Oorbellen voor vrouwen

Is het onbijbels voor vrouwen om oorbellen te dragen?

Ja, altijd
12
20%
Nee, alleen als de oorbellen niet aanstootgevend zijn
43
72%
Geen mening
4
7%
Weet niet
1
2%
 
Totaal aantal stemmen: 60

Gritje
Berichten: 233
Lid geworden op: 24 apr 2018, 21:36

Re: Oorbellen voor vrouwen

Bericht door Gritje »

Liz, je hebt een foto van staphorst erbij maar daar dragen ze geen oorbellen bij de klederdracht.
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Oorbellen voor vrouwen

Bericht door Zeeuw »

J.C. Philpot schreef:Toch denk ik dat je wel met een cultuur rekening moet houden. Als er in de bijbel gesproken word over het criterium matigheid, dan vind ik een bescheiden oorbel in het oor matiger als een piercing in de neus, navel, tong of schaamstreek (voor degenen die hier onbekend mee zijn: dat gebeurt dus echt).

Dan is dit niet een beoordeling die boven tijd en cultuur uitstijgt, maar wel een concreet invullen van het gebod tot matigheid in onze specifieke situatie.
Ik begrijp je punt. Hou niet zo van neusringetjes enz maar of je nu een ringetje in neus of oor doet, is m.i. best cultureel bepaald.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Oorbellen voor vrouwen

Bericht door liz boer »

Gritje schreef:Liz, je hebt een foto van staphorst erbij maar daar dragen ze geen oorbellen bij de klederdracht.
Nee dat klopt maar het heeft heel veel weg van oorijzers, dus ik heb ze erbij gezet.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Oorbellen voor vrouwen

Bericht door liz boer »

Zeeuw schreef:
J.C. Philpot schreef:Toch denk ik dat je wel met een cultuur rekening moet houden. Als er in de bijbel gesproken word over het criterium matigheid, dan vind ik een bescheiden oorbel in het oor matiger als een piercing in de neus, navel, tong of schaamstreek (voor degenen die hier onbekend mee zijn: dat gebeurt dus echt).

Dan is dit niet een beoordeling die boven tijd en cultuur uitstijgt, maar wel een concreet invullen van het gebod tot matigheid in onze specifieke situatie.
Ik begrijp je punt. Hou niet zo van neusringetjes enz maar of je nu een ringetje in neus of oor doet, is m.i. best cultureel bepaald.
Ja en of ze groot zijn of klein, dat maakt niet uit het mag of het mag niet.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8890
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Oorbellen voor vrouwen

Bericht door J.C. Philpot »

liz boer schreef: Ja en of ze groot zijn of klein, dat maakt niet uit het mag of het mag niet.
Dat vind ik wat kort door de bocht. Met alcohol zeggen we ook niet: of het een hele fles per avond of een borrelglaasje is maakt niet uit, het mag of het mag niet. Matigheid is dan de bijbelse lijn.

De eerder in deze draad aangehaalde tekst van Paulus roept op tot matigheid ook in het "versieren" van onszelf. Wat we daaronder verstaan verschilt per persoon, maar dat is wat anders als het mag wel of het mag niet.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Oorbellen voor vrouwen

Bericht door Zeeuw »

J.C. Philpot schreef:
liz boer schreef: Ja en of ze groot zijn of klein, dat maakt niet uit het mag of het mag niet.
Dat vind ik wat kort door de bocht. Met alcohol zeggen we ook niet: of het een hele fles per avond of een borrelglaasje is maakt niet uit, het mag of het mag niet. Matigheid is dan de bijbelse lijn.

De eerder in deze draad aangehaalde tekst van Paulus roept op tot matigheid ook in het "versieren" van onszelf. Wat we daaronder verstaan verschilt per persoon, maar dat is wat anders als het mag wel of het mag niet.
Je zou toch bijna een refoforum fotoalbum willen hebben he. Ik was vandaag in een mooi pak gekleed. Was niet van C&A, maar stuk duurder. Niemand zal er iets van zeggen, maar is het matigheid?
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Oorbellen voor vrouwen

Bericht door liz boer »

J.C. Philpot schreef:
liz boer schreef: Ja en of ze groot zijn of klein, dat maakt niet uit het mag of het mag niet.
Dat vind ik wat kort door de bocht. Met alcohol zeggen we ook niet: of het een hele fles per avond of een borrelglaasje is maakt niet uit, het mag of het mag niet. Matigheid is dan de bijbelse lijn.

De eerder in deze draad aangehaalde tekst van Paulus roept op tot matigheid ook in het "versieren" van onszelf. Wat we daaronder verstaan verschilt per persoon, maar dat is wat anders als het mag wel of het mag niet.
Dat is een kroket met naaldhakken vergelijken.

Matigheid is de Bijbels lijn idd, maar je kunt onmatig dure oorbelletjes hebben... heel klein, maar toch niets met matigheid te maken.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8890
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Oorbellen voor vrouwen

Bericht door J.C. Philpot »

Zeeuw schreef:Je zou toch bijna een refoforum fotoalbum willen hebben he. Ik was vandaag in een mooi pak gekleed. Was niet van C&A, maar stuk duurder. Niemand zal er iets van zeggen, maar is het matigheid?
Zo een refoforum fotoalbum lijkt me wel wat :)
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Oorbellen voor vrouwen

Bericht door Herman »

Refogram
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8890
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Oorbellen voor vrouwen

Bericht door J.C. Philpot »

liz boer schreef: Dat is een kroket met naaldhakken vergelijken.

Matigheid is de Bijbels lijn idd, maar je kunt onmatig dure oorbelletjes hebben... heel klein, maar toch niets met matigheid te maken.
Leuke uitdrukking :)

Maar matigheid is een principe dat op veel uiteen lopende keuzes toe te passen is. En dat gaat inderdaad niet alleen over de grootte, dat ben ik met je eens.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Oorbellen voor vrouwen

Bericht door Zeeuw »

Herman schreef:Refogram
Ik ga een patent aanvragen Herman :D
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Oorbellen voor vrouwen

Bericht door Herman »

Mooi. Ik geef toestemming voor het gebruik van mijn chagrijnige voorkomen. Zonder oorbellen. In een aftandse Noorse trui en lodderige ogen van een bodempje wisky en een vrouw die de pantoffels aanreikt . Dan hebben we alle clichés van de dag in 1 beeld gevangen. Dat scheelt meters typewerk.
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Oorbellen voor vrouwen

Bericht door Zeeuw »

Herman schreef:Mooi. Ik geef toestemming voor het gebruik van mijn chagrijnige voorkomen. Zonder oorbellen. In een aftandse Noorse trui en lodderige ogen van een bodempje wisky en een vrouw die de pantoffels aanreikt . Dan hebben we alle clichés van de dag in 1 beeld gevangen. Dat scheelt meters typewerk.
Het pleit in je voordeel dat je lodderige ogen krijgt van slechts een bodempje whisky...
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Oorbellen voor vrouwen

Bericht door liz boer »

J.C. Philpot schreef:
liz boer schreef: Dat is een kroket met naaldhakken vergelijken.

Matigheid is de Bijbels lijn idd, maar je kunt onmatig dure oorbelletjes hebben... heel klein, maar toch niets met matigheid te maken.
Leuke uitdrukking :)

Maar matigheid is een principe dat op veel uiteen lopende keuzes toe te passen is. En dat gaat inderdaad niet alleen over de grootte, dat ben ik met je eens.
:super
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Charles
Berichten: 1552
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Oorbellen voor vrouwen

Bericht door Charles »

Als een oorbel mag bij vrouwen mag je er dan ook 3 gaatjes/knopjes per oor? Gaan ze in mijn GerGem mee aan het avondmaal. Cultuur?
Plaats reactie