Nieuw onderzoek: Homofilie ligt niet vast in de genen

Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Nieuw onderzoek: Homofilie ligt niet vast in de genen

Bericht door Roos2018 »

DDD schreef:...
@Roos2018:
Wat bedoel je met 'later homoseksueel geworden'? Ik ken in mijn omgeving één geval waarin een man later uit de kast kwam, maar hij sliep gewoon bij zijn vrouw in bed en sinds hij gescheiden is, kunnen ze het gelukkig nog goed met elkaar vinden. Dat wil echter niet zeggen dat hij voor die tijd geen homo was.
Wat deze persoon ons verteld heeft is dat hij in zijn jeugd verliefd was op z´n meisje, is er later mee getrouwd.
Hebben kinderen gekregen.
Toen hij rond de 40 was begon hij homoseksuele gevoelens te ontwikkelen die later sterker werden.
Meer weet ik er niet van.
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Nieuw onderzoek: Homofilie ligt niet vast in de genen

Bericht door DDD »

Dat is heel bijzonder. Ik zou de neiging hebben om te denken dat dat niet helemaal eerlijk is.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Nieuw onderzoek: Homofilie ligt niet vast in de genen

Bericht door samanthi »

DDD schreef:Dat is heel bijzonder. Ik zou de neiging hebben om te denken dat dat niet helemaal eerlijk is.
Nee en ook dat hij voor zijn gezin MOET kiezen, ik heb weleens een lezing gehoord van Teun Stortebeek, hij had het over trouw zijn, ook al voel je niets meer, over je richten op de ander, ook al krijg je verliefde gevoelens voor een ander, omdat je dat beloofd heb, God zal dat zegenen.

Hij z weleens tegen iemand, die zei dat hij op zijn vrouw eigenlijk uitgekeken was, dat hij niets meer voelde, dan heb je pech gehad, je hebt haar trouw beloofd, je moet kiezen voor je vrouw, eenn verstandelijke keuze maken, je zult zien dat dit Gods weg is en dat God dit zegent.

Zo ook in zo'n geval van homofiele gevoelens.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Nieuw onderzoek: Homofilie ligt niet vast in de genen

Bericht door parsifal »

Valcke schreef:Ik ben niet van plan hier nog veel te zeggen. Alleen ten aanzien van de invloed van hormonen in de baarmoeder (door Parsifal en DDD nogal nadrukkelijk naar voren gebracht) wil ik nog graag deze link geven. Hieruit blijkt op zijn minst dat deze theorie vanuit wetenschappelijk oogpunt omstreden is en mede gebaseerd is op nimmer geverifieerde veronderstellingen. Ook wetenschappers denken niet zelden vanuit een bepaald 'geloof'. Boeiend om te lezen.

https://www.nemokennislink.nl/publicati ... angeboren/

De discussie ga ik hier echter niet over aan.
Ja wetenschappers hebben vaak een tunnelvisie. Het stuk wat je aanhaalt geeft m.i. aan dat veel wetenschappers ook de gevestigde ideeën bevragen en van bewijs willen voorzien.
Een ander mogelijk punt van kritiek op veel van het onderzoek en spreken over homoseksualiteit is dat men mannelijke en vrouwelijk homoseksualiteit op een hoop gooit (om over transgenders maar te zwijgen) terwijl er geen reden is om dat te doen.

Ik blijf er bij dat je meer aan het onderzoek van de openingspost verbindt dan het Science artikel rechtvaardigt. Juist omdat er niet veel wetenschappers waren die verwachtte dat homoseksualiteit puur genetisch is, al zijn er wel, zoals Schwaab, die denken dat het puur biologisch is (wat ik ook niet geloof trouwens).

Onderzoek hiernaar lijkt me interessant, maar het heeft verder weinig invloed op mijn visie op homoseksualiteit en hoe er mee om te gaan binnen de kerk en voor Christenen in het algemeen. Laat daar de Bijbel maar spreken.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Nieuw onderzoek: Homofilie ligt niet vast in de genen

Bericht door Adagio »

parsifal schreef:... mijn visie op homoseksualiteit en hoe er mee om te gaan binnen de kerk en voor Christenen in het algemeen. Laat daar de Bijbel maar spreken.
Mee eens.

Lukas 10: "Maar hij willende zichzelven rechtvaardigen, zeide tot Jezus: En wie is mijn naaste? En Jezus antwoordende zeide: … Wie dan van deze drie dunkt u de naaste geweest te zijn desgenen die onder de moordenaars gevallen was? En hij zeide: Die barmhartigheid aan hem gedaan heeft. Zo zeide dan Jezus tot hem: Ga heen en doe gij desgelijks."

Spr. 28: "Die zijn overtredingen bedekt, zal niet voorspoedig zijn; maar die ze bekent en laat, zal barmhartigheid verkrijgen."

Matth. 21: "Jezus zeide tot hen: Voorwaar Ik zeg u, dat de tollenaars en de hoeren u voorgaan in het Koninkrijk Gods. Want Johannes is tot u gekomen in den weg der gerechtigheid, en gij hebt hem niet geloofd; maar de tollenaars en hoeren hebben hem geloofd".
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Nieuw onderzoek: Homofilie ligt niet vast in de genen

Bericht door Mara »

DDD schreef:Dat is heel bijzonder. Ik zou de neiging hebben om te denken dat dat niet helemaal eerlijk is.
Nee dat is t.o.v. zijn vrouw zeker niet eerlijk.
Maar hoevelen stappen niet in een huwelijk waar ze ten diepste niet overtuigd zijn in het slagen daarvan?
Maar omdat......
Een vriendin van mij was ook getrouwd met een man die pas op zijn 46e uit de kast kwam.
Het heeft haar heel veel verdriet gegeven, ze zei destijds: ik was liever bedrogen met een andere vrouw.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Nieuw onderzoek: Homofilie ligt niet vast in de genen

Bericht door Valcke »

Mara schreef:
DDD schreef:Dat is heel bijzonder. Ik zou de neiging hebben om te denken dat dat niet helemaal eerlijk is.
Nee dat is t.o.v. zijn vrouw zeker niet eerlijk.
Maar hoevelen stappen niet in een huwelijk waar ze ten diepste niet overtuigd zijn in het slagen daarvan?
Maar omdat......
Een vriendin van mij was ook getrouwd met een man die pas op zijn 46e uit de kast kwam.
Het heeft haar heel veel verdriet gegeven, ze zei destijds: ik was liever bedrogen met een andere vrouw.
De Bijbelse weg is dat de man bij zijn vrouw gebleven was.
Of het huwelijk op voorhand oneerlijk was, kun je niet zeggen. Wanneer iemand al lang met homofiele gevoelens worstelde, had hij daar over moeten spreken met zijn (aanstaande) vrouw.
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Nieuw onderzoek: Homofilie ligt niet vast in de genen

Bericht door DDD »

Dat begrijp ik. Want dat is een incident. Als je iemand niet aantrekkelijk vindt, moet je niet met diegene trouwen. Al weet ik dat ds. Schot daar anders over denkt.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Nieuw onderzoek: Homofilie ligt niet vast in de genen

Bericht door Mara »

Valcke schreef: De Bijbelse weg is dat de man bij zijn vrouw gebleven was.
Of het huwelijk op voorhand oneerlijk was, kun je niet zeggen. Wanneer iemand al lang met homofiele gevoelens worstelde, had hij daar over moeten spreken met zijn (aanstaande) vrouw.
Ja dat is achteraf. Getrouwd eind jaren '70 en toen lagen deze zaken helemaal nog supergevoelig. Vader vooraanstaand ouderling, mijn vriendin was ideale schoondochter voor deze mensen.
Ze zei later dat ze wel zeker iets had gemerkt, maar niet dat dit speelde.
Hij zal ongetwijfeld een jarenlange innerlijke strijd hebben gevoerd en die verloren.
Toen hij uit de kast kwam, waren zijn ouders inmiddels overleden.
De bijbelse weg was meer dat hij niet had moeten trouwen met haar.
DDD schreef:Als je iemand niet aantrekkelijk vindt, moet je niet met diegene trouwen. Al weet ik dat ds. Schot daar anders over denkt.
Verliefdheid wordt meestal minder of verandert in andere, diepere gevoelens.
Er wordt niet alleen getrouwd vanuit hartstochtelijke verliefdheid.
Vandaag de dag is het huwelijk in zo'n ander licht komen te staan.
De trouwdag mag een vermogen kosten, er wordt gezegd dat Piet met zijn Marie trouwt, soms op een ver exotisch strand.
Maar je moet wel alles uit het leven halen, dus als Piet toch een beetje saaie uitgezakte man begint te worden, zoekt Marie een leuke sprankelende meneer op internet. En begint opnieuw.
Want geluk is een keuze.
Er zijn zelfs mensen die hun zieke partner in de steek laten.

Maar goed, dat gaat niet meer over homofilie. Degenen die ik ken, zijn hondstrouw, jegens elkaar en zeer zorgzaam voor hun ouders.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Nieuw onderzoek: Homofilie ligt niet vast in de genen

Bericht door Terri »

samanthi schreef:
DDD schreef:Dat is heel bijzonder. Ik zou de neiging hebben om te denken dat dat niet helemaal eerlijk is.
Nee en ook dat hij voor zijn gezin MOET kiezen, ik heb weleens een lezing gehoord van Teun Stortebeek, hij had het over trouw zijn, ook al voel je niets meer, over je richten op de ander, ook al krijg je verliefde gevoelens voor een ander, omdat je dat beloofd heb, God zal dat zegenen.

Hij z weleens tegen iemand, die zei dat hij op zijn vrouw eigenlijk uitgekeken was, dat hij niets meer voelde, dan heb je pech gehad, je hebt haar trouw beloofd, je moet kiezen voor je vrouw, eenn verstandelijke keuze maken, je zult zien dat dit Gods weg is en dat God dit zegent.

Zo ook in zo'n geval van homofiele gevoelens.
Heel goed verwoord :tilt
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Nieuw onderzoek: Homofilie ligt niet vast in de genen

Bericht door DDD »

Mara schreef:
DDD schreef:Als je iemand niet aantrekkelijk vindt, moet je niet met diegene trouwen. Al weet ik dat ds. Schot daar anders over denkt.
Verliefdheid wordt meestal minder of verandert in andere, diepere gevoelens.
Er wordt niet alleen getrouwd vanuit hartstochtelijke verliefdheid.
Vandaag de dag is het huwelijk in zo'n ander licht komen te staan.
De trouwdag mag een vermogen kosten, er wordt gezegd dat Piet met zijn Marie trouwt, soms op een ver exotisch strand.
Maar je moet wel alles uit het leven halen, dus als Piet toch een beetje saaie uitgezakte man begint te worden, zoekt Marie een leuke sprankelende meneer op internet. En begint opnieuw.
Want geluk is een keuze.
Er zijn zelfs mensen die hun zieke partner in de steek laten.

Maar goed, dat gaat niet meer over homofilie. Degenen die ik ken, zijn hondstrouw, jegens elkaar en zeer zorgzaam voor hun ouders.
Dat heeft niets te maken met wat ik schreef. Ik bedoelde dat je niet met iemand moet trouwen als je niet naar iemand verlangt, niet intiem wilt zijn. En dat gaat wel degelijk over het onderwerp hier.
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Nieuw onderzoek: Homofilie ligt niet vast in de genen

Bericht door Adje »

Valcke schreef:Het was een nieuwsbericht in diverse media, 29 augustus 2019.

Bijvoorbeeld NRC:
Omgevingsinvloeden zijn in deze studie volledig buiten beschouwing gebleven, terwijl duidelijk is dat die een grotere invloed hebben dan dna. (...)
Mijns inziens een belangrijk onderzoek dat een bestaande mythe - ook in de gereformeerde gezindte - namelijk dat iemand als homo of lesbienne geboren wordt, geheel ontkracht. Omgevingsfactoren (omgeving, persoonlijke ervaringen, enz.) blijken vele malen belangrijker te zijn dan het erfelijk materiaal. Iemand kan weliswaar gevoeliger of minder gevoelig zijn voor homofiele gevoelens, maar niemand wordt zo geboren.
Zouden dan niet meerdere kinderen uit een gezin homo of lesbi moeten zijn?
De kinderen krijgen toch allemaal dezelfde opvoeding en groeien in dezelfde omgeving op!?
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Nieuw onderzoek: Homofilie ligt niet vast in de genen

Bericht door DDD »

Ik weet weinig mensen die hun kinderen dezelfde opvoeding geven. Ik heb het in mijn omgeving nog maar één keer gezien dat ik het idee heb dat dit werkelijk gebeurt. Wat nog steeds niet wil zeggen dat er toch geen verschillen zijn.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Nieuw onderzoek: Homofilie ligt niet vast in de genen

Bericht door Terri »

DDD schreef:Ik weet weinig mensen die hun kinderen dezelfde opvoeding geven. Ik heb het in mijn omgeving nog maar één keer gezien dat ik het idee heb dat dit werkelijk gebeurt. Wat nog steeds niet wil zeggen dat er toch geen verschillen zijn.
Bedoel je dat elk kind opgevoed wordt naar wat voor hem/haar het beste is en aansluit bij z'n karakter? En dus geen strak protocol of een soort van 'mal' ?
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Nieuw onderzoek: Homofilie ligt niet vast in de genen

Bericht door Desiree »

We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Plaats reactie