Zonden in de gemeente/ in je gezin

Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Zonden in de gemeente/ in je gezin

Bericht door Adje »

Mara schreef:
Adje schreef: Je moet toch keuzes maken of je de partner van je kind bij je thuis op bezoek mag komen? Ik voel mij ook niet verantwoordelijk voor de keuze van onze zoon, wel voel ik mij verantwoordelijk hoe wij vervolgens met zijn keuze om gaan!
Als je het accepteert kun je eigenlijk niet anders meer, toch? Of je accepteert het, met alle consequenties, of je wijst het af.
Is er een tussenweg mogelijk denk jij?
Blijkbaar is er voor sommige mensen wel een tussenweg mogelijk. Je kind mag wel thuis komen, zijn/haar partner niet. Dat kom ik met enige regelmaat tegen.
Je kind doet in dit geval echter evengoed zonde, of de partner nu mee mag komen of niet.

Als één van mijn aangetrouwde kinderen bij wijze van spreken iemand zou vermoorden dan ligt de keuze toch duidelijker wat dat betreft?
Je eigen kind pleegt die moord niet, zijn/haar partner wel.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Zonden in de gemeente/ in je gezin

Bericht door Valcke »

Adje schreef:Blijkbaar is er voor sommige mensen wel een tussenweg mogelijk. Je kind mag wel thuis komen, zijn/haar partner niet. Dat kom ik met enige regelmaat tegen.
Je kind doet in dit geval echter evengoed zonde, of de partner nu mee mag komen of niet.

Als één van mijn aangetrouwde kinderen bij wijze van spreken iemand zou vermoorden dan ligt de keuze toch duidelijker wat dat betreft?
Je eigen kind pleegt die moord niet, zijn/haar partner wel.
Ik denk dat je ten onrechte meent dat in zo’n geval de partner niet thuis mag komen louter en alleen omdat er een ernstige openbare zonde is. Als zondaar zal iedereen welkom zijn om met elkaar Gods Woord te onderzoeken opdat bekering volgen mag. We zijn immers allen van nature grote zondaren. En zó ontving Jezus de zondaren. Niet voor de gezelligheid of om hun openbare zonde te accepteren.

De vraag is alleen - zoals hier al meermalen gesteld is - of iemand komen kan als (= in de hoedanigheid van) volwaardig gezinslid en partner. Je eigen kind pleegt dezelfde zonde, maar hij of zij is per definitie lid van het gezin, dat is onverbrekelijk, de partner in de zondige relatie is dat niet. En als partner ontvang je hem/haar niet, wel als mens en zondaar.

Het onderscheid is moeilijk en misschien in de praktijk ook niet altijd en voor ieder vol te houden op lange termijn, maar ik begrijp het zeer goed wanneer mensen deze keuze maken.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zonden in de gemeente/ in je gezin

Bericht door Mara »

Adje schreef:
Mara schreef:
Adje schreef: Je moet toch keuzes maken of je de partner van je kind bij je thuis op bezoek mag komen? Ik voel mij ook niet verantwoordelijk voor de keuze van onze zoon, wel voel ik mij verantwoordelijk hoe wij vervolgens met zijn keuze om gaan!
Als je het accepteert kun je eigenlijk niet anders meer, toch? Of je accepteert het, met alle consequenties, of je wijst het af.
Is er een tussenweg mogelijk denk jij?
Blijkbaar is er voor sommige mensen wel een tussenweg mogelijk. Je kind mag wel thuis komen, zijn/haar partner niet. Dat kom ik met enige regelmaat tegen.
Je kind doet in dit geval echter evengoed zonde, of de partner nu mee mag komen of niet.
Maar geldt dat dan ook niet voor andere dingen? Volwassen kinderen maken zo vaak keuzes waar je als ouders beslist niet achter kunt staan.
Er is al zoveel gebrokenheid, ook in refoland. Ouders die geen contact meer hebben met hun kind en dus ook niet met hun kleinkinderen.

