Den ouders ongehoorzaam 2 Tim. 3:2

Hendrien
Berichten: 1323
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Den ouders ongehoorzaam 2 Tim. 3:2

Bericht door Hendrien »

https://www.rd.nl/meer-rd/onderwijs/ref ... -1.1530976

Dit artikel doet me echt pijn. Maar helaas hoor ik van mijn kinderen dat het echt waar is en vind ik ze ook best grof in de mond. Het gaat wel weer over als ze wat ouder worden.

Waar ik momenteel best regelmatig over nadenk zijn de woorden uit 2 Tim. 3:2. En meer specifiek: "den ouders ongehoorzaam". Dit wordt genoemd als een kenmerk van de laatste dagen, waar ontstaan zullen zware tijden. Hoe verhoudt zich dat met de pubertijd? We weten tegenwoordig best veel af van het puberbrein. In het kort, pubers kunnen er eigenlijk weinig aan doen dat ze zich soms niet al te best gedragen. Maar hier noemt de Bijbel het als een kenmerk van de laatste dagen!

Eigenlijk ben ik best benieuwd hoe jullie dit zien!
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Den ouders ongehoorzaam 2 Tim. 3:2

Bericht door Luther »

Hendrien schreef:https://www.rd.nl/meer-rd/onderwijs/ref ... -1.1530976

Dit artikel doet me echt pijn. Maar helaas hoor ik van mijn kinderen dat het echt waar is en vind ik ze ook best grof in de mond. Het gaat wel weer over als ze wat ouder worden.

Waar ik momenteel best regelmatig over nadenk zijn de woorden uit 2 Tim. 3:2. En meer specifiek: "den ouders ongehoorzaam". Dit wordt genoemd als een kenmerk van de laatste dagen, waar ontstaan zullen zware tijden. Hoe verhoudt zich dat met de pubertijd? We weten tegenwoordig best veel af van het puberbrein. In het kort, pubers kunnen er eigenlijk weinig aan doen dat ze zich soms niet al te best gedragen. Maar hier noemt de Bijbel het als een kenmerk van de laatste dagen!

Eigenlijk ben ik best benieuwd hoe jullie dit zien!
Ik kan het niet anders dan beamen, helaas.
Maar het hangt in de lucht. Kijk naar politieke debatten van enig gewicht. Daar kun je jongeren nauwelijks nog naar laten kijken.

Wat je zegt over de pubertijd... Ik zie ook veel opvoedingsverlegenheid. Ouders die niet durven in te grijpen met het argument: Sja, ze zijn puber, hè.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Den ouders ongehoorzaam 2 Tim. 3:2

Bericht door Zeeuw »

Hendrien schreef:https://www.rd.nl/meer-rd/onderwijs/ref ... -1.1530976

Dit artikel doet me echt pijn. Maar helaas hoor ik van mijn kinderen dat het echt waar is en vind ik ze ook best grof in de mond. Het gaat wel weer over als ze wat ouder worden.

Waar ik momenteel best regelmatig over nadenk zijn de woorden uit 2 Tim. 3:2. En meer specifiek: "den ouders ongehoorzaam". Dit wordt genoemd als een kenmerk van de laatste dagen, waar ontstaan zullen zware tijden. Hoe verhoudt zich dat met de pubertijd? We weten tegenwoordig best veel af van het puberbrein. In het kort, pubers kunnen er eigenlijk weinig aan doen dat ze zich soms niet al te best gedragen. Maar hier noemt de Bijbel het als een kenmerk van de laatste dagen!

Eigenlijk ben ik best benieuwd hoe jullie dit zien!
Tsja, ik heb tegenwoordig best vaak met stagiairs uit allerlei groeperingen te maken en vindt ze juist keurig. Moet vaak echt paar keer zeggen dat ze me met 'je' mogen aanspreken.
Ook kom ik wel eens groepen jongeren met een grote mond tegen 'buiten'. Soms heb je best een goed gesprek met ze. Vaak echt groepsgedrag. Eén op één vallen ze mij eigenlijk vaak best mee.

Ik heb in mijn werk ook vaak te maken met boze burgers tov 'hangjongeren'. Als ik daar soms zie hoe de jongeren al direct worden beticht van van alles als ze nog maar op een bankje hangen.

Ik vind dat het verschil nu vooral lijkt te zijn dat ouders niet aanspreekbaar zijn. Dat vind ik zorgelijk. Daar zie ik bv in mijn omgeving een groot verschil met vroeger. Veel meer gescheiden ouders, kinderen die daar simpelweg echt niet beter van worden met allerhande zaken van dien. Rust, regelmaat en aandacht doet ieder goed. En van die laatste drie zaken hebben we er als samenleving volgens mij steeds minder.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3008
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Den ouders ongehoorzaam 2 Tim. 3:2

Bericht door Lilian1975 »

En basisscholen ? Daar wordt datzelde taalgebruik gehoord en afgedaanmet ze weten niet wat ze zeggen...

Wat mij opvalt is dat er gedacht wordt. Kind heeft een stoornis. Het is onmacht. Dus kan je er niet voor straffen. En als je het doet dan is er geen eenheid daarover tussen ouders, beroeps profesionals etc . Dus het is logisch dat ze zo reageren.
Maar het is helemaal niet logisch. En ook het gedrag van opvoeder of volwassene natuurlijk respectvol moeten zijn.

Ik denk dan altijd. Later als zo'n kind flipt en iemand neerslaat of erger. Zegt de rechtelijke macht dan ook... ja onmacht he?
Daar zit een deel van het probleem. We praten veel goed vanuit een stoornis.
Het andere probleem wat zien pubers en kinderen thuis? Hoe wordt door ouders met gezag omgegaan? Hoe praten zij over de politie etc?
En waar worden onze kinderen mee volgestopt viade sociale media. Wat hun referentiekader is?
Wat zien ze als leerlingen onder elkaar?

Tegelijkertijd vroeger werden er ook wel eens propjes gegooid, liep docent huilend de klas uit.
Alleen vroeger kreeg je straf en nu wordt er gezegd die leraar maakt het er zelf naar, rroept het zelf over zich af.

( net als gezegd wordt dat gepesten het zelf over zich afroepen en weerbaarder moeten worden, )

Ik denk dat Hendrien gelijk heeft. Sinds de zondeval Laten en willen we ons niets meer laten zeggen. Zijn we zelf koning en veranderen we zelf steeds verder in dictators met grote monden en koude en kille harten.
Tenzij...
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Den ouders ongehoorzaam 2 Tim. 3:2

Bericht door Herman »

Het item gisteren op de nos/radio 1 vond ik nog afgrijselijker, omdat jongeren zich absoluut niet schamen om alles nog eens dunnetjes te herhalen. Letterlijk.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Den ouders ongehoorzaam 2 Tim. 3:2

Bericht door Mara »

Als je hoort wat sommige meesters en juffen op bepaalde scholen naar hun hoofd geslingerd krijgen.
Allerlei ziektes, verwensingen, vloeken.
Op de kleuterschool vroeg een juf aan een kind om het speelgoed waar het mee gespeeld had, even weg te zetten.
Ze kreeg als antwoord: doe het lekker zelf joh, ik doe het niet.
Wat gaat er thuis dan mis?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Den ouders ongehoorzaam 2 Tim. 3:2

Bericht door Zeeuw »

Lilian1975 schreef:En basisscholen ? Daar wordt datzelde taalgebruik gehoord en afgedaanmet ze weten niet wat ze zeggen...

Wat mij opvalt is dat er gedacht wordt. Kind heeft een stoornis. Het is onmacht. Dus kan je er niet voor straffen. En als je het doet dan is er geen eenheid daarover tussen ouders, beroeps profesionals etc . Dus het is logisch dat ze zo reageren.
Maar het is helemaal niet logisch. En ook het gedrag van opvoeder of volwassene natuurlijk respectvol moeten zijn.

Ik denk dan altijd. Later als zo'n kind flipt en iemand neerslaat of erger. Zegt de rechtelijke macht dan ook... ja onmacht he?
Daar zit een deel van het probleem. We praten veel goed vanuit een stoornis.
Het andere probleem wat zien pubers en kinderen thuis? Hoe wordt door ouders met gezag omgegaan? Hoe praten zij over de politie etc?
En waar worden onze kinderen mee volgestopt viade sociale media. Wat hun referentiekader is?
Wat zien ze als leerlingen onder elkaar?

Tegelijkertijd vroeger werden er ook wel eens propjes gegooid, liep docent huilend de klas uit.
Alleen vroeger kreeg je straf en nu wordt er gezegd die leraar maakt het er zelf naar, rroept het zelf over zich af.

( net als gezegd wordt dat gepesten het zelf over zich afroepen en weerbaarder moeten worden, )

Ik denk dat Hendrien gelijk heeft. Sinds de zondeval Laten en willen we ons niets meer laten zeggen. Zijn we zelf koning en veranderen we zelf steeds verder in dictators met grote monden en koude en kille harten.
Tenzij...
Dat eerste is echt onzin. Op de basisscholen zoals ik ze ken wordt dit echt niet zomaar afgedaan. Er wordt juist veel aandacht aan besteedt.

Het stukje over thuis en sociale media, helemaal mee eens. Dat is zeer belangrijk.

Stukje over leraar: echt niet. Ook nu wordt dit niet zomaar afgedaan.

Juist voor pesten is veel meer aandacht dan vroeger. Wij hadden vroeger kids op school, pesten leek er gewoon bij te horen. Tegenwoordig zijn er gewoon pestprotocollen, programma's etc.

Dat laatste weer volledig mee eens. Maar dat was vroeger niet anders.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3008
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Den ouders ongehoorzaam 2 Tim. 3:2

Bericht door Lilian1975 »

Zeeuw schreef:
Lilian1975 schreef:En basisscholen ? Daar wordt datzelde taalgebruik gehoord en afgedaanmet ze weten niet wat ze zeggen...

Wat mij opvalt is dat er gedacht wordt. Kind heeft een stoornis. Het is onmacht. Dus kan je er niet voor straffen. En als je het doet dan is er geen eenheid daarover tussen ouders, beroeps profesionals etc . Dus het is logisch dat ze zo reageren.
Maar het is helemaal niet logisch. En ook het gedrag van opvoeder of volwassene natuurlijk respectvol moeten zijn.

Ik denk dan altijd. Later als zo'n kind flipt en iemand neerslaat of erger. Zegt de rechtelijke macht dan ook... ja onmacht he?
Daar zit een deel van het probleem. We praten veel goed vanuit een stoornis.
Het andere probleem wat zien pubers en kinderen thuis? Hoe wordt door ouders met gezag omgegaan? Hoe praten zij over de politie etc?
En waar worden onze kinderen mee volgestopt viade sociale media. Wat hun referentiekader is?
Wat zien ze als leerlingen onder elkaar?

Tegelijkertijd vroeger werden er ook wel eens propjes gegooid, liep docent huilend de klas uit.
Alleen vroeger kreeg je straf en nu wordt er gezegd die leraar maakt het er zelf naar, rroept het zelf over zich af.

( net als gezegd wordt dat gepesten het zelf over zich afroepen en weerbaarder moeten worden, )

Ik denk dat Hendrien gelijk heeft. Sinds de zondeval Laten en willen we ons niets meer laten zeggen. Zijn we zelf koning en veranderen we zelf steeds verder in dictators met grote monden en koude en kille harten.
Tenzij...
Dat eerste is echt onzin. Op de basisscholen zoals ik ze ken wordt dit echt niet zomaar afgedaan. Er wordt juist veel aandacht aan besteedt.

Het stukje over thuis en sociale media, helemaal mee eens. Dat is zeer belangrijk.

Stukje over leraar: echt niet. Ook nu wordt dit niet zomaar afgedaan.

Juist voor pesten is veel meer aandacht dan vroeger. Wij hadden vroeger kids op school, pesten leek er gewoon bij te horen. Tegenwoordig zijn er gewoon pestprotocollen, programma's etc.

Dat laatste weer volledig mee eens. Maar dat was vroeger niet anders.

Dus niet... overal. Soms lijkt het wel dat collegas het horen maar er zich voor afsluiten. Deze week in de klas een 7 jarige die flipt en me allerlei ere titels geeft waar de honden geen brood van lusten. En ook ik merk bij mezelf dan gelijk een reactie...het is onmacht. Hij kan er niets aan doen, hoe krijg ik hem uit zijn woede? Etc.etc. ondertussen meer met het laatste bezig als dat ik hem straf om zijn woordgebruik. En nog begrijp ook waarom hij zo flipt. Of het wordt, ook deze week gewoon neergeschreven op materiaal van school.( oudere klas) . En gezien het woordgebruik op de groepsapp van de reformatorische school is dat kennelijk een breder probleem. Niet alleen op cluster 4, 3, 2 etc. Scholen.

En lees ook maar eens de gemiddelde pestprotocol eens.
De meeste trainingen gaan er vanuit dat de gepeste weerbaar moet worden. En die moet in gedrag veranderen zodat de pester niet zijn gang kan gaan. Maar wie overtreedt nu het gebod hebt uw naaste lief als uzelf?

Het uitgangspunt is gewoon verkeerd. Het pesten, het vloeken en schelden zijn zonden. Niet het feit dat je introvert bent, rood haar hebt of sproeten op je neus.
Het is geen zonde als je een kind corrigeert. Maar wel een zonde om te vloeken.
En zonde is nooit maar dan ook nooit goed te praten. Zonde wat een ander, schepsel van God beschadigt.
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Den ouders ongehoorzaam 2 Tim. 3:2

Bericht door Zeeuw »

Lilian1975 schreef:
Dus niet... overal. Soms lijkt het wel dat collegas het horen maar er zich voor afsluiten. Deze week in de klas een 7 jarige die flipt en me allerlei ere titels geeft waar de honden geen brood van lusten. En ook ik merk bij mezelf dan gelijk een reactie...het is onmacht. Hij kan er niets aan doen, hoe krijg ik hem uit zijn woede? Etc.etc. ondertussen meer met het laatste bezig als dat ik hem straf om zijn woordgebruik. En nog begrijp ook waarom hij zo flipt. Of het wordt, ook deze week gewoon neergeschreven op materiaal van school.( oudere klas) . En gezien het woordgebruik op de groepsapp van de reformatorische school is dat kennelijk een breder probleem. Niet alleen op cluster 4, 3, 2 etc. Scholen.

En lees ook maar eens de gemiddelde pestprotocol eens.
De meeste trainingen gaan er vanuit dat de gepeste weerbaar moet worden. En die moet in gedrag veranderen zodat de pester niet zijn gang kan gaan. Maar wie overtreedt nu het gebod hebt uw naaste lief als uzelf?

Het uitgangspunt is gewoon verkeerd. Het pesten, het vloeken en schelden zijn zonden. Niet het feit dat je introvert bent, rood haar hebt of sproeten op je neus.
Het is geen zonde als je een kind corrigeert. Maar wel een zonde om te vloeken.
En zonde is nooit maar dan ook nooit goed te praten. Zonde wat een ander, schepsel van God beschadigt.
Vwb het eerste. Dan weet jij toch of deze 7-jarige echt een stoornis heeft? Zo ja, dan lijkt het me beter te begrijpen. Niet goed te vinden overigens.
Ik zie bij mijn kids op school langzaam de echte stoornissen weer verdwijnen naar speciaal onderwijs. Einde experiment met passend onderwijs.
Dat taalgebruik was vroeger ook echt niet zoveel beter hoor. Ik leerde op mijn middelbare school dingen, waarover ik daarvoor niet eens had nagedacht gelukkig.

Ik ben het helemaal eens met dat het moet beginnen met de pester. Daar begint het bij ons op school ook mee.
Dat een kind weerbaarder moet zijn, lijkt me niet slecht. De maatschappij is niet zo makkelijk.
Ik vond overigens dat er vroeger veel meer werd gepest met sproeten, rood haar of een bril.

Dat het geen zonde is een kind te corrigeren, daar zijn we het zeer over eens. Dat is zelf een dure plicht als ouder.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10412
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Den ouders ongehoorzaam 2 Tim. 3:2

Bericht door Zita »

https://nos.nl/op3/artikel/2261151-kwar ... ingen.html
Ik ben hier wel aardig van onder de indruk.
Ik heb zelf voor de klas nooit met geweld richting mij te maken gehad. Verbaal geweld is er wel volop tussen leerlingen onderling. Met een escalerende kwestie op dat gebied heb ik me de afgelopen week mogen bezighouden. Ik ben moe van alle gesprekken. Maar vandaag was er een prachtige wending, en zo ga ik weer zeer blij en dankbaar voor m'n leerlingen verder.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Den ouders ongehoorzaam 2 Tim. 3:2

Bericht door liz boer »

Zita schreef:https://nos.nl/op3/artikel/2261151-kwar ... ingen.html
Ik ben hier wel aardig van onder de indruk.
Ik heb zelf voor de klas nooit met geweld richting mij te maken gehad. Verbaal geweld is er wel volop tussen leerlingen onderling. Met een escalerende kwestie op dat gebied heb ik me de afgelopen week mogen bezighouden. Ik ben moe van alle gesprekken. Maar vandaag was er een prachtige wending, en zo ga ik weer zeer blij en dankbaar voor m'n leerlingen verder.
Ik heb bij de VMBO een keer een escalatie tussen leeraar en leerling meegemaakt, dat is, denk ik, al meer dan 10 jaar geleden, de woorden die de leerling gebruikte waren echt verschrikkelijk, er is toen een ruit gesneuveld, ik moest er toen een verslag van maken, de jongen heeft wel straf gekregen, maar ook hulp, hij had iets, ik weet niet meer wat...
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Den ouders ongehoorzaam 2 Tim. 3:2

Bericht door liz boer »

Zeeuw schreef:
Lilian1975 schreef:
Dus niet... overal. Soms lijkt het wel dat collegas het horen maar er zich voor afsluiten. Deze week in de klas een 7 jarige die flipt en me allerlei ere titels geeft waar de honden geen brood van lusten. En ook ik merk bij mezelf dan gelijk een reactie...het is onmacht. Hij kan er niets aan doen, hoe krijg ik hem uit zijn woede? Etc.etc. ondertussen meer met het laatste bezig als dat ik hem straf om zijn woordgebruik. En nog begrijp ook waarom hij zo flipt. Of het wordt, ook deze week gewoon neergeschreven op materiaal van school.( oudere klas) . En gezien het woordgebruik op de groepsapp van de reformatorische school is dat kennelijk een breder probleem. Niet alleen op cluster 4, 3, 2 etc. Scholen.

En lees ook maar eens de gemiddelde pestprotocol eens.
De meeste trainingen gaan er vanuit dat de gepeste weerbaar moet worden. En die moet in gedrag veranderen zodat de pester niet zijn gang kan gaan. Maar wie overtreedt nu het gebod hebt uw naaste lief als uzelf?

Het uitgangspunt is gewoon verkeerd. Het pesten, het vloeken en schelden zijn zonden. Niet het feit dat je introvert bent, rood haar hebt of sproeten op je neus.
Het is geen zonde als je een kind corrigeert. Maar wel een zonde om te vloeken.
En zonde is nooit maar dan ook nooit goed te praten. Zonde wat een ander, schepsel van God beschadigt.
Vwb het eerste. Dan weet jij toch of deze 7-jarige echt een stoornis heeft? Zo ja, dan lijkt het me beter te begrijpen. Niet goed te vinden overigens.
Ik zie bij mijn kids op school langzaam de echte stoornissen weer verdwijnen naar speciaal onderwijs. Einde experiment met passend onderwijs.
Dat taalgebruik was vroeger ook echt niet zoveel beter hoor. Ik leerde op mijn middelbare school dingen, waarover ik daarvoor niet eens had nagedacht gelukkig.

Ik ben het helemaal eens met dat het moet beginnen met de pester. Daar begint het bij ons op school ook mee.
Dat een kind weerbaarder moet zijn, lijkt me niet slecht. De maatschappij is niet zo makkelijk.
Ik vond overigens dat er vroeger veel meer werd gepest met sproeten, rood haar of een bril.

Dat het geen zonde is een kind te corrigeren, daar zijn we het zeer over eens. Dat is zelf een dure plicht als ouder.
Mijn oudste zoon is 35, toen hij naar groep 1 ging zaten de kleuterjuffen met de handen in het haar, er werd ontzettend gevloekt, wie er mee begonnen was wist niemand, de juffen hebben toen steeds onzin woorden gebruikt, die leuk waren, alle eekhoorntjes of rode kool... de kinderen gingen die woorden zeggen ipv de vloeken.

Als ik zie hoe de minister president af en toe uit de hoek komt, dan zie je dat de kinderen niet zo'n heel goed voorbeeld hebben.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Den ouders ongehoorzaam 2 Tim. 3:2

Bericht door -DIA- »

Ik weet niet of ik het zeggen mag, maar de hier genoemde tendens heb ik al jaren hier bij tijd en wijle geconstateerd en er aandacht voor gevraagd, want ik acht het wel een teken van de tijd.
De ouders tegen de kinderen, de kinderen tegen de ouders, de liefde verkilt en de we wensen niet meer gecorrigeerd te worden. Wat we op scholen zien (of er van horen) speelt net zo wel in de kerken. Het ambt wordt omlaag gehaald. Zelfs niet zelden door de ambtsdragers zelf. Hoe denkt men dan nog over achting en onderdanigheid?

En nog verder: Wat in het gezin speelt, zien we toch terug op de scholen, in de kerken, in de politiek, in het hele wereldgebeuren. Als we het maar goed zien, en niet zoals zo vaak gebeurt de zaken in minder of meerdere mate bagatelliseren of nuanceren, in de trant van: Van de dagen onzer vaderen af blijft alles zoals het is. Want deze vorm van tegenspreken en nuanceren komt steeds meer voor. Later blijkt niet zelden dat uitgesproken nuances toch noodwendig moeten worden bijgesteld.

In de tweede zendbrief van Petrus lezen we het volgende (hoofstuk 3):
1 Dezen tweeden zendbrief, geliefden, schrijf ik nu aan u, in welke beide ik door vermaning uw oprecht gemoed opwekke;
2 Opdat gij gedachtig zijt aan de woorden, die van de heilige profeten te voren gesproken zijn, en aan ons gebod, die des Heeren en Zaligmakers apostelen zijn;
3 Dit eerst wetende, dat in het laatste der dagen spotters komen zullen, die naar hun eigen begeerlijkheden zullen wandelen,
4 En zeggen: Waar is de belofte Zijner toekomst? want van dien dag, dat de vaders ontslapen zijn, blijven alle dingen alzo gelijk van het begin der schepping.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Den ouders ongehoorzaam 2 Tim. 3:2

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:Ik weet niet of ik het zeggen mag, maar de hier genoemde tendens heb ik al jaren hier bij tijd en wijle geconstateerd en er aandacht voor gevraagd, want ik acht het wel een teken van de tijd.
De ouders tegen de kinderen, de kinderen tegen de ouders, de liefde verkilt en de we wensen niet meer gecorrigeerd te worden. Wat we op scholen zien (of er van horen) speelt net zo wel in de kerken. Het ambt wordt omlaag gehaald. Zelfs niet zelden door de ambtsdragers zelf. Hoe denkt men dan nog over achting en onderdanigheid?

En nog verder: Wat in het gezin speelt, zien we toch terug op de scholen, in de kerken, in de politiek, in het hele wereldgebeuren. Als we het maar goed zien, en niet zoals zo vaak gebeurt de zaken in minder of meerdere mate bagatelliseren of nuanceren, in de trant van: Van de dagen onzer vaderen af blijft alles zoals het is. Want deze vorm van tegenspreken en nuanceren komt steeds meer voor. Later blijkt niet zelden dat uitgesproken nuances toch noodwendig moeten worden bijgesteld.

In de tweede zendbrief van Petrus lezen we het volgende (hoofstuk 3):
1 Dezen tweeden zendbrief, geliefden, schrijf ik nu aan u, in welke beide ik door vermaning uw oprecht gemoed opwekke;
2 Opdat gij gedachtig zijt aan de woorden, die van de heilige profeten te voren gesproken zijn, en aan ons gebod, die des Heeren en Zaligmakers apostelen zijn;
3 Dit eerst wetende, dat in het laatste der dagen spotters komen zullen, die naar hun eigen begeerlijkheden zullen wandelen,
4 En zeggen: Waar is de belofte Zijner toekomst? want van dien dag, dat de vaders ontslapen zijn, blijven alle dingen alzo gelijk van het begin der schepping.
Tsja, mijn ouders groeiden op tijdens de koude oorlog, de provo tijd en de kerkscheuringen. Me dunkt dat die tijd niet beter was.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Den ouders ongehoorzaam 2 Tim. 3:2

Bericht door -DIA- »

Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:Ik weet niet of ik het zeggen mag, maar de hier genoemde tendens heb ik al jaren hier bij tijd en wijle geconstateerd en er aandacht voor gevraagd, want ik acht het wel een teken van de tijd.
De ouders tegen de kinderen, de kinderen tegen de ouders, de liefde verkilt en de we wensen niet meer gecorrigeerd te worden. Wat we op scholen zien (of er van horen) speelt net zo wel in de kerken. Het ambt wordt omlaag gehaald. Zelfs niet zelden door de ambtsdragers zelf. Hoe denkt men dan nog over achting en onderdanigheid?

En nog verder: Wat in het gezin speelt, zien we toch terug op de scholen, in de kerken, in de politiek, in het hele wereldgebeuren. Als we het maar goed zien, en niet zoals zo vaak gebeurt de zaken in minder of meerdere mate bagatelliseren of nuanceren, in de trant van: Van de dagen onzer vaderen af blijft alles zoals het is. Want deze vorm van tegenspreken en nuanceren komt steeds meer voor. Later blijkt niet zelden dat uitgesproken nuances toch noodwendig moeten worden bijgesteld.

In de tweede zendbrief van Petrus lezen we het volgende (hoofstuk 3):
1 Dezen tweeden zendbrief, geliefden, schrijf ik nu aan u, in welke beide ik door vermaning uw oprecht gemoed opwekke;
2 Opdat gij gedachtig zijt aan de woorden, die van de heilige profeten te voren gesproken zijn, en aan ons gebod, die des Heeren en Zaligmakers apostelen zijn;
3 Dit eerst wetende, dat in het laatste der dagen spotters komen zullen, die naar hun eigen begeerlijkheden zullen wandelen,
4 En zeggen: Waar is de belofte Zijner toekomst? want van dien dag, dat de vaders ontslapen zijn, blijven alle dingen alzo gelijk van het begin der schepping.
Tsja, mijn ouders groeiden op tijdens de koude oorlog, de provo tijd en de kerkscheuringen. Me dunkt dat die tijd niet beter was.
Nee, toen begon het in feite. Het was de tijd dat alles op z'n kop ging. De koude oorlog was dreigend, maar van binnenuit verrotte ons land. Normen en waarden vervaagden of verschoven. (Als het gaat over de jaren 60 dan). De kerken liepen leeg, Nieuwe vertalingen en nieuwe gezangen, en tenslotte kerksluitingen die thans zelfs normaal lijken te worden. Alles is nadien doorgegaan. En dat in een steeds sneller tempo. De meeste mensen hebben er niet opgemerkt. Het was een tijd van hoogconjunctuur. Mensen verdienden meer geld, ook wel afgedwongen door vele stakingen. We zien waar het ons heeft gebracht.

Het gezinsleven verrotte van binnenuit, jongeren verlieten de kerken om tv en discotheek, popmuziek werd heftiger, denk aan The Beatles en Elvis Presley. Drugsgebruik nam hand over hand toe. De opstand van kinderen tegen hun ouders werd groter. Dit alles speelde zich in een betrekkelijk korte tijd af. Ook de gezingsstructuren werden anders. Moeders dropten hun kinderen in kinderopvangcentra. Alternatieve samenlevingsvormen ontstonden. Dat waren de revolutionaire jaren 60. Daarbij speelde (niet te vergeten) de seksuele revolutie. Alles moest kunnen, alles moest bespreekbaar worden, en we zagen de gezagsverhoudingen veranderen. Kinderen werden meer en meer door ouders als gelijken behandeld.

De toen ingezette revolutionaire veranderingen gaan in feite nog steeds door. Het is een stille revolutie geweest en we zijn er vaak aan gewend geraakt. Maar de revolutie is daarmee wel ongekend groot. Mensen die na rond 1965 zijn geboren weten vaak niet anders. De rust was voorgoed voorbij. De mens werd meer en meer gejaagd. We zien nu de gevolgen: Werkdruk, stress, burn-out, en welvaarsziekten. Deze gevolgen mogen we ook opmerken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie