Nieuw onderzoek: Homofilie ligt niet vast in de genen

Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9199
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Nieuw onderzoek: Homofilie ligt niet vast in de genen

Bericht door parsifal »

Valcke schreef:
parsifal schreef:
Valcke schreef:Op jongere leeftijd, wanneer kinderen / jonge mensen zich nog moeten ontwikkelen en onzeker zijn, maakt het wel degelijk een groot verschil.
Maar als het zo'n groot verschil maakt, denk je dan niet dat jouw conclusie die je aan het onderzoek verbindt wat voorbarig is. Het enige wat het onderzoek zegt is dat homoseksualiteit niet aan 1 gen te verbinden is. Er zijn associaties met combinaties van genen, en er is weinig te zeggen over hormonale huishouding die niet tot 1 gen terug te brengen is.
Nee. Het gaat erom dat het niet zwart wit is: je bent zo of je bent zo niet, en dat moet je als jong mens maar ontdekken. Zelfs jonge kinderen wordt dit aangepraat. Dat is in NL de norm op dit moment. We wisten al dat het zo niet is en dit onderzoek bevestigt het: ontwikkeling en omgeving zijn veel belangrijker dan erfelijke aanleg. Dat betekent dat we jongeren die worstelen met hun gevoelens of die nare ervaringen hebben gehad waardoor er geen gewone ontwikkeling is, in alle liefde moeten bijstaan, zonder hen te voeden in de fatalistische gedachte dat iemand nu eenmaal zo is of niet zo is.
Dat is niet wat het onderzoek zegt. Zelfs er in het geheel geen genetische associatie zou zijn, kan het nog steeds een volkomen biologisch iets zijn. En zelfs als het met de omgeving te maken heeft kan het onomkeerbaar zijn. Een geamputeerd been is ook niet biologisch maar zo goed als onomkeerbaar, en als het been er af is ben je nu eenmaal zo.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Re: Nieuw onderzoek: Homofilie ligt niet vast in de genen

Bericht door Grace »

parsifal schreef:
Valcke schreef:
parsifal schreef:
Valcke schreef:Op jongere leeftijd, wanneer kinderen / jonge mensen zich nog moeten ontwikkelen en onzeker zijn, maakt het wel degelijk een groot verschil.
Maar als het zo'n groot verschil maakt, denk je dan niet dat jouw conclusie die je aan het onderzoek verbindt wat voorbarig is. Het enige wat het onderzoek zegt is dat homoseksualiteit niet aan 1 gen te verbinden is. Er zijn associaties met combinaties van genen, en er is weinig te zeggen over hormonale huishouding die niet tot 1 gen terug te brengen is.
Nee. Het gaat erom dat het niet zwart wit is: je bent zo of je bent zo niet, en dat moet je als jong mens maar ontdekken. Zelfs jonge kinderen wordt dit aangepraat. Dat is in NL de norm op dit moment. We wisten al dat het zo niet is en dit onderzoek bevestigt het: ontwikkeling en omgeving zijn veel belangrijker dan erfelijke aanleg. Dat betekent dat we jongeren die worstelen met hun gevoelens of die nare ervaringen hebben gehad waardoor er geen gewone ontwikkeling is, in alle liefde moeten bijstaan, zonder hen te voeden in de fatalistische gedachte dat iemand nu eenmaal zo is of niet zo is.
Dat is niet wat het onderzoek zegt. Zelfs er in het geheel geen genetische associatie zou zijn, kan het nog steeds een volkomen biologisch iets zijn. En zelfs als het met de omgeving te maken heeft kan het onomkeerbaar zijn. Een geamputeerd been is ook niet biologisch maar zo goed als onomkeerbaar, en als het been er af is ben je nu eenmaal zo.
En hoe zie jij dit in het kader van pedofilie?
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9199
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Nieuw onderzoek: Homofilie ligt niet vast in de genen

Bericht door parsifal »

Grace schreef:
parsifal schreef:
Valcke schreef:
parsifal schreef: Maar als het zo'n groot verschil maakt, denk je dan niet dat jouw conclusie die je aan het onderzoek verbindt wat voorbarig is. Het enige wat het onderzoek zegt is dat homoseksualiteit niet aan 1 gen te verbinden is. Er zijn associaties met combinaties van genen, en er is weinig te zeggen over hormonale huishouding die niet tot 1 gen terug te brengen is.
Nee. Het gaat erom dat het niet zwart wit is: je bent zo of je bent zo niet, en dat moet je als jong mens maar ontdekken. Zelfs jonge kinderen wordt dit aangepraat. Dat is in NL de norm op dit moment. We wisten al dat het zo niet is en dit onderzoek bevestigt het: ontwikkeling en omgeving zijn veel belangrijker dan erfelijke aanleg. Dat betekent dat we jongeren die worstelen met hun gevoelens of die nare ervaringen hebben gehad waardoor er geen gewone ontwikkeling is, in alle liefde moeten bijstaan, zonder hen te voeden in de fatalistische gedachte dat iemand nu eenmaal zo is of niet zo is.
Dat is niet wat het onderzoek zegt. Zelfs er in het geheel geen genetische associatie zou zijn, kan het nog steeds een volkomen biologisch iets zijn. En zelfs als het met de omgeving te maken heeft kan het onomkeerbaar zijn. Een geamputeerd been is ook niet biologisch maar zo goed als onomkeerbaar, en als het been er af is ben je nu eenmaal zo.
En hoe zie jij dit in het kader van pedofilie?
Als dat biologisch is, is het geen aanleiding om het goed te keuren, maar wel een aanleiding tot bewogenheid. Net als bij homoseksualiteit.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
merel
Berichten: 9822
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Nieuw onderzoek: Homofilie ligt niet vast in de genen

Bericht door merel »

Nathanaël schreef:
Geytenbeekje schreef:Maar ht is toch cru om te zeggen dat het dan tussen je oren ligt ?
Dan akn je dat van alle zonden wel zeggen.
Dat is jouw eigen interpretatie van het onderzoek. In het debat over homoseksualiteit is altijd discussie geweest over de vraag of het door ´nature´ of ´nurture´ komt, dus of het aangeboren is of dat het door opvoeding/omgevingsfactoren komt. Dat is gewoon te onderzoeken, zoals nu gedaan is. Vervolgens kun je conclusies trekken, zoals hier gedaan wordt. En de conclusie van dit onderzoek is dat er geen gen is dat bepaald of iemand homoseksuele gevoelens ontwikkeld of niet. Alleen dat sommige mensen gevoeliger zijn voor bepaalde omgevingsfactoren dan anderen.
Uiteraard mag jij een andere mening hebben, maar dan is het wel makkelijk als je argumenten kunt noemen ;-)
Dat stond niet in de krant. Uit het stuk kan opgemaakt worden dat er geen duidelijk specifiek homogen geduid kan worden, maar ook dat er diverse mutaties in verschillende genen waren die de geaardheid veroorzaakt kan hebben.
Al met al nog een hoop onduidelijkheid over de oorzaak c.q. herkomst van een andere geaardheid.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Nieuw onderzoek: Homofilie ligt niet vast in de genen

Bericht door refo »

Als omgevingsfactoren ertoe doen, zou dat betekenen dat hetero's ook kunnen 'genezen' en homo worden.
Zo'n krantenartikel voedt alleen maar de 'hoop' dat homoseksualiteit te genezen is, wat niet zo is. En stuurt de mensen almaar verder in het moeras.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Nieuw onderzoek: Homofilie ligt niet vast in de genen

Bericht door Geytenbeekje »

refo schreef:Als omgevingsfactoren ertoe doen, zou dat betekenen dat hetero's ook kunnen 'genezen' en homo worden.
Zo'n krantenartikel voedt alleen maar de 'hoop' dat homoseksualiteit te genezen is, wat niet zo is. En stuurt de mensen almaar verder in het moeras.
Zo denk ik er ook over.
Valcke
Berichten: 7622
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Nieuw onderzoek: Homofilie ligt niet vast in de genen

Bericht door Valcke »

Geytenbeekje schreef:
refo schreef:Als omgevingsfactoren ertoe doen, zou dat betekenen dat hetero's ook kunnen 'genezen' en homo worden.
Zo'n krantenartikel voedt alleen maar de 'hoop' dat homoseksualiteit te genezen is, wat niet zo is. En stuurt de mensen almaar verder in het moeras.
Zo denk ik er ook over.
Ik ken toch wel een persoon die in zijn jeugd jarenlang dacht dat hij homo was en nu al lang gelukkig getrouwd is. Het ligt niet zo vast... Hoewel ik niet wil generaliseren, iedere situatie is anders.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8966
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Nieuw onderzoek: Homofilie ligt niet vast in de genen

Bericht door J.C. Philpot »

Valcke schreef:Ik ken toch wel een persoon die in zijn jeugd jarenlang dacht dat hij homo was en nu al lang gelukkig getrouwd is. Het ligt niet zo vast... Hoewel ik niet wil generaliseren, iedere situatie is anders.
Ik ken 2 zulke personen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Nieuw onderzoek: Homofilie ligt niet vast in de genen

Bericht door Geytenbeekje »

Valcke schreef:
Geytenbeekje schreef:
refo schreef:Als omgevingsfactoren ertoe doen, zou dat betekenen dat hetero's ook kunnen 'genezen' en homo worden.
Zo'n krantenartikel voedt alleen maar de 'hoop' dat homoseksualiteit te genezen is, wat niet zo is. En stuurt de mensen almaar verder in het moeras.
Zo denk ik er ook over.
Ik ken toch wel een persoon die in zijn jeugd jarenlang dacht dat hij homo was en nu al lang gelukkig getrouwd is. Het ligt niet zo vast... Hoewel ik niet wil generaliseren, iedere situatie is anders.
Dat kan ook voorkomen.
Het is iets ingewikkelds ik ben bang dat dominees in onze hoek met zulke voorbeelden gaan komen en steeds minder rekening houden met de mensen die nog steeds de geaardheid hebben of er mee worstelen maar goed dat is latere zorg.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9199
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Nieuw onderzoek: Homofilie ligt niet vast in de genen

Bericht door parsifal »

refo schreef:Als omgevingsfactoren ertoe doen, zou dat betekenen dat hetero's ook kunnen 'genezen' en homo worden.
Zo'n krantenartikel voedt alleen maar de 'hoop' dat homoseksualiteit te genezen is, wat niet zo is. En stuurt de mensen almaar verder in het moeras.
Ik begrijp werkelijk niets van je ongenuanceerde mening. Eerst zeg je (ten onrechte) heel stellig dat het niet genetisch kan zijn (want dan zou het al uitgestorven zijn). Nu kom je met een redenering: omgevingsfactoren spelen een rol -> verandering van geaardheid is mogelijk -> homos kunnen hetero worden
Maar dat laatste zou niet zo zijn, dus omgevingsfactoren spelen geen rol. Dit rammelt echt aan alle kanten. Ook omgevingsfactoren kunnen onomkeerbare processen in gang zetten (denk aan onthoofding, om maar wat extreems te noemen). Verder is het wetenschappelijk niet helemaal zeker dat seksuele geaardheid onveranderlijk is. Valcke lijkt te snel richting "het is veranderlijk" te willen als conclusie van dit onderzoek", Maar uit jouw posts maak ik op dat homoseksualiteit niets genetisch kan zijn en dat het niet met omgevingsfactoren te maken heeft. Wat ik een wat vreemde combinatie vind.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Nieuw onderzoek: Homofilie ligt niet vast in de genen

Bericht door refo »

Ik zeg juist: áls dat zou kunnen, zou het omgekeerde óók kunnen, namelijk dat hetero homo wordt. En dan bedoel ik niet jonge mensen, maar ouderen.
Valcke
Berichten: 7622
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Nieuw onderzoek: Homofilie ligt niet vast in de genen

Bericht door Valcke »

refo schreef:Ik zeg juist: áls dat zou kunnen, zou het omgekeerde óók kunnen, namelijk dat hetero homo wordt. En dan bedoel ik niet jonge mensen, maar ouderen.
Dat gebeurt ook heel vaak ... ik ken veel van deze gevallen, overigens van seculiere mensen, meestal na teleurstelling in een huwelijk
Laatst gewijzigd door Valcke op 02 sep 2019, 09:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9199
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Nieuw onderzoek: Homofilie ligt niet vast in de genen

Bericht door parsifal »

refo schreef:Ik zeg juist: áls dat zou kunnen, zou het omgekeerde óók kunnen, namelijk dat hetero homo wordt. En dan bedoel ik niet jonge mensen, maar ouderen.
En waarom denk je dat dat onmogelijk is?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Zeeuw
Berichten: 11605
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Nieuw onderzoek: Homofilie ligt niet vast in de genen

Bericht door Zeeuw »

Valcke schreef:
refo schreef:Ik zeg juist: áls dat zou kunnen, zou het omgekeerde óók kunnen, namelijk dat hetero homo wordt. En dan bedoel ik niet jonge mensen, maar ouderen.
Dat gebeurt ook heel vaak ... ik ken veel van deze gevallen, overigens van seculiere mensen, meestal na teleurstelling in een huwelijk
Heel vaak en veel? Echt? Ik ken nl veel gescheiden mensen, maar heb zeer zelden gehoord dat deze van geaardheid wijzigden. Hoe kom je aan die info?
DDD
Berichten: 28702
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: Nieuw onderzoek: Homofilie ligt niet vast in de genen

Bericht door DDD »

Valcke schreef:
refo schreef:Ik zeg juist: áls dat zou kunnen, zou het omgekeerde óók kunnen, namelijk dat hetero homo wordt. En dan bedoel ik niet jonge mensen, maar ouderen.
Dat gebeurt ook heel vaak ... ik ken veel van deze gevallen, overigens van seculiere mensen, meestal na teleurstelling in een huwelijk
Volgens mij komt dat alleen bij vrouwen voor
Plaats reactie