Ik bezocht een oude dame, zij vertelde me dat haar dochter zich opnieuw heeft laten dopen onlangs, en haar kinderen ook.
Ze heeft er erg mee geworsteld of ze nu naar de doopdienst moest gaan of niet.
Haar man is vorig jaar overleden, ze moest het dus alleen verwerken.
Ze is uiteindelijk toch gegaan, maar ze heeft wel tegen haar dochter gezegd dat ze het onbegrijpelijk vindt en erg verdrietig was, omdat zij zoveel troost en bemoediging uit de doop had gehaald toen dochter ernstig ziek was.
Ze zei me, ik weet niet of ik hier juist aan gedaan heb. Ik weet het echt niet. Ik heb gebeden om licht, misschien zou ik wel ziek worden, dan wist ik dat ik niet zou kunnen gaan. Maar er gebeurde niets.
Adje schreef:Als één van mijn aangetrouwde kinderen bij wijze van spreken iemand zou vermoorden dan ligt de keuze toch duidelijker wat dat betreft?
Je eigen kind pleegt die moord niet, zijn/haar partner wel.
Die begrijp ik even niet. Wat bedoel je hiermee te zeggen?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Zonden in de gemeente/ in je gezin

Bericht door Adje »

Valcke schreef: De vraag is alleen - zoals hier al meermalen gesteld is - of iemand komen kan als (= in de hoedanigheid van) volwaardig gezinslid en partner. Je eigen kind pleegt dezelfde zonde, maar hij of zij is per definitie lid van het gezin, dat is onverbrekelijk, de partner in de zondige relatie is dat niet. En als partner ontvang je hem/haar niet, wel als mens en zondaar.

Het onderscheid is moeilijk en misschien in de praktijk ook niet altijd en voor ieder vol te houden op lange termijn, maar ik begrijp het zeer goed wanneer mensen deze keuze maken
.
Er zijn ouderparen die de partner van hun kind ook niet als zondaar accepteren hoor. De deur blijft gesloten!
Dat onderscheid lijkt mij zeker op langere termijn moeilijk te maken. Dat zal echter ook voor een belangrijk deel aan de personen in kwestie liggen. Hoe waren/zijn de onderlinge verhoudingen tussen ouders en kind en broer(s) en zus(sen) onderling.
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Zonden in de gemeente/ in je gezin

Bericht door Adje »

Mara schreef: Maar geldt dat dan ook niet voor andere dingen? Volwassen kinderen maken zo vaak keuzes waar je als ouders beslist niet achter kunt staan.
Er is al zoveel gebrokenheid, ook in refoland. Ouders die geen contact meer hebben met hun kind en dus ook niet met hun kleinkinderen.

Ik bezocht een oude dame, zij vertelde me dat haar dochter zich opnieuw heeft laten dopen onlangs, en haar kinderen ook.
Ze heeft er erg mee geworsteld of ze nu naar de doopdienst moest gaan of niet.
Haar man is vorig jaar overleden, ze moest het dus alleen verwerken.
Ze is uiteindelijk toch gegaan, maar ze heeft wel tegen haar dochter gezegd dat ze het onbegrijpelijk vindt en erg verdrietig was, omdat zij zoveel troost en bemoediging uit de doop had gehaald toen dochter ernstig ziek was.
Ze zei me, ik weet niet of ik hier juist aan gedaan heb. Ik weet het echt niet. Ik heb gebeden om licht, misschien zou ik wel ziek worden, dan wist ik dat ik niet zou kunnen gaan. Maar er gebeurde niets.
Dat telt zeker voor alle dingen Mara. Persoonlijk ben ik blij dat ik zonden ook niet hoef te "wegen"en te "meten."
Waar ga je dan een grens leggen, alleen bij de zonde van de homoseksualiteit of zijn er andere zonden waarbij je je kind of zijn/haar partner niet in je huis toelaat. Het lijkt mij ook vreselijk om geen contact meer te hebben met je kinderen of kleinkinderen.
Maar het blijft moeilijk om in deze dingen goede keuzes te maken.
Mara schreef:
Adje schreef:Als één van mijn aangetrouwde kinderen bij wijze van spreken iemand zou vermoorden dan ligt de keuze toch duidelijker wat dat betreft?
Je eigen kind pleegt die moord niet, zijn/haar partner wel.
Die begrijp ik even niet. Wat bedoel je hiermee te zeggen?
Dat in een homoseksuele relatie ook je eigen kind zonde doet, dan zou je dus om die reden kunnen zeggen; die zonde is te erg, beiden komen het huis niet in. Valcke gaf hier echter al een reactie op:
Valcke schreef:Je eigen kind pleegt dezelfde zonde, maar hij of zij is per definitie lid van het gezin, dat is onverbrekelijk, de partner in de zondige relatie is dat niet.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Zonden in de gemeente/ in je gezin

