Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Mona Lisa
Berichten: 602
Lid geworden op: 03 feb 2007, 14:15

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Mona Lisa »

Jantje schreef:@Mona Lisa,
Als jij een andere uitleg hebt over de reden waarom Sodom en Gomorra verteerd werden met zwavel en vuur, hoor ik dat graag. Volgens mij waren de Sodomitische zonden toch één van de belangrijkste redenen. Ik zie dus absoluut niet in dat jouw post door de moderators gehonoreerd moet worden. En @Hendrikus, ik vind dat je zeer laatdunkend reageert op @Valcke. Hij heeft gewoon gelijk. Wees maar blij dat hij (of ik) niet één van de moderators was geweest. Want dan hadden we toch wel eerder een grens getrokken, vermoed ik. Aan de andere kant begrijp ik ook zeer zeker het dilemma waarin de moderators verkeren. Maar Gods Woord was, is en moet de leidraad blijven. Daarom blijf ik veel bewondering houden voor @eilander, die steeds meer tegen de stroom op moet zwemmen van forummers, die bij hun aanmelding belijden achter Gods Woord en de daarop gegronde Belijdenisgeschriften te staan, maar in praktijk aan die belijdenis te wensen overlaten. En, als ik voor mezelf mag spreken (ik weet niet of @eilander dat ook zo ervaart), dan is dat nog erger dan al de stormen en de ongecensureerde kritiek van de seculiere maatschappij in ons wegzinkend vaderland.
Ik ben het met de moderators eens dus ik kom niet met een uitleg. Ik betoog alleen dat degenen die het daar niet mee eens zijn, en die dus een relatief nieuwe en afwijkende mening op dit punt hebben, de ruimte moeten krijgen om hun standpunt Bijbels te onderbouwen. Dan zijn we nog steeds met Gods Woord als leidraad bezig. Je kunt niet iedereen die er anders over denkt dan jezelf er zonder meer van beschuldigen on-Bijbels bezig te zijn. Een uitwisseling van standpunten en argumenten moet mogelijk zijn. Anders, ik zeg het nogmaals, kunnen we wel stoppen met Refoforum.
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door gallio »

Jantje schreef:@Mona Lisa,
Als jij een andere uitleg hebt over de reden waarom Sodom en Gomorra verteerd werden met zwavel en vuur, hoor ik dat graag.
Die andere uitleg staat in Ezechiel 16:49.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Jantje »

Jantje schreef:
Profesto schreef:Wist je dat het hellend vlak argument een drogreden is?
Waarom? Ik heb tenminste nog een argument. Jij geeft die niet. Dus ik zou graag zien dat je antwoord geeft op deze door jouzelf gestelde vraag.
Kun je hier nog op antwoorden, @Profesto? Ik hoor graag je motivatie en je argumentatie. Eerlijk is eerlijk, ik probeer ook mijn argumenten te omschrijven, dus ik hoop dat jij ook antwoord wilt geven op bovenstaande vraag.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Jantje »

gallio schreef:
Jantje schreef:@Mona Lisa,
Als jij een andere uitleg hebt over de reden waarom Sodom en Gomorra verteerd werden met zwavel en vuur, hoor ik dat graag.
Die andere uitleg staat in Ezechiel 16:49.
Lees dan de kanttekeningen daar maar eens bij, vooral die van vers 50. https://statenvertaling.nl/tekst.php?bb=26&hf=16&ind=1 Daarin wordt verwezen naar Genesis 19 vers 5. Dus daarmee ontkracht je mijn visie in het geheel niet; integendeel. En als je de verwijsteksten van de kanttekeningen bij Genesis 19 vers 5 leest, in bijzonderheid 1 Korinthe 6 vers 10 - waar Gods Woord luidt: Dwaalt niet: noch hoereerders, noch afgodendienaars, noch overspelers, noch ontuchtigen, noch die bij mannen liggen, noch dieven, noch gierigaards, noch dronkaards, geen lasteraars, geen rovers zullen het Koninkrijk Gods beërven. -, dan is Gods Woord héél duidelijk, en hebben de moderators helemaal gelijk.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door liz boer »

gallio schreef:
Jantje schreef:@Mona Lisa,
Als jij een andere uitleg hebt over de reden waarom Sodom en Gomorra verteerd werden met zwavel en vuur, hoor ik dat graag.
Die andere uitleg staat in Ezechiel 16:49.
Dit had ik nog niet eerder gelezen, thanks
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
DDD
Berichten: 28406
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door DDD »

Profesto schreef:
Valcke schreef:Ik vind ook dat DDD zich moet schamen. Hij weet dat hij hier zijn standpunt over homofiele praxis niet mag verdedigen, maar toch blijft hij maar prikken uitdelen en proberen onder zijn schrijfverbod in deze uit te komen. Dat vind ik persoonlijk bijzonder kwalijk. Je onderwerpt je aan zo'n beslissing of je vertrekt - in elk geval als het dit onderwerp betreft.
En stel nou dat de overheid zo gaat wetgeven en handhaven?
Dat is natuurlijk iets anders. Een forumgemeenschap mag zijn eigen regels hanteren.

@Valcke:
Ik doe mijn best niet buiten de forumregels te treden en toch mijzelf te blijven. Ik zie mijzelf als voluit reformatorisch en de enige reden die ik hier hoor waarom ik dat niet zou zijn, is mijn schriftvisie.

Die schriftvisie is nooit vastgelegd en bovendien kan ik mij eigenlijk prima vinden in de schriftvisie van Bavinck, waarmee die van ds. Kersten grotendeels in lijn is. Het gaat echter om de toepassing daarvan in deze tijd.
Mona Lisa
Berichten: 602
Lid geworden op: 03 feb 2007, 14:15

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Mona Lisa »

Jantje schreef:
gallio schreef:
Jantje schreef:@Mona Lisa,
Als jij een andere uitleg hebt over de reden waarom Sodom en Gomorra verteerd werden met zwavel en vuur, hoor ik dat graag.
Die andere uitleg staat in Ezechiel 16:49.
Lees dan de kanttekeningen daar maar eens bij, vooral die van vers 50. https://statenvertaling.nl/tekst.php?bb=26&hf=16&ind=1 Daarin wordt verwezen naar Genesis 19 vers 5. Dus daarmee ontkracht je mijn visie in het geheel niet; integendeel. En als je de verwijsteksten van de kanttekeningen bij Genesis 19 vers 5 leest, in bijzonderheid 1 Korinthe 6 vers 10 - waar Gods Woord luidt: Dwaalt niet: noch hoereerders, noch afgodendienaars, noch overspelers, noch ontuchtigen, noch die bij mannen liggen, noch dieven, noch gierigaards, noch dronkaards, geen lasteraars, geen rovers zullen het Koninkrijk Gods beërven. -, dan is Gods Woord héél duidelijk, en hebben de moderators helemaal gelijk.
Ik wilde eigenlijk niet meer inhoudelijk reageren in dit topic maar goed. Ik denk inderdaad dat je vers 49 niet zonder vers 50 kan lezen. Maar afgezien daarvan: hoe lees je 1 Korinthe 6:10 in relatie tot Matteüs 5:28?
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Vagari »

Ezechiël 16:49-50 / STV
49 ‭‭Ziet, dit was de ongerechtigheid uwer zuster Sodom; hoogmoed, zatheid van brood‭¹⁴³‭ en stille gerustheid‭¹⁴⁴‭ had zij en haar dochteren; maar zij sterkte de hand des armen en nooddruftigen niet.‭ 50 ‭‭En zij verhieven zich, en deden gruwelijkheid‭¹⁴⁵‭ voor Mijn aangezicht;‭¹⁴⁶‭ daarom deed Ik ze weg, nadat Ik het gezien had.‭¹⁴⁷‭‭
Vergelijk dit eens met de hoogmoed hier:
Romeinen 1:22-24 / STV
22 ‭‭Zich uitgevende voor wijzen,‭⁵⁵‭ zijn zij dwaas geworden;‭ 23 ‭‭En hebben de heerlijkheid des onverderfelijken Gods‭⁵⁶‭ veranderd‭⁵⁷‭ in de gelijkenis eens beelds van een verderfelijk mens, en van gevogelte, en van viervoetige en kruipende ‭gedierten‭.‭ 24 ‭‭Daarom heeft God‭⁵⁸‭ hen ook overgegeven‭⁵⁹‭ in de begeerlijkheden hunner harten‭⁶⁰‭ tot onreinigheid, om hun lichamen onder elkander te onteren;‭⁶¹‭‭
Een beeld van God gemaakt alsof Hij een mens is.
Laatst gewijzigd door Vagari op 28 jan 2019, 21:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Jantje »

Het lijstje begint met 'hoereerders'. Dat verwijst naar Matthéüs 15 vers 28. Dus 'die bij mannen liggen', zijn zelf ook mannen. Het is niet voor niks een verwijstekst die onder Genesis 19 vers 5 staat.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Valcke »

DDD schreef:
Profesto schreef:
Valcke schreef:Ik vind ook dat DDD zich moet schamen. Hij weet dat hij hier zijn standpunt over homofiele praxis niet mag verdedigen, maar toch blijft hij maar prikken uitdelen en proberen onder zijn schrijfverbod in deze uit te komen. Dat vind ik persoonlijk bijzonder kwalijk. Je onderwerpt je aan zo'n beslissing of je vertrekt - in elk geval als het dit onderwerp betreft.
En stel nou dat de overheid zo gaat wetgeven en handhaven?
Dat is natuurlijk iets anders. Een forumgemeenschap mag zijn eigen regels hanteren.

@Valcke:
Ik doe mijn best niet buiten de forumregels te treden en toch mijzelf te blijven. Ik zie mijzelf als voluit reformatorisch en de enige reden die ik hier hoor waarom ik dat niet zou zijn, is mijn schriftvisie.

Die schriftvisie is nooit vastgelegd en bovendien kan ik mij eigenlijk prima vinden in de schriftvisie van Bavinck, waarmee die van ds. Kersten grotendeels in lijn is. Het gaat echter om de toepassing daarvan in deze tijd.
Ik zei alleen iets over het acteren in dit specifieke topic; ik sprak niet over iets anders.
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Zeeuw »

gallio schreef:
Jantje schreef:@Mona Lisa,
Als jij een andere uitleg hebt over de reden waarom Sodom en Gomorra verteerd werden met zwavel en vuur, hoor ik dat graag.
Die andere uitleg staat in Ezechiel 16:49.
Vergeet je de verzen erna voor het gemak?

50 En zij verhieven zich en deden 45gruwelijkheid 46voor Mijn aangezicht; daarom fdeed Ik haar weg, 47nadat Ik het gezien had.
45 Zie hiervan Gen. 13:13; 18:20; 19:5. verwijsteksten

Gen. 13:13 En de mannen van Sódom waren boos, en grote zondaars tegen den HEERE.
Gen. 18:20 Voorts zeide de HEERE: Dewijl het geroep van Sódom en Gomórra groot is, en dewijl haar zonde zeer zwaar is,
Gen. 19:5 En zij riepen Lot toe en zeiden tot hem: Waar zijn die mannen, die dezen nacht tot u gekomen zijn? Breng hen uit tot ons, opdat wij hen bekennen.

46 Zie Gen. 6 op vers 11. verwijsteksten
f Gen. 19:24. verwijsteksten
47 Te weten hoe gruwelijk zij leefden. Vgl. Gen. 18:21 en de aant. Het is menselijkerwijze van God gesproken. verwijsteksten
crossmountain
Berichten: 530
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door crossmountain »

Ik vind deze pagina's durende discussie erg vermoeiend om te lezen en niet erg stichtelijk. Zonder ook maar 1 zonde tegen het 7e gebod goed te keuren moeten we ons als reformatorische gezindte wel realiseren dat de focus misschien wel erg ligt op zonde tegen het 7e gebod. Het is altijd het gemakkelijkst om een zonde te benoemen die het verst bij ons vandaag staat (Dat herken ik ook vaak in de vragen die gesteld worden in kerkelijke vragenrubrieken: Dominee wilt u eens schrijven over ……. en dan volgt er bijvoorbeeld een wereldgelijkvormige “zonde” waarbij je weet dat de vraagsteller daar zelf blijkbaar geen last van heeft, maar anderen de les wil laten lezen door de schrijver van de vragenrubriek). Ik vind het altijd bijzonder opvallend dat in Handelingen 15:20 hoererij wordt genoemd in combinatie met in onze ogen 3 andere “onschuldige” zaken: Maar hun zal aanschrijven, dat zij zich onthouden van de dingen, die door de afgoden besmet zijn, en van hoererij, en van het verstikte, en van bloed.

Ik vond dat een briefschrijver in het RD het eerder deze maand wel juist formuleerde “Hoe kunnen we “Nashville” ondertekenen terwijl er in onze kerken honderden mensen zitten die met de grootste zonde te kampen hebben, die van het “ongeloof” (Thomas Boston). Laten we ons focussen op de prediking van de reddende kracht van het Evangelie, die wij als dienaren van het Woord te verkondigen hebben”.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door -DIA- »

Zouden we in Nederland niet groter zondaars zijn dan toen Sodom werd verwoest? Ik hoor het nogal eens in preken van dominees uit de rechterflank, en die hier zeer ernstig in zijn. Moeten we ons niet verwonderen over het geduld dat God nog tot op heden met ons land heeft? Er zijn blijkbaar nog 10 rechtvaardigen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door eilander »

crossmountain schreef:Ik vind deze pagina's durende discussie erg vermoeiend om te lezen en niet erg stichtelijk. Zonder ook maar 1 zonde tegen het 7e gebod goed te keuren moeten we ons als reformatorische gezindte wel realiseren dat de focus misschien wel erg ligt op zonde tegen het 7e gebod. Het is altijd het gemakkelijkst om een zonde te benoemen die het verst bij ons vandaag staat (Dat herken ik ook vaak in de vragen die gesteld worden in kerkelijke vragenrubrieken: Dominee wilt u eens schrijven over ……. en dan volgt er bijvoorbeeld een wereldgelijkvormige “zonde” waarbij je weet dat de vraagsteller daar zelf blijkbaar geen last van heeft, maar anderen de les wil laten lezen door de schrijver van de vragenrubriek). Ik vind het altijd bijzonder opvallend dat in Handelingen 15:20 hoererij wordt genoemd in combinatie met in onze ogen 3 andere “onschuldige” zaken: Maar hun zal aanschrijven, dat zij zich onthouden van de dingen, die door de afgoden besmet zijn, en van hoererij, en van het verstikte, en van bloed.

Ik vond dat een briefschrijver in het RD het eerder deze maand wel juist formuleerde “Hoe kunnen we “Nashville” ondertekenen terwijl er in onze kerken honderden mensen zitten die met de grootste zonde te kampen hebben, die van het “ongeloof” (Thomas Boston). Laten we ons focussen op de prediking van de reddende kracht van het Evangelie, die wij als dienaren van het Woord te verkondigen hebben”.
Ik bedoel het niet vervelend, maar je hóeft dit natuurlijk niet te lezen.
Los daarvan: ik ben het niet met je eens, omdat je op die manier in een situatie komt waarin iedereen z'n mond wel kan houden. Het gaat er dan wel om of we de juiste toon aanslaan (ik begrijp heel goed dat daar nu juist hier het nodige over te zeggen is). Maar dat laat onverlet dát het wel degelijk goed is om als predikanten te laten zien waar je staat, in een samenleving waarin van alles en nog wat maar moet kunnen.
En hier op Tholen is ook een verklaring van de kerken uitgegaan over de winkelopenstelling op zondag.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18649
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door helma »

@Crossmountain, je posting roept wat vragen op...

Kan je de ene zonde tegen de andere wegstrepen?
En, is het echt wel zo dat de ene zonde niet erger is dan een andere? Als de Heilige Geest van iets expliciet vermeldt dat iets een gruwel is, heeft dat ons iets te zeggen?

Er wordt in onze kerk gewaarschuwd tegen ongeloof, mag je dan wel andere zonden aanwijzen?
Plaats reactie