Nashville-verklaring (vh: Transgender)

DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door DDD »

eilander schreef:
DDD schreef:Als je om eigen dommigheid gesmaad wordt of gelasterd, moet je niet aankomen met verdrukking en vervolging, maar je bekeren en voortaan niet zulke domme dingen doen.

Ik vind het echt buiten proportie om de smaad in dit geval te verbinden met het volgen van de Heere Jezus.
Ik begrijp je standpunt, DDD. Maar ik neem aan dat je voldoende zelfreflectie hebt om te weten dat dit standpunt hier niet door iedereen gedeeld wordt, op z'n zachtst gezegd. Zo zullen er vast wel predikanten zijn die dat óók niet delen.
Je kunt dus van die predikanten niet vragen om 'domme dingen' te gaan belijden, als ze dat zelf niet vinden. Of doe je aan gewetensdwang?
Het is bekend over welke dominee het gaat. Ik weet niet van predikanten die dit standpunt niet delen. Dat kan mij zijn ontgaan. Ik meende dat alle initiatiefnemers in ieder geval tot zichzelf zijn ingekeerd, maar er zullen ongetwijfeld nog mensen zijn die vonden dat het allemaal prima verlopen is maar dat de duivel rondgaat als een briesende leeuw.

Ik ben niet voor gewetensdwang, maar ik ben ook niet voor vrijheid van predikanten om op de preekstoel maar te roepen wat hen in het hoofd komt. Daar zouden kerkenraden tegen moeten optreden. Een dominee moet van de preekstoel geen steekstoel maken en predikanten die het over smaad en laster gaan hebben, horen dat buiten de publieke eredienst te houden.

Net zo goed trouwens als ik als ik dominee was ook geen vervelende opmerkingen zou moeten maken tegen bijvoorbeeld de initiatiefnemers.

Los daarvan: iemand die deze gebeurtenissen aan smaad en vervolging relateert, vraagt er om om nog eens in de gevangenis te komen. We mogen wel bidden dat zulke hardhandige lessen ons nog bespaard mogen blijven. Dan zouden ze wel anders piepen. Nog geen nacht in de gevangenis en dan al zulke taal.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door eilander »

@DDD, je standpunten gaan van kwaad tot erger. Volgens mij heb je geen idee van wat er in de kerken gebeurt, of hoort te gebeuren. Sorry, maar dit raakt echt kant noch wal.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12003
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Herman »

Je vergeet één ding DDD.

Toen dit op vorige week zondagmiddag nieuwswaardig werd volgens de landelijke media, toen zaten wij gewoon allemaal rustig in de kerk.

Als je niet snapt dat daar andere krachten dan eigen stommiteit aan het werk zijn, dan adviseer ik je nog eens de 'stad Gods' van Augustinus te lezen. Of de bijbel.
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door DDD »

@Eilander:
Ik ben mij eerlijk van geen kwaad bewust.

Ik vind vervolging geen adequaat woord voor de commotie die ontstond. Anders zou een protest bij een abortuskliniek ook vervolging zijn. Wij leven in een land waarin de Heere ons nog alle vrijheid geeft om ons geloof te belijden en daarenboven nog onze eigen mening te geven ook.

Natuurlijk zal er hier en daar wat irritatie of onverholen spot naar voren komen. Zelfs godslastering is in Nederland toegestaan, en dat is nog het enige waarvan ik me kan voorstellen dat het in zeker opzicht vervolging of verdrukking te noemen is. Maar dan omdat het pijn doet als God gelasterd wordt.

En verder vind ik dat wij heel dankbaar moeten zijn met de Nederlandse rechtsstaat en maatschappij. Van enige vervolging is geen sprake. Van enige smaad en laster soms wel.

@ Herman:

Het was inderdaad ietwat onhandig om deze verklaring in het weekeinde bekend te maken. Ik heb gelijk al geschreven dat dit alleen al uit het oogpunt van de zondagsrust een ernstige misser was. Maar dat is toch nog geen reden om van vervolging te spreken. En ook niet van smaad om Christus wil?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12003
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Herman »

DDD schreef: Het was inderdaad ietwat onhandig om deze verklaring in het weekeinde bekend te maken. Ik heb gelijk al geschreven dat dit alleen al uit het oogpunt van de zondagsrust een ernstige misser was. Maar dat is toch nog geen reden om van vervolging te spreken. En ook niet van smaad om Christus wil?
Nu was de zinsnede die Jantje aandroeg ongeveer zo: en dat Gods Naam wordt gelasterd.

Mij persoonlijk hindert het niet zoveel als ik als zeer belachelijk wordt weggezet. Daarvoor ben ik te zeer overtuigd van mijn eigen gelijk, zogezegd.

Maar als je de riolen van de sociale media bekijkt (en dat heb ik niet gedaan - maar mijn vrouw zat wat te brommen) dan waren de godslasteringen niet van de lucht. God Zelf en Zijn Zoon werden gevloekt. Je kunt dat een oprechte christen niet aanrekenen, zeker niet als hij een heel ander oogmerk heeft (psalm 26).
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door DDD »

Voor alle duidelijkheid: ik reageerde op Geytenbeekje en niet op Jantje.

Voor het overige heb je volkomen gelijk, al zou ik wel menen dat ook christenen zelf de verantwoordelijkheid hebben om te voorkomen dat omwille van ons de naam van God gelasterd wordt. Maar dat sluit elkaar niet uit. Kees van der Staaij heeft in niets aanleiding gegeven om zo belachelijk gemaakt te worden.

Al moet ik wel zeggen dat mijns inziens satire op dit stupide niveau meer zegt over de makers dan over degene waarop de satire zich richt. Ik denk niet dat er veel verstandige mensen erg onder de indruk zijn van zulke pogingen om iemand belachelijk te maken. De meeste mensen kunnen zich ook niet voorstellen hoe het is om God te lasteren. Daar zit het grote probleem ook. Ze zien het als een dom liedje over kabouters of elfjes, in plaats van over een bestaand Persoon.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Jantje »

DDD schreef:
Jantje schreef:De predikant die gisteren in de gemeente voorging had het in zijn gebed over dat het zo anders uitgelegd wordt dan het bedoeld is; dat alles aangegrepen wordt om nu neer te zetten wat men zo graag zou willen, want de wens is toch de vader van de gedachte; dat we te maken hebben met de tolerantie der toleranten, en dat Gods Naam wordt gelasterd. Ook wees hij erop dat we onze schuld moeten belijden, want het had allemaal zo anders kunnen en moeten zijn, omdat er wat van ons uit had moeten gaan. Want wij staan als kerk schuldig tegenover God en onze naaste. Wij zijn teveel in onze schulp gekropen en we hebben zo makkelijk Gods Naam laten lasteren, zonder dat we er wat van zeiden. We moeten echter niet op onze barricades gaan zitten, maar onze binnenkamer is zo leeg. We hadden op onze knieën moeten liggen, zoals Abraham, die bad om der vijftigen, om der dertigen, om der tienden wil of God genadig wilde zijn voor Sodom en Gomorra. Er werd ook op gewezen dat er ondanks dat nog een reformatie mogelijk is, ondanks ons ongeloof. Ook bad hij voor hen die worstelen met andere geaardheden en of de Heere hen maar vast zou mogen houden.
Het ontgaat mij waarom je dit in het gebed aan God zou voorhouden. Maar goed. Misschien bedoel je dat de dominee dit in zijn preek zei.
Nee. Ik schrijf toch niet in het Frans? Ik heb het niet in de wij-vorm geschreven. Maar als je wilt, dan kan ik het ook nog letterlijk overtypen.

In de preek ging het er nogmaals over dat wij, en Gods volk in de eerste plaats, zo lauw geworden zijn, dat we tot ons zelf moeten inkeren en dat we ons de vraag moeten stellen waarom de wereld zo reageert. De dominee zei (het ging trouwens over Zondag 2) dat het is zeker wel zo dat het de aloude strijd is tussen het vrouwenzaad en het slangenzaad, en dat het ons niet onverwachts overkomt. Maar hij zei ook dat we onszelf een spiegel zouden moeten voorhouden hoe het nou toch komt dat men zo vervreemd is van hetgeen in die 14 artikelen staat, hoe Gods Woord het huwelijk tekent, wat al eeuwenlang ons gemeengoed was.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door DDD »

Ik schrijf ook 'misschien'. Het mij nog niet duidelijk op welke manier dit in een gebed past. Maar dat doet er niet toe. Er is al eens eerder besproken wat er wel en niet in een gebed hoort en dat doet hier verder niet ter zake.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5394
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door pierre27 »

DDD schreef:
Geytenbeekje schreef:
DDD schreef:
Geytenbeekje schreef:Bij ons in de HHK ging het in de morgendienst over het Volgen van de Heere Jezus en dat we ook te maken hebben met smaad en laster.
Dat klinkt alsof enige zelfkennis geheel ontbrak. Hoe bestaat het. Ik hoop dat er ook nog schuldbelijdenis in doorklonk.
Waarom ontbreekt hierin zelfkennis ?
En ja ook de overige zonden werden benoemd en een oproep om daar van af te keren.
Als je om eigen dommigheid gesmaad wordt of gelasterd, moet je niet aankomen met verdrukking en vervolging, maar je bekeren en voortaan niet zulke domme dingen doen.

Ik vind het echt buiten proportie om de smaad in dit geval te verbinden met het volgen van de Heere Jezus.
Ik vraag me even af wat nu echt buiten proportie is......
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Ik schrijf ook 'misschien'. Het mij nog niet duidelijk op welke manier dit in een gebed past. Maar dat doet er niet toe. Er is al eens eerder besproken wat er wel en niet in een gebed hoort en dat doet hier verder niet ter zake.
Als ik morgen tijd heb zal ik de letterlijke tekst wel eens naar je sturen. Dan begrijp je het misschien beter. Het is mij niet duidelijk waarom je in het gebed de schuld tegenover land en volk niet mag belijden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Jantje »

refo schreef:Zalig zijn die vervolgd worden om der gerechtigheid wil; want hunner is het Koninkrijk der hemelen.

Ik las pas Lloyd Jones over deze tekst. Er staat: om der gerechtigheid. Niet om starheid of domheid. Aldus L J.
En wat wil je hier nu mee suggereren?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5394
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door pierre27 »

parsifal schreef:De facebook reacties op het volkskrant artikel zijn trouwens niet mis. Het geeft wel weer dat voor een deel van de mensen het niet uitmaakt hoe pastoraal je dingen verwoordt. Ik heb er niet zo veel moeite mee als ze Christenen idioot of achtelijk noemen, maar dat er serieus mensen zijn die vinden dat het afwijzen van homoseksuele relaties niet in de publieke ruimte mag gebeuren is erg eng.
Je hebt helemaal gelijk maar dit zou je eigenlijk niet moeten verbazen. Dat seculier Nederland hier niet van wil weten is ergens nog te begrijpen. Maar dat er mensen in de kerken zijn die homoseksuele relaties aanvaardbaar vinden vind ik eerlijk gezegd schokkend. Dat geeft wel aan hoever we met elkaar weg zijn gezakt. Lees de 104 pagina's in dit topic maar eens terug dan lees je schokkende zaken op dit gebied.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5394
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door pierre27 »

Jantje schreef:
refo schreef:Zalig zijn die vervolgd worden om der gerechtigheid wil; want hunner is het Koninkrijk der hemelen.

Ik las pas Lloyd Jones over deze tekst. Er staat: om der gerechtigheid. Niet om starheid of domheid. Aldus L J.
En wat wil je hier nu mee suggereren?
Nou dat er dus christenen zijn die afgelopen week de smaadheid van de wereld over zich heen kregen. Niet omdat ze gingen zwabberen maar omdat ze Gods Woord lieten spreken.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Laag
Berichten: 657
Lid geworden op: 26 apr 2017, 11:27

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Laag »

pierre27 schreef:
Jantje schreef:
refo schreef:Zalig zijn die vervolgd worden om der gerechtigheid wil; want hunner is het Koninkrijk der hemelen.

Ik las pas Lloyd Jones over deze tekst. Er staat: om der gerechtigheid. Niet om starheid of domheid. Aldus L J.
En wat wil je hier nu mee suggereren?
Nou dat er dus christenen zijn die afgelopen week de smaadheid van de wereld over zich heen kregen. Niet omdat ze gingen zwabberen maar omdat ze Gods Woord lieten spreken.
Juist, ik blijf mij verbazen over de starheid waarmee sommigen als wegzetten als zijnde dom, maw, mond houden, eigen schuld.
gallio
Berichten: 1969
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door gallio »

Jantje schreef:
DDD schreef:Ik schrijf ook 'misschien'. Het mij nog niet duidelijk op welke manier dit in een gebed past. Maar dat doet er niet toe. Er is al eens eerder besproken wat er wel en niet in een gebed hoort en dat doet hier verder niet ter zake.
Als ik morgen tijd heb zal ik de letterlijke tekst wel eens naar je sturen. Dan begrijp je het misschien beter. Het is mij niet duidelijk waarom je in het gebed de schuld tegenover land en volk niet mag belijden.
Als ik lees wat jij schrijft, nl

De predikant die gisteren in de gemeente voorging had het in zijn gebed over dat het zo anders uitgelegd wordt dan het bedoeld is; dat alles aangegrepen wordt om nu neer te zetten wat men zo graag zou willen, want de wens is toch de vader van de gedachte; dat we te maken hebben met de tolerantie der toleranten, en dat Gods Naam wordt gelasterd

dan komt dat bij mij over dat deze predikant het kennelijk nodig vond om even haarfijn uit te leggen hoe de zaken er voor staan. Maar daar is het gebed niet voor.
Plaats reactie