Bericht door eilander »

Lees nu de laatste posting van @Valcke even, dan weet je dat hij helemaal niet bedoelt dat zonden gewogen en gemeten moeten worden.
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Zonden in de gemeente/ in je gezin

Bericht door Adje »

eilander schreef:Lees nu de laatste posting van @Valcke even, dan weet je dat hij helemaal niet bedoelt dat zonden gewogen en gemeten moeten worden.
Dat schreef ik toch ook niet aan Valcke, was een reactie op Mara.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zonden in de gemeente/ in je gezin

Bericht door Mara »

Adje schreef: Dat telt zeker voor alle dingen Mara. Persoonlijk ben ik blij dat ik zonden ook niet hoef te "wegen"en te "meten."
Waar ga je dan een grens leggen, alleen bij de zonde van de homoseksualiteit of zijn er andere zonden waarbij je je kind of zijn/haar partner niet in je huis toelaat. Het lijkt mij ook vreselijk om geen contact meer te hebben met je kinderen of kleinkinderen.
Maar het blijft moeilijk om in deze dingen goede keuzes te maken.
Wij kunnen die grens niet leggen, omdat we zelf zondaar zijn.
Als je gespaard wordt voor de grove uiterlijke zonden, is dat enkel Genade.
Maar op een verkeerde plek en in een verkeerde situatie, kun je zo een moordenaar zijn.
Iemand zei eens tegen me dat ze me tot op het bot haatte.
Dat voelde alsof ze me dood wenste.

Als je (groot)ouders spreekt die het contact met hun (klein)kinderen hebben verloren, heeft dat een groot gat geslagen in hun binnenste.
Het waren bij mij ook de zwartste jaren van mijn leven. Je rouwt om je kind, terwijl je niet naar een graf kunt.
Als je er voor zorgdraagt dat er een open en eerlijke communicatie is, tussen jou en je kind, kun je zaken bespreken.
Helaas gaat het daar vaak mank aan. Niet iedere ouder - of elk kind - is in staat om zijn ware gevoelens te tonen en zich kwetsbaar t.o.v. zijn kind op te stellen.
De kunst is denk ik, om naast je kind te gaan staan, zeker als hij volwassen is.
Intussen ben ik zover, dat ik weet dat een kind geen homo wordt om zijn ouders te pesten, of omdat het "in" is.
En de jongeren die ik uit de kast heb zien komen, in de familie en in de kerk, daarvan was allang het grote vermoeden dat het zo was.
Of duidelijk zichtbaar zelfs.
Als een jongen 4 broers heeft, die allemaal breed en stoer zijn en hij staat ertussen, teer, fijnbesnaard, gevoelig, zachte stem,
dan kan dat bijna niet anders, al hoeft dat uiteraard niet altijd zo te zijn!
Dus dan is het toch al in aanleg aanwezig?

Als je vier kinderen hebt, 3 zijn er getrouwd, één is homo. Zou je dan die vierde moeten afwijzen? Weet jij wat die andere uitspoken binnen dat huwelijk, bij wijze van spreken?
We moeten de zonden altijd afwijzen, maar de zondaar niet.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Zonden in de gemeente/ in je gezin

Bericht door Delftenaar »

Mara schreef:Helaas gaat het daar vaak mank aan. Niet iedere ouder - of elk kind - is in staat om zijn ware gevoelens te tonen en zich kwetsbaar t.o.v. zijn kind op te stellen.
Dit is wel een belangrijk punt waardoor een eventueel in aanleg al aanwezige gerichtheid zich verder in homoseksuele richting kan ontwikkelen. Een slechte band met ouders kan hiertoe bijdragen. Een goede hechting is erg belangrijk.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Zonden in de gemeente/ in je gezin

Bericht door parsifal »

Valcke schreef:
De vraag is alleen - zoals hier al meermalen gesteld is - of iemand komen kan als (= in de hoedanigheid van) volwaardig gezinslid en partner. Je eigen kind pleegt dezelfde zonde, maar hij of zij is per definitie lid van het gezin, dat is onverbrekelijk, de partner in de zondige relatie is dat niet. En als partner ontvang je hem/haar niet, wel als mens en zondaar.

Het onderscheid is moeilijk en misschien in de praktijk ook niet altijd en voor ieder vol te houden op lange termijn, maar ik begrijp het zeer goed wanneer mensen deze keuze maken.
Zoals ik al eerder aangaf zie ik je punt. Hier kun je ook de lijn trekken naar de trouwambtenaar. Maar als je deze lijn volhoudt kun je dan nog makelaar zijn? of bankmedewerker die hypotheken verstrekt? Of notaris? Het zijn andere situaties, maar ook in die beroepen erken je soms min of meer een relatie die Bijbels gezien niet wettig is.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Zonden in de gemeente/ in je gezin

Bericht door Valcke »

Mara schreef:Als een jongen 4 broers heeft, die allemaal breed en stoer zijn en hij staat ertussen, teer, fijnbesnaard, gevoelig, zachte stem,
dan kan dat bijna niet anders, al hoeft dat uiteraard niet altijd zo te zijn!
Ik ken heel wat van zulke jongens.
Dit heeft echt niets met geaardheid te maken.
(M.i. erg gevaarlijk zulke vooroordelen.)
JSF
Inactief
Berichten: 60
Lid geworden op: 15 jun 2019, 00:28

Re: Zonden in de gemeente/ in je gezin

Bericht door JSF »

Ik ben hier nieuw en kan nog niet goed quoten maar dit schreef Mara.
We moeten de zonden altijd afwijzen, maar de zondaar niet
Is dit echt een bijbelse houding? Ik zie die scheiding niet in Openbaring 2:20-23. waar het gaat over de vrouw Jezabel. Ook in Ezechiël 18 lees ik: De ziel die zondigt, die zal sterven. Zoals Mara het schrijft lijkt het of zonde en zondaar te scheiden zijn maar ze zijn door en door met elkaar verweven
Mag ik alleen Hitlers zondige daden afwijzen en Hitler zelf niet? De opvatting van Mara wordt heden ten dage gebruikt om de zonde te sanctioneren. Komt meer voort uit het humanisme dan uit de Schrift.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Zonden in de gemeente/ in je gezin

Bericht door Geytenbeekje »

JSF schreef:Ik ben hier nieuw en kan nog niet goed quoten maar dit schreef Mara.
We moeten de zonden altijd afwijzen, maar de zondaar niet
Is dit echt een bijbelse houding? Ik zie die scheiding niet in Openbaring 2:20-23. waar het gaat over de vrouw Jezabel. Ook in Ezechiël 18 lees ik: De ziel die zondigt, die zal sterven. Zoals Mara het schrijft lijkt het of zonde en zondaar te scheiden zijn maar ze zijn door en door met elkaar verweven
Mag ik alleen Hitlers zondige daden afwijzen en Hitler zelf niet? De opvatting van Mara wordt heden ten dage gebruikt om de zonde te sanctioneren. Komt meer voort uit het humanisme dan uit de Schrift.
Als het goed is voel je jezelf niet beter dan Hitler...
Ook een les voor mij hoor.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zonden in de gemeente/ in je gezin

Bericht door Mara »

JSF schreef:Ik ben hier nieuw en kan nog niet goed quoten maar dit schreef Mara.
We moeten de zonden altijd afwijzen, maar de zondaar niet
Is dit echt een bijbelse houding? Ik zie die scheiding niet in Openbaring 2:20-23. waar het gaat over de vrouw Jezabel. Ook in Ezechiël 18 lees ik: De ziel die zondigt, die zal sterven. Zoals Mara het schrijft lijkt het of zonde en zondaar te scheiden zijn maar ze zijn door en door met elkaar verweven
Mag ik alleen Hitlers zondige daden afwijzen en Hitler zelf niet? De opvatting van Mara wordt heden ten dage gebruikt om de zonde te sanctioneren. Komt meer voort uit het humanisme dan uit de Schrift.
Dan ken je Mara dus niet zo goed, blijkbaar. :)
Ik bedoel dat je je zondige kind niet moet afschrijven, zijn zonden moet je zeker afkeuren. Maar zolang iemand leeft, is er hoop op omkering en bekering. Dat had ook gekund voor Hitler, in theorie.

Wij mogen nooit de schifting maken tussen: o dit is te erg zeg, of, dit valt wel mee toch?
Wie 1 gebod overtreedt, overtreedt ze alle!

En een moordenaar verdient straf, absoluut. Ook als het mijn kind is.

Stel je eens andersom voor, jij begaat een grove uiterlijke zonde en je kinderen zeggen: pa of ma, ik verbreek alle contact nu met je.
Ik ben echt geen knuffelchristen, maar steeds als ik een preek hoor over de Verloren zoon (één van de meeste gebruiikte teksten denk ik?) is het telkens weer een Verwondering dat de Vader op de uitkijk staat en HEM TEGEMOET SNELT.
Geef iemand wel de gelegenheid om zijn zonden te belijden EN laten, dat is bijbels nl.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
JSF
Inactief
Berichten: 60
Lid geworden op: 15 jun 2019, 00:28

Re: Zonden in de gemeente/ in je gezin

Bericht door JSF »

Geytenbeekje schreef:
JSF schreef:Ik ben hier nieuw en kan nog niet goed quoten maar dit schreef Mara.
We moeten de zonden altijd afwijzen, maar de zondaar niet
Is dit echt een bijbelse houding? Ik zie die scheiding niet in Openbaring 2:20-23. waar het gaat over de vrouw Jezabel. Ook in Ezechiël 18 lees ik: De ziel die zondigt, die zal sterven. Zoals Mara het schrijft lijkt het of zonde en zondaar te scheiden zijn maar ze zijn door en door met elkaar verweven
Mag ik alleen Hitlers zondige daden afwijzen en Hitler zelf niet? De opvatting van Mara wordt heden ten dage gebruikt om de zonde te sanctioneren. Komt meer voort uit het humanisme dan uit de Schrift.
Als het goed is voel je jezelf niet beter dan Hitler...
Ook een les voor mij hoor.

Dit vind ik vroom gepraat. Als de aanslag op Hitler In 1944 was geslaagd had de aanslagpleger (graf von Stauffenberg) een goed werk verricht.
Jammer dat je niet ingaat op de Bijbelplaatsten die ik noemde. De gemeente Thyatira werd verweten dat ze niet optraden tegen Jezabel. Dus niet alleen tegen haar zonde maar tegen haarzelf. Nu gaat de Heere het zelf doen. Haar straffen en haar kinderen doden. Past niet bij ons door humanisme gekleurd Godsbeeld ben ik bang.
Plaats reactie