Nashville-peiling

Hoe denk je over de Nashvilleverklaring

Ik sta helemaal achter de Nederlandse verklaring en zou hem ondertekend hebben
27
34%
Ik sta achter de principes van de verklaring maar mis pastorale zorgvuldigheid.
42
53%
Ik sta niet achter de verklaring omdat ik denk dat de bijbel meer ruimte geeft voor andere relaties en daarbinnen het beleven van seksualiteit, dan alleen binnen een huwelijk tussen een man en een vrouw
11
14%
 
Totaal aantal stemmen: 80

Online
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Nashville-peiling

Bericht door DDD »

Sorry hoor. Maar ik ken geen pastoraler stuk dan de Heidelbergse catechismus. Je kunt daar dus zeker over van mening verschillen.
Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Re: Nashville-peiling

Bericht door Grace »

DDD schreef:Sorry hoor. Maar ik ken geen pastoraler stuk dan de Heidelbergse catechismus. Je kunt daar dus zeker over van mening verschillen.
Daar heb je gelijk in. Ik formuleer t wat ongelukkig. Wat ik bedoel is dat bij alle leerstellingen niet altijd de pastorale uitwerking gegeven wordt.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1452
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Nashville-peiling

Bericht door Delftenaar »

Dat stuk is vooral als dogmatiek bedoeld. Daardoor wordt de pastorale invulling vaak open gelaten.
Chan2
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 jan 2019, 22:13

Re: Nashville-peiling

Bericht door Chan2 »

Inmiddels gaat het niet alleen meer over de inhoud van de verklaring en is dit een ietwat achterhaalde discussie.
Of hij wel of niet pastoraal genoeg is, het gaat er nu om of iemand de bijbel mag interpreteren en dat uitdragen op een wijze die aan een meerderheid niet welgevallig is.
In de Kamervragen die inmiddels in de Tweede Kamer zijn gesteld is dat heel duidelijk de issue.

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken ... 2019D00287

Vraag 8
Hoe kijkt u naar de verwijzingen naar teksten uit de bijbel die geweld tegen homoseksuelen beschrijven, in het pamflet dat mensen oproept om zich te verzetten tegen de «historische overgangssituatie», waarin op «ingrijpende wijze invulling wordt gegeven aan wat het betekent mens te zijn»? Hoe kijkt u specifiek naar de verwijzingen Lev. 20:13 «Wanneer een man met een andere man slaapt, zoals men met een vrouw slaapt, dan hebben zij beiden iets gruwelijks gedaan. Zij moeten zeker ter dood gebracht worden. Hun bloed rust op henzelf.!»?
En naar Rom. 1:26–27; 1:32: «En evenzo hebben ook de mannen de natuurlijke omgang met de vrouw opgegeven, en zijn in wellust voor elkaar ontbrand: mannen doen schandelijke dingen met mannen en ontvangen het gepaste loon voor hun dwaling in zichzelf. Zij kennen het recht van God, namelijk dat zij die zulke dingen doen de dood verdienen, en toch doen zij niet alleen zelf deze dingen, maar stemmen ook van harte in met hen die ze doen.»?


We zijn benieuwd naar de beantwoording van minister Grapperhaus, eerdaags.
Plaats reactie