan is dat eigenlijk de plaats waar je zondags hoort. Is het dan eigenlijk wel goed om heel vaak ergens anders te gast te zijn? Je hoort toch op zondag in de gemeente waar je lid (ledemaat) van bent?

Hoe kijk jij daar tegenaan?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zondagsheiliging

Bericht door DDD »

Ik heb daar al antwoord op gegeven, waarop jij niet reageerde.

Ik neem ook geregeld gasten mee naar mijn eigen gemeente, al hangt dat wel af van de gastpredikant. Niet met iedere dominee is dat verantwoord.

Maar ik vind niet dat mensen altijd in hun eigen gezin behoeven te blijven. De zondag is juist heel geschikt voor de gemeenschap der heiligen en voor gezamenlijk spreken en zingen. Dus ik ben geregeld bij vrienden en bekenden of op ziekenbezoek.

Zowel gisterenmiddag als gisterenavond heb ik bij verschillende mensen psalmen en gezangen gezongen. Dat kan ik alleen ook hoor, maar ik zie niet in waarom dat beter zou zijn.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Zondagsheiliging

Bericht door samanthi »

Jantje schreef:
DDD schreef:Gisteren was ik ergens te gast
Het heeft met dit draadje wel te maken, maar ik zit eens te denken. Je bent lid van een GG. Dus dan is dat eigenlijk de plaats waar je zondags hoort. Is het dan eigenlijk wel goed om heel vaak ergens anders te gast te zijn? Je hoort toch op zondag in de gemeente waar je lid (ledemaat) van bent?

Hoe kijk jij daar tegenaan?
Ik denk dat het tijd wordt dat je naar bed gaat
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Mara »

samanthi schreef:
Jantje schreef:
DDD schreef:Gisteren was ik ergens te gast
Het heeft met dit draadje wel te maken, maar ik zit eens te denken. Je bent lid van een GG. Dus dan is dat eigenlijk de plaats waar je zondags hoort. Is het dan eigenlijk wel goed om heel vaak ergens anders te gast te zijn? Je hoort toch op zondag in de gemeente waar je lid (ledemaat) van bent?
Hoe kijk jij daar tegenaan?
Ik denk dat het tijd wordt dat je naar bed gaat
Jantje heeft wel een punt hoor.
Tegenwoordig geldt dat niet meer zo kennelijk, mensen gaan makkelijk weekendjes weg, of gaan naar een dienst elders.
De voorbereidingszondag op het H.A. werd net zo belangrijk geacht als de viering zelf, maar mensen vinden dit ook niet meer vanzelfsprekend of noodzakelijk, evenals de nabetrachting.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef: waar je lid (ledemaat) van bent?
@DDD is geen ledemaat van een gemeente. Je verwart het met lidmaat.
CvdW
Berichten: 2944
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Zondagsheiliging

Bericht door CvdW »

Jantje heeft wel een punt hoor.
Tegenwoordig geldt dat niet meer zo kennelijk, mensen gaan makkelijk weekendjes weg, of gaan naar een dienst elders.
De voorbereidingszondag op het H.A. werd net zo belangrijk geacht als de viering zelf, maar mensen vinden dit ook niet meer vanzelfsprekend of noodzakelijk, evenals de nabetrachting.


Er zullen vast meer redenen zijn. Ka het zijn dat het komt door het volgende:
Af en toe zit ik in de kerk en dan wordt er alleen gesproken tot Gods volk. Voor de onbekeerden is er geen boodschap. Er wordt wel eens gezegd of het niet jaloers maakt. De oudvaders hadden voor een ieder een boodschap.
Plaats reactie