Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Online
merel
Berichten: 9670
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door merel »

Herman schreef:Daar zit inderdaad de angel. Hoewel in de bijbel nergens de schepping ter discussie staat, is het tegenwoordig een dingetje om de Schepping niet te belijden, maar als een cultureel wijzigend fenomeen te beschouwen. En als je dat dan toch wilt vastleggen, dan ga je over de grenzen van het zogenaamde christelijke belijden heen. Alsof onze oudste belijdenissen niet beginnen met ik geloof in God de Vader, de Almachtige, Schepper van hemel en aarde.

Maar daar ben je dan ook met recht Fundamentalist voor, met een hoofdletter.
Waarom zou iemand die geen creationist is niet geloven in God, de Vader, Schepper van hemel en aarde?
Online
ZWP
Berichten: 1663
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door ZWP »

J.C. Philpot schreef: Het bijbelse huwelijk en het creationisme is onder geen enkel beding opgeefbaar.
Dat eerste lijkt me toch echt onopgeefbaarder dan het laatste.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door DDD »

huisman schreef:
Tiberius schreef:Duidelijk draadje inderdaad; ik kan me er wel in vinden.
Ook in het slot? Niet meer (durven) benoemen dat het huwelijk gegeven is tussen 1 man en 1 vrouw maar bewust vaag blijven.
Dat is helemaal niet het punt. Het gaat erom dat je door alles vast te leggen de grip verliest op het gesprek en op de ontwikkelingen. Het zal natuurlijk enerzijds leiden tot een 'zuivering', omdat een deel van de andersdenkenden de achterban verlaat. Maar het leidt evenzeer tot grote informele/ondergrondse verschillen.

Voor het standpunt daarover hoef je niet anders te denken over het huwelijk. Ik zeg niet dat Stefan Paas tegen relaties buiten het huwelijk is, dat weet ik niet. Maar dat kun je hier in ieder geval zeker niet uit afleiden.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Herman »

merel schreef:Waarom zou iemand die geen creationist is niet geloven in God, de Vader, Schepper van hemel en aarde?
Je moet wel door de bewering van Paas heenkijken. Het vrijgeven van het belijden van de Schepping is een pro-evolutionistisch standpunt en niet zozeer een nadere invulling van het creationisme (wat dat dan ook moge zijn).
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:
Tiberius schreef:Duidelijk draadje inderdaad; ik kan me er wel in vinden.
Ook in het slot? Niet meer (durven) benoemen dat het huwelijk gegeven is tussen 1 man en 1 vrouw maar bewust vaag blijven.
Dat laatste niet nee; maar wel zijn pleidooi om de identiteitsverklaring bij de Bijbel en de belijdenisgeschriften te houden.
Paas merkt terecht op, dat zo'n identiteitsverklaring meer van ouders vraagt dan de meeste genoemde kerken van hun kerkenraadsleden. Daardoor bevriest de identiteit, zoals hij dat noemt. Daar ben ik het wel mee eens.
In deze zie ik dat niet zo staan, maar er zijn ook identiteitsverklaringen die veel verder gaan, bijvoorbeeld geen tv (terwijl dat zó 1980 is: tegenwoordig neemt vrijwel niemand meer een tv, alles is via internet beschikbaar), dat mannen geen baard of snor mogen hebben (dat was dan de identiteitsverklaring voor een zorginstelling), enz.
Online
merel
Berichten: 9670
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door merel »

Herman schreef:
merel schreef:Waarom zou iemand die geen creationist is niet geloven in God, de Vader, Schepper van hemel en aarde?
Je moet wel door de bewering van Paas heenkijken. Het vrijgeven van het belijden van de Schepping is een pro-evolutionistisch standpunt en niet zozeer een nadere invulling van het creationisme (wat dat dan ook moge zijn).
Ik ben absoluut geen creationist, maar geloof dat God de Schepper is van hemel en aarde. Ik denk juist dat kinderen door gesprekken hierover op school en onderling beter toegerust worden voor de maatschappij waar zij later in zullen werken.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door huisman »

DDD schreef:
huisman schreef:
Tiberius schreef:Duidelijk draadje inderdaad; ik kan me er wel in vinden.
Ook in het slot? Niet meer (durven) benoemen dat het huwelijk gegeven is tussen 1 man en 1 vrouw maar bewust vaag blijven.
Dat is helemaal niet het punt. Het gaat erom dat je door alles vast te leggen de grip verliest op het gesprek en op de ontwikkelingen. Het zal natuurlijk enerzijds leiden tot een 'zuivering', omdat een deel van de andersdenkenden de achterban verlaat. Maar het leidt evenzeer tot grote informele/ondergrondse verschillen.

Voor het standpunt daarover hoef je niet anders te denken over het huwelijk. Ik zeg niet dat Stefan Paas tegen relaties buiten het huwelijk is, dat weet ik niet. Maar dat kun je hier in ieder geval zeker niet uit afleiden.
Juist zijn vergelijking met de Joodse minderheid geeft aan dat je als minderheid best wel wat typische kenmerken mag proberen te bewaren. Kan zelfs je bewaren voor het opgaan in de mainstream.
Fundamentele waarheden zoals zijn laatste twee onderwerpen (huwelijk, schepping) ben je verplicht om Bijbels duidelijk te verwoorden in een identiteitsdocument.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Tiberius »

Maar wat is het probleem om je daarvoor op de standpunten van de deelnemende kerken te beroepen?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door J.C. Philpot »

Tiberius schreef:Maar wat is het probleem om je daarvoor op de standpunten van de deelnemende kerken te beroepen?
Allereerst: de kerken in de achterban zijn aan het verschuiven. Er is geen eenduidig standpunt meer.

Juist deze punten liggen in deze tijd extreem onder vuur. Er is dus geen reden om de omschrijving van deze standpunten te gaan vervagen, maar juist om ze te onderstrepen. Juist in deze tijd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Online
merel
Berichten: 9670
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door merel »

J.C. Philpot schreef:
Tiberius schreef:Maar wat is het probleem om je daarvoor op de standpunten van de deelnemende kerken te beroepen?
Allereerst: de kerken in de achterban zijn aan het verschuiven. Er is geen eenduidig standpunt meer.

Juist deze punten liggen in deze tijd extreem onder vuur. Er is dus geen reden om de omschrijving van deze standpunten te gaan vervagen, maar juist om ze te onderstrepen. Juist in deze tijd.
Daarmee maak je een karikatuur van jezelf door de eigen achterban te negeren.
Laatst gewijzigd door merel op 08 okt 2021, 09:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Tiberius »

J.C. Philpot schreef:
Tiberius schreef:Maar wat is het probleem om je daarvoor op de standpunten van de deelnemende kerken te beroepen?
Allereerst: de kerken in de achterban zijn aan het verschuiven. Er is geen eenduidig standpunt meer.

Juist deze punten liggen in deze tijd extreem onder vuur. Er is dus geen reden om de omschrijving van deze standpunten te gaan vervagen, maar juist om ze te onderstrepen. Juist in deze tijd.
Maar dan ga je de identiteit van de school strikter maken dan die van de deelnemende kerken.
Dat lijkt me niet goed. Ik denk niet dat we onze kinderen (en leerkrachten) méér op moeten leggen, dan onszelf.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door windorgel »

Tiberius schreef:
huisman schreef:
Tiberius schreef:Duidelijk draadje inderdaad; ik kan me er wel in vinden.
Ook in het slot? Niet meer (durven) benoemen dat het huwelijk gegeven is tussen 1 man en 1 vrouw maar bewust vaag blijven.
Dat laatste niet nee; maar wel zijn pleidooi om de identiteitsverklaring bij de Bijbel en de belijdenisgeschriften te houden.
Paas merkt terecht op, dat zo'n identiteitsverklaring meer van ouders vraagt dan de meeste genoemde kerken van hun kerkenraadsleden. Daardoor bevriest de identiteit, zoals hij dat noemt. Daar ben ik het wel mee eens.
In deze zie ik dat niet zo staan, maar er zijn ook identiteitsverklaringen die veel verder gaan, bijvoorbeeld geen tv (terwijl dat zó 1980 is: tegenwoordig neemt vrijwel niemand meer een tv, alles is via internet beschikbaar), dat mannen geen baard of snor mogen hebben (dat was dan de identiteitsverklaring voor een zorginstelling), enz.
Bij één van de bekende reformatorische scholen in het VO verklaren ouders bij aanmelding van hun kind akkoord te gaan met de grondslagverklaring. In die grondslagverklaring wordt aangegeven dat de Bijbel het richtsnoer is voor ons leven, dat de belijdenisgeschriften daar een samenvatting van zijn en dat de Bijbel de bron en norm is voor onderwijs en opvoeding en dat dat ook zichtbaar is in onze houding. Verder wordt aangegeven dat we graag willen dat ouders lid zijn van één van de kerkgenootschappen die tot de achterban behoren.
Meer staat er niet in, dus geen uitwerking in allerlei regels, ge- en verboden. In de media wordt de indruk gewekt dat dat wel het geval is, maar dat is dus niet altijd zo.
De grote vraag is of zo'n grondslagverklaring ook gezien wordt als een identiteitsverklaring die mogelijk verboden wordt. Als dat zo is, dan vind ik dat een zorgelijke ontwikkeling.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door J.C. Philpot »

Tiberius schreef:Maar dan ga je de identiteit van de school strikter maken dan die van de deelnemende kerken.
Dat lijkt me niet goed. Ik denk niet dat we onze kinderen (en leerkrachten) méér op moeten leggen, dan onszelf.
Natuurlijk moeten we onze kinderen en leerkrachten niet meer opleggen dan onszelf.

We moeten onszelf opleggen wat de schrift ons leert. En dat moet ook de identiteit van de school bepalen. Dat bepaalde kerken in de achterban dat loslaten, doet daar niets aan toe of af.

Overigens is het wellicht goed om het lijstje van de deelnemende kerken te herzien. (Delen van) kerken die de schrift loslaten kunnen hieruit worden verwijderd, en de nieuwe vrijgemaakte denominaties (Gereformeerde Kerken Hersteld, etc) zouden er wat mij betreft bij kunnen.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 08 okt 2021, 09:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Charles »

Ik kan maar niet de lezing van Voddie Baucham vergeten waarin hij inging op de strijd tussen het vrouwenzaad en het slangenzaad. Daar vloeit uit voort de moord op Abel, de strijd om het bestaan van Israel (jongentjes die in de Nijl werden gegooid), de kindermoord in Bethlehem, feminisme, het homohuwelijk, jongens die meisje willen zijn, kinderen krijgen zover mogelijk uitstellen etc. Allemaal tekenen van de strijd van het slangenzaad tegen het vrouwenzaad.

Las het recent nog in mn dagboek van J.C. Ryle: Jezus heeft de kinderen lief, de duivel haat waarschijnlijk kinderen.
Laatst gewijzigd door Charles op 08 okt 2021, 09:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door J.C. Philpot »

Charles schreef:Ik kan maar niet de lezing van Voddie Baucham vergeten waarin hij inging op de strijd tussen het vrouwenzaad en het slangenzaad. Daar vloeit uit voort de moord op Abel, de strijd om het bestaan van Israel, de kindermoord in Bethlehem, feminisme, het homohuwelijk, jongens die meisjes willen zijn etc.

Las het recent nog in mn dagboek van J.C. Ryle: Jezus heeft de kinderen lief, de duivel haat waarschijnlijk kinderen.
Helemaal mee eens. En laat dat woordje "waarschijnlijk" maar weg.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie