Zonden in de gemeente/ in je gezin

Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Zonden in de gemeente/ in je gezin

Bericht door liz boer »

Valcke schreef:
Mara schreef:Sommige zonden lijken in refoland erger dan de andere.
Met name die op het seksuele vlak. ( openbare belijdenis vanwege een "moetje".)
Ik heb er een keer bijgezeten, wat een hypocrisie zeg.
Zeker 80% van de aanwezigen had waarschijnlijk gewoon geluk gehad dat het niet uit is gekomen.
Ik wil mij niet in de twisten mengen, maar zo'n passage als hierboven vind ik ook redelijk stuitend.
Het is geen hypocrisie wanneer de openbare zonden benoemd worden.
Dat anderen vergelijkbare zonden niet in het openbaar hebben hoeven te belijden, doet daar helemaal niets aan af.
Dan kunnen jij en je man dat hypocriet vinden, maar dan weet je toch niet wat je zegt...
Ik denk eerder dat je de zonde - en niet alleen deze zonde - te licht acht.
Openbare belijdet doen op het zevende gebod, ze breken geen echt! In de Bijbel staat dat je na gemeenschap verplicht bent om te trouwen, niet dat je de echt gebroken hebt omdat er geen echt is. Een buitenechtelijk kind hebben en dan voor echtbreken schuldbelijdenis doen?

Ik ga hier geen zonden goed praten, maar het gaat over de manier waarop.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Zonden in de gemeente/ in je gezin

Bericht door Valcke »

liz boer schreef:Openbare belijdenis doen op het zevende gebod, ze breken geen echt!
Ik wil er verder geen woorden over vuil maken, maar misschien goed om de catechismus hierover te lezen.
Onze vaderen noemden dit overigens 'hoererij', maar dat zul je ook wel ongepast vinden.
Eilander schreef:Dat laatste durf ik niet te zeggen...
Het was ook niet goed van mij om het zo te schrijven als ik gedaan heb. Daarvoor excuseer ik mij richting Mara. Ik had beter kunnen zeggen dat ik wel het gevoel krijg uit haar postings (en postings van anderen) dat bepaalde zonden verkleind worden en niet meer als zonde benoemd mogen worden.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Zonden in de gemeente/ in je gezin

Bericht door liz boer »

@valkce Ik wil er verder geen woorden over vuil maken, maar misschien goed om de catechismus hierover te lezen.
Onze vaderen noemden dit overigens 'hoererij', maar dat zul je ook wel ongepast vinden.
Vanwaar zo venijnig? Volgens mij heb ik er iets bij geschreven, ik wil juist zonde, zonde noemen, maar wel zoals het in de Bijbel staat, zie ook mijn andere post.

Jij en ik komen er geen van beiden weg mee, met hoererij, als je dat gaat ontkennen ben je ver van je plek.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Zonden in de gemeente/ in je gezin

Bericht door Valcke »

liz boer schreef:
Valkce schreef: Ik wil er verder geen woorden over vuil maken, maar misschien goed om de catechismus hierover te lezen.
Onze vaderen noemden dit overigens 'hoererij', maar dat zul je ook wel ongepast vinden.
Vanwaar zo venijnig? Volgens mij heb ik er iets bij geschreven, ik wil juist zonde, zonde noemen, maar wel zoals het in de Bijbel staat, zie ook mijn andere post.

Jij en ik komen er geen van beiden weg mee, met hoererij, als je dat gaat ontkennen ben je ver van je plek.
Ik weet niet dat ik venijnig was, hoor!
Dat ieder mens hier schuldig staat, en ikzelf zeker, is geheel waar.

Waar het mij om ging is dat je afkeurde dat het gezien werd als zonde tegen het zevende gebod waarover belijdenis gedaan moest worden. En daar reageerde ik op, meer niet.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Zonden in de gemeente/ in je gezin

Bericht door liz boer »

Valcke schreef:
liz boer schreef:
@valkce Ik wil er verder geen woorden over vuil maken, maar misschien goed om de catechismus hierover te lezen.
Onze vaderen noemden dit overigens 'hoererij', maar dat zul je ook wel ongepast vinden.
Vanwaar zo venijnig? Volgens mij heb ik er iets bij geschreven, ik wil juist zonde, zonde noemen, maar wel zoals het in de Bijbel staat, zie ook mijn andere post.

