Nieuw onderzoek: Homofilie ligt niet vast in de genen

Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: RE: Re: Nieuw onderzoek: Homofilie ligt niet vast in de genen

Bericht door Roos2018 »

DDD schreef:
Valcke schreef:
refo schreef:Ik zeg juist: áls dat zou kunnen, zou het omgekeerde óók kunnen, namelijk dat hetero homo wordt. En dan bedoel ik niet jonge mensen, maar ouderen.
Dat gebeurt ook heel vaak ... ik ken veel van deze gevallen, overigens van seculiere mensen, meestal na teleurstelling in een huwelijk
Volgens mij komt dat alleen bij vrouwen voor
Wij kennen twee gevallen waarbij de man later homoseksueel geworden is.
In 1 geval volgde echtscheiding, in het tweede geval is het gezin bij elkaar gebleven (omdat man en vrouw nog steeds veel van elkaar houden), maar leven zij wel gescheiden van bed.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Nieuw onderzoek: Homofilie ligt niet vast in de genen

Bericht door DDD »

@Valcke: Je hebt het gehad over een homofiele geaardheid. Daar gaat het artikel echter niet over. Het artikel spreekt over seksuele voorkeuren, en blijkt bij goed lezen te gaan over seksueel gedrag.

@Roos2018:
Wat bedoel je met 'later homoseksueel geworden'? Ik ken in mijn omgeving één geval waarin een man later uit de kast kwam, maar hij sliep gewoon bij zijn vrouw in bed en sinds hij gescheiden is, kunnen ze het gelukkig nog goed met elkaar vinden. Dat wil echter niet zeggen dat hij voor die tijd geen homo was.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Nieuw onderzoek: Homofilie ligt niet vast in de genen

Bericht door Valcke »

DDD: nergens heb ik gezegd dat dit onderzoek gericht was op seksuele geaardheid. Ik heb het zojuist met de zoekfunctie nagezocht. Het woord geaardheid en gerichtheid (wat ik een beter woord vind) heb ik wel gebruikt in mijn eigen commentaar op het onderzoek, net als diverse anderen.

Verder zijn dit allemaal maar laaghartige spijkers op laag water. Want zelf fantaseer je er maar lustig op los in dit topic. terwijl een ander alleen dingen mag zeggen die 1-op-1 in het onderzoek staan? Meten met twee maten heet dat. En dat tot op het ziekelijke toe.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Nieuw onderzoek: Homofilie ligt niet vast in de genen

Bericht door DDD »

Je hebt allerlei conclusies over seksuele geaardheid/ gerichtheid getrokken die niet op dit onderzoek zijn gebaseerd. Meerdere mensen hebben daarop gewezen. Natuurlijk was dat jouw eigen commentaar, maar wel in het kader van dit draadje en met een argumentatie vanuit het artikel. Ik wijs erop dat jouw stellingen niet voortvloeien uit het geciteerde onderzoek en daarmee niet zijn onderbouwd. Dat is alles.

Vervolgens suggereer je herhaaldelijk dat ik onzin vertel, wat je verder ook op geen enkele manier onderbouwt.

Ik meet helemaal niet met twee maten. Ik vind het prima als je 'er op los fantaseert' (geen idee op welke manier ik dat in dit draadje zou doen) maar niet op basis van dit onderzoek/ artikel.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Nieuw onderzoek: Homofilie ligt niet vast in de genen

Bericht door Valcke »

Valcke schreef:Dat iemand In zijn jeugd een homofiele gerichtheid ontwikkelt acht ik heel goed mogelijk. En dat kan inderdaad in zekere mate (ik zeg het voorzichtig) definitief zijn zodat (voor een christen) een levenslang kruisdragen nodig is. Het tegenovergestelde heb ik nergens beweerd of gesuggereerd.
Dit was mijn eigen mening.
Wat ik alleen zeg is dat - en dan spreek ik het onderzoek letterlijk na - omgevingsfactoren en ontwikkeling vele malen belangrijker zijn dan het genetisch materiaal.
Hier verwijs ik naar het onderzoek of liever gezegd wat er in het NRC en andere media stond óver het onderzoek.
Wat ook betekent dat TIJDENS deze ontwikkeling (dan denk ik aan kinderen en pubers) er helemaal niet zoiets bestaat als een definitief vastgelegde homofiele geaardheid. En dat staat haaks op de algemene opinie in Nederland.
En dit was (zoals mi uit de context en de woorden ‘dan denk ik’ duidelijk is) weer mijn eigen mening.

Maar misschien moet ik voor DDD mijn eigen mening voortaan in een specifieke kleur weergeven en wat ik rechtstreeks uit onderzoeken haal in een andere kleur. :huhu
Méér dan bovenstaande zeg ik volgens mij tot nu toe niet, dus leg mij niet méér in de mond dan dit.
En ook dit was mijn eigen tekst, niet geciteerd uit het onderzoek.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Nieuw onderzoek: Homofilie ligt niet vast in de genen

Bericht door Herman »

Het gaat hier in het gesprek natuurlijk gewoon om het feit dat de bijbel onweerlegbaar de homoseksele praktijk veroordeeld en daarmee het koninkrijk der hemelen sluit.

En de gehele wetenschappelijke pretentie is erop gericht dat getuigenis onderuit te halen. Daar kunnen we natuurlijk niet tolereren. Het bijbelse getuigenis is wat mij betreft het licht waarin alle wetenschap gewogen moet worden en niet andersom.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Nieuw onderzoek: Homofilie ligt niet vast in de genen

Bericht door Valcke »

Herman schreef:Het gaat hier in het gesprek natuurlijk gewoon om het feit dat de bijbel onweerlegbaar de homoseksele praktijk veroordeeld en daarmee het koninkrijk der hemelen sluit.

En de gehele wetenschappelijke pretentie is erop gericht dat getuigenis onderuit te halen. Daar kunnen we natuurlijk niet tolereren. Het bijbelse getuigenis is wat mij betreft het licht waarin alle wetenschap gewogen moet worden en niet andersom.
Dank je, Herman. Dit zet ons (mij) weer met beide benen op de grond.

(Al kan wetenschap gelukkig ook anders beoefend worden dan jij hier aangeeft.)
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Nieuw onderzoek: Homofilie ligt niet vast in de genen

Bericht door J.C. Philpot »

In aanvulling op de in mijn ogen zeer terechte opmerking van Herman.

Dit vraag ik me de hele dag al af: houden we naast genen, omgeving, enz. ook nog rekening met deze oorzaak:

Want uit het hart komen voort boze bedenkingen, doodslagen, overspelen, hoererijen, dieverijen, valse getuigenissen, lasteringen. Deze dingen zijn het, die den mens ontreinigen;
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Nieuw onderzoek: Homofilie ligt niet vast in de genen

Bericht door Desiree »

Valcke schreef:Het was een nieuwsbericht in diverse media, 29 augustus 2019.

Bijvoorbeeld NRC:
In een groot genetisch onderzoek zijn dna-varianten ontdekt die de seksuele voorkeur van mensen subtiel beïnvloeden. Een dna-test voor homoseksualiteit is op basis van deze resultaten niet te maken. (...)

Hét homogen bestaat niet. Er zijn duizenden genen die samenhangen met de mate waarin mensen zich aangetrokken voelen tot personen van hetzelfde geslacht. Van die duizenden dna-varianten springen er vijf uit: ze komen iets vaker voor bij mensen met homoseksuele ervaringen dan bij mensen die in hun leven louter heteroseks hebben gehad. Maar wat ze precies doen, is onbekend. Mogelijk beïnvloeden ze de stofwisseling van geslachtshormonen en geurwaarneming. Er zit dus wel een genetische component in de seksuele voorkeur van mensen, maar die is subtiel. (...)

De werkelijkheid is te complex voor een simpel antwoord: seksuele voorkeuren blijken een optelsom van omgevingsinvloeden en talloze kleine bijdragen van dna. Onderzoeksleider Ben Neale van het Stanley Center for Psychiatric Research onderstreept dat homoseksueel gedrag een normaal onderdeel is van menselijke diversiteit. „Ja, er bestaat een risico dat ons onderzoek misbruikt en verkeerd uitgelegd gaat worden. Maar onze boodschap is belangrijk: het homogen bestaat niet en seksuele voorkeur is niet met een dna-test te voorspellen.
(...)

Omgevingsinvloeden zijn in deze studie volledig buiten beschouwing gebleven, terwijl duidelijk is dat die een grotere invloed hebben dan dna. (...)
Mijns inziens een belangrijk onderzoek dat een bestaande mythe - ook in de gereformeerde gezindte - namelijk dat iemand als homo of lesbienne geboren wordt, geheel ontkracht. Omgevingsfactoren (omgeving, persoonlijke ervaringen, enz.) blijken vele malen belangrijker te zijn dan het erfelijk materiaal. Iemand kan weliswaar gevoeliger of minder gevoelig zijn voor homofiele gevoelens, maar niemand wordt zo geboren.
Bij mijn eerdere reactie die ik gewist heb, kwam toch de vraag.. waarom is dit onderzoek eigenlijk gedaan en gepubliceerd? Wat is de context en wat beoogde de onderzoeker..? Even objectief...
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Nieuw onderzoek: Homofilie ligt niet vast in de genen

Bericht door parsifal »

Herman's idee van wetenschap is zeker niet het mijne, en ook niet van veel wetenschappers uit het verleden of het heden. Al zijn er natuurlijk wel wetenschappers die zo werken.

Veel wetenschap is gewoon gericht op nieuwsgierigheid, en zaken weten kan helpen bij problemen oplossen, soms van problemen die we nog niet kennen. Ik zie niet in hoe de uitkomst van het genoemde onderzoek direct invloed zou hebben op de praktijk, buiten dat als homoseksualiteit 100% genetisch zou zijn (wat volgens mij geen wetenschapper had verwacht) "homogenezingstherapie" echt niet meer te verdedigen is (in plaats van nauwelijks te verdedigen).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Nieuw onderzoek: Homofilie ligt niet vast in de genen

Bericht door Herman »

Ik heb geen enkele wetenschapsinhoudelijke opmerking gemaakt en daarin ben ik niet bekwaam.

De bijbel zegt echter wel iets over de werkelijkheid waarin wij leven. En dat vormt mijn opinie. Het kan niet zo zijn dat onze wetenschappelijke visie de bijbel gaat dicteren.

Verder is bekering iets anders dan genezing.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Nieuw onderzoek: Homofilie ligt niet vast in de genen

Bericht door Geytenbeekje »

Herman schreef:Ik heb geen enkele wetenschapsinhoudelijke opmerking gemaakt en daarin ben ik niet bekwaam.

De bijbel zegt echter wel iets over de werkelijkheid waarin wij leven. En dat vormt mijn opinie. Het kan niet zo zijn dat onze wetenschappelijke visie de bijbel gaat dicteren.

Verder is bekering iets anders dan genezing.
Je word niet uit je LHBT lijden verlost ook al ben je bekeerd natuurlijk.
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Nieuw onderzoek: Homofilie ligt niet vast in de genen

Bericht door HersteldHervormd »

parsifal schreef:Herman's idee van wetenschap is zeker niet het mijne, en ook niet van veel wetenschappers uit het verleden of het heden. Al zijn er natuurlijk wel wetenschappers die zo werken.

Veel wetenschap is gewoon gericht op nieuwsgierigheid, en zaken weten kan helpen bij problemen oplossen, soms van problemen die we nog niet kennen. Ik zie niet in hoe de uitkomst van het genoemde onderzoek direct invloed zou hebben op de praktijk, buiten dat als homoseksualiteit 100% genetisch zou zijn (wat volgens mij geen wetenschapper had verwacht) "homogenezingstherapie" echt niet meer te verdedigen is (in plaats van nauwelijks te verdedigen).
Ik heb ooit geleerd dat alle seculiere wetenschap puur is om te Gods bestaan te ontkrachten... Ik heb het gelijk geloofd
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Nieuw onderzoek: Homofilie ligt niet vast in de genen

Bericht door Geytenbeekje »

HersteldHervormd schreef:
parsifal schreef:Herman's idee van wetenschap is zeker niet het mijne, en ook niet van veel wetenschappers uit het verleden of het heden. Al zijn er natuurlijk wel wetenschappers die zo werken.

Veel wetenschap is gewoon gericht op nieuwsgierigheid, en zaken weten kan helpen bij problemen oplossen, soms van problemen die we nog niet kennen. Ik zie niet in hoe de uitkomst van het genoemde onderzoek direct invloed zou hebben op de praktijk, buiten dat als homoseksualiteit 100% genetisch zou zijn (wat volgens mij geen wetenschapper had verwacht) "homogenezingstherapie" echt niet meer te verdedigen is (in plaats van nauwelijks te verdedigen).
Ik heb ooit geleerd dat alle seculiere wetenschap puur is om te Gods bestaan te ontkrachten... Ik heb het gelijk geloofd
Is dat niet een beetje te naiëf om dat zo te zeggen ?
Er zijn naast onzin nog steeds vraagtekens bij evolutietheorie. En zolang er nog enkele vraagtekens staan kunnen we nog gebruik maken van ook de seculiere wetenschap
G van den Brink gaat hiermee ook te ver van wat ik bedoel hoor.
Beter is natuurlijk de boeken van oa M.J. Paul
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Nieuw onderzoek: Homofilie ligt niet vast in de genen

Bericht door Valcke »

Ik ben niet van plan hier nog veel te zeggen. Alleen ten aanzien van de invloed van hormonen in de baarmoeder (door Parsifal en DDD nogal nadrukkelijk naar voren gebracht) wil ik nog graag deze link geven. Hieruit blijkt op zijn minst dat deze theorie vanuit wetenschappelijk oogpunt omstreden is en mede gebaseerd is op nimmer geverifieerde veronderstellingen. Ook wetenschappers denken niet zelden vanuit een bepaald 'geloof'. Boeiend om te lezen.

https://www.nemokennislink.nl/publicati ... angeboren/

De discussie ga ik hier echter niet over aan.
Plaats reactie