Bijbel mee naar de kerk? Waarom eigenlijk?

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Bijbel mee naar de kerk? Waarom eigenlijk?

Bericht door samanthi »

Erasmiaan schreef:
Susan schreef:Als ik mijn Bijbel meeneem en meelees dan kan ik de preek beter volgen. Ik kan beter evalueren wat er wordt gezegd, ook na de dienst. Het voorkomt dat ik word misleid, omdat ik kan checken of het er echt zo staat. Handelingen 17:11. En ook handig: als je er eentje meeneemt kan je hem delen met iemand naast je die het vergeten is.
Als je zo wantrouwend in de kerk zit, bang dat je wordt misleid... dat is best verdrietig. En hoe euvel duid je het een predikant, als hij eens een verkeerde tekstverwijzing heeft in zijn preek... ik zou dat niet direct misleiding durven noemen.
Dat heeft niets met wantrouwen te maken, zowel de predikant als de gemeente hoort scherp te blijven.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mannetje
Berichten: 7691
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Bijbel mee naar de kerk? Waarom eigenlijk?

Bericht door Mannetje »

Erasmiaan heeft groot gelijk. Als je naar de kerk gaat moet je gaan om het Woord van de Heere te horen, niet om de woorden van de dominee te wegen.
Het Woord met alle(!) toegenegenheid ontvangen, daar begint het mee. Niet met een soort kritische basishouding.
Daarna, als je dat gedaan hebt, en alleen dan, mag je de Schriften onderzoeken of de dingen alzo zijn.
-
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: Bijbel mee naar de kerk? Waarom eigenlijk?

Bericht door Susan »

Erasmiaan schreef:
Susan schreef:Als ik mijn Bijbel meeneem en meelees dan kan ik de preek beter volgen. Ik kan beter evalueren wat er wordt gezegd, ook na de dienst. Het voorkomt dat ik word misleid, omdat ik kan checken of het er echt zo staat. Handelingen 17:11. En ook handig: als je er eentje meeneemt kan je hem delen met iemand naast je die het vergeten is.
Als je zo wantrouwend in de kerk zit, bang dat je wordt misleid... dat is best verdrietig. En hoe euvel duid je het een predikant, als hij eens een verkeerde tekstverwijzing heeft in zijn preek... ik zou dat niet direct misleiding durven noemen.
Sla jij de plank even mis. Ik vind jou sterk in het invullen wat de ander zou kunnen bedoelen. Als je iets wilt weten, vraag het gewoon. Je fantasie sloeg zeker op hol :haha
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Bijbel mee naar de kerk? Waarom eigenlijk?

Bericht door samanthi »

Mannetje schreef:Erasmiaan heeft groot gelijk. Als je naar de kerk gaat moet je gaan om het Woord van de Heere te horen, niet om de woorden van de dominee te wegen.
Het Woord met alle(!) toegenegenheid ontvangen, daar begint het mee. Niet met een soort kritische basishouding.
Daarna, als je dat gedaan hebt, en alleen dan, mag je de Schriften onderzoeken of de dingen alzo zijn.
Nee ik denk niet dat dit zo bedoeld wordt, zelf bedoel ik dat je de predikong met blijdschap moet ontvangen, maar dat je evenzo zelf ook maag onderzoeken, en mocht een predikant iets vertellen wat jij anders lees og duidt is dit goed om het erover te hebben met elkaar, dan hou je elkaar scherp.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mannetje
Berichten: 7691
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Bijbel mee naar de kerk? Waarom eigenlijk?

Bericht door Mannetje »

samanthi schreef: Nee ik denk niet dat dit zo bedoeld wordt, zelf bedoel ik dat je de prediking met blijdschap moet ontvangen, maar dat je evenzo zelf ook mag onderzoeken,
Niet tijdens het luisteren. Eerst luisteren, dan pas:
en mocht een predikant iets vertellen wat jij anders leest of duidt is dit goed om het erover te hebben met elkaar, dan hou je elkaar scherp.
Als het goed is vertelt een dominee niet iets, maar verkondigt hij iets. Dat kun je een flauwe woordspeling noemen, maar zo bedoel ik het absoluut niet.
En het is niet zomaar iets, hij verkondigt Gods Woord.

Dan zeg ik helemaal niet dat er geen gesprek of verschil van mening mogelijk is, maar de verhouding tussen prediker, gezant van Christuswege, en luisteraar moeten we niet uit het oog verliezen. En dat proef ik toch echt een beetje in bovenstaande.
-
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Bijbel mee naar de kerk? Waarom eigenlijk?

Bericht door samanthi »

Mannetje schreef:
samanthi schreef: Nee ik denk niet dat dit zo bedoeld wordt, zelf bedoel ik dat je de prediking met blijdschap moet ontvangen, maar dat je evenzo zelf ook mag onderzoeken,
Niet tijdens het luisteren. Eerst luisteren, dan pas:
en mocht een predikant iets vertellen wat jij anders leest of duidt is dit goed om het erover te hebben met elkaar, dan hou je elkaar scherp.
Als het goed is vertelt een dominee niet iets, maar verkondigt hij iets. Dat kun je een flauwe woordspeling noemen, maar zo bedoel ik het absoluut niet.
En het is niet zomaar iets, hij verkondigt Gods Woord.

Dan zeg ik helemaal niet dat er geen gesprek of verschil van mening mogelijk is, maar de verhouding tussen prediker, gezant van Christuswege, en luisteraar moeten we niet uit het oog verliezen. En dat proef ik toch echt een beetje in bovenstaande.
Ik denk dat we gewoon hetzelfde bedoelen, maar doordat er in sommige kerken langzamerhand andere klanken kwamen, zonder één kritische noot, zijn er veel kerken ver van de waarheid af geraakt.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Bijbel mee naar de kerk? Waarom eigenlijk?

Bericht door Erasmiaan »

Susan schreef:
Erasmiaan schreef:
Susan schreef:Als ik mijn Bijbel meeneem en meelees dan kan ik de preek beter volgen. Ik kan beter evalueren wat er wordt gezegd, ook na de dienst. Het voorkomt dat ik word misleid, omdat ik kan checken of het er echt zo staat. Handelingen 17:11. En ook handig: als je er eentje meeneemt kan je hem delen met iemand naast je die het vergeten is.
Als je zo wantrouwend in de kerk zit, bang dat je wordt misleid... dat is best verdrietig. En hoe euvel duid je het een predikant, als hij eens een verkeerde tekstverwijzing heeft in zijn preek... ik zou dat niet direct misleiding durven noemen.
Sla jij de plank even mis. Ik vind jou sterk in het invullen wat de ander zou kunnen bedoelen. Als je iets wilt weten, vraag het gewoon. Je fantasie sloeg zeker op hol :haha
Huh? Er staat toch gewoon dat je de prediking wil evalueren en dat je alles nazoekt omdat je wil voorkomen dat je wordt misleid? Als ik dit anders moet interpreteren moet je het anders opschrijven.

Ik hoor graag wat je dan wel bedoelde.
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: Bijbel mee naar de kerk? Waarom eigenlijk?

Bericht door Susan »

Erasmiaan schreef:
Susan schreef:
Erasmiaan schreef:
Susan schreef:Als ik mijn Bijbel meeneem en meelees dan kan ik de preek beter volgen. Ik kan beter evalueren wat er wordt gezegd, ook na de dienst. Het voorkomt dat ik word misleid, omdat ik kan checken of het er echt zo staat. Handelingen 17:11. En ook handig: als je er eentje meeneemt kan je hem delen met iemand naast je die het vergeten is.
Als je zo wantrouwend in de kerk zit, bang dat je wordt misleid... dat is best verdrietig. En hoe euvel duid je het een predikant, als hij eens een verkeerde tekstverwijzing heeft in zijn preek... ik zou dat niet direct misleiding durven noemen.
Sla jij de plank even mis. Ik vind jou sterk in het invullen wat de ander zou kunnen bedoelen. Als je iets wilt weten, vraag het gewoon. Je fantasie sloeg zeker op hol :haha
Huh? Er staat toch gewoon dat je de prediking wil evalueren en dat je alles nazoekt omdat je wil voorkomen dat je wordt misleid? Als ik dit anders moet interpreteren moet je het anders opschrijven.

Ik hoor graag wat je dan wel bedoelde.
Een verkeerde tekstverwijzing in de preek. O, hoe erg. Hoe euvel duid ik dit!
Grapje :yahoo

Maar serieus ... zoals ik al zei kan ik beter evalueren wat er werd gezegd, ook na de dienst, als ik mijn Bijbeltje mee neem en als ik meelees. Wanneer het dan zo is, dat een predikant bijvoorbeeld geen aandacht besteed aan de Godheid van de Heere Jezus maar wel zegt dat Hij in Zijn jeugd last had van hormonen ... dan kan ik dat thuis nog eens nazoeken in het Woord en zekerheid krijgen voor mezelf, dat Hij echt God is. En heilig.
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Bijbel mee naar de kerk? Waarom eigenlijk?

Bericht door DDD »

De preek is verkondiging namens God. Maar de preek is ook mensenwerk en het is de taak van de gemeenteleden om het woord in dankbaarheid en welwillend te ontvangen én te onderzoeken of wat de dominee zegt, klopt. Die beide dingen moet je niet tegen elkaar uitspelen.

Bovendien zijn er mensen die in een kerkverband zitten waar soms ook dwalende herders voorgaan. Dan is het goed om niet alles zomaar aan te nemen.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Bijbel mee naar de kerk? Waarom eigenlijk?

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:De preek is verkondiging namens God. Maar de preek is ook mensenwerk en het is de taak van de gemeenteleden om het woord in dankbaarheid en welwillend te ontvangen én te onderzoeken of wat de dominee zegt, klopt. Die beide dingen moet je niet tegen elkaar uitspelen.

Bovendien zijn er mensen die in een kerkverband zitten waar soms ook dwalende herders voorgaan. Dan is het goed om niet alles zomaar aan te nemen.
Helaas is dat in elk refoverband zo
Maar goed, dominees zijn ook niet feilbaar maar ze hebben wel beloofd het Woord te onderzoeken dus het ligt voornamelijk bij hen.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Bijbel mee naar de kerk? Waarom eigenlijk?

Bericht door Arja »

Geytenbeekje schreef:
DDD schreef:De preek is verkondiging namens God. Maar de preek is ook mensenwerk en het is de taak van de gemeenteleden om het woord in dankbaarheid en welwillend te ontvangen én te onderzoeken of wat de dominee zegt, klopt. Die beide dingen moet je niet tegen elkaar uitspelen.

Bovendien zijn er mensen die in een kerkverband zitten waar soms ook dwalende herders voorgaan. Dan is het goed om niet alles zomaar aan te nemen.
Helaas is dat in elk refoverband zo
Maar goed, dominees zijn ook niet feilbaar maar ze hebben wel beloofd het Woord te onderzoeken dus het ligt voornamelijk bij hen.
Voornamelijk aan hen? Ik denk dat het voornamelijk aan mij ligt. En aan andere gemeenteleden. Onze voorgangers hebben grote behoefte aan onze gebeden. De herder heeft de gebeden van de schapen evenveel nodig als wij zijn gebeden. Hij is ook een van de schapen van Christus en is vatbaar voor dezelfde zwakheden

(... en ik heb hier zo in gefaald de laatste tijd, om voorbede te doen voor hem en de kerkenraad ...)

Ik las ooit dat we voor/om deze 5 dingen mogen bidden als we voorbede doen.
Ik schreef ze op voor mezelf en nu ook hier:

1. Bid voor geestelijke bescherming tegen de wereld, het vlees en de duivel.
2. Bid voor verlossing van de fysieke aanvallen van de wereld en de duivel (soms zijn die er echt - bedreiging etc)
3. Bid dat deuren voor hem worden geopend voor de verspreiding van het evangelie, bid voor open harten
4. Bid dat hij moed en kracht en inzicht zal hebben om het evangelie te prediken
5. Bid dat hij een geest van wijsheid mag hebben (bid voor groei en meer zicht op Christus)
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Bijbel mee naar de kerk? Waarom eigenlijk?

Bericht door Geytenbeekje »

Als je het niet eens bent met een bepaalde uitleg, is het goed om de dominee te benaderen, ik denk ook wel een plicht
Als jij tegenstrijdigheid ziet met een Bijbelverklaarder en de dominee wilt niet zijn exegese veranderen tja
dan is het misschien wel tijd om naar een andere kerk te gaan.
Zeeuw
Berichten: 11545
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Bijbel mee naar de kerk? Waarom eigenlijk?

Bericht door Zeeuw »

Arja schreef:
Geytenbeekje schreef:
DDD schreef:De preek is verkondiging namens God. Maar de preek is ook mensenwerk en het is de taak van de gemeenteleden om het woord in dankbaarheid en welwillend te ontvangen én te onderzoeken of wat de dominee zegt, klopt. Die beide dingen moet je niet tegen elkaar uitspelen.

Bovendien zijn er mensen die in een kerkverband zitten waar soms ook dwalende herders voorgaan. Dan is het goed om niet alles zomaar aan te nemen.
Helaas is dat in elk refoverband zo
Maar goed, dominees zijn ook niet feilbaar maar ze hebben wel beloofd het Woord te onderzoeken dus het ligt voornamelijk bij hen.
Voornamelijk aan hen? Ik denk dat het voornamelijk aan mij ligt. En aan andere gemeenteleden. Onze voorgangers hebben grote behoefte aan onze gebeden. De herder heeft de gebeden van de schapen evenveel nodig als wij zijn gebeden. Hij is ook een van de schapen van Christus en is vatbaar voor dezelfde zwakheden

(... en ik heb hier zo in gefaald de laatste tijd, om voorbede te doen voor hem en de kerkenraad ...)

Ik las ooit dat we voor/om deze 5 dingen mogen bidden als we voorbede doen.
Ik schreef ze op voor mezelf en nu ook hier:

1. Bid voor geestelijke bescherming tegen de wereld, het vlees en de duivel.
2. Bid voor verlossing van de fysieke aanvallen van de wereld en de duivel (soms zijn die er echt - bedreiging etc)
3. Bid dat deuren voor hem worden geopend voor de verspreiding van het evangelie, bid voor open harten
4. Bid dat hij moed en kracht en inzicht zal hebben om het evangelie te prediken
5. Bid dat hij een geest van wijsheid mag hebben (bid voor groei en meer zicht op Christus)
Heel mooi Arja. Ik heb die gesprekken ook wel eens met critici van dominees. ‘Bid je ook voor ze?’. Ze hebben ons gebed zo hard nodig. En het maakt jezelf ook milder, wanneer je ook hierin juist naar jezelf kijkt.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Bijbel mee naar de kerk? Waarom eigenlijk?

Bericht door J.C. Philpot »

Geytenbeekje schreef:Als je het niet eens bent met een bepaalde uitleg, is het goed om de dominee te benaderen, ik denk ook wel een plicht
Als jij tegenstrijdigheid ziet met een Bijbelverklaarder en de dominee wilt niet zijn exegese veranderen tja
dan is het misschien wel tijd om naar een andere kerk te gaan.
Als iedereen dat zou gaan doen, zouden de dominees behalve het beantwoorden van de gemeenteleden nergens meer aan toe komen. Daarnaast zouden we op deze manier binnenkort allemaal thuislezer zijn. Ik ben namenlijk zelf de enige persoon met wie ik het altijd eens ben, en zelfs dat veranderd regelmatig.

Als er een bijbels evenwicht is in de prediking, en er geen dwalingen worden verkondigd, zie ik geen reden om op elke minimale exegese-slak zout te leggen.

Een andere zaak is het als er werkelijk grove onbijbelse zaken worden verkondigd, of als mensen bedrogen worden voor de eeuwigheid.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Bijbel mee naar de kerk? Waarom eigenlijk?

Bericht door samanthi »

J.C. Philpot schreef:
Geytenbeekje schreef:Als je het niet eens bent met een bepaalde uitleg, is het goed om de dominee te benaderen, ik denk ook wel een plicht
Als jij tegenstrijdigheid ziet met een Bijbelverklaarder en de dominee wilt niet zijn exegese veranderen tja
dan is het misschien wel tijd om naar een andere kerk te gaan.
Als iedereen dat zou gaan doen, zouden de dominees behalve het beantwoorden van de gemeenteleden nergens meer aan toe komen. Daarnaast zouden we op deze manier binnenkort allemaal thuislezer zijn. Ik ben namenlijk zelf de enige persoon met wie ik het altijd eens ben, en zelfs dat veranderd regelmatig.

Als er een bijbels evenwicht is in de prediking, en er geen dwalingen worden verkondigd, zie ik geen reden om op elke minimale exegese-slak zout te leggen.

Een andere zaak is het als er werkelijk grove onbijbelse zaken worden verkondigd.
Als een predikant recht preekt heeft hij helemaal geen dagtaak aan het beantwoorden van gemeenteleden.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie