Nashville-peiling

Hoe denk je over de Nashvilleverklaring

Ik sta helemaal achter de Nederlandse verklaring en zou hem ondertekend hebben
27
34%
Ik sta achter de principes van de verklaring maar mis pastorale zorgvuldigheid.
42
53%
Ik sta niet achter de verklaring omdat ik denk dat de bijbel meer ruimte geeft voor andere relaties en daarbinnen het beleven van seksualiteit, dan alleen binnen een huwelijk tussen een man en een vrouw
11
14%
 
Totaal aantal stemmen: 80

Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Nashville-peiling

Bericht door Dodo »

Mona Lisa schreef:Mijn keuze zit er niet bij. Bij de principes in de Verklaring zit ook de idee dat een homo geen homo mag zijn. Dat lees ik in de Bijbel niet. Tegelijk denk ik niet dat homo's dezelfde ruimte hebben om relaties in te vullen als hetero's dat hebben binnen een huwelijk.
Inderdaad.
Ambtenaar
Berichten: 9139
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Nashville-peiling

Bericht door Ambtenaar »

Bovendien gaat de verklaring niet enkel over homoseksualiteit, maar ook over genderdysforie of transgenderisme. Dat komt nu niet terug in de opties tot antwoorden. Nu heb ik eigenlijk geen optie die ik kan kiezen.

En wat wordt precies bedoelt met pastorale zorgvuldigheid? Is dat omdat in de verklaring staat dat je geen homo mag zijn, je kunt genezen van homoseksuele gevoelens en dit onvoldoende is toegelicht?
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Nashville-peiling

Bericht door liz boer »

Ambtenaar schreef:Bovendien gaat de verklaring niet enkel over homoseksualiteit, maar ook over genderdysforie of transgenderisme. Dat komt nu niet terug in de opties tot antwoorden. Nu heb ik eigenlijk geen optie die ik kan kiezen.

En wat wordt precies bedoelt met pastorale zorgvuldigheid? Is dat omdat in de verklaring staat dat je geen homo mag zijn, je kunt genezen van homoseksuele gevoelens en dit onvoldoende is toegelicht?
Ja als jij het weet, ik heb ook geen idee...
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Wim Anker
Berichten: 3873
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Nashville-peiling

Bericht door Wim Anker »

Mona Lisa schreef:Mijn keuze zit er niet bij. Bij de principes in de Verklaring zit ook de idee dat een homo geen homo mag zijn. Dat lees ik in de Bijbel niet. Tegelijk denk ik niet dat homo's dezelfde ruimte hebben om relaties in te vullen als hetero's dat hebben binnen een huwelijk.
Niemand mag zijn zoals hij of zij is! Dat zegt de Schrift. Iedereen wel moet vluchten zoals hij of zij is Christus. Dat zegt de Schrift ook.
Als dat niet gedaan wordt ziet God de mens zoals hij IS en rust Zijn toorn op die mens.

De notie “je mag zijn zoals je bent” is niet christelijk.
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Nashville-peiling

Bericht door Zeeuw »

Nu loopt de discussie in 2 topics tegelijk..
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Nashville-peiling

Bericht door Valcke »

Mijn keuze zit er niet bij.
Ik miste zorgvuldigheid in de formuleringen van de verklaring zelf.
Met het naschrift en het pastorale karakter daarvan was m.i. weinig mis.
Mona Lisa
Berichten: 602
Lid geworden op: 03 feb 2007, 14:15

Re: Nashville-peiling

Bericht door Mona Lisa »

Wim Anker schreef:
Mona Lisa schreef:Mijn keuze zit er niet bij. Bij de principes in de Verklaring zit ook de idee dat een homo geen homo mag zijn. Dat lees ik in de Bijbel niet. Tegelijk denk ik niet dat homo's dezelfde ruimte hebben om relaties in te vullen als hetero's dat hebben binnen een huwelijk.
Niemand mag zijn zoals hij of zij is! Dat zegt de Schrift. Iedereen wel moet vluchten zoals hij of zij is Christus. Dat zegt de Schrift ook.
Als dat niet gedaan wordt ziet God de mens zoals hij IS en rust Zijn toorn op die mens.

De notie “je mag zijn zoals je bent” is niet christelijk.
Uiteraard, dat zal zo'n beetje iedereen hier met je eens zijn. Maar daar ging het niet over.
Wim Anker
Berichten: 3873
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Nashville-peiling

Bericht door Wim Anker »

Mona Lisa schreef:
Wim Anker schreef:
Mona Lisa schreef:Mijn keuze zit er niet bij. Bij de principes in de Verklaring zit ook de idee dat een homo geen homo mag zijn. Dat lees ik in de Bijbel niet. Tegelijk denk ik niet dat homo's dezelfde ruimte hebben om relaties in te vullen als hetero's dat hebben binnen een huwelijk.
Niemand mag zijn zoals hij of zij is! Dat zegt de Schrift. Iedereen wel moet vluchten zoals hij of zij is Christus. Dat zegt de Schrift ook.
Als dat niet gedaan wordt ziet God de mens zoals hij IS en rust Zijn toorn op die mens.

De notie “je mag zijn zoals je bent” is niet christelijk.
Uiteraard, dat zal zo'n beetje iedereen hier met je eens zijn. Maar daar ging het niet over.
Ow. Volgens mij zit daar nu net het issue.
Mona Lisa
Berichten: 602
Lid geworden op: 03 feb 2007, 14:15

Re: Nashville-peiling

Bericht door Mona Lisa »

Wim Anker schreef:
Mona Lisa schreef:
Wim Anker schreef:
Mona Lisa schreef:Mijn keuze zit er niet bij. Bij de principes in de Verklaring zit ook de idee dat een homo geen homo mag zijn. Dat lees ik in de Bijbel niet. Tegelijk denk ik niet dat homo's dezelfde ruimte hebben om relaties in te vullen als hetero's dat hebben binnen een huwelijk.
Niemand mag zijn zoals hij of zij is! Dat zegt de Schrift. Iedereen wel moet vluchten zoals hij of zij is Christus. Dat zegt de Schrift ook.
Als dat niet gedaan wordt ziet God de mens zoals hij IS en rust Zijn toorn op die mens.

De notie “je mag zijn zoals je bent” is niet christelijk.
Uiteraard, dat zal zo'n beetje iedereen hier met je eens zijn. Maar daar ging het niet over.
Ow. Volgens mij zit daar nu net het issue.
Een homo mag zich homo voelen zoals een hetero zich hetero mag voelen. Dat beiden tot Christus moeten vluchten is helder. En gelukkig leren we ook altijd dat je tot Christus mag komen zoals je bent. Je hoeft niet eerst jezelf te verbeteren.
Mannetje
Berichten: 7667
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Nashville-peiling

Bericht door Mannetje »

Bij de opmerking je mag komen zoals je bent hoort een vervolg maar je kunt niet blijven wie je bent.
-
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Nashville-peiling

Bericht door Isala »

Mona Lisa schreef:Een homo mag zich homo voelen zoals een hetero zich hetero mag voelen
Kan je dat Bijbels onderbouwen?
Hora est!
Mona Lisa
Berichten: 602
Lid geworden op: 03 feb 2007, 14:15

Re: Nashville-peiling

Bericht door Mona Lisa »

Mannetje schreef:Bij de opmerking je mag komen zoals je bent hoort een vervolg maar je kunt niet blijven wie je bent.
Off-topic, gaat hier over Nashville-verklaring.
Mannetje
Berichten: 7667
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Nashville-peiling

Bericht door Mannetje »

Mona Lisa schreef:
Mannetje schreef:Bij de opmerking je mag komen zoals je bent hoort een vervolg maar je kunt niet blijven wie je bent.
Off-topic, gaat hier over Nashville-verklaring.
Is dat offtopic? Volgens mij niet. Als je de halve waarheid poneert dat iedereen tot Christus mag komen zoals hij is, hetzij homo of hetero. (punt)
Dan open je mijns inziens de deur naar een christendom waarin iedereen mag zijn en blijven wie hij is. Maar dat kan nu juist niet. Bekering en kruisiging van het vlees is nodig. Niet in eigen kracht, maar in Gods kracht. Daarom ga je tot Christus.
Dat geldt een ieder die tot Christus gaat, met welke zonde en zwakheid hij/zij ook te strijden heeft.
Degene die geld en goed van zijn naaste begeert komt met dit begeren tot Christus. "O God, wees mij zondaar genadig."
Degene die strijdt met overspelige gedachten als hij knappe vrouwen ziet "Wend mijn ogen af van de ijdelheid."
Degene die strijdt met zijn homofiele geaardheid. "O God, geef mij kracht staande te blijven in een maatschappij die mij leert dat ik het maar uit moet leven om gelukkig te zijn." (Of hoe zo iemand dat ervaart, ga alsjeblieft niet dit gebed exegetiseren en ontleden).
-
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Nashville-peiling

Bericht door Jantje »

Met grote overtuiging optie 1. Verdere uitleg is in het andere draadje te vinden. Daar heb ik mijn mening wel duidelijk genoeg gemaakt, vermoed ik.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mona Lisa
Berichten: 602
Lid geworden op: 03 feb 2007, 14:15

Re: Nashville-peiling

Bericht door Mona Lisa »

Mannetje schreef:
Mona Lisa schreef:
Mannetje schreef:Bij de opmerking je mag komen zoals je bent hoort een vervolg maar je kunt niet blijven wie je bent.
Off-topic, gaat hier over Nashville-verklaring.
Is dat offtopic? Volgens mij niet. Als je de halve waarheid poneert dat iedereen tot Christus mag komen zoals hij is, hetzij homo of hetero. (punt)
Dan open je mijns inziens de deur naar een christendom waarin iedereen mag zijn en blijven wie hij is. Maar dat kan nu juist niet. Bekering en kruisiging van het vlees is nodig. Niet in eigen kracht, maar in Gods kracht. Daarom ga je tot Christus.
Dat geldt een ieder die tot Christus gaat, met welke zonde en zwakheid hij/zij ook te strijden heeft.
Degene die geld en goed van zijn naaste begeert komt met dit begeren tot Christus. "O God, wees mij zondaar genadig."
Degene die strijdt met overspelige gedachten als hij knappe vrouwen ziet "Wend mijn ogen af van de ijdelheid."
Degene die strijdt met zijn homofiele geaardheid. "O God, geef mij kracht staande te blijven in een maatschappij die mij leert dat ik het maar uit moet leven om gelukkig te zijn." (Of hoe zo iemand dat ervaart, ga alsjeblieft niet dit gebed exegetiseren en ontleden).
Het gaat hier over de NashvilleVerklaring. Daarin staat iets over hoe homo's naar zichzelf moeten kijken. Althans, volgens de Verklaring, een aantal opstellers /ondertekenaars nuanceert dat nu zelf ook. In dat kader maakte ik mijn opmerking. Die is niet bedoeld als brede theologische beschouwing. Want dan zou het in een ander topic staan.
Plaats reactie