Jij en ik komen er geen van beiden weg mee, met hoererij, als je dat gaat ontkennen ben je ver van je plek.
Ik weet niet dat ik venijnig was, hoor!
Dat ieder mens hier schuldig staat, en ikzelf zeker, is geheel waar.

Waar het mij om ging is dat je afkeurde dat het gezien werd als zonde tegen het zevende gebod waarover belijdenis gedaan moest worden.
En daar reageerde ik op, meer niet.
Ik ga niet ja nee_en, maar het kwam bij mij niet aardig over, maar we zijn het het er over eens.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Zonden in de gemeente/ in je gezin

Bericht door Valcke »

liz boer schreef:Ik ga niet ja nee_en, maar het kwam bij mij niet aardig over, maar we zijn het het er over eens.
Ok maar we zijn het dan toch eens dat ook dit een zonde is tegen het gebod 'Gij zult niet echtbreken'? Echt hoor, eerst schreef je dat dit niet waar was.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Zonden in de gemeente/ in je gezin

Bericht door liz boer »

Valcke schreef:
liz boer schreef:Ik ga niet ja nee_en, maar het kwam bij mij niet aardig over, maar we zijn het het er over eens.
Ok maar we zijn het dan toch eens dat ook dit een zonde is tegen het gebod 'Gij zult niet echtbreken'? Echt hoor, eerst schreef je dat dit niet waar was.
Nee dat klopt, ze hebben geen echt gebroken, dat wordt wel afgekondigd in de gemeente, daar heb ik bezwaar tegen. Bovendien doen ze, als ze gaan trouwen, wat de Heere gebiedExodus 22: 16 Wanneer nu iemand een maagd verlokt, die niet ondertrouwd is, en hij ligt bij haar, die zal haar zonder uitstel een bruidschat geven, dat zij hem ter vrouwe zij.

Dat bedoel ik. Er is wel enige duidelijkheid nodig, naar het jonge stel toe en ook naar de gemeente, al zie je vaker dat dit binnen de kerkenraad gedaan wordt zodat de gemeente alleen hoort dat er schuldbelijdenis gedaan is.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Zonden in de gemeente/ in je gezin

Bericht door Valcke »

liz boer schreef:
Valcke schreef:
liz boer schreef:Ik ga niet ja nee_en, maar het kwam bij mij niet aardig over, maar we zijn het het er over eens.
Ok maar we zijn het dan toch eens dat ook dit een zonde is tegen het gebod 'Gij zult niet echtbreken'? Echt hoor, eerst schreef je dat dit niet waar was.
Nee dat klopt, ze hebben geen echt gebroken, dat wordt wel afgekondigd in de gemeente, daar heb ik bezwaar tegen. Bovendien doen ze, als ze gaan trouwen, wat de Heere gebiedExodus 22: 16 Wanneer nu iemand een maagd verlokt, die niet ondertrouwd is, en hij ligt bij haar, die zal haar zonder uitstel een bruidschat geven, dat zij hem ter vrouwe zij.

Dat bedoel ik. Er is wel enige duidelijkheid nodig, naar het jonge stel toe en ook naar de gemeente, al zie je vaker dat dit binnen de kerkenraad gedaan wordt zodat de gemeente alleen hoort dat er schuldbelijdenis gedaan is.
O.k. er moet inderdaad met onderscheid over gesproken worden. Het is wel een zonde tegen het zevende gebod en de huwelijksinzetting is ermee wel onteerd door op het huwelijk vooruit te lopen. In die zin is het geestelijkerwijs ook een zonde tegen het gebod van echtbreken. Maar dat kan inderdaad toegelicht worden. Als het goed is gebeurt dat ook wanneer het zevende gebod verklaard wordt.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Zonden in de gemeente/ in je gezin

Bericht door liz boer »

Valcke schreef:
liz boer schreef:
Valcke schreef:
liz boer schreef:Ik ga niet ja nee_en, maar het kwam bij mij niet aardig over, maar we zijn het het er over eens.
Ok maar we zijn het dan toch eens dat ook dit een zonde is tegen het gebod 'Gij zult niet echtbreken'? Echt hoor, eerst schreef je dat dit niet waar was.
Nee dat klopt, ze hebben geen echt gebroken, dat wordt wel afgekondigd in de gemeente, daar heb ik bezwaar tegen. Bovendien doen ze, als ze gaan trouwen, wat de Heere gebiedExodus 22: 16 Wanneer nu iemand een maagd verlokt, die niet ondertrouwd is, en hij ligt bij haar, die zal haar zonder uitstel een bruidschat geven, dat zij hem ter vrouwe zij.

Dat bedoel ik. Er is wel enige duidelijkheid nodig, naar het jonge stel toe en ook naar de gemeente, al zie je vaker dat dit binnen de kerkenraad gedaan wordt zodat de gemeente alleen hoort dat er schuldbelijdenis gedaan is.
O.k. er moet inderdaad met onderscheid over gesproken worden. Het is wel een zonde tegen het zevende gebod en de huwelijksinzetting is ermee wel onteerd door op het huwelijk vooruit te lopen. In die zin is het geestelijkerwijs ook een zonde tegen het gebod van echtbreken. Maar dat kan inderdaad toegelicht worden. Als het goed is gebeurt dat ook wanneer het zevende gebod verklaard wordt.
Ja als het aan de beurt was met de catechismus, maar ik heb me er vroeger als jongere over verbaasd.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Zonden in de gemeente/ in je gezin

Bericht door eilander »

Dat heeft alles te maken met de geestelijkheid van de wet. Ik heb nog nooit iemand doodgeslagen, maar dat neemt niet weg dat ik alleen al om de overtreding van het zesde gebod geen ogenblik voor God bestaan kan. Enzovoorts. Dat geldt zeker ook voor de zonde tegen het zevende gebod.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Zonden in de gemeente/ in je gezin

Bericht door liz boer »

eilander schreef:Dat heeft alles te maken met de geestelijkheid van de wet. Ik heb nog nooit iemand doodgeslagen, maar dat neemt niet weg dat ik alleen al om de overtreding van het zesde gebod geen ogenblik voor God bestaan kan. Enzovoorts. Dat geldt zeker ook voor de zonde tegen het zevende gebod.
Dat weet ik Eilander, daarom ook mijn bericht op het hebben van gevoelens ed het luistert heel nauw.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Zeeuw
Berichten: 11545
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Zonden in de gemeente/ in je gezin

Bericht door Zeeuw »

eilander schreef:
Mara schreef:
eilander schreef:En wie weet hoeveel mensen er zaten die niet in deze zonden gevallen zijn maar wel weet hadden van de verdorvenheid van hun hart en daarom absoluut niet boven deze mensen konden staan? Hoe kun je ooit over hypocrisie spreken zonder het hart van een ander te kennen?
Ik ken mijn eigen hart!

O en als je zelf nog "koren te velde heb staan", kun je maar beter zwijgen over de misoogst op de andere velden, was de wijze raad van mijn opoe.(bessien)
Waarom? Ik denk dat we er beter altijd over kunnen zwijgen. Als we in de ene zonde niet gevallen zijn, ligt het toch op de bodem van ons aller hart. Daarom heb ik er ook ernstig moeite mee dat je anderen hypocrisie verwijt.
Nou, je zal de mensen de kost moeten geven die een ‘moetje’ als sensatie zien en niet die eigen reflectie kennen.
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Zonden in de gemeente/ in je gezin

Bericht door Adje »

Mara schreef:
Adje schreef: Dat telt zeker voor alle dingen Mara. Persoonlijk ben ik blij dat ik zonden ook niet hoef te "wegen"en te "meten."
Waar ga je dan een grens leggen, alleen bij de zonde van de homoseksualiteit of zijn er andere zonden waarbij je je kind of zijn/haar partner niet in je huis toelaat. Het lijkt mij ook vreselijk om geen contact meer te hebben met je kinderen of kleinkinderen.
Maar het blijft moeilijk om in deze dingen goede keuzes te maken.
Wij kunnen die grens niet leggen, omdat we zelf zondaar zijn.
Als je gespaard wordt voor de grove uiterlijke zonden, is dat enkel Genade.
Maar op een verkeerde plek en in een verkeerde situatie, kun je zo een moordenaar zijn.
Iemand zei eens tegen me dat ze me tot op het bot haatte.
Dat voelde alsof ze me dood wenste.

Als je (groot)ouders spreekt die het contact met hun (klein)kinderen hebben verloren, heeft dat een groot gat geslagen in hun binnenste.
Het waren bij mij ook de zwartste jaren van mijn leven. Je rouwt om je kind, terwijl je niet naar een graf kunt.
Als je er voor zorgdraagt dat er een open en eerlijke communicatie is, tussen jou en je kind, kun je zaken bespreken.
Helaas gaat het daar vaak mank aan. Niet iedere ouder - of elk kind - is in staat om zijn ware gevoelens te tonen en zich kwetsbaar t.o.v. zijn kind op te stellen.
De kunst is denk ik, om naast je kind te gaan staan, zeker als hij volwassen is.
Intussen ben ik zover, dat ik weet dat een kind geen homo wordt om zijn ouders te pesten, of omdat het "in" is.
En de jongeren die ik uit de kast heb zien komen, in de familie en in de kerk, daarvan was allang het grote vermoeden dat het zo was.
Of duidelijk zichtbaar zelfs.
Als een jongen 4 broers heeft, die allemaal breed en stoer zijn en hij staat ertussen, teer, fijnbesnaard, gevoelig, zachte stem,
dan kan dat bijna niet anders, al hoeft dat uiteraard niet altijd zo te zijn!
Dus dan is het toch al in aanleg aanwezig?

Als je vier kinderen hebt, 3 zijn er getrouwd, één is homo. Zou je dan die vierde moeten afwijzen? Weet jij wat die andere uitspoken binnen dat huwelijk, bij wijze van spreken?
We moeten de zonden altijd afwijzen, maar de zondaar niet.
Mooi geschreven Mara, ik ben het helemaal met je posting eens.
Eén ding weet ik ook zeker, onze zoon heeft zijn anders geaardheid niet gezocht! Om dat te aanvaarden is ook voor hem een hele worsteling geweest. Misschien dat we daar ook wel eens wat meer bij stil mogen staan.
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Zonden in de gemeente/ in je gezin

Bericht door GGotK »

Adje schreef:
Mara schreef: Als een jongen 4 broers heeft, die allemaal breed en stoer zijn en hij staat ertussen, teer, fijnbesnaard, gevoelig, zachte stem,
dan kan dat bijna niet anders, al hoeft dat uiteraard niet altijd zo te zijn!
Dus dan is het toch al in aanleg aanwezig?
Wat een hilarisch stukje. Ik dacht eigenlijk dat homosexuelen stoere mannen waren met snorren die in het leer door het centrum van Amsterdam marcheerden.

Laten we duidelijk stellen dat deze sexuele diversiteit, die trouwens ook in het dierenrijk volop aanwezig is, een gevolg is van de zondeval en dus niet de bedoeling van Gods schepping.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Zonden in de gemeente/ in je gezin

Bericht door Valcke »

GGotK schreef:
Adje schreef:
Mara schreef: Als een jongen 4 broers heeft, die allemaal breed en stoer zijn en hij staat ertussen, teer, fijnbesnaard, gevoelig, zachte stem,
dan kan dat bijna niet anders, al hoeft dat uiteraard niet altijd zo te zijn!
Dus dan is het toch al in aanleg aanwezig?
Wat een hilarisch stukje. Ik dacht eigenlijk dat homosexuelen stoere mannen waren met snorren die in het leer door het centrum van Amsterdam marcheerden.
Ik vind het niet hilarisch, maar stigmatiserend voor fijnbesnaarde en gevoelige jongens.

Het is ook niet waar dat het in aanleg aanwezig is - ja bij iedereen is er in (zondige) aanleg iets om hiertoe te komen en bij de een vermoedelijk meer dan bij anderen. Maar het is niet: geboren worden óf zo óf zo. Allerlei factoren spelen een rol, niet alleen aangeboren factoren, maar ook ervaringen die men opdoet met anderen; vooral negatieve ervaringen kunnen een grote impact hebben.
Laatst gewijzigd door Valcke op 16 jul 2019, 12:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie