Nashville-verklaring (vh: Transgender)

gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door gallio »

Zeeuw schreef:
gallio schreef:
Jantje schreef:@Mona Lisa,
Als jij een andere uitleg hebt over de reden waarom Sodom en Gomorra verteerd werden met zwavel en vuur, hoor ik dat graag.
Die andere uitleg staat in Ezechiel 16:49.
Vergeet je de verzen erna voor het gemak?
Nee, die verzen zijn mij bekend. Ik wilde echter maar laten staan dat de Bijbel meerdere zonden aanwijst.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Jantje »

-DIA- schreef:Zouden we in Nederland niet groter zondaars zijn dan toen Sodom werd verwoest? Ik hoor het nogal eens in preken van dominees uit de rechterflank, en die hier zeer ernstig in zijn. Moeten we ons niet verwonderen over het geduld dat God nog tot op heden met ons land heeft? Er zijn blijkbaar nog 10 rechtvaardigen.
Jezus zei zelf in Matthéüs 10 vers 15: Voorwaar zeg Ik u: Het zal den lande van Sódom en Gomórra verdraaglijker zijn in den dag des oordeels dan dezelve stad.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door gallio »

-DIA- schreef:Zouden we in Nederland niet groter zondaars zijn dan toen Sodom werd verwoest? Ik hoor het nogal eens in preken van dominees uit de rechterflank, en die hier zeer ernstig in zijn. Moeten we ons niet verwonderen over het geduld dat God nog tot op heden met ons land heeft? Er zijn blijkbaar nog 10 rechtvaardigen.
Lees ook wat Jezus zegt over de onbekeerlijkheid van Kapernaum. Dat moet ons wel met vrees vervullen als we wonen in een land waar Gods woord generaties lang tot ons gekomen is.
crossmountain
Berichten: 533
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door crossmountain »

helma schreef:@Crossmountain, je posting roept wat vragen op...

Kan je de ene zonde tegen de andere wegstrepen?
En, is het echt wel zo dat de ene zonde niet erger is dan een andere? Als de Heilige Geest van iets expliciet vermeldt dat iets een gruwel is, heeft dat ons iets te zeggen?

Er wordt in onze kerk gewaarschuwd tegen ongeloof, mag je dan wel andere zonden aanwijzen?
Dat wil ik helemaal niet zeggen! Iedere zonde moet aangewezen worden. Wat ik wilde zeggen dat wij sommige "zonden" overaccentueren.
Ik vind de samenvatting van de wet die de Heere Jezus zelf gaf zo mooi "Gij zult liefhebben de Heere, uw God, met geheel uw hart, en met geheel uw ziel, en met geheel uw verstand. Dit is het eerste en het grote gebod. En het tweede aan dit gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. Aan deze twee geboden hangt de ganse wet en de profeten.'". Jammer dat deze in de meeste reformatorische kerken niet wordt geciteerd na het lezen van de wet.
crossmountain
Berichten: 533
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door crossmountain »

eilander schreef:
crossmountain schreef:Ik vind deze pagina's durende discussie erg vermoeiend om te lezen en niet erg stichtelijk. Zonder ook maar 1 zonde tegen het 7e gebod goed te keuren moeten we ons als reformatorische gezindte wel realiseren dat de focus misschien wel erg ligt op zonde tegen het 7e gebod. Het is altijd het gemakkelijkst om een zonde te benoemen die het verst bij ons vandaag staat (Dat herken ik ook vaak in de vragen die gesteld worden in kerkelijke vragenrubrieken: Dominee wilt u eens schrijven over ……. en dan volgt er bijvoorbeeld een wereldgelijkvormige “zonde” waarbij je weet dat de vraagsteller daar zelf blijkbaar geen last van heeft, maar anderen de les wil laten lezen door de schrijver van de vragenrubriek). Ik vind het altijd bijzonder opvallend dat in Handelingen 15:20 hoererij wordt genoemd in combinatie met in onze ogen 3 andere “onschuldige” zaken: Maar hun zal aanschrijven, dat zij zich onthouden van de dingen, die door de afgoden besmet zijn, en van hoererij, en van het verstikte, en van bloed.

Ik vond dat een briefschrijver in het RD het eerder deze maand wel juist formuleerde “Hoe kunnen we “Nashville” ondertekenen terwijl er in onze kerken honderden mensen zitten die met de grootste zonde te kampen hebben, die van het “ongeloof” (Thomas Boston). Laten we ons focussen op de prediking van de reddende kracht van het Evangelie, die wij als dienaren van het Woord te verkondigen hebben”.
Ik bedoel het niet vervelend, maar je hóeft dit natuurlijk niet te lezen.
Los daarvan: ik ben het niet met je eens, omdat je op die manier in een situatie komt waarin iedereen z'n mond wel kan houden. Het gaat er dan wel om of we de juiste toon aanslaan (ik begrijp heel goed dat daar nu juist hier het nodige over te zeggen is). Maar dat laat onverlet dát het wel degelijk goed is om als predikanten te laten zien waar je staat, in een samenleving waarin van alles en nog wat maar moet kunnen.
En hier op Tholen is ook een verklaring van de kerken uitgegaan over de winkelopenstelling op zondag.
@Eilander. Is zondagsopenstelling van winkels in Tholen erger dan in Maastricht?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door eilander »

crossmountain schreef:@Eilander. Is zondagsopenstelling van winkels in Tholen erger dan in Maastricht?
Nee, maar ik woon op Tholen.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door -DIA- »

gallio schreef:
-DIA- schreef:Zouden we in Nederland niet groter zondaars zijn dan toen Sodom werd verwoest? Ik hoor het nogal eens in preken van dominees uit de rechterflank, en die hier zeer ernstig in zijn. Moeten we ons niet verwonderen over het geduld dat God nog tot op heden met ons land heeft? Er zijn blijkbaar nog 10 rechtvaardigen.
Lees ook wat Jezus zegt over de onbekeerlijkheid van Kapernaum. Dat moet ons wel met vrees vervullen als we wonen in een land waar Gods woord generaties lang tot ons gekomen is.
Ik weet nog heel goed dat in de jaren 80 (naar ik meen) onze toenmalige predikant preekte (in een boetepreek) over: Wee u, Chórazin, wee u, Bethsáïda. Want zo in Tyrus en Sidon de krachten waren geschied die in u geschied zijn, zij zouden zich eertijds in zak en as bekeerd hebben.
Later preekte hij nog eens over deze tekst, met de toevoeging van wat volgt:
En gij Kapérnaüm, die tot den hemel toe zijt verhoogd, gij zult tot de hel toe nedergestoten worden. Want zo in Sódom die krachten waren geschied die in u geschied zijn, zij zou tot op den huidigen dag gebleven zijn.
En hij moest deze teksten toepassen op de stad waar wij wonen.
Ook de huidige predikant zei al meer dan eens: Het zal Hellendoorn, Markelo, Holten en Goor (plaatsen rond Rijssen) verdraaglijker zijn in de dag des oordeels dan Rijssen.
Laten we dit niet vergeten. Dit werd niet zonder reden gesproken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
crossmountain
Berichten: 533
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door crossmountain »

eilander schreef:
crossmountain schreef:@Eilander. Is zondagsopenstelling van winkels in Tholen erger dan in Maastricht?
Nee, maar ik woon op Tholen.
Sorry ik dacht dat dit alleen voor Urk gold. Weer wat geleerd....
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door eilander »

crossmountain schreef:
eilander schreef:
crossmountain schreef:@Eilander. Is zondagsopenstelling van winkels in Tholen erger dan in Maastricht?
Nee, maar ik woon op Tholen.
Sorry ik dacht dat dit alleen voor Urk gold. Weer wat geleerd....
?
crossmountain
Berichten: 533
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door crossmountain »

eilander schreef:
crossmountain schreef:
eilander schreef:
crossmountain schreef:@Eilander. Is zondagsopenstelling van winkels in Tholen erger dan in Maastricht?
Nee, maar ik woon op Tholen.
Sorry ik dacht dat dit alleen voor Urk gold. Weer wat geleerd....
?
@eilander. Je corrigeerde mij toch dat ik zei "in Tholen" i.p.v. "op Tholen". Ik wist alleen maar van "op Urk".
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Roos2018 »

-DIA- schreef:
gallio schreef:
-DIA- schreef:Zouden we in Nederland niet groter zondaars zijn dan toen Sodom werd verwoest? Ik hoor het nogal eens in preken van dominees uit de rechterflank, en die hier zeer ernstig in zijn. Moeten we ons niet verwonderen over het geduld dat God nog tot op heden met ons land heeft? Er zijn blijkbaar nog 10 rechtvaardigen.
Lees ook wat Jezus zegt over de onbekeerlijkheid van Kapernaum. Dat moet ons wel met vrees vervullen als we wonen in een land waar Gods woord generaties lang tot ons gekomen is.
Ik weet nog heel goed dat in de jaren 80 (naar ik meen) onze toenmalige predikant preekte (in een boetepreek) over: Wee u, Chórazin, wee u, Bethsáïda. Want zo in Tyrus en Sidon de krachten waren geschied die in u geschied zijn, zij zouden zich eertijds in zak en as bekeerd hebben.
Later preekte hij nog eens over deze tekst, met de toevoeging van wat volgt:
En gij Kapérnaüm, die tot den hemel toe zijt verhoogd, gij zult tot de hel toe nedergestoten worden. Want zo in Sódom die krachten waren geschied die in u geschied zijn, zij zou tot op den huidigen dag gebleven zijn.
En hij moest deze teksten toepassen op de stad waar wij wonen.
Ook de huidige predikant zei al meer dan eens: Het zal Hellendoorn, Markelo, Holten en Goor (plaatsen rond Rijssen) verdraaglijker zijn in de dag des oordeels dan Rijssen.
Laten we dit niet vergeten. Dit werd niet zonder reden gesproken.
Dat is een waarheid die voor de hele biblebelt geldt. En of we nou wel of niet in de biblebelt wonen (wij niet), zeker een zaak om persoonlijk onderzoek te doen wat onze staat is tegenover de Heere.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door eilander »

O, bedoelde je het zo. Tja, je kunt in Tholen (de plaats zelf) wonen. Of op Tholen (het eiland). Ik woon in één van de dorpjes, niet in de stad (ja ja) zelf.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Ditbenik »

crossmountain schreef:
helma schreef:@Crossmountain, je posting roept wat vragen op...

Kan je de ene zonde tegen de andere wegstrepen?
En, is het echt wel zo dat de ene zonde niet erger is dan een andere? Als de Heilige Geest van iets expliciet vermeldt dat iets een gruwel is, heeft dat ons iets te zeggen?

Er wordt in onze kerk gewaarschuwd tegen ongeloof, mag je dan wel andere zonden aanwijzen?
Dat wil ik helemaal niet zeggen! Iedere zonde moet aangewezen worden. Wat ik wilde zeggen dat wij sommige "zonden" overaccentueren.
Ik vind de samenvatting van de wet die de Heere Jezus zelf gaf zo mooi "Gij zult liefhebben de Heere, uw God, met geheel uw hart, en met geheel uw ziel, en met geheel uw verstand. Dit is het eerste en het grote gebod. En het tweede aan dit gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. Aan deze twee geboden hangt de ganse wet en de profeten.'". Jammer dat deze in de meeste reformatorische kerken niet wordt geciteerd na het lezen van de wet.
Ik vind het vrij logisch dat na de wet niet ook nog eens de samenvatting van de wet gelezen wordt. Wat mij betreft is het óf de wet, óf de samenvatting.
Zeeuw
Berichten: 11605
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Zeeuw »

Ditbenik schreef:
crossmountain schreef:
helma schreef:@Crossmountain, je posting roept wat vragen op...

Kan je de ene zonde tegen de andere wegstrepen?
En, is het echt wel zo dat de ene zonde niet erger is dan een andere? Als de Heilige Geest van iets expliciet vermeldt dat iets een gruwel is, heeft dat ons iets te zeggen?

Er wordt in onze kerk gewaarschuwd tegen ongeloof, mag je dan wel andere zonden aanwijzen?
Dat wil ik helemaal niet zeggen! Iedere zonde moet aangewezen worden. Wat ik wilde zeggen dat wij sommige "zonden" overaccentueren.
Ik vind de samenvatting van de wet die de Heere Jezus zelf gaf zo mooi "Gij zult liefhebben de Heere, uw God, met geheel uw hart, en met geheel uw ziel, en met geheel uw verstand. Dit is het eerste en het grote gebod. En het tweede aan dit gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. Aan deze twee geboden hangt de ganse wet en de profeten.'". Jammer dat deze in de meeste reformatorische kerken niet wordt geciteerd na het lezen van de wet.
Ik vind het vrij logisch dat na de wet niet ook nog eens de samenvatting van de wet gelezen wordt. Wat mij betreft is het óf de wet, óf de samenvatting.
Ik vind beide wel iets hebben. Vooral omdat de woorden van de samenvatting door de Heere Jezus zelf zijn uitgesproken. Legt echt de nadruk op de liefde.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10597
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Ad Anker »

crossmountain schreef:Ik vind deze pagina's durende discussie erg vermoeiend om te lezen en niet erg stichtelijk. Zonder ook maar 1 zonde tegen het 7e gebod goed te keuren moeten we ons als reformatorische gezindte wel realiseren dat de focus misschien wel erg ligt op zonde tegen het 7e gebod. Het is altijd het gemakkelijkst om een zonde te benoemen die het verst bij ons vandaag staat (Dat herken ik ook vaak in de vragen die gesteld worden in kerkelijke vragenrubrieken: Dominee wilt u eens schrijven over ……. en dan volgt er bijvoorbeeld een wereldgelijkvormige “zonde” waarbij je weet dat de vraagsteller daar zelf blijkbaar geen last van heeft, maar anderen de les wil laten lezen door de schrijver van de vragenrubriek). Ik vind het altijd bijzonder opvallend dat in Handelingen 15:20 hoererij wordt genoemd in combinatie met in onze ogen 3 andere “onschuldige” zaken: Maar hun zal aanschrijven, dat zij zich onthouden van de dingen, die door de afgoden besmet zijn, en van hoererij, en van het verstikte, en van bloed.

Ik vond dat een briefschrijver in het RD het eerder deze maand wel juist formuleerde “Hoe kunnen we “Nashville” ondertekenen terwijl er in onze kerken honderden mensen zitten die met de grootste zonde te kampen hebben, die van het “ongeloof” (Thomas Boston). Laten we ons focussen op de prediking van de reddende kracht van het Evangelie, die wij als dienaren van het Woord te verkondigen hebben”.
Ha crossmountain,

Ik lees je post. Ik heb daar ook wat vragen bij: Staat de zonde tegen het 7e gebod echt het verste bij ons vandaan? Ik geloof er niets van.

In Spreuken 6: 20-35 geeft Salomo zijn 10e les. We lazen dat gisteren aan tafel. Daarin wordt ook onderscheid gemaakt tussen de zonde tegen het zevende gebod en diefstal. Die zonde tegen het 7e gebod is veel ingrijpender.

Het klopt dat er geen gradaties zijn in zonden. In de zin dat de kleinste zonde ons onderwerpt aan de eeuwige dood. Toch schrijft de Bijbel er wel genuanceerder over. Mogen wij dat ook niet doen?

Als we de briefschrijver zouden volgen zullen we nooit in de kerk hier op aarde een andere zonde als het ongeloof mogen aanwijzen. Immers, Jezus zegt het zelf in Luk. 18:8. Laat onverlet dat de focus mag en moet liggen op de reddende kracht van het Evangelie. Echter niet om met die reden andere zonden onbesproken te laten. Dat doet de Bijbel ook niet.
Plaats reactie