Zondagsheiliging

DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zondagsheiliging

Bericht door DDD »

Omdat ik dat voor mijn plezier doe. Als het mooi weer is, tenminste. Het is heerlijk ontspannend. Vooral als je ondertussen een goed gesprek met iemand voert.

Ik vind het geen werken, maar nu heb ik wel een tuinman, dat maakt misschien verschil. Toen ik het allemaal nog zelf moest doen, keek ik er vast anders tegenaan.
GGotK
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Zondagsheiliging

Bericht door GGotK »

DDD schreef:Omdat ik dat voor mijn plezier doe. Als het mooi weer is, tenminste. Het is heerlijk ontspannend. Vooral als je ondertussen een goed gesprek met iemand voert.

Ik vind het geen werken, maar nu heb ik wel een tuinman, dat maakt misschien verschil. Toen ik het allemaal nog zelf moest doen, keek ik er vast anders tegenaan.
Maar wat betekent voor jou persoonlijk zondagsheiliging en wat zijn voor jou duidelijke grenzen daarin, die voor iedereen gelden? Oftwel, wat is volgens jou zondagsontheiliging?
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zondagsheiliging

Bericht door DDD »

Om met dat laatste te beginnen: Winkels open op zondag (in ieder geval in de Nederlandse context. Een Franse bakker zal daar anders over denken). Een weekmarkt op zondag. Huiswerk maken op zondag. Je auto wassen op zondag (tenzij je dat misschien voor je plezier doet, wat ik mij niet kan voorstellen, maar toch niet helemaal kan uitsluiten). Er zijn zoveel dingen. Je kamervloer opschuren.

Strijken op zondag lijkt mij ook werk, al weet ik ook iemand die iedere morgen zijn overhemd strijkt en dat hoort dan gewoon bij het tandenpoetsen en het gewone ochtendritueel.

Voor mij betekent zondagsheiliging dat de kerkgang centraal staat. Ik ga twee keer naar de kerk, soms drie keer, bijvoorbeeld als er een cantatedienst of evensong is. Ik zorg ervoor dat ik bezoek heb of ik ga op bezoek bij vrienden of familie. Een keer in de maand (soms iets vaker) logeer ik van zaterdag tot en met maandag elders. Ik probeer altijd een wandeling of fietstocht te maken, het liefst in een mooie omgeving. Ik probeer een boek te lezen, als ik daar tijd voor heb. En verder voer ik gesprekken. Als gasten het leuk vinden, zingen we nog wat uit het Liedboek, maar niet iedereen houdt van zingen. Soms moet ik meedoen met een gezelschapsspel, maar dat vind ik eigenlijk weinig zondags. Maar goed, daar denken anderen weer anders over en het is allemaal geven en nemen.

En tenslotte begin ik op maandag altijd wat later dan de rest van de week, zodat ik niet naar bed hoef voordat de zondag voorbij is. Ik ben meestal pas na 12 uur thuis ook.
CvdW
Berichten: 2943
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Zondagsheiliging

Bericht door CvdW »

Jantje schreef:
CvdW schreef:Inderdaad bij mijn familie gaat op zondag de olielamp aan en elektriciteit wordt niet gebruikt. Enz. Wij zouden dit ook graag doen, omdat het zo teer ligt t.o.v. God. We kijken wel of er mogelijkheden zijn middels een aggregaat, want wij zijn afhankelijk van een koelkast om medische redenen.
Meen je dit nou echt? En ik bedoel dit niet sarcastisch of vijandelijk ofzo, maar puur belangstellend.
Ja, echt. Zoals het er naar uit ziet kan het volgend jaar uitgevoerd worden.
CvdW
Berichten: 2943
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Zondagsheiliging

Bericht door CvdW »

Ambtenaar schreef:
CvdW schreef:Ik hoop dat wij elkaar respecteren. Bij alles wat we doen laten we het doen ter ere Gods.
Inderdaad bij mijn familie gaat op zondag de olielamp aan en elektriciteit wordt niet gebruikt. Enz. Wij zouden dit ook graag doen, omdat het zo teer ligt t.o.v. God. We kijken wel of er mogelijkheden zijn middels een aggregaat, want wij zijn afhankelijk van een koelkast om medische redenen.
En dan stook je diesel of benzine die ook gewoon op zondag gemaakt wordt. Bovendien zorgt je onnodig voor extra uitstoot die bijdraagt aan de klimaatverandering en slechte luchtkwaliteit. Maar dat is blijkbaar geen probleem.
Het idee dat 24/7 pompen draaien om het zeewater tegen te houden is mij niet bekend. Kan daar iets meer over verteld worden? Linkje?
24/7 waarschijnlijk niet, maar als het nodig is wordt er gepompt, ongeacht of het zondag is. Maar bel 0800-8002. Dat is de informatielijn van Rijkswaterstaat.
Dit wordt dus al een ander verhaal. Ik lees dan in mijn Bijbel (vrij vertaald) wanneer een schaap op zondag in de sloot is gevallen en dreigt te verdrinken dan is het geoorloofd om dat schaap op zondag er uit te halen. Er wordt niet gesproken over een groep schapen verplaatsen van de ene wei naar een andere wei, dat kan ook op maandag.
Wanneer ons huis op zondag in brand staat is het geoorloofd om te blussen op zondag.
merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Zondagsheiliging

Bericht door merel »

@CvdWZijn er in jullie familie ook kinderen? Wat doen zij op zondag?

DDD schreef: En tenslotte begin ik op maandag altijd wat later dan de rest van de week, zodat ik niet naar bed hoef voordat de zondag voorbij is. Ik ben meestal pas na 12 uur thuis ook.
Klinkt alsof je een hekel hebt aan slapen :haha Ik ga juist op zondagavond eerder naar bed, opladen voor de rest van de week. Ik denk alleen dat mijn wekker wat eerder gaat dan jouw wekker. Ik zit namelijk op maandag weer om 6.45/7.00 uur max uur op kantoor.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Ambtenaar »

CvdW schreef:
Dit wordt dus al een ander verhaal. Ik lees dan in mijn Bijbel (vrij vertaald) wanneer een schaap op zondag in de sloot is gevallen en dreigt te verdrinken dan is het geoorloofd om dat schaap op zondag er uit te halen. Er wordt niet gesproken over een groep schapen verplaatsen van de ene wei naar een andere wei, dat kan ook op maandag.
Wanneer ons huis op zondag in brand staat is het geoorloofd om te blussen op zondag.
Prima, maar waarom een aggregaat gebruiken? Je gebruikt dan extra fossiele brandstof, wat schadelijk is voor de schepping.
ejvl
Berichten: 5739
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Zondagsheiliging

Bericht door ejvl »

Ambtenaar schreef:
CvdW schreef:
Dit wordt dus al een ander verhaal. Ik lees dan in mijn Bijbel (vrij vertaald) wanneer een schaap op zondag in de sloot is gevallen en dreigt te verdrinken dan is het geoorloofd om dat schaap op zondag er uit te halen. Er wordt niet gesproken over een groep schapen verplaatsen van de ene wei naar een andere wei, dat kan ook op maandag.
Wanneer ons huis op zondag in brand staat is het geoorloofd om te blussen op zondag.
Prima, maar waarom een aggregaat gebruiken? Je gebruikt dan extra fossiele brandstof, wat schadelijk is voor de schepping.
En hoe doe je dat met toilet bezoek waardoor rioolpompen aan het werk zijn, of water pakken waardoor er waterpompen aan het werk zijn?
Eén aggregaat lijkt mij inderdaad af te keuren indien niet strikt noodzakelijk, schadelijke uitstoot.
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zondagsheiliging

Bericht door DDD »

merel schreef:@CvdWZijn er in jullie familie ook kinderen? Wat doen zij op zondag?

DDD schreef: En tenslotte begin ik op maandag altijd wat later dan de rest van de week, zodat ik niet naar bed hoef voordat de zondag voorbij is. Ik ben meestal pas na 12 uur thuis ook.
Klinkt alsof je een hekel hebt aan slapen :haha Ik ga juist op zondagavond eerder naar bed, opladen voor de rest van de week. Ik denk alleen dat mijn wekker wat eerder gaat dan jouw wekker. Ik zit namelijk op maandag weer om 6.45/7.00 uur max uur op kantoor.
Ik heb geen hekel aan slapen, maar wel aan vroeg naar bed gaan. :)

Ik heb overigens niet willen zeggen dat ik vind dat er iets mis mee is als iemand het fijn vindt om op zondag wat eerder naar of wat later uit bed te gaan. Maar ik vind niet dat het past bij zondagsheiliging om eerder naar bed te gaan zodat je de dag erna veel eerder dan normaal kunt gaan werken. Als je als bakker iedere nacht om drie uur begint, is dat een heel ander verhaal.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Zondagsheiliging

Bericht door windorgel »

Ik krijg de indruk dat sommigen denken dat heiliging van de dag van Heere te maken heeft met dingen die je zelf fijn vindt om te doen. Dat lijkt me geen goede maatstaf. Ik denk dat de eer van de Heere de maatstaf moet zijn en dan kan het zeker zo zijn dat je er genoegen in hebt om in bezig te zijn met het onderzoeken van Gods Woord etc. Maar je kunt het volgens mij niet omdraaien: wat ik fijn vind om te doen is een goede invulling van de zondag.
CvdW
Berichten: 2943
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Zondagsheiliging

Bericht door CvdW »

De gedachte is dat een ander moet werken voor mij op zondag. Dat willen wij niet.

Nooit gehoord dat er waterputten zijn of een pulse in de grond om zelf water te putten.
Op zaterdagavond 6 emmers klaarzetten voor toiletgebruik, koffie enz.. Ik bemerk dat dit voor meerdere mensen een ver van hun bed show is. Met bepaalde uitdrukkingen probeer ik te laten zien dat wij niet wereldvreemd zijn.

Inderdaad we hebben oudere kinderen. Gelukkig lezen ze graag. Zingen, voorlezen en voorleven is belangrijk, maar niet genoeg. Toch moet/mag ik zeggen hetgeen in 2 Samuël 23:5 staat.
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zondagsheiliging

Bericht door DDD »

windorgel schreef:Ik krijg de indruk dat sommigen denken dat heiliging van de dag van Heere te maken heeft met dingen die je zelf fijn vindt om te doen. Dat lijkt me geen goede maatstaf. Ik denk dat de eer van de Heere de maatstaf moet zijn en dan kan het zeker zo zijn dat je er genoegen in hebt om in bezig te zijn met het onderzoeken van Gods Woord etc. Maar je kunt het volgens mij niet omdraaien: wat ik fijn vind om te doen is een goede invulling van de zondag.
Is daar ook een bijbelse grond voor?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Mara »

Allereerst heb ik diep respect voor jullie!
Maar eerder zei je dit:
CvdW schreef:We kijken wel of er mogelijkheden zijn middels een aggregaat, want wij zijn afhankelijk van een koelkast om medische redenen.
Dan denk ik dat er medicatie in ligt, die onder de 6 graden bewaard moet blijven, klopt dat?
CvdW schreef:Op zaterdagavond 6 emmers klaarzetten voor toiletgebruik, koffie enz..
Misschien denk ik weer veel te ver, maar dat water is koud. Dat warm je dus niet op?
Als er medische redenen zijn, is dat toch een "werk van noodzakelijkheid"?
Bij ons thuis was de zondag ook echt een apart gezette dag, die dag was geheel ingericht met kerkgang, een goed boek lezen, zondagsschool en later de jeugdvereniging.. Niet fietsen, alles lopend.
Dus ik ben er wel mee bekend.
Wij, kinderen, zijn nooit in opstand gekomen, maar toen we ouder werden, veranderde er wel het e.e.a.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Ambtenaar »

CvdW schreef:De gedachte is dat een ander moet werken voor mij op zondag. Dat willen wij niet.
Helder standpunt. Daar heb ik verder ook geen waardeoordeel over.

Vraag is enkel of er iemand specifiek aan het werk is voor jou, als je elektriciteit afneemt. Indirect wel, maar jouw individuele vraag valt in het niet bij de totale vraag naar elektriciteit. Ook zonder jouw individuele vraag werken de mensen in de energiecentrale of bij de netbeheerder.

En misschien is de gedachte gerechtvaardigd dat werken in de elektriciteitscentrale en onderhoud van het netwerk behoort tot de noodzakelijke werken.

Milieutechnisch gezien is jouw oplossing van het aggregaat een stuk minder aan te bevelen. Maar dat is een afweging van belangen.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Zondagsheiliging

Bericht door windorgel »

DDD schreef:
windorgel schreef:Ik krijg de indruk dat sommigen denken dat heiliging van de dag van Heere te maken heeft met dingen die je zelf fijn vindt om te doen. Dat lijkt me geen goede maatstaf. Ik denk dat de eer van de Heere de maatstaf moet zijn en dan kan het zeker zo zijn dat je er genoegen in hebt om in bezig te zijn met het onderzoeken van Gods Woord etc. Maar je kunt het volgens mij niet omdraaien: wat ik fijn vind om te doen is een goede invulling van de zondag.
Is daar ook een bijbelse grond voor?
Dit zou toch geen vraag hoeven te zijn? Lees vraag en antwoord 103 van de Heidelbergse Catechismus met de bijbehorende verwijsteksten:
https://www.heidelbergse-catechismus.nl ... /vraag-103
Plaats reactie