Vorming en communicatie over inenting

Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Vorming en communicatie over inenting

Bericht door Zeeuw »

eilander schreef: De vraag van Wim lijkt me niet zo moeilijk, eerlijk gezegd. Behandel het net zoals een rookmelder, zou ik zeggen. Daarvan hoop en bid je ook dat-ie er voor niets hangt.

Het is niet het juiste topic, maar ik wil toch summier reageren op wat Zeeuw hier zegt. Er zitten m.i. namelijk een paar misvattingen in. (1) iemand is geen gemoedsbezwaarde om financiële redenen, dat zou althans zeer onverstandig zijn. Dus je wordt niet gemoedsbezwaard als je spaarrekening dik genoeg is.
(2) je eerste alinea geeft al direct aan dat de vergelijking tussen sparen en verzekeren niet op gaat.
(3) maak geen karikatuur van 'niet-verzekeren'. Je voorbeeld over het zakje geld lijkt daar wel op.
Ik vind dat je wel een goed argument noemt, namelijk: dat het financiële maar één kant van het onheil is, en dat het bij bv. ernstige ziekte best fijn is dat de materiële kant even niet zo terzake doet. Ik vind dat een goed argument, al geeft het voor mij niet de doorslag.
1. Dat zeg ik niet. Ik geef mijn eigen mening. Toch mag je mij wel uitleggen waar ten diepste het dan wel over gaat. Zie 2: omdat ik dat niet kan, heb ik zo een verzekering afgesloten. Denk je dat mij dat in mijn dagelijkse leven minder afhankelijk van de Heere maakt?
2. Ik vind er geen grote verschillen tussen zitten. Beide zijn een stukje zorg voor later. Waarbij het ene concreter is. Ik kan ivm medische redenen bv geen hypotheek zonder levensverzekering afsluiten.
3. Zo was deze ook niet bedoeld. Al heb ik helaas de voorbeelden meegemaakt van niet-verzekerden die van andermans verzekering gebruik wilden maken.

Weet je Eilander, als iemand volledig afhankelijk van de Heere wil leven, vind ik dat zeer te prijzen. Ik zie echter dat het in sommige groeperingen van mensen wordt ge-eist, ook al hebben ze dit geloof niet. Het is een persoonlijke overweging. Ik heb prachtige voorbeelden meegemaakt waarin gemeenten bij brand bij 1 van de leden heel offervaardig werden.
Plaats reactie