Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Thuisvrouw »

Dodo schreef:Augustinus woonde samen, ongehuwd. Ik dacht dat je bedoelde dat Monica heeft gebeden dat dat verbroken zou worden. Vandaar.
Nee, want dat heb ik nergens gezegd. Maar bij mijn weten woonde hij niet meer samen na zijn bekering.

Ik weet de inhoud niet van haar gebeden maar wel wat er tegen haar gezegd werd door de bisschop. En dat weten we allemaal wel denk ik.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9188
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door parsifal »

J.C. Philpot schreef:
parsifal schreef:Ik ben bang dat de visie op homoseksualiteit door dit gebeuren een soort kenmerk van rechtzinnigheid gaat worden binnen de reformatorische gezindte.
Ik beschouw de exclusiviteit van (sexualiteit binnen) het huwelijk als verbond tussen 1 man en 1 vrouw zeker als voorwaarde of kenmerk van rechtzinnigheid.

Waarom is dat iets om bang voor te zijn?
Ik ben bang dat het dan over onze mening over mensen gaat en niet meer om de mensen zelf. Begrijp me niet verkeerd, ik denk dat kerken en haar ambtsdragers hun standpunten duidelijk moeten maken en consequent er in zijn (alles wel in oprechte liefde), en wij als Christenen kunnen en moeten dit meenemen in de keus voor een kerk, maar ik zelf heb anderen niet te oordelen en ik ga er ook vanuit dat de persoon in het krantenartikel oprecht is in zijn bijbeluitleg (al denk ik weer dat hij het mis heeft).

Als mensen anders over homoseksualiteit denken als ik, dan hoef ik ze niet af te schrijven.

Verder is er misschien wat voor te zeggen dat in de Bijbel homoseksualiteit anders wordt gewaardeerd dan andere seksuele zonden, maar rechtvaardigt dat een ander omgaan met de kinderen en hun partners?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:Ik vind niet dat burgers iedere definitie van de overheid moeten volgen. Ik kan mij best voorstellen dat iemand zegt dat een huwelijk tussen twee mensen van hetzelfde geslacht vanuit zijn perspectief gezien geen huwelijk is. Toch gaat het vanuit de overheid bezien om precies hetzelfde huwelijk.
Je belandt dan in een spagaat. Volgens theologische opvattingen kan er dan geen sprake zijn van een huwelijk, de facto is er natuurlijk wel een huwelijk.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Ambtenaar »

Valcke schreef:
Het burgerlijk recht staat nog altijd niet boven Gods Woord, beste Ambtenaar. Het huwelijk is een verbond tussen man en vrouw, niet tussen twee mannen of tussen twee vrouwen. Ik weiger dit een huwelijk te noemen, en ik hoop dat dit nog geldt voor velen met mij.
Het burgerlijk recht staat in de realiteit natuurlijk wel boven theologische opvattingen. Ik begrijp je stellingname, maar in de praktijk kun je daar helemaal niets mee.
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door DDD »

Jawel. Je kunt je eigen definities hanteren. Zo heeft ds. P. de Vries er bezwaar tegen als in het RD wordt gesproken over echtgenoten als het gaat om twee mannen. Hij ziet wellicht liever dat er staat 'beweerdelijke echtgenoten'. Maar dat is heel lastig. Dat zie je aan de kwestie beweerdelijke dominee in Kruiningen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Jawel. Je kunt je eigen definities hanteren. Zo heeft ds. P. de Vries er bezwaar tegen als in het RD wordt gesproken over echtgenoten als het gaat om twee mannen. Hij ziet wellicht liever dat er staat 'beweerdelijke echtgenoten'. Maar dat is heel lastig. Dat zie je aan de kwestie beweerdelijke dominee in Kruiningen.
Misschien mag ik het niet zeggen, maar deze reactie vind ik stiekem eigenlijk wel een hele goeie. :huhu
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:Jawel. Je kunt je eigen definities hanteren. Zo heeft ds. P. de Vries er bezwaar tegen als in het RD wordt gesproken over echtgenoten als het gaat om twee mannen. Hij ziet wellicht liever dat er staat 'beweerdelijke echtgenoten'. Maar dat is heel lastig. Dat zie je aan de kwestie beweerdelijke dominee in Kruiningen.
Ik vind dat ronduit belachelijk. Volgens de Nederlandse wet is er sprake van een huwelijk, dus is er sprake van een echtgenoot. Of wil dr. De Vries zich buiten de wet plaatsen?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Jantje »

Ambtenaar schreef:
DDD schreef:Jawel. Je kunt je eigen definities hanteren. Zo heeft ds. P. de Vries er bezwaar tegen als in het RD wordt gesproken over echtgenoten als het gaat om twee mannen. Hij ziet wellicht liever dat er staat 'beweerdelijke echtgenoten'. Maar dat is heel lastig. Dat zie je aan de kwestie beweerdelijke dominee in Kruiningen.
Ik vind dat ronduit belachelijk. Volgens de Nederlandse wet is er sprake van een huwelijk, dus is er sprake van een echtgenoot. Of wil dr. De Vries zich buiten de wet plaatsen?
Nee. Maar wel wat geschreven staat in Handelingen 5 vers 29: Men moet Gode meer gehoorzaam zijn, dan den mensen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef: Nee. Maar wel wat geschreven staat in Handelingen 5 vers 29: Men moet Gode meer gehoorzaam zijn, dan den mensen.
Prima, dan beschouw je een huwelijk van twee mannen niet als huwelijk. In het maatschappelijk verkeer heeft die opvatting echter geen enkele betekenis.
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door DDD »

Ambtenaar schreef:
DDD schreef:Jawel. Je kunt je eigen definities hanteren. Zo heeft ds. P. de Vries er bezwaar tegen als in het RD wordt gesproken over echtgenoten als het gaat om twee mannen. Hij ziet wellicht liever dat er staat 'beweerdelijke echtgenoten'. Maar dat is heel lastig. Dat zie je aan de kwestie beweerdelijke dominee in Kruiningen.
Ik vind dat ronduit belachelijk. Volgens de Nederlandse wet is er sprake van een huwelijk, dus is er sprake van een echtgenoot. Of wil dr. De Vries zich buiten de wet plaatsen?
Nee. Maar de wet kan zaken bepalen waar burgers in geweten niet mee akkoord kunnen gaan. Zo deel ik de definitie van mens niet met de wetgever. Ik vind dat ongeboren leven al veel eerder beschermwaardig is dan volgens de huidige wettelijke normen. Daarmee stel ik mij niet buiten de wet, maar geef ik daarover een moreel oordeel. En dat kan gevolgen hebben voor de manier waarop ik over ongeboren leven spreek. Daar is mijns inziens principieel, zowel moreel als uit staatsrechtelijk oogpunt, niets mis mee.

Ds. De Vries heeft ook zo'n oordeel over de openstelling van het burgerlijk huwelijk voor mensen van hetzelfde geslacht. Dat mag, mijns inziens. Maar de praktijk zal ongetwijfeld leren, dat het heel onpraktisch is om zo'n principe op deze manier in taal te concretiseren, zonder in andere zonden te vervallen. Want al heel snel loop je het risico smadelijk over een ander te schrijven. Dat is ook niet volgens de heilige wet van God.
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Valcke »

Ambtenaar schreef:
Jantje schreef: Nee. Maar wel wat geschreven staat in Handelingen 5 vers 29: Men moet Gode meer gehoorzaam zijn, dan den mensen.
Prima, dan beschouw je een huwelijk van twee mannen niet als huwelijk. In het maatschappelijk verkeer heeft die opvatting echter geen enkele betekenis.
De wet verplicht mij vooralsnog op geen enkele wijze om dit een huwelijk te noemen. En al helemaal niet op
refoforum.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Ditbenik »

Valcke schreef:
Ambtenaar schreef:
Jantje schreef: Nee. Maar wel wat geschreven staat in Handelingen 5 vers 29: Men moet Gode meer gehoorzaam zijn, dan den mensen.
Prima, dan beschouw je een huwelijk van twee mannen niet als huwelijk. In het maatschappelijk verkeer heeft die opvatting echter geen enkele betekenis.
De wet verplicht mij vooralsnog op geen enkele wijze om dit een huwelijk te noemen. En al helemaal niet op
refoforum.
De wet noemt het echter wel een huwelijk. Ik heb ernstige en onoverkomelijke bezwaren tegen dit huwelijk. Maar daarmee blijft het wel een huwelijk. Een huwelijk wat niet had mogen bestaan maar wat er wel is.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8934
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door J.C. Philpot »

parsifal schreef:
J.C. Philpot schreef:
parsifal schreef:Ik ben bang dat de visie op homoseksualiteit door dit gebeuren een soort kenmerk van rechtzinnigheid gaat worden binnen de reformatorische gezindte.
Ik beschouw de exclusiviteit van (sexualiteit binnen) het huwelijk als verbond tussen 1 man en 1 vrouw zeker als voorwaarde of kenmerk van rechtzinnigheid.

Waarom is dat iets om bang voor te zijn?
Ik ben bang dat het dan over onze mening over mensen gaat en niet meer om de mensen zelf. Begrijp me niet verkeerd, ik denk dat kerken en haar ambtsdragers hun standpunten duidelijk moeten maken en consequent er in zijn (alles wel in oprechte liefde), en wij als Christenen kunnen en moeten dit meenemen in de keus voor een kerk, maar ik zelf heb anderen niet te oordelen en ik ga er ook vanuit dat de persoon in het krantenartikel oprecht is in zijn bijbeluitleg (al denk ik weer dat hij het mis heeft).

Als mensen anders over homoseksualiteit denken als ik, dan hoef ik ze niet af te schrijven.

Verder is er misschien wat voor te zeggen dat in de Bijbel homoseksualiteit anders wordt gewaardeerd dan andere seksuele zonden, maar rechtvaardigt dat een ander omgaan met de kinderen en hun partners?
Ook ik ga in beginsel er vanuit dat mensen oprecht zijn. Bij medechristenen, maar ook bij mijn Moslim- of atheistische collega's. Maar dat wil niet zeggen dat ze ook op het goede pad zitten. Er is soms een weg die iemand recht schijnt, maar het einde ervan zijn wegen van de dood. (Spreuken 14) Ook voor mezelf vraag ik me dat altijd af. Ik denk wel dat ik goed zit, maar hou ik mezelf niet voor de gek? Bedrieg ik mezelf niet?

Daarnaast lees ik in 1 Johannes 1: Als wij zeggen dat wij gemeenschap met Hem hebben en wij toch in de duisternis wandelen, liegen wij en doen de waarheid niet. Daar gaat het over het volharden in een zondige levensstijl, want wij allen struikelen dagelijks, en als we beweren zelf zonder zonde te zijn bedriegen we ook onszelf. De bovengenoemde tekst maakt dat ik bid om bekering van iemand die in de zonde (in dit specifieke geval homoseksuele onreinheid) volhard, zonder hiertegen te strijden.

Is dat oordelen? Ik denk dat de apostel Paulus in zijn ook op deze manier omgaat met medemensen die verstrikt zijn in de zonde. Ik wijs beslist het neerkijken op mensen die deze specifieke zonden in de praktijk brengen af. Ik wijs ook met volle overtuiging af om met twee maten te meten. Ik vind dat niet goed te praten.

Het neerkijken op of afschrijven van (wat ik dus beslist afwijs) is voor ons kerkmensen natuurlijk altijd een risico. Ik begrijp dat je hier bang voor ben, en ik hoop dat we allemaal bang zijn om mensen door onze houding af te stoten. Ook voor mijzelf is dat een risico, al hoef ik maar terug te denken aan de periode voor mijn 20e, toen er een verandering in mijn leven kwam, hoe innerlijk los van God ