Tot hoe ver strekt 8e gebod?

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Tot hoe ver strekt 8e gebod?

Bericht door J.C. Philpot »

Orchidee schreef:Niet als het zelf tot 2 x heb meegemaakt
Dan nog is het een zware generalisatie. Ik ken gemoedsbezwaarden die hier zeer integer in zijn.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Tot hoe ver strekt 8e gebod?

Bericht door Orchidee »

Sorry
Had beter op m'n handen moeten zitten
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Tot hoe ver strekt 8e gebod?

Bericht door CvdW »

. Je aanpassing had ik nog niet gezien.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Tot hoe ver strekt 8e gebod?

Bericht door Herman »

J.C. Philpot schreef:
Orchidee schreef:Niet als het zelf tot 2 x heb meegemaakt
Dan nog is het een zware generalisatie. Ik ken gemoedsbezwaarden die hier zeer integer in zijn.
Ik ben ook in het geheel niet overtuigd dat deze gehele groep op integere wijze handelt. Ik denk dat we hier ook het velen versus weinigen op moeten toepassen, zoals het evangelie ons leert. En vooral bij schade leert men de mensen werkelijk kennen. We hoeven niet te generaliseren, maar wel goed te onderscheiden.

Bij ons op kantoor zijn helaas een aanzienlijk aantal anekdotes waarin hier grenzen zijn overschreden maar al te goed bekend.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Tot hoe ver strekt 8e gebod?

Bericht door windorgel »

Herman schreef:
J.C. Philpot schreef:
Orchidee schreef:Niet als het zelf tot 2 x heb meegemaakt
Dan nog is het een zware generalisatie. Ik ken gemoedsbezwaarden die hier zeer integer in zijn.
Ik ben ook in het geheel niet overtuigd dat deze gehele groep op integere wijze handelt. Ik denk dat we hier ook het velen versus weinigen op moeten toepassen, zoals het evangelie ons leert. En vooral bij schade leert men de mensen werkelijk kennen. We hoeven niet te generaliseren, maar wel goed te onderscheiden.

Bij ons op kantoor zijn helaas een aanzienlijk aantal anekdotes waarin hier grenzen zijn overschreden maar al te goed bekend.
Ik denk dat er een heel groot verschil is tussen gemoedsbezwaarden die onverzekerd zijn vanuit een teer en nabij leven met de Heere en de gemoedsbezwaarden die onverzekerd zijn omdat dat van hen verwacht wordt (door ouders bijvoorbeeld) of omdat dat in hun leefomgeving de gewoonte is.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Tot hoe ver strekt 8e gebod?

Bericht door Mara »

crossmountain schreef: Ik vind het wel of niet verzekeren een delicaat onderwerp. Ik vind het (geloofs) vertrouwen dat er uit spreekt bewonderenswaardig, maar aan de andere kant is de wereld veel complexer geworden dan 100 jaar geleden. Complexe medische ingrepen of aansprakelijkheid kunnen nu > miljoenen euro gaan. Ik heb hier helaas ook minder fijne ervaringen mee waarbij de niet verzekerde schuldige tegenpartij vroeg of wij niet schuldig wilde zijn omdat we toch verzekerd waren.
Is ook zo. Mijn opa had niet eens een ouwe fiets geloof ik. Laat staan een auto. Woonden in een huurhuis.
En mijn oma had dat principe dus niet, maar toch respecteerde zij haar man.
En heeft weleens verzucht dat er geen geld in huis was, maar dat er wel zoveel monden gevoed moesten worden.
Maar je kunt bijna niet zonder verzekering, met een koophuis is het verplicht, en met chronisch zieken in het gezin is het echt niet te betalen.
Toch ben ik wel jaloers op mensen die hun rotsvast vertrouwen op de Heere stellen.
Een mens is altijd geneigd (ik zeker) om een spaarpotje achter de hand houden en wat vluchtwegen.
Terwijl het alles op zand gebouwd is zo.
Orchidee schreef:Waar het geld van de tegenpartij vandaan komt deert de gemoedsbezwaarde niet zo is onze ervaring.
Ik ken wel een geval van zeer nabij, van een boerderij die afgebrand was. Er werd zoveel geld ingezameld voor de arme man, dat hij
zijn boerderij zeer luxe kon herbouwen en hield zelfs nog geld over.
En daar klopt m.i. iets niet.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Tot hoe ver strekt 8e gebod?

Bericht door eilander »

Met een koophuis is het niet verplicht.
Ik ben overigens ook jaloers op mensen die hun vertrouwen rotsvast op de Heere stellen...
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: RE: Re: Tot hoe ver strekt 8e gebod?

Bericht door merel »

ejvl schreef:Schade, genoegdoening, hoort bij elkaar. Of je die genoegdoening volledig gebruikt voor herstel is een tweede. Tevens kan ik mij voorstellen dat een familielid of onverzekerd persoon (principieel) anders behandeld wordt. In geval van een onverzekerd persoon die financieel niet sterk staat, zou ik anders handelen dan een persoon die financieel sterk staat of wel verzekerd is.
Dat laatste is ook vaste jurisprudentie in o.a.aansprakelijkheidszaken.

Afgelopen jaar is iemand 's nachts in de bestuurdersportier van onze geparkeerde auto gereden. Die schade hebben wij ook gemeld bij het Waarborgfonds en ook vergoed gekregen. De auto was hierdoor total los. De deuk hebben wij ook niet laten herstellen. Mijns inziens is dat schadecompensatie en geen zonde tegen het 8e gebod. Bij verkoop zou de auto nl veel minder waard zijn door de deuk in de deur.
Plaats reactie