Tot hoe ver strekt 8e gebod?

ejvl
Berichten: 5739
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Tot hoe ver strekt 8e gebod?

Bericht door ejvl »

DDD schreef:
Dodo schreef:Als ik het krap zou hebben, was de krant het eerste wat ik schrapte. Ik vind een krant toch wel een luxe.
Ik blijf erbij dat het wel een eerste levensbehoefte is. Je kunt niet behoorlijk in de maatschappij deelnemen zonder een krant te lezen.

Maar ik krijg daar zeker wel vieze vingers van. Dat komt wellicht omdat ik meestal vijf tot tien kranten achter elkaar lees, als ik een paar uur vrij ben.
Je bedoelt niet specifiek een abonnement neem ik aan? Ik ben van mening dat nu.nl en overige gratis digitale bronnen, ook prima voldoen.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Tot hoe ver strekt 8e gebod?

Bericht door Dodo »

Ik kan niet zeggen dat het RD me nou zoveel brengt wat ik ergens anders niet zo vinden. Het is dat mijn man graag het RD leest, als het aan mij lag zou het waarschijnlijk het ND of Trouw zijn.
Een kwalitatief goede nieuws- en opiniebron is het geld dubbel en dwars waard.
Alleen als je dat geld ook hebt.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Tot hoe ver strekt 8e gebod?

Bericht door Hollander »

Dodo schreef:Ik kan niet zeggen dat het RD me nou zoveel brengt wat ik ergens anders niet zo vinden. Het is dat mijn man graag het RD leest, als het aan mij lag zou het waarschijnlijk het ND of Trouw zijn.
Ik noemde ook geen namen, want er zijn zoveel kwalitatief goede nieuws- en opiniebron en.
Een kwalitatief goede nieuws- en opiniebron is het geld dubbel en dwars waard.
Alleen als je dat geld ook hebt.
Dat is zeker waar, maar dat is natuurlijk voor alles.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: Tot hoe ver strekt 8e gebod?

Bericht door DDD »

ejvl schreef:
DDD schreef:
Dodo schreef:Als ik het krap zou hebben, was de krant het eerste wat ik schrapte. Ik vind een krant toch wel een luxe.
Ik blijf erbij dat het wel een eerste levensbehoefte is. Je kunt niet behoorlijk in de maatschappij deelnemen zonder een krant te lezen.

Maar ik krijg daar zeker wel vieze vingers van. Dat komt wellicht omdat ik meestal vijf tot tien kranten achter elkaar lees, als ik een paar uur vrij ben.
Je bedoelt niet specifiek een abonnement neem ik aan? Ik ben van mening dat nu.nl en overige gratis digitale bronnen, ook prima voldoen.
Ik vind op nu.nl - ik kijk er ook vrijwel nooit- zelden een goed opinie-artikel. Objectief nieuws is niet gratis. Kwalitatief goed geduid nieuws ook niet.

Maar Trouw vind ik ook een goede krant. En van de andere media De Correspondent.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Tot hoe ver strekt 8e gebod?

Bericht door Mara »

Ik hoorde een dubieus voorbeeld, w.b. het 8e gebod.
Iemand had een deuk opgelopen op Schiphol, veroorzaakt door het bedrijf dat de auto's wegzet.
Bedrijf erkende schuld en meneer mocht offerte vragen.
Dat deed hij en overhandigde die. Hij kreeg het bedrag meteen op zijn rekening gestort, zodat hij het kon laten uitdeuken.
Maar hij ging naar een ander bedrijf, die het voor minder geld klaarde.
Ik zei dat dit dus stelen is.
Nou, dat zag hij zo niet. Had het bedrijf het zelf maar anders moeten regelen, door bijv. de rekening te betalen i.p.v. de offerte.

Ik had 2 tassen besteld, eentje ging retour omdat hij te onpraktisch bleek, maar het bedrijf stortte per abuis het geld van de duurdere tas terug en ik had de goedkopere teruggestuurd.
Ik meldde dit.
En ze reageerden zo positief hierop dat ik bij een volgende bestelling dit bedrag vrij zou mogen besteden.
Dan zie je toch dat eerlijk het langst duurt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
ejvl
Berichten: 5739
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Tot hoe ver strekt 8e gebod?

Bericht door ejvl »

Mara schreef:Ik hoorde een dubieus voorbeeld, w.b. het 8e gebod.
Iemand had een deuk opgelopen op Schiphol, veroorzaakt door het bedrijf dat de auto's wegzet.
Bedrijf erkende schuld en meneer mocht offerte vragen.
Dat deed hij en overhandigde die. Hij kreeg het bedrag meteen op zijn rekening gestort, zodat hij het kon laten uitdeuken.
Maar hij ging naar een ander bedrijf, die het voor minder geld klaarde.
Ik zei dat dit dus stelen is.
Nou, dat zag hij zo niet. Had het bedrijf het zelf maar anders moeten regelen, door bijv. de rekening te betalen i.p.v. de offerte.

Ik had 2 tassen besteld, eentje ging retour omdat hij te onpraktisch bleek, maar het bedrijf stortte per abuis het geld van de duurdere tas terug en ik had de goedkopere teruggestuurd.
Ik meldde dit.
En ze reageerden zo positief hierop dat ik bij een volgende bestelling dit bedrag vrij zou mogen besteden.
Dan zie je toch dat eerlijk het langst duurt.
De deuk vind ik geen stelen. Heb ook wel eens schade gehad, door de dealer een offerte laten maken, in overleg alleen offerte, geen reparatie, geld ontvangen en zelf hersteld.
Dat geld zou je wel kwijt zijn bij de dealer, als je besluit om het zelf te maken of door een ander, is dat jouw keus, je hebt voor een bepaald bedrag schade wat door een expert bepaald is. Hoe je het verder oplost, of helemaal niet, is aan jou zelf.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: RE: Re: Tot hoe ver strekt 8e gebod?

Bericht door Mara »

ejvl schreef:De deuk vind ik geen stelen. Heb ook wel eens schade gehad, door de dealer een offerte laten maken, in overleg, geld ontvangen en zelf hersteld.
Dat geld zou je wel kwijt zijn bij de dealer, als je besluit om het zelf te maken of door een ander, is dat jouw keus, je hebt voor een bepaald bedrag schade wat door een expert bepaald is. Hoe je het verder oplost, of helemaal niet, is aan jou zelf.
Nee die deuk is geen stelen.
Maar op die manier zou je de duurste offerte kunnen opsturen en bij de goedkoopste laten maken.
Dat bedrijf is toch niet achterlijk?

Wij zijn momenteel bij de ANWB verzekerd en wij kunnen niet kiezen. Ja uit een paar garages door hen aangesteld.
Ik breng daar mijn auto, hij wordt gemaakt en ik zie geen geld.
Maar dat is dan niet in geval van schade door derden gemaakt, een chauffeur op het vliegveld.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Tot hoe ver strekt 8e gebod?

Bericht door eilander »

Mara schreef:
ejvl schreef:De deuk vind ik geen stelen. Heb ook wel eens schade gehad, door de dealer een offerte laten maken, in overleg, geld ontvangen en zelf hersteld.
Dat geld zou je wel kwijt zijn bij de dealer, als je besluit om het zelf te maken of door een ander, is dat jouw keus, je hebt voor een bepaald bedrag schade wat door een expert bepaald is. Hoe je het verder oplost, of helemaal niet, is aan jou zelf.
Nee die deuk is geen stelen.
Maar op die manier zou je de duurste offerte kunnen opsturen en bij de goedkoopste laten maken.
Dat bedrijf is toch niet achterlijk?

Wij zijn momenteel bij de ANWB verzekerd en wij kunnen niet kiezen. Ja uit een paar garages door hen aangesteld.
Ik breng daar mijn auto, hij wordt gemaakt en ik zie geen geld.
Maar dat is dan niet in geval van schade door derden gemaakt, een chauffeur op het vliegveld.
Ik denk dat er op dit gebied wel veel mis gaat. Offertes worden gemaakt na de vraag waar je het voor nodig hebt. Dat gebeurt echt niet altijd eerlijk.
Daarnaast: is die deuk inderdaad eerlijk? Zou je hetzelfde zeggen als het binnen de familie was?
Dus als je een deuk in de auto van je broer rijdt, en hij gaat offerte opvragen voor het herstellen en je betaalt dat bedrag... hoe zou je dan kijken als hij vervolgens met die deuk blijft rijden, of als je ziet dat hij het zelf ook wel kan... Ik vind dat echt niet eerlijk.
Mannetje
Berichten: 7745
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Tot hoe ver strekt 8e gebod?

Bericht door Mannetje »

Hangt er een beetje vanaf of de schade nu net zo goed is verholpen als bij het bedrijf dat de offerte maakte.

Een deuk in de auto geeft waardevermindering, die gecompenseerd wordt.
Professioneel uitdeuken en polijsten etc. brengt de waarde weer helemaal terug.
Zelf wat plamuren en schuren niet.
Dus heb je dan een auto die minder waard is geworden en wat geld op de rekening, maar je totale kapitaal is min of meer gelijk gebleven.
-
ejvl
Berichten: 5739
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: RE: Re: Tot hoe ver strekt 8e gebod?

Bericht door ejvl »

eilander schreef:
Mara schreef:
ejvl schreef:De deuk vind ik geen stelen. Heb ook wel eens schade gehad, door de dealer een offerte laten maken, in overleg, geld ontvangen en zelf hersteld.
Dat geld zou je wel kwijt zijn bij de dealer, als je besluit om het zelf te maken of door een ander, is dat jouw keus, je hebt voor een bepaald bedrag schade wat door een expert bepaald is. Hoe je het verder oplost, of helemaal niet, is aan jou zelf.
Nee die deuk is geen stelen.
Maar op die manier zou je de duurste offerte kunnen opsturen en bij de goedkoopste laten maken.
Dat bedrijf is toch niet achterlijk?

Wij zijn momenteel bij de ANWB verzekerd en wij kunnen niet kiezen. Ja uit een paar garages door hen aangesteld.
Ik breng daar mijn auto, hij wordt gemaakt en ik zie geen geld.
Maar dat is dan niet in geval van schade door derden gemaakt, een chauffeur op het vliegveld.
Ik denk dat er op dit gebied wel veel mis gaat. Offertes worden gemaakt na de vraag waar je het voor nodig hebt. Dat gebeurt echt niet altijd eerlijk.
Daarnaast: is die deuk inderdaad eerlijk? Zou je hetzelfde zeggen als het binnen de familie was?
Dus als je een deuk in de auto van je broer rijdt, en hij gaat offerte opvragen voor het herstellen en je betaalt dat bedrag... hoe zou je dan kijken als hij vervolgens met die deuk blijft rijden, of als je ziet dat hij het zelf ook wel kan... Ik vind dat echt niet eerlijk.
Die voorbeelden ken ik. Dochter reed met de fiets een deuk in iemands auto, schadebedrag gekregen en niet laten maken. Dat is hun keus, de auto is ook minder waard natuurlijk.
Wel of niet binnen een familie zou mij in deze niet uitmaken overigens.
Het schadebedrag moet altijd in verhouding staan met de geleden schade. Wat die persoon met dat geld doet is aan hem.
Laatst gewijzigd door ejvl op 28 nov 2019, 17:02, 1 keer totaal gewijzigd.
ejvl
Berichten: 5739
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: RE: Re: Tot hoe ver strekt 8e gebod?

Bericht door ejvl »

Mara schreef:
ejvl schreef:De deuk vind ik geen stelen. Heb ook wel eens schade gehad, door de dealer een offerte laten maken, in overleg, geld ontvangen en zelf hersteld.
Dat geld zou je wel kwijt zijn bij de dealer, als je besluit om het zelf te maken of door een ander, is dat jouw keus, je hebt voor een bepaald bedrag schade wat door een expert bepaald is. Hoe je het verder oplost, of helemaal niet, is aan jou zelf.
Nee die deuk is geen stelen.
Maar op die manier zou je de duurste offerte kunnen opsturen en bij de goedkoopste laten maken.
Dat bedrijf is toch niet achterlijk?

Wij zijn momenteel bij de ANWB verzekerd en wij kunnen niet kiezen. Ja uit een paar garages door hen aangesteld.
Ik breng daar mijn auto, hij wordt gemaakt en ik zie geen geld.
Maar dat is dan niet in geval van schade door derden gemaakt, een chauffeur op het vliegveld.
Daar heeft een verzekering dus schadeexperts voor en een selectie van bedrijven die mogen offreren. Er kan dus niet een buitensporig bedrag geoffreerd worden maar altijd een bedrag dat redelijk en billijk is.
Wat de eigenaar er verder mee doet is aan hem, het uitgekeerde bedrag is redelijk en billijk voor de geleden schade.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Tot hoe ver strekt 8e gebod?

Bericht door Hollander »

Het is helemaal niet gek als je een marktconforme vergoeding krijgt, ook bij het zelf uitvoeren van een reparatie. Maar het opvragen van een offerte, deze als rekening indienen en vervolgens een andere route kiezen, is misleidend. Wees gewoon eerlijk en zeg dat je de reparatie zelf uit gaat voeren, maar dat je drie offertes opvraagt om een marktconform tarief te kunnen berekenen. Mannetje heeft dan ook gelijk dat er best een vergoeding tegenover waardevermindering mag staan. Maar wel recht door zee.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
ejvl
Berichten: 5739
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Tot hoe ver strekt 8e gebod?

Bericht door ejvl »

Hollander schreef:Het is helemaal niet gek als je een marktconforme vergoeding krijgt, ook bij het zelf uitvoeren van een reparatie. Maar het opvragen van een offerte, deze als rekening indienen en vervolgens een andere route kiezen, is misleidend. Wees gewoon eerlijk en zeg dat je de reparatie zelf uit gaat voeren, maar dat je drie offertes opvraagt om een marktconform tarief te kunnen berekenen. Mannetje heeft dan ook gelijk dat er best een vergoeding tegenover waardevermindering mag staan. Maar wel recht door zee.
Een dealer kan een marktconforme offerte maken, ook als je afspreekt hem zelf of elders te reparen.
Wat je er verder mee doet, doet niet ter zake voor de verzekering, je hebt een marktconform bedrag gekregen en dan is het klaar voor hun.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Tot hoe ver strekt 8e gebod?

Bericht door eilander »

ejvl schreef:
Hollander schreef:Het is helemaal niet gek als je een marktconforme vergoeding krijgt, ook bij het zelf uitvoeren van een reparatie. Maar het opvragen van een offerte, deze als rekening indienen en vervolgens een andere route kiezen, is misleidend. Wees gewoon eerlijk en zeg dat je de reparatie zelf uit gaat voeren, maar dat je drie offertes opvraagt om een marktconform tarief te kunnen berekenen. Mannetje heeft dan ook gelijk dat er best een vergoeding tegenover waardevermindering mag staan. Maar wel recht door zee.
Een dealer kan een marktconforme offerte maken, ook als je afspreekt hem zelf of elders te reparen.
Wat je er verder mee doet, doet niet ter zake voor de verzekering, je hebt een marktconform bedrag gekregen en dan is het klaar voor hun.
Oké, dus als je de offerte indient en erbij vertelt dat je het niet laat repareren, krijg je dat bedrag gewoon?
ejvl
Berichten: 5739
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: RE: Re: Tot hoe ver strekt 8e gebod?

Bericht door ejvl »

eilander schreef:
ejvl schreef:
Hollander schreef:Het is helemaal niet gek als je een marktconforme vergoeding krijgt, ook bij het zelf uitvoeren van een reparatie. Maar het opvragen van een offerte, deze als rekening indienen en vervolgens een andere route kiezen, is misleidend. Wees gewoon eerlijk en zeg dat je de reparatie zelf uit gaat voeren, maar dat je drie offertes opvraagt om een marktconform tarief te kunnen berekenen. Mannetje heeft dan ook gelijk dat er best een vergoeding tegenover waardevermindering mag staan. Maar wel recht door zee.
Een dealer kan een marktconforme offerte maken, ook als je afspreekt hem zelf of elders te reparen.
Wat je er verder mee doet, doet niet ter zake voor de verzekering, je hebt een marktconform bedrag gekregen en dan is het klaar voor hun.
Oké, dus als je de offerte indient en erbij vertelt dat je het niet laat repareren, krijg je dat bedrag gewoon?
Correct.
Even snel een bron gezocht :
https://www.lastenvrij.nl/autoverzekeri ... erstellen/

Overigens zal dat maar tot een bepaald bedrag zijn, hogere bedragen betaald de verzekering meestal direct aan de garage en niet aan de persoon.
Plaats reactie