Zondagsheiliging

Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Hollander »

De vervangingstheologie is toch ook niet meer zo breed gedragen?
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Arja »

Hollander schreef:De vervangingstheologie is toch ook niet meer zo breed gedragen?
Als je ermee opgevoed bent zit het bijna in je genen toch?
:cry
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Hollander »

Arja schreef:
Hollander schreef:De vervangingstheologie is toch ook niet meer zo breed gedragen?
Als je ermee opgevoed bent zit het bijna in je genen toch?
:cry
Is dat jouw persoonlijke ervaring?
Dit account wordt niet meer gebruikt.
DDD
Berichten: 28647
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zondagsheiliging

Bericht door DDD »

Waarom hoor ik Jantje en Windorgel hier niet meer?

Jantje had een heel stevig standpunt. Ik hoop niet dat het een Jantje van Leiden wordt. :fi
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Arja »

Hollander schreef:
Arja schreef:
Hollander schreef:De vervangingstheologie is toch ook niet meer zo breed gedragen?
Als je ermee opgevoed bent zit het bijna in je genen toch?
:cry
Is dat jouw persoonlijke ervaring?
Ik zou er wat over kunnen zeggen maar dan liever in een persoonlijk bericht.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Heb je ook een bijbelse reden om geen strandwandeling te maken op zondag of zelfs om geen gasten uit te nodigen? Hoe zie jij in dat verband de gemeenschap der heiligen waarover Paulus spreekt?

De Heidelbergse Catechismus zegt hier in ieder geval niets over, dat geeft toch te denken.
Ten eerste kom ik zomers al helemaal niet op het strand. Als christen is dat dan niet mogelijk.
En ten tweede vind ik dat ook in de winter niet geoorloofd op de zondag. De zondag draait om Gods Woord en Zijn getuigenissen. En visites en strandwandelingen houden ons daarvan af. De ervaring leert dat je dan 5 minuten over de preek praat en vervolgens over de alledaagse bezigheden. En ik vind dat op zondag niet gepast. Bovendien is het onnodig rijden op zondag ook niet nodig omtrent deze zaken.

Overigens geldt bovenstaande ook voor Bid- en Dankdagen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Zondagsheiliging

Bericht door eilander »

Hollander schreef:De vervangingstheologie is toch ook niet meer zo breed gedragen?
Nee, we hebben nu de vervullingstheologie.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Hollander »

eilander schreef:
Hollander schreef:De vervangingstheologie is toch ook niet meer zo breed gedragen?
Nee, we hebben nu de vervullingstheologie.
Dat komt min of meer op hetzelfde neer als de vervangingstheologie. Andere woorden, maar in kern veel dezelfde elementen. Wordt die wel 'breed' gedragen in de gereformeerde gezindte?
Dit account wordt niet meer gebruikt.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Zondagsheiliging

Bericht door eilander »

Hollander schreef:
eilander schreef:
Hollander schreef:De vervangingstheologie is toch ook niet meer zo breed gedragen?
Nee, we hebben nu de vervullingstheologie.
Dat komt min of meer op hetzelfde neer als de vervangingstheologie. Andere woorden, maar in kern veel dezelfde elementen. Wordt die wel 'breed' gedragen in de gereformeerde gezindte?
Dat neemt helaas toe, is mijn indruk.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Hollander »

eilander schreef:Dat neemt helaas toe, is mijn indruk.
Hoe zou dat komen, denk je?
Dit account wordt niet meer gebruikt.
ejvl
Berichten: 5738
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Zondagsheiliging

Bericht door ejvl »

Jantje schreef:
DDD schreef:Heb je ook een bijbelse reden om geen strandwandeling te maken op zondag of zelfs om geen gasten uit te nodigen? Hoe zie jij in dat verband de gemeenschap der heiligen waarover Paulus spreekt?

De Heidelbergse Catechismus zegt hier in ieder geval niets over, dat geeft toch te denken.
Ten eerste kom ik zomers al helemaal niet op het strand. Als christen is dat dan niet mogelijk.
En ten tweede vind ik dat ook in de winter niet geoorloofd op de zondag. De zondag draait om Gods Woord en Zijn getuigenissen. En visites en strandwandelingen houden ons daarvan af. De ervaring leert dat je dan 5 minuten over de preek praat en vervolgens over de alledaagse bezigheden. En ik vind dat op zondag niet gepast. Bovendien is het onnodig rijden op zondag ook niet nodig omtrent deze zaken.

Overigens geldt bovenstaande ook voor Bid- en Dankdagen.
Ik weet niet of je een vrouw en kinderen hebt, maar hoe vul je de zondag in met jullie eventuele gezin buiten de kerkdiensten om? Een vraag uit interesse en nieuwsgierigheid.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Jantje »

's Ochtends ga ik naar de kerk; vervolgens doe ik koffie drinken en eten.
Vervolgens moet ik eventjes mijn ogen dicht doen, i.v.m. mijn gezondheid.
En daarna ga ik weer naar de kerk.
Vervolgens eet ik warm (als er om 18.30 uur kerk is, dan doe ik dat 's middags).
Als het om 16.00 uur kerk is, of eerder (15.00 uur of 15.30 uur), dan beluister ik 's avonds ook nog een dienst mee via de digitale middelen. En verder lees ik de Saambinder dan nog of een classisblad uit de omgeving.
Aan het einde van de avond lees ik momenteel uit het boek van ds. Moerkerken, 'Zonder ons, in ons'. Maar geregeld ook niet, want 3 preken zijn meer dan genoeg.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: RE: Re: Zondagsheiliging

Bericht door windorgel »

DDD schreef:Waarom hoor ik Jantje en Windorgel hier niet meer?
Windorgel heeft niet zoveel tijd om regelmatig reacties te typen...
Ik lees in vraag en antwoord 103 van de HC en de verwijsteksten duidelijk dat het erom gaat dat we de Heere loven en Hem aanbidden op Zijn dag.
Bij de vraag: wat doe ik op zondag en wat niet? moeten we m.i. bedenken of we ermee op dat doel gericht zijn. Dát is de maatstaf en niet de vraag of ík het leuk vind om te doen. Dat gaat niet voorop (kan wel samen gaan).
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Zondagsheiliging

Bericht door eilander »

Hollander schreef:
eilander schreef:Dat neemt helaas toe, is mijn indruk.
Hoe zou dat komen, denk je?
Minder bekendheid van - of waardering voor de geschriften van de Nadere Reformatie enerzijds, en toenemende aandacht voor de modernere theologen.
ejvl
Berichten: 5738
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Zondagsheiliging

Bericht door ejvl »

Jantje schreef:'s Ochtends ga ik naar de kerk; vervolgens doe ik koffie drinken en eten.
Vervolgens moet ik eventjes mijn ogen dicht doen, i.v.m. mijn gezondheid.
En daarna ga ik weer naar de kerk.
Vervolgens eet ik warm (als er om 18.30 uur kerk is, dan doe ik dat 's middags).
Als het om 16.00 uur kerk is, of eerder (15.00 uur of 15.30 uur), dan beluister ik 's avonds ook nog een dienst mee via de digitale middelen. En verder lees ik de Saambinder dan nog of een classisblad uit de omgeving.
Aan het einde van de avond lees ik momenteel uit het boek van ds. Moerkerken, 'Zonder ons, in ons'. Maar geregeld ook niet, want 3 preken zijn meer dan genoeg.
Goede invulling!
Met een gezin met jonge kinderen is het vaak lastig om dit geheel in te vullen met zaken waar ze bezig zijn met God en Zijn woord. Verplicht laten lezen ben ik niet zo van, slapen al helemaal niet (medisch uitgezonderd natuurlijk) dus in ons geval hoort daar ook regelmatig een wandeling in de natuur bij of een familiebezoek.
Plaats reactie