Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:John Lapré uit het artikel heeft er bijna een dagtaak aan om daarover te vertellen. Dus als je het onderwerp een beetje volgt, kun je dit zo nazoeken.
Dan noem je ook wel iemand die voorbij gaat aan de strijd die een LHBT-christen heeft.
strijd tegen vlees en bloed
Op deze site heb je Bijbelse argumentaties
https://nashvilleverklaring.nl/wp-conte ... -de-NV.pdf
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door DDD »

Dat doet voor het punt dat ik maakte, niet ter zake.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12003
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Herman »

https://www.rd.nl/kerk-religie/nashvill ... -1.1593567

Wat mij betreft staat er achter deze link betere informatie die de discussie van dienste zijn.

Bijvoorbeeld dat weersproken wordt dat gevoelens kunnen worden uitgesloten van bijbelse normering.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Geytenbeekje »

Herman schreef:https://www.rd.nl/kerk-religie/nashvill ... -1.1593567

Wat mij betreft staat er achter deze link betere informatie die de discussie van dienste zijn.

Bijvoorbeeld dat weersproken wordt dat gevoelens kunnen worden uitgesloten van bijbelse normering.
Hoe bedoel je dat precies ?
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:Dat doet voor het punt dat ik maakte, niet ter zake.
Dat kan best hoor ook de refo/gemeenschap heeft er schuld aan maar dat maakt de Bijbelse boodschap er niet minder om en dat is wel wat John Lapré er van maakt, ik heb behoefte dus het is oorbaar.
Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Grace »

DDD schreef:Ik verwacht dat de analyse in dit artikel wel juist is. Je ziet dat er enkele mensen zijn die graag een extreem standpunt willen innemen, namelijk dat homoseksuele gevoelens op zichzelf genomen zondig zijn, omdat ze een uiting zijn van een gerichtheid die niet naar Gods geboden zou zijn.

Maar de meerderheid van de gereformeerde gezindte vindt dat toch een pastoraal onzorgvuldig standpunt.

Overigens vind ik dat het niet perse pastoraal onzorgvuldig is om te zeggen dat gierigheid als zodanig en als begeerte een zonde is. Dus als je uitgaat van de zondigheid van homoseksuele gevoelens kún je nog steeds zorgvuldig met mensen willen omgaan. Het punt is echter meer dat een deel van de initiatiefnemers, zoals bijvoorbeeld Arjan Baan, er bekend om staat dat zij níet zorgvuldig met homo's omgaan, zelfs kerkenraden en ouders stimuleren om kinderen die zich als homo identificeren onmiddellijk het huis uit te zetten. En ik geloof inderdaad dat deze kwaadaardige intentie van deze initiatiefnemers een tegengesteld effect heeft gehad op de mensen die zich wat beter in het onderwerp hebben verdiept.
Ik vind dat je dit echt moet onderbouwen met een duidelijke bron @DDD. Ik weet nu al dat die niet te vinden is, dus lijkt me goed om je woorden terug te nemen of te herschrijven. Ik vind dit namelijk onder laster dan wel ‘leugens verspreiden’ vallen.

Ben jij er overigens van op de hoogte dat John Lapre in een homoseksuele verhouding leeft en samenwoont (geregistreerd partnerschap) met een man.
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door DDD »

Grace schreef:
Ik vind dat je dit echt moet onderbouwen met een duidelijke bron @DDD. Ik weet nu al dat die niet te vinden is, dus lijkt me goed om je woorden terug te nemen of te herschrijven. Ik vind dit namelijk onder laster dan wel ‘leugens verspreiden’ vallen.

Ben jij er overigens van op de hoogte dat John Lapre in een homoseksuele verhouding leeft en samenwoont (geregistreerd partnerschap) met een man.

Dat heeft in een interview met John Lapré gestaan dat in Trouw is gepubliceerd.

https://www.trouw.nl/religie-filosofie/ ... ~b286e4e1/

Dat laatste stond ook in het artikel en is verder ook algemeen bekend. Dus uiteraard weet ik dat.

Hoe kom je op het ongefundeerde idee om mij van laster te beschuldigen als je dit artikel bij de eerste vijf zoekresultaten had kunnen vinden?
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Nathanaël »

DDD schreef:
Grace schreef:
Ik vind dat je dit echt moet onderbouwen met een duidelijke bron @DDD. Ik weet nu al dat die niet te vinden is, dus lijkt me goed om je woorden terug te nemen of te herschrijven. Ik vind dit namelijk onder laster dan wel ‘leugens verspreiden’ vallen.

Ben jij er overigens van op de hoogte dat John Lapre in een homoseksuele verhouding leeft en samenwoont (geregistreerd partnerschap) met een man.

Dat heeft in een interview met John Lapré gestaan dat in Trouw is gepubliceerd.

https://www.trouw.nl/religie-filosofie/ ... ~b286e4e1/

Dat laatste stond ook in het artikel en is verder ook algemeen bekend. Dus uiteraard weet ik dat.

Hoe kom je op het ongefundeerde idee om mij van laster te beschuldigen als je dit artikel bij de eerste vijf zoekresultaten had kunnen vinden?
Dit interview onderbouwt geloof ik niet echt jouw bewering. Hier wordt gezegd dat Lapré de leefgemeenschap waar hij woonde moest verlaten. Daar kun je een mening over hebben, maar daar gaat het nu even niet om.
Het ging erom dat jij beweerde dat Baan ouders ertoe oproept hun kinderen het huis uit te zetten in zo´n situatie. Daar willen meerderen graag een bron van zien.
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door DDD »

Dan ga ik daarnaar op zoek. Mocht ik daarvan geen bron kunnen vinden, dan zou het kunnen zijn dat het verhaal in de loop van de geschiedenis steeds erger is geworden en zal ik het corrigeren.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12003
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Herman »

Wat mij betreft is het uit huis zetten van gezinsleden die zich niet meer aan Gods geboden houden in lijn met Mattheus 10 vers 37: en die zoon of dochter liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig.

Deze tekst draag ik niet aan, omdat ik zo nodig vind dat je iemand je huis uit moeten zetten, maar om een stem te geven aan het geweten. Het geweten wordt voor Gods aangezicht begrenst wordt door de liefde. En die liefde is eerst bedoelt voor God en Zijn geboden en dan voor de naaste. Er zijn er dus onder ons die vanuit een radicaal verstaan van de Schrift tot zo'n daad komen en dat wil ik dus niet in zijn algemeenheid diskwalificeren. En ik zou ook willen oproepen om daar respectvoller mee om te gaan dan dat nu blijkt.
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door DDD »

Het is in een half uur niet gelukt om een openbare bron te vinden. Ik zal nog eens navraag doen bij iemand die er meer verstand van heeft, maar ik zal het aanpassen. Dat lijkt me temeer nodig omdat Arjan Baan in een wél openbaar interview zegt dat de verklaring niet anti-homo is.
Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Grace »

Nathanaël schreef:
DDD schreef:
Grace schreef:
Ik vind dat je dit echt moet onderbouwen met een duidelijke bron @DDD. Ik weet nu al dat die niet te vinden is, dus lijkt me goed om je woorden terug te nemen of te herschrijven. Ik vind dit namelijk onder laster dan wel ‘leugens verspreiden’ vallen.

Ben jij er overigens van op de hoogte dat John Lapre in een homoseksuele verhouding leeft en samenwoont (geregistreerd partnerschap) met een man.

Dat heeft in een interview met John Lapré gestaan dat in Trouw is gepubliceerd.

https://www.trouw.nl/religie-filosofie/ ... ~b286e4e1/

Dat laatste stond ook in het artikel en is verder ook algemeen bekend. Dus uiteraard weet ik dat.

Hoe kom je op het ongefundeerde idee om mij van laster te beschuldigen als je dit artikel bij de eerste vijf zoekresultaten had kunnen vinden?
Dit interview onderbouwt geloof ik niet echt jouw bewering. Hier wordt gezegd dat Lapré de leefgemeenschap waar hij woonde moest verlaten. Daar kun je een mening over hebben, maar daar gaat het nu even niet om.
Het ging erom dat jij beweerde dat Baan ouders ertoe oproept hun kinderen het huis uit te zetten in zo´n situatie. Daar willen meerderen graag een bron van zien.
Exact! Je kan heel stellig beweren dat dit zo klaar als een klontje is, maar daarmee geef je nog geen bron weer.

Lapre werd niet door Baan uit huis gezet, maar door de ouderlingen van de gemeente waar hij destijds lid was.

Sterker nog: diverse maanden na dit feit, hebben Lapre (toen nog andere naam) en Baan (en gehele bestuur) biddend op de knieën afscheid van elkaar genomen (ik was daar namelijk persoonlijk getuige van).

Daarbij komt nog een zeer belangrijk feit dat hij niet eens op non actief is gezet vanwege zijn homofiele gevoelens op zich. Er zijn er namelijk meerderen bij de stichting betrokken (intensiever en minder intensief) die al jaren betrokken zijn als vrijwilliger en ook worstelen met deze gevoelens, maar er van overtuigd zijn dat het niet Gods bedoeling is om daar in de praktijk uiting aan te geven.
Laatst gewijzigd door Grace op 12 sep 2019, 22:09, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door DDD »

Ik heb het ingetrokken. Als ik zou motiveren waarom ik heb geschreven wat ik schreef, moet ik voor mij niet te verifiëren verhalen melden, en dat lijkt mij niet nuttig. Daar komt nog eens bij dat sommige mensen in hun jeugd dingen doen die je ze niet tot in lengte van jaren moet nadragen. Dat neemt niet weg, dat ik een duidelijk verband zie tussen de standpunten van Arjan Baan en de formuleringen van de verklaring.

Niemand beweert hier trouwens dat wie dan ook niet voor een ander zou willen bidden. Dat was het punt niet. Het ging erom welke consequenties de initiatiefnemers aanmoedigen als iemand als homo uit de kast komt.
Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Grace »

DDD schreef:Ik heb het ingetrokken. Als ik zou motiveren waarom ik heb geschreven wat ik schreef, moet ik voor mij niet te verifiëren verhalen melden, en dat lijkt mij niet nuttig. Daar komt nog eens bij dat sommige mensen in hun jeugd dingen doen die je ze niet tot in lengte van jaren moet nadragen. Dat neemt niet weg, dat ik een duidelijk verband zie tussen de standpunten van Arjan Baan en de formuleringen van de verklaring.

Niemand beweert hier trouwens dat wie dan ook niet voor een ander zou willen bidden. Dat was het punt niet. Het ging erom welke consequenties de initiatiefnemers aanmoedigen als iemand als homo uit de kast komt.

Daarbij komt nog een zeer belangrijk feit dat hij niet eens op non actief is gezet vanwege zijn homofiele gevoelens op zich. Er zijn er namelijk meerderen bij de stichting betrokken (intensiever en minder intensief) die al jaren betrokken zijn als vrijwilliger en ook worstelen met deze gevoelens, maar er van overtuigd zijn dat het niet Gods bedoeling is om daar in de praktijk uiting aan te geven.
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door DDD »

Wel. Dat geeft in ieder geval een heel ander beeld dan John Lapré schetst.
Plaats reactie