Nashville-peiling

Hoe denk je over de Nashvilleverklaring

Ik sta helemaal achter de Nederlandse verklaring en zou hem ondertekend hebben
27
34%
Ik sta achter de principes van de verklaring maar mis pastorale zorgvuldigheid.
42
53%
Ik sta niet achter de verklaring omdat ik denk dat de bijbel meer ruimte geeft voor andere relaties en daarbinnen het beleven van seksualiteit, dan alleen binnen een huwelijk tussen een man en een vrouw
11
14%
 
Totaal aantal stemmen: 80

Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18649
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Nashville-peiling

Bericht door helma »

Zou je ondertekend hebben?
Laatst gewijzigd door helma op 11 jan 2019, 10:40, 3 keer totaal gewijzigd.
Bertiel
Berichten: 4537
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Nashville-peiling

Bericht door Bertiel »

B
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Nashville-peiling

Bericht door liz boer »

B maar niet helemaal, en ik zie het nut niet van de actie.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8890
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Nashville-peiling

Bericht door J.C. Philpot »

A gekozen, maar ik kan ook B invoelen. Het verbijsterd me dat zovelen in de kerken de exclusiviteit van het Bijbelse huwelijk tussen een man en een vrouw, en de exclusieve plaats van seksualiteit binnen dat huwelijk niet meer onderschrijven. Zelfs op refoforum als ik deze peiling zo lees. En dat is nu precies waarom ik de verklaring nuttig vind, om in het midden van alle verschuivende opvattingen een duidelijk (en liefdevol) standpunt in te nemen.

Vanwege de impact van het hele gebeuren meng ik me niet in de discussies, maar wil hier wel uiting aan geven.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Nashville-peiling

Bericht door refo »

J.C. Philpot schreef:A gekozen, maar ik kan ook B invoelen. Het verbijsterd me dat zovelen in de kerken de exclusiviteit van het Bijbelse huwelijk tussen een man en een vrouw, en de exclusieve plaats van seksualiteit binnen dat huwelijk niet meer onderschrijven. Zelfs op refoforum als ik deze peiling zo lees. En dat is nu precies waarom ik de verklaring nuttig vind, om in het midden van alle verschuivende opvattingen een duidelijk (en liefdevol) standpunt in te nemen.

Vanwege de impact van het hele gebeuren meng ik me niet in de discussies, maar wil hier wel uiting aan geven.
Misschien kun je overwegen dat het onderstreepte waar is én de bijbel meer ruimte laat dan de NV.
Liefdevol is al helemaal geen term die erop van toepassing is. Het lijkt meer op een notariële akte.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8890
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Nashville-peiling

Bericht door J.C. Philpot »

.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 11 jan 2019, 10:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Nashville-peiling

Bericht door Herman »

Zeer interessante peiling.
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Nashville-peiling

Bericht door Mistig »

Ook B gekozen. Komt het meeste in de buurt.
Maar tegelijkertijd had ik liever gezien dat dit nooit had gebeurd.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Nashville-peiling

Bericht door Bezorgd »

Zelf zou ik de eerste dagen na publivcatie voor A gekozen hebben , maar daarna werd mijn keuze meer een "b" Die heb ik dan ook gekozen.

Die laatste optie "Ik sta niet achter de verklaring, ik denk dat de Bijbel meer ruimte geeft" is multi-interpretabel.
Een stem op die optie hoeft geen dwaling te betekenen.
Het gaat dan vooral om artikel:

Artikel 7
WIJ BEVESTIGEN dat ons zelfverstaan als mannelijk of vrouwelijk bepaald moet worden door Gods heilige bedoelingen in schepping en verlossing, zoals Hij die openbaart in de Bijbel.

WIJ ONTKENNEN dat het in overeenstemming met deze heilige bedoelingen is wanneer mensen zichzelf bewust willen zien en positioneren als personen met een homoseksuele of transgenderidentiteit.


Sommigen niet ondertekenaars zouden vooral de ontkenning verder uitgewerkt zien.
Want wat houdt het zich bewust willen zien en positioneren in?
Gaat het hier om de sexuele daad of ook om de erkenning dat je homo bent daarvoor uitkomt maar bewust celibatair leeft?
Dat laatste gaat bv in het CGK rapport een stap te ver.



Dus de de stemmen voor optie C in deze peiling kunnen niet direct weggezet worden als een dwaling.
Misschien kan Helma nog een optie toevoegen?

"Ik sta niet achter de verklaring omdat ik denk dat de bijbel meer ruimte geeft voor andere vormen van een huwelijk dan alleen tussen een man en een vrouw"
Laatst gewijzigd door Bezorgd op 11 jan 2019, 10:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Nashville-peiling

Bericht door Herman »

Bezorgd schreef:Dus de de stemmen voor optie C in deze peiling kunnen niet direct weggezet worden als een dwaling.
Uiteraard wel. Zeker als je ook nog eens het kerkelijk rapport van en kanttekening voorziet.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18649
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Nashville-peiling

Bericht door helma »

Gewijzigd. Breng opnieuw je stem uit...
Laatst gewijzigd door helma op 11 jan 2019, 10:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8890
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Nashville-peiling

Bericht door J.C. Philpot »

helma schreef:Gewijzigd. Moet iedereen dan opnieuw stemmen?
Ik zou hem anders formuleren. Bijvoorbeeld zo:

Ik sta niet achter de verklaring omdat ik denk dat de bijbel meer ruimte geeft voor andere relaties en daarbinnen het beleven van seksualiteit, dan alleen binnen een huwelijk tussen een man en een vrouw
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Nashville-peiling

Bericht door eilander »

Ik vind het toegevoegde slotwoord dermate belangrijk dat ik deze peiling niet kan invullen.
Als het om de totale Nederlandse verklaring zou gaan, zou ik hem van harte ondertekend hebben.
Bertiel
Berichten: 4537
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Nashville-peiling

Bericht door Bertiel »

Bertiel schreef:B
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Nashville-peiling

Bericht door Bezorgd »

helma schreef:Gewijzigd. Moet iedereen dan opnieuw stemmen?
Ja blijkbaar. Maar inmiddels weer gedaan ;)
De formulering van Philpot is nog beter.
Snel wijzigen en iedereen kan weer stemmen
Plaats reactie