Zondagsheiliging

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Zondagsheiliging

Bericht door eilander »

Als het over zondagsheiliging gaat, zit je binnen de kortste keren bij allerlei 'moeilijke' vragen: wat mag nog (net) wel, wat mag niet?
Maar alsjeblieft, mensen... als je niet méér over dit onderwerp te vertellen hebt dan dit soort vragen, de één nog lastiger dan de ander, heb je maar een arm leven.

Als je mag leven van Gods genade, zie je uit naar de zondag om in de kerk méér te horen over Hem. Als je de Heere 'in Zijn heiligdom hebt aanschouwd', kom je helemaal niet toe aan dit soort wettische vragen. Dan verlang je ernaar om de Heere geen verdriet te doen, dan zie je uit naar de vreugde van de eeuwige sabbat, waar je voor altijd van de zonde af bent.

Het korte poosje dat je dan hier op aarde bent, ben je (als je even op deze hoogte mag leven) liever putjesschepper dan piloot - als je bij dat laatste beroep ook op zondag moet gaan werken. Het verdient vele malen beter, maar wat een arm leven heb je dan.

Och, mocht ik weer, in U verheugd,
iets zien van al Uw wonderwerken
en in Uw heiligdom bemerken
Uw kracht, Uw heerlijkheid en deugd.
Want beter dan dit aardse leven
is mij Uw goedertierenheid;
mijn hart zou U, in U verblijd,
door mond en lippen ere geven.

Psalm 63:2
Online
DDD
Berichten: 28728
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zondagsheiliging

Bericht door DDD »

Piloten verdienen helemaal niet stukken beter. Maar dat is een detail, hoewel pijnlijk voor piloten die de eindjes aan elkaar moeten knopen en voor 70 euro per uur Europa rondvliegen en hun tussenuren niet mogen declareren.

Maar er waren hier toch heel zinnige gespreksonderwerpen aan de orde. Bijvoorbeeld wat de catechismus hierover zegt. Ik ben nog steeds erg benieuwd wat Windorgel daarover te melden heeft.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23854
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Zondagsheiliging

Bericht door refo »

CvdW schreef:
Jantje schreef:
Mara schreef:Ik denk dat hij een geplande operatie bedoelt en niet spoedeisend Jantje.
En vaak kan het dan wel.
Ook dan kan het nodig zijn dat je vanwege diverse redenen al eerder in het ziekenhuis moet zijn, denk aan het inbrengen van een infuus, het toedienen van medicatie, enz.
Ik begrijp @Jantje. Dan kun je aangeven in het gesprek dat je zaterdag wil komen. Wanneer je aangeeft principieel moeite te hebben met op zondag opgenomen te worden dan is er veel mogelijk. Durven we nog uit te komen voor onze principes?
Dan lig je op zondag in het ziekenhuis. Alsof de zondag dan geheiligd wordt.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Erasmiaan »

CvdW schreef:De gedachte is dat een ander moet werken voor mij op zondag. Dat willen wij niet.

Nooit gehoord dat er waterputten zijn of een pulse in de grond om zelf water te putten.
Op zaterdagavond 6 emmers klaarzetten voor toiletgebruik, koffie enz.. Ik bemerk dat dit voor meerdere mensen een ver van hun bed show is. Met bepaalde uitdrukkingen probeer ik te laten zien dat wij niet wereldvreemd zijn.

Inderdaad we hebben oudere kinderen. Gelukkig lezen ze graag. Zingen, voorlezen en voorleven is belangrijk, maar niet genoeg. Toch moet/mag ik zeggen hetgeen in 2 Samuël 23:5 staat.
ik heb hier ook respect voor.
Laatst gewijzigd door Erasmiaan op 06 dec 2019, 10:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Jantje »

Ik heb er ook respect voor.

Maar ik voel mee met @eilander (mooi trouwens dat je de berijming van ds. Meeuse aanhaalt). We kunnen allerlei dingen doen om God recht te eren en te loven, maar ik geloof niet dat het voor God uitmaakt of dat met of zonder het gebruiken van de lichtschakelaar gebeurt. In de kerk branden er toch ook lampen? Hoe ziet @CvdW dit?

En nogmaals: ik besef dat het een tere kwestie is, maar het is een oprechte vraag, want ik vind het zelf heel moeilijk om zo te denken. Volgens mij heeft God de sabbat zo niet bedoeld. En nee, op zondag zal ik geen strandwandeling maken en op zondag zal ik ook nooit op visite gaan of mensen uitnodigen. De sabbat is vooral bestemd voor de Heere en Zijn dienst. Maar we moeten niet te ver doorslaan, is mijn mening, als ik die voorzichtig mag uitspreken.
Laatst gewijzigd door Jantje op 06 dec 2019, 00:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Erasmiaan »

...
Laatst gewijzigd door Erasmiaan op 06 dec 2019, 10:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Online
DDD
Berichten: 28728
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zondagsheiliging

Bericht door DDD »

Heb je ook een bijbelse reden om geen strandwandeling te maken op zondag of zelfs om geen gasten uit te nodigen? Hoe zie jij in dat verband de gemeenschap der heiligen waarover Paulus spreekt?

De Heidelbergse Catechismus zegt hier in ieder geval niets over, dat geeft toch te denken.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Jantje »

Heel simpel: als je een strandwandeling maakt of op visite gaat of mensen ontvangt, leidt dat meestentijds af van God en de erediensten. De zondag is allereerst en vooral om de kerkelijke diensten te bezoeken en om Gods Woord te overdenken. Die strandwandeling kan op zaterdagavond ook, evenals de visite.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
GGotK
Berichten: 2188
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Zondagsheiliging

Bericht door GGotK »

CvdW
Berichten: 2951
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Zondagsheiliging

Bericht door CvdW »

DDD schreef:Heb je ook een bijbelse reden om geen strandwandeling te maken op zondag of zelfs om geen gasten uit te nodigen? Hoe zie jij in dat verband de gemeenschap der heiligen waarover Paulus spreekt?

De Heidelbergse Catechismus zegt hier in ieder geval niets over, dat geeft toch te denken.
Heel veel zaken worden niet beschreven, zoals televisie.
Wanneer we iets gedaan hebben op zondag is het goed om terug te kijken en af te vragen was het tot eer van Gods of was het voor eigen genot.
Online
DDD
Berichten: 28728
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zondagsheiliging

Bericht door DDD »

Dat is geen tegenstelling. Net zoiets als 'was het rond of rood'. Het kan ook prima samengaan. Een strandwandeling is daar een prima voorbeeld van en daar hadden we het over.

De catechismus is heel zorgvuldig geformuleerd. Het is niet juist om er dan allerlei eigen inzichten in te lezen. De catechismus zegt ook niets over tv kijken op zondag.

@Jantje:
Dat heb ik werkelijk nog nooit meegemaakt. Mensen weten toch dat je naar de kerk gaat. Het komt geregeld voor dat iemand meegaat die anders niet zou gaan of nooit gaat. Het is wel een enkele keer voorgekomen dat iemand vond dat het ook wel een keertje minder kon. Maar ik heb nog nooit meegemaakt dat door bezoek de kerkgang minder centraal zou staan. Of je zou moeten menen dat door je de hele dag te vervelen de kerkgang een uitje wordt. Nu verveel ik mij nooit, maar het is bij wijze van spreken.

De kerkgang moet centraal staan vanwege de waarde op zich, niet vanwege de onaangenaamheid van de rest van de zondag.
Ambtenaar
Berichten: 9202
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Ambtenaar »

De strikte zondagse benadering is dus ook maar een geïmporteerd standpunt.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33310
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Tiberius »

eilander schreef:Als het over zondagsheiliging gaat, zit je binnen de kortste keren bij allerlei 'moeilijke' vragen: wat mag nog (net) wel, wat mag niet?
Maar alsjeblieft, mensen... als je niet méér over dit onderwerp te vertellen hebt dan dit soort vragen, de één nog lastiger dan de ander, heb je maar een arm leven.

Als je mag leven van Gods genade, zie je uit naar de zondag om in de kerk méér te horen over Hem. Als je de Heere 'in Zijn heiligdom hebt aanschouwd', kom je helemaal niet toe aan dit soort wettische vragen. Dan verlang je ernaar om de Heere geen verdriet te doen, dan zie je uit naar de vreugde van de eeuwige sabbat, waar je voor altijd van de zonde af bent.

Het korte poosje dat je dan hier op aarde bent, ben je (als je even op deze hoogte mag leven) liever putjesschepper dan piloot - als je bij dat laatste beroep ook op zondag moet gaan werken. Het verdient vele malen beter, maar wat een arm leven heb je dan.

Och, mocht ik weer, in U verheugd,
iets zien van al Uw wonderwerken
en in Uw heiligdom bemerken
Uw kracht, Uw heerlijkheid en deugd.
Want beter dan dit aardse leven
is mij Uw goedertierenheid;
mijn hart zou U, in U verblijd,
door mond en lippen ere geven.

Psalm 63:2
Helemaal eens, Eilander!
Dit zal ik de hele tijd al te denken, maar heb ik toch maar voor me gehouden, omdat op een soortgelijke opmerking van mij over het achtste gebod totaal niet gereageerd werd.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Jantje »

Ambtenaar schreef:De strikte zondagse benadering is dus ook maar een geïmporteerd standpunt.
Hoezo? Zomaar een losse flodder beweren, voegt niets toe. Dus motiveer je standpunt; graag mét onderbouwing.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
GGotK
Berichten: 2188
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Zondagsheiliging

Bericht door GGotK »

Jantje schreef:
Ambtenaar schreef:De strikte zondagse benadering is dus ook maar een geïmporteerd standpunt.
Hoezo? Zomaar een losse flodder beweren, voegt niets toe. Dus motiveer je standpunt; graag mét onderbouwing.
https://www.rd.nl/vandaag/economie/nog- ... d-1.591731
Plaats reactie