Nashville-peiling

Hoe denk je over de Nashvilleverklaring

Ik sta helemaal achter de Nederlandse verklaring en zou hem ondertekend hebben
27
34%
Ik sta achter de principes van de verklaring maar mis pastorale zorgvuldigheid.
42
53%
Ik sta niet achter de verklaring omdat ik denk dat de bijbel meer ruimte geeft voor andere relaties en daarbinnen het beleven van seksualiteit, dan alleen binnen een huwelijk tussen een man en een vrouw
11
14%
 
Totaal aantal stemmen: 80

Mona Lisa
Berichten: 602
Lid geworden op: 03 feb 2007, 14:15

Re: Nashville-peiling

Bericht door Mona Lisa »

Isala schreef:
Mona Lisa schreef:Een homo mag zich homo voelen zoals een hetero zich hetero mag voelen
Kan je dat Bijbels onderbouwen?
De Bijbel zegt vrij duidelijk (vind ik, kun je ook anders over denken) over homo's, je mag het niet doen. Maar nergens lees je zover ik weet, je mag het niet zijn.
Wijk
Berichten: 97
Lid geworden op: 16 okt 2018, 22:08

Re: Nashville-peiling

Bericht door Wijk »

A gekozen, maar ik denk dat het komt omdat ik zelf in mijn directe omgeving hier niet echt mee te maken heb. En misschien als ik zelf een andere geaardheid zou hebben, dat ik de verklaring wel verschrikkelijk moeilijk zou hebben gevonden. Ik weet het niet goed.

Aan de andere kant...

Heel veel predikanten hebben dit ondertekent, uit al onze kerken...

Zou het zo wezen dat onze predikanten een bepaalde keuze hebben gemaakt, en dat eigenlijk de gemeente een andere keuze maakt?
Wat God zegt dat het beste is, is het beste, ook al zijn alle mensen van de wereld er tegen. --- John Bunyan ---
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3008
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Nashville-peiling

Bericht door Lilian1975 »

Mona Lisa schreef:
Isala schreef:
Mona Lisa schreef:Een homo mag zich homo voelen zoals een hetero zich hetero mag voelen
Kan je dat Bijbels onderbouwen?
De Bijbel zegt vrij duidelijk (vind ik, kun je ook anders over denken) over homo's, je mag het niet doen. Maar nergens lees je zover ik weet, je mag het niet zijn.
Ok en wat maakt je tot een homoseksueel?
En waar in de Bijbel staat dat je dat je die gevoelens en verlangen kan of mag doen?

Zijn die gevoelens dan zondig of niet?

En als dat zo is, kan je dan zeggen je mag het zijn?
Of is het. Ik strijd er met alles wat er in mij is tegen?
En mijn diepste verlangen of rust of wat dan ook vind ik niet in het homozijn. Maar in Hem. Niet omdat ik homo ben. Niet als homo, maar als zondaar. Zoals alleen zondaren gezaligd kunnen zijn.

Zou het zo kunnen zijn dat wij een oneigelijk onderscheid maken? Tussen praxis en het zijn?

Ik bedoel. A lks zelfs bet aanzien van een vrouw buiten je eigen vrouw al overspel is. Ben je dan een overspeler in de letterlijke betekenis van het woord?
Of ben je de zondaar die geneigd is tot al het kwaad, dus ook dat kwaad?

Overigens staat mijn optie ook niet bij de poll. Niet ingevuld dus...
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5377
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Nashville-peiling

Bericht door pierre27 »

Lilian1975 schreef:
Mona Lisa schreef:
Isala schreef:
Mona Lisa schreef:Een homo mag zich homo voelen zoals een hetero zich hetero mag voelen
Kan je dat Bijbels onderbouwen?
De Bijbel zegt vrij duidelijk (vind ik, kun je ook anders over denken) over homo's, je mag het niet doen. Maar nergens lees je zover ik weet, je mag het niet zijn.
Ok en wat maakt je tot een homoseksueel?
En waar in de Bijbel staat dat je dat je die gevoelens en verlangen kan of mag doen?

Zijn die gevoelens dan zondig of niet?

En als dat zo is, kan je dan zeggen je mag het zijn?
Of is het. Ik strijd er met alles wat er in mij is tegen?
En mijn diepste verlangen of rust of wat dan ook vind ik niet in het homozijn. Maar in Hem. Niet omdat ik homo ben. Niet als homo, maar als zondaar. Zoals alleen zondaren gezaligd kunnen zijn.

Zou het zo kunnen zijn dat wij een oneigelijk onderscheid maken? Tussen praxis en het zijn?

Ik bedoel. A lks zelfs bet aanzien van een vrouw buiten je eigen vrouw al overspel is. Ben je dan een overspeler in de letterlijke betekenis van het woord?
Of ben je de zondaar die geneigd is tot al het kwaad, dus ook dat kwaad?

Overigens staat mijn optie ook niet bij de poll. Niet ingevuld dus...
Helemaal eens met je Lilian1976
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18649
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Nashville-peiling

Bericht door helma »

Ik vind het lastig Lilian. Kunnen we niet beter zeggen dat we allemaal even groot zondaar zijn omdat we allemaal dezelfde zondige aard hebben? Of we nu homo of hetero zijn? Is ons beider aard niet aangetast door de zondeval?
GGotK
Berichten: 2178
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Nashville-peiling

Bericht door GGotK »

Nashville, gekuist van evangelicale invloeden, zou op steun kunnen rekenen van mij.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3008
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Nashville-peiling

Bericht door Lilian1975 »

helma schreef:Ik vind het lastig Lilian. Kunnen we niet beter zeggen dat we allemaal even groot zondaar zijn omdat we allemaal dezelfde zondige aard hebben? Of we nu homo of hetero zijn? Is ons beider aard niet aangetast door de zondeval?
Ik bedoel dat dus ook. Kennelijk kwam dat niet goed over.
Ik ben zondaar. Met zondige gevoelens en verlangens. Als ik bv iemand weg wens. Ben ik in feite een moordenaar. Maar niet letterlijk. Ik kom ook niet als moordenaar tot Hem. Oneerbiedig gezegd, het is niet mijn handelskenmerk...Maar als De zondaar. Ik strijd tegen die z ondige gedachtens en verlangens. En het zijn er een van de vele.
Zo ook , de gevoelens of verlangens, die iemand kan hebben naar hetzelfde geslacht. Ik kom dan niet als homoseksueel tot Hem. Maar als De Zondaar. En die zondige gevoelens en verlangens zijn er een van de vele...

En zo moeten we ook als de zondaren naast elkaar staan. Dan is de ander vuil van zonde, zoals ik dat ook ben.

Door te zeggen je mag komen zoals je bent. Wordt te vaak bedoeld dat je die zondige gevoelens en verlangens ahw mag aanhouden. Maar dat mag ik niet. Dat mag iemand die valt op hetzelfde geslacht ook niet. En ik voel me niet trots of wil die zondige gevoelens en verlangens niet voor mijzelf aanvaarden, al val ik er vaak wel in. Hst is genade, genade.
Kan je dan zeggen aanvaard die gevoelens van verlangen naar hetzelfde geslacht? Je mag zijn wie je bent?

Zeggen we dat ook tegen een kleptomaan? (Vergelijking die een vroegere minister van Dijk ooit maakte?)

Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben.

Ik denk dat ons denken, onze maatschappij onze cultuur zo versexualiseerd is, dat wij of veel mensen denken het hoogste geluk in die sexuele gevoelens zoeken. En als daaraan niet tegemoet gekomen kan worden op wat voor m anier ook, dan komen we alles tekort. En dan krijg je de discussies als homohuwelijk, het zal je kind maar zijn, je gunt ze toch geluk?
Of aanvaard het maar, dan vind je je geluk...
Maar het geluk ligt daar niet. En het zal er ook nooit te vinden zijn.
Mona Lisa
Berichten: 602
Lid geworden op: 03 feb 2007, 14:15

Re: Nashville-peiling

Bericht door Mona Lisa »

Lilian1975, ik vind het een beetje moeilijk om je verhaal te volgen. Maar ik doe een poging. Wat er te vaak mee wordt bedoeld weet ik niet. Maar wat ik bedoel is dat een homo die Jezus zoekt niet afgewezen zal worden omdat hij homo is. Dat hij er waarschijnlijk z'n hele leven mee moet worstelen is wat anders. Ik zeg niet dat dat niet aan de orde zou zijn. Je kunt volgens mij ook niet zeggen dat een homo een grotere zondaar is dan een hetero. In dat opzicht onderscheiden ze zich niet van elkaar.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Nashville-peiling

Bericht door eilander »

Kunnen we discussie niet gewoon vervolgen in het oorspronkelijke topic?
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Nashville-peiling

Bericht door Isala »

(Sorry Eilander, ik zie nu je reactie nadat ik dit zat te typen. Ik ben zo vrij het toch nog te plaatsen. Als je liever wilt dat deze reactie naar het ander topic gaat, kan je die dan daar neer zetten?)
Mona Lisa schreef:
Isala schreef:
Mona Lisa schreef:Een homo mag zich homo voelen zoals een hetero zich hetero mag voelen
Kan je dat Bijbels onderbouwen?
De Bijbel zegt vrij duidelijk (vind ik, kun je ook anders over denken) over homo's, je mag het niet doen. Maar nergens lees je zover ik weet, je mag het niet zijn.
Natuurlijk mag je je van God hetero voelen, Hij heeft dat immers Zelf zo geschapen!
Homogevoelens heeft Hij niet geschapen, het is een gevolg van de zondeval, ik kan dan ook geen Bijbels draagvlak vinden voor het hebben van homoseksuele gevoelens.
helma schreef:Kunnen we niet beter zeggen dat we allemaal even groot zondaar zijn omdat we allemaal dezelfde zondige aard hebben? Of we nu homo of hetero zijn? Is ons beider aard niet aangetast door de zondeval?
We hebben allemaal een zondige natuur, na de val in Adam. Maar de identiteit van ons man of vrouw zijn, met de daarbij behorende seksuele gevoelens, is niet te min naar de wil van God, omdat Hij man en vrouw voor elkaar heeft geschapen.
Dat kunnen we niet zeggen van seksuele verlangens naar iemand van het zelfde geslacht.
Ik lees in de reacties veel over de pastorale toon ( die ik ook voorsta, begrijp me goed) maar toch wel erg weinig over de gruwel die God Zelf uitspreekt als Hij het verbied, dat mannen niet zo met mannen mogen slapen zoals hij dat met een vrouw zou doen.
God plaatst de homoseksuele daad in de rij van heidense rituelen en zonden (Paulus doet dat ook), en verbied de Iraelieten om hier op straffe van de dood (!) niet aan mee te doen.
Wat mij vooral raakt in deze discussie, is dat de heiligheid van God zo minimaal aan de orde komt. Als God dit Israël verbied in Leviticus 20, dan spreek Hij in datzelfde hoofdstuk: Weest heilig, want Ik ben heilig. Houd Mijn verordeningen en doe ze! Ik ben de HEERE die u heiligt.

Evengoed wil ik zeggen dat het me ontzettend moeilijk lijkt als je met homoseksuele gevoelens worstelt. Of als je een zoon of dochter hebt die er onder gebukt gaat. Ik kan me er geen voorstelling van maken, in die zin weet ik gewoon geen antwoord, ik geef het gewoon eerlijk toe. Ik vind het echt heel verwarrend.

Een homo is zonder Christus een evengrote zondaar dan een hetero zonder Christus.
De seksuele verlangens van een homo zijn zondig, ook al praktiseert hij ze niet, ze zijn niet door God in de schepping gelegd.
Dat kunnen we van seksuele verlangens van hetero's toch niet zeggen, aangezien we belijden dat dat door God ingeschapen is. Echter, deze verlangens kunnen wel zondig worden als ze verkeerd gehanteerd worden.
Hora est!
Piet Puk
Berichten: 5411
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Nashville-peiling

Bericht door Piet Puk »

Ik neig naar antwoord B. Ik steun de principes. Maar kan niet er achter staan dat andersgeaardheid een ziekte is. Ik denk dat het meer een handicap is, zoals iedereen die kan hebben. Alleen is dit bij andersgeaarden op sexueel gebied.
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Nashville-peiling

Bericht door DDD »

Lilian1975 schreef:
Mona Lisa schreef:
Isala schreef:
Mona Lisa schreef:Een homo mag zich homo voelen zoals een hetero zich hetero mag voelen
Kan je dat Bijbels onderbouwen?
De Bijbel zegt vrij duidelijk (vind ik, kun je ook anders over denken) over homo's, je mag het niet doen. Maar nergens lees je zover ik weet, je mag het niet zijn.
Ok en wat maakt je tot een homoseksueel?
En waar in de Bijbel staat dat je dat je die gevoelens en verlangen kan of mag doen?

Zijn die gevoelens dan zondig of niet?

En als dat zo is, kan je dan zeggen je mag het zijn?
Of is het. Ik strijd er met alles wat er in mij is tegen?
En mijn diepste verlangen of rust of wat dan ook vind ik niet in het homozijn. Maar in Hem. Niet omdat ik homo ben. Niet als homo, maar als zondaar. Zoals alleen zondaren gezaligd kunnen zijn.

Zou het zo kunnen zijn dat wij een oneigelijk onderscheid maken? Tussen praxis en het zijn?

Ik bedoel. A lks zelfs bet aanzien van een vrouw buiten je eigen vrouw al overspel is. Ben je dan een overspeler in de letterlijke betekenis van het woord?
Of ben je de zondaar die geneigd is tot al het kwaad, dus ook dat kwaad?

Overigens staat mijn optie ook niet bij de poll. Niet ingevuld dus...
Ik weet natuurlijk niet wat jij verstaat onder 'aanzien om te begeren', maar als een man met een vrouw serieus flirt is dat toch wel wat anders dan gewoon zien of iemand aantrekkelijk is. Niet iedere erotische gedachte is hetzelfde als iemand aankijken om hem of haar te verleiden. Ik weet niet wat er in de brontekst staat, maar de Bijbelvertalingen hebben het over verschillende dingen. Ik vind het verschil maken als je kijkt om te begeren of kijkt en begeert. Beide komt in vertalingen voor.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3008
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Nashville-peiling

Bericht door Lilian1975 »

1) Wanneer iemand naar het andere geslacht kijkt ,kan die zeggen die man of vrouw is knap. Ziet er goed uit. Maar voel zich niet seksueel aangetrokken. Dat is oppervlakkig.

2) Maar als iemand zich seksueel aangetrokken voelt. Dan komt er hoe dan ook begeren bij. Of opgewonden voelen bij. Of wat dan ook. En is dat buiten de man of vrouw om die de Heere je gegeven heeft, is het zondig. Hetgene wat je begeert behoort je niet toe. Hetzij overspel hetzij op hetzelfde geslacht. Of puur eigengenot, want je bent ook binnen het huwelijk niet van jezelf.

Ik heb weinig zin nog concreter te worden. Maar dat laatste (punt 2) gaat echt een grens over. Sexualiteit heeft de Heere gehouden voor tussen 1 man en 1 vrouw binnen het huwelijk op een reine en mooie wijze.

Of niet soms?

En je bent echt geen homoseksueel als je niets met mensen van het andere geslacht hebt, en hetzelfde geslacht niet verder ziet als mooi, zonder sexuele aantrekkingskracht.

Welterusten!
Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Re: Nashville-peiling

Bericht door Grace »

Piet Puk schreef:Ik neig naar antwoord B. Ik steun de principes. Maar kan niet er achter staan dat andersgeaardheid een ziekte is. Ik denk dat het meer een handicap is, zoals iedereen die kan hebben. Alleen is dit bij andersgeaarden op sexueel gebied.
Je kan dan prima A invullen, want er staat niet in dat het een ziekte is.
Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Re: Nashville-peiling

Bericht door Grace »

GGotK schreef:Nashville, gekuist van evangelicale invloeden, zou op steun kunnen rekenen van mij.
Aangezien het een Nashville-verklaring is, lijkt het me logisch dat ze met de vertaling (zoveel als mogelijk) dicht bij de oorspronkelijke verklaring blijven. Anders kun je het geen Nashville-verklaring meer noemen. Vandaar een voorwoord en een nawoord voor de Nederlandse context. Ergens in de vele stukken die voorbij zijn gekomen kon je ook lezen dat de inititiatiefnemers heel bewust gekozen hebben om bij de -inmiddels- internationale verklaring aan te sluiten.

En het is een geloofsverklaring. Geen pastoraal visiestuk. Hoe gaan we er in de praktijk mee om. We moeten deze twee niet door elkaar halen.

De Heidelbergse Cat. is ook een (niet pastorale) verklaring. Die moet je zo ook niet lezen.

Wel goed om dus na te denken: hoe gaan we er vervolgens pastoraal mee om.
Plaats reactie