Bijbel mee naar de kerk? Waarom eigenlijk?

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Bijbel mee naar de kerk? Waarom eigenlijk?

Bericht door J.C. Philpot »

samanthi schreef:
J.C. Philpot schreef:Ik zou niet willen dat mijn kinderen dat zouden doen als ze wat ouder zijn (bijbel op telefoon in kerk). Ik zie bij de oudere jeugd dat de afleiding dan groot is, en ze gaan zitten appen en filmpjes kijken in de kerk. Vreselijk. Gelukkig zit ik meestal voorin, zodat ik niet alles zie, en daar dan weer door word afgeleid.

Daarom zou ik het zelf ook nooit doen.
Je ziet het en je ziet het niet, toch raar dat ik nooit jeugd zie die filmpjes zitten te kijken... wel dat ze meedoen, meeschrijven ed.
Mijn kinderen zaten vroeger ook eens mee te schrijven en op te zoeken, niet op hun telefoon, een stel achter hen sprak hen en ons aan dat het een schande was dat ze op hun telefoon zaten, ze hadden hun telefoon niet eens bij hun, ze hadden actief meegedaan met de preek,ze zaten gewoon naast mij in de bank, ik vond dit erg jammer, dat oordelen.
Dan hebben jullie een voorbeeldige kerkjeugd ;) Bij ons gebeurt het helaas structureel.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Bijbel mee naar de kerk? Waarom eigenlijk?

Bericht door samanthi »

J.C. Philpot schreef:
samanthi schreef:
J.C. Philpot schreef:Ik zou niet willen dat mijn kinderen dat zouden doen als ze wat ouder zijn (bijbel op telefoon in kerk). Ik zie bij de oudere jeugd dat de afleiding dan groot is, en ze gaan zitten appen en filmpjes kijken in de kerk. Vreselijk. Gelukkig zit ik meestal voorin, zodat ik niet alles zie, en daar dan weer door word afgeleid.

Daarom zou ik het zelf ook nooit doen.
Je ziet het en je ziet het niet, toch raar dat ik nooit jeugd zie die filmpjes zitten te kijken... wel dat ze meedoen, meeschrijven ed.
Mijn kinderen zaten vroeger ook eens mee te schrijven en op te zoeken, niet op hun telefoon, een stel achter hen sprak hen en ons aan dat het een schande was dat ze op hun telefoon zaten, ze hadden hun telefoon niet eens bij hun, ze hadden actief meegedaan met de preek,ze zaten gewoon naast mij in de bank, ik vond dit erg jammer, dat oordelen.
Dan hebben jullie een voorbeeldige kerkjeugd ;) Bij ons gebeurt het helaas structureel.
ik heb het wel over wat oudere jeugd hoor, de pubers heb ik niet zo in beeld, die zitten niet in mijn buurt.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Bijbel mee naar de kerk? Waarom eigenlijk?

Bericht door Mara »

samanthi schreef: Mijn kinderen zaten vroeger ook eens mee te schrijven en op te zoeken, niet op hun telefoon, een stel achter hen sprak hen en ons aan dat het een schande was dat ze op hun telefoon zaten, ze hadden hun telefoon niet eens bij hun, ze hadden actief meegedaan met de preek,ze zaten gewoon naast mij in de bank, ik vond dit erg jammer, dat oordelen.
Misschien is het ook: hoed u voor de schijn des kwaads?
Het lijkt er ook op of men elkaar niet meer mag aanspreken op onbehoorlijk gedrag.
Ik heb eens een draai om mijn oren gekregen van de achterbuurman, omdat ik moest lachen. Ik was toen een jaar of twaalf.
Jaren later kwam ik hem tegen, hij was inmiddels bijna dominee.
"Ik had het niet moeten doen," zei hij. Ik had op je schouder moeten tikken.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Bijbel mee naar de kerk? Waarom eigenlijk?

Bericht door Arja »

Ik heb de Bijbel echt nodig in de kerk. Om tekst met tekst te vergelijken. En ook om de verwijsteksten op te zoeken (als de dominee die noemt in de preek).
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Bijbel mee naar de kerk? Waarom eigenlijk?

Bericht door eilander »

Mara schreef:
samanthi schreef: Mijn kinderen zaten vroeger ook eens mee te schrijven en op te zoeken, niet op hun telefoon, een stel achter hen sprak hen en ons aan dat het een schande was dat ze op hun telefoon zaten, ze hadden hun telefoon niet eens bij hun, ze hadden actief meegedaan met de preek,ze zaten gewoon naast mij in de bank, ik vond dit erg jammer, dat oordelen.
Misschien is het ook: hoed u voor de schijn des kwaads?
Het lijkt er ook op of men elkaar niet meer mag aanspreken op onbehoorlijk gedrag.
Ik heb eens een draai om mijn oren gekregen van de achterbuurman, omdat ik moest lachen. Ik was toen een jaar of twaalf.
Jaren later kwam ik hem tegen, hij was inmiddels bijna dominee.
"Ik had het niet moeten doen," zei hij. Ik had op je schouder moeten tikken.
Dan was je het misschien vergeten. Nu niet :)
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Bijbel mee naar de kerk? Waarom eigenlijk?

Bericht door samanthi »

Mara schreef:
samanthi schreef: Mijn kinderen zaten vroeger ook eens mee te schrijven en op te zoeken, niet op hun telefoon, een stel achter hen sprak hen en ons aan dat het een schande was dat ze op hun telefoon zaten, ze hadden hun telefoon niet eens bij hun, ze hadden actief meegedaan met de preek,ze zaten gewoon naast mij in de bank, ik vond dit erg jammer, dat oordelen.
Misschien is het ook: hoed u voor de schijn des kwaads?
Het lijkt er ook op of men elkaar niet meer mag aanspreken op onbehoorlijk gedrag.
Ik heb eens een draai om mijn oren gekregen van de achterbuurman, omdat ik moest lachen. Ik was toen een jaar of twaalf.
Jaren later kwam ik hem tegen, hij was inmiddels bijna dominee.
"Ik had het niet moeten doen," zei hij. Ik had op je schouder moeten tikken.
Hoed u voor de schijn des kwaads? Onbehoorlijk gedrag?
Dat was zeker niet ter sprake.

Altijd van het negatieve uitgaan was hier aan de orde. Ze deden nl helemaal niets bijzonders, bovendien zat ik ernaast.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gritje
Berichten: 233
Lid geworden op: 24 apr 2018, 21:36

Re: Bijbel mee naar de kerk? Waarom eigenlijk?

Bericht door Gritje »

Arja schreef:Ik heb de Bijbel echt nodig in de kerk. Om tekst met tekst te vergelijken. En ook om de verwijsteksten op te zoeken (als de dominee die noemt in de preek).
Maar als ik het opgezocht heb is de dominee al weer verder gegaan met de preek en mis ik een stuk, voor mijn idee. Onze dominee leest dan meestal wel de hele tekst voor, soms verschillende achter elkaar. Zo snel ben ik dan niet met opzoeken.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Bijbel mee naar de kerk? Waarom eigenlijk?

Bericht door Mara »

eilander schreef: Dan was je het misschien vergeten. Nu niet :)
Nee, w.b. mijn wandaden heb ik een geheugen als een pot.
En het werd je vroeger ook nog daarna weleens ingewreven, je kreeg de kans niet om het te vergeten.
Tere kinderzieltjes bestond nog niet geloof ik.
samanthi schreef:Hoed u voor de schijn des kwaads? Onbehoorlijk gedrag?
Dat was zeker niet ter sprake.
Altijd van het negatieve uitgaan was hier aan de orde. Ze deden nl helemaal niets bijzonders, bovendien zat ik ernaast.
Ik wilde niet dat mijn pubers met hun mobiel in hun hand zaten tijdens de kerkdienst. Ze moesten hem thuislaten.
Nu zijn ze volwassen en laten hem nog steeds gewoon thuis.
Jij bent misschien wel een oplettende moeder, maar je kent vast ook wel ouders die dingen maar laten gaan.
Ik snap die neergebogen hoofden niet, actief luisteren is kijken naar de spreker.
Sommige mensen moeten welhaast een boekenplank vol met schriftjes hebben staan.
Waarom? Kan iemand mij dat uitleggen?
Terwijl in andere reacties een oudere preek oud brood wordt genoemd.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Bijbel mee naar de kerk? Waarom eigenlijk?

Bericht door samanthi »

Mara schreef:
eilander schreef: Dan was je het misschien vergeten. Nu niet :)
Nee, w.b. mijn wandaden heb ik een geheugen als een pot.
En het werd je vroeger ook nog daarna weleens ingewreven, je kreeg de kans niet om het te vergeten.
Tere kinderzieltjes bestond nog niet geloof ik.
samanthi schreef:Hoed u voor de schijn des kwaads? Onbehoorlijk gedrag?
Dat was zeker niet ter sprake.
Altijd van het negatieve uitgaan was hier aan de orde. Ze deden nl helemaal niets bijzonders, bovendien zat ik ernaast.
Ik wilde niet dat mijn pubers met hun mobiel in hun hand zaten tijdens de kerkdienst. Ze moesten hem thuislaten.
Nu zijn ze volwassen en laten hem nog steeds gewoon thuis.
Jij bent misschien wel een oplettende moeder, maar je kent vast ook wel ouders die dingen maar laten gaan.
Ik snap die neergebogen hoofden niet, actief luisteren is kijken naar de spreker.
Sommige mensen moeten welhaast een boekenplank vol met schriftjes hebben staan.
Waarom? Kan iemand mij dat uitleggen?
Terwijl in andere reacties een oudere preek oud brood wordt genoemd.
Mijn kinderen lieten hun mobiel ook thuis, ik weet niet waar je het vandaan haalt dat ze op hun mobiel bezig waren... ik schreef: niet op hun mobiel!

Als ik de hele preek naar de dominee kijk, hoor ik alleen de eerste twee zinnen.
Als ik punten opschrijf en in de Bijbel nazoek, hoor ik de hele preek en onthou het zodat ik de hele week er iets aan heb.
Net als bij een papieren agenda... of spiekbriefje, als je het opschrijft vergeet je het niet.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Bijbel mee naar de kerk? Waarom eigenlijk?

Bericht door Mara »

samanthi schreef: Mijn kinderen lieten hun mobiel ook thuis, ik weet niet waar je het vandaan haalt dat ze op hun mobiel bezig waren... ik schreef: niet op hun mobiel!
Ja sorry, ik had gelezen NET op hun mobiel. Wat stom. :blush
samanthi schreef:Als ik de hele preek naar de dominee kijk, hoor ik alleen de eerste twee zinnen.
Als ik punten opschrijf en in de Bijbel nazoek, hoor ik de hele preek en onthou het zodat ik de hele week er iets aan heb.
Net als bij een papieren agenda... of spiekbriefje, als je het opschrijft vergeet je het niet.
Ik denk dat niemand de preek in zijn geheel kan onthouden. Als je een preek leest zie je hoeveel woorden dat zijn.
Ik hoor altijd de kernpunten, of dingen van hé, zo had ik het nooit eerder horen uitleggen.
En dat blijft wel zitten hoor. Na maanden nog!

Ik heb weleens bijzondere teksten genoteerd en de datum waarop ik die preek hoorde.
Na 2 jaar luisterde ik dan eens na - soms kan dat - en dan hoor ik niet meer wat mij toen zo aansprak.
De Heere weet wat jij van node hebt, aanstaande zondag. En dat krijg je dan.
Over 2 jaar heb je iets anders nodig waarschijnlijk.
Begrijp je wat ik bedoel? :)

Neemt niet weg dat er preken zijn die je wel 5 x kunt naluisteren en even mooi en aansprekend blijven als de eerste maal.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Bijbel mee naar de kerk? Waarom eigenlijk?

Bericht door samanthi »

Mara schreef:
samanthi schreef: Mijn kinderen lieten hun mobiel ook thuis, ik weet niet waar je het vandaan haalt dat ze op hun mobiel bezig waren... ik schreef: niet op hun mobiel!
Ja sorry, ik had gelezen NET op hun mobiel. Wat stom. :blush
samanthi schreef:Als ik de hele preek naar de dominee kijk, hoor ik alleen de eerste twee zinnen.
Als ik punten opschrijf en in de Bijbel nazoek, hoor ik de hele preek en onthou het zodat ik de hele week er iets aan heb.
Net als bij een papieren agenda... of spiekbriefje, als je het opschrijft vergeet je het niet.
Ik denk dat niemand de preek in zijn geheel kan onthouden. Als je een preek leest zie je hoeveel woorden dat zijn.
Ik hoor altijd de kernpunten, of dingen van hé, zo had ik het nooit eerder horen uitleggen.
En dat blijft wel zitten hoor. Na maanden nog!

Ik heb weleens bijzondere teksten genoteerd en de datum waarop ik die preek hoorde.
Na 2 jaar luisterde ik dan eens na - soms kan dat - en dan hoor ik niet meer wat mij toen zo aansprak.
De Heere weet wat jij van node hebt, aanstaande zondag. En dat krijg je dan.
Over 2 jaar heb je iets anders nodig waarschijnlijk.
Begrijp je wat ik bedoel? :)

Neemt niet weg dat er preken zijn die je wel 5 x kunt naluisteren en even mooi en aansprekend blijven als de eerste maal.
Hahahahaha ik lees ook weleens (vaak) iets verkeerd hoor.

Ik onthou helemaal niets als ik niets opschrijf, ik schrijf dingen op die me aanspreken, net als zondag over laat los en u zal losgelaten worden.
Ik heb voor mezelf de dingen opgeschreven die voor mij nu belangrijk zijn.
Het kan idd zijn dat dit over een jaar anders is.
Dat heb je ook met Bijbellezen, soms heb je jaren ergens overheen gelezen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Bijbel mee naar de kerk? Waarom eigenlijk?

Bericht door Arja »

Gritje schreef:
Arja schreef:Ik heb de Bijbel echt nodig in de kerk. Om tekst met tekst te vergelijken. En ook om de verwijsteksten op te zoeken (als de dominee die noemt in de preek).
Maar als ik het opgezocht heb is de dominee al weer verder gegaan met de preek en mis ik een stuk, voor mijn idee. Onze dominee leest dan meestal wel de hele tekst voor, soms verschillende achter elkaar. Zo snel ben ik dan niet met opzoeken.
Ik ook niet. Ik vind het ook fijner als een dominee doet wat jij zegt (de tekst voorlezen).
Online
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Bijbel mee naar de kerk? Waarom eigenlijk?

Bericht door DDD »

De ene persoon denkt een stuk sneller dan de andere. Het lijkt me niet terecht om jezelf als norm te nemen. Dat zeg ik vooral tegen Mara trouwens.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Bijbel mee naar de kerk? Waarom eigenlijk?

Bericht door Mara »

DDD schreef:De ene persoon denkt een stuk sneller dan de andere. Het lijkt me niet terecht om jezelf als norm te nemen. Dat zeg ik vooral tegen Mara trouwens.
En dat zeg jij? :? Nou breekt me de klomp.
Ik zie jou zo vaak redeneren vanuit jouw eigen positie.
Waar neem ik mezelf als norm dan?
samanthi schreef:Ik onthou helemaal niets als ik niets opschrijf, ik schrijf dingen op die me aanspreken, net als zondag over laat los en u zal losgelaten worden.
Ik heb voor mezelf de dingen opgeschreven die voor mij nu belangrijk zijn.
Dus op een gegeven moment gooi je die aantekeningen weg?
Ben je over het algemeen vergeetachtig, of is dit puur een concentratieprobleem?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Online
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Bijbel mee naar de kerk? Waarom eigenlijk?

Bericht door DDD »

Ik had het bijvoorbeeld hierover.
Mara schreef: Ik snap die neergebogen hoofden niet, actief luisteren is kijken naar de spreker.
Sommige mensen moeten welhaast een boekenplank vol met schriftjes hebben staan.
Waarom? Kan iemand mij dat uitleggen?
Terwijl in andere reacties een oudere preek oud brood wordt genoemd.
Waar vind jij een oordeel van mij over een ander vanuit mijn eigen positie trouwens? Dat kan heel goed gebeuren, maar het is ook goed als iemand mij daar dan op wijst.
Plaats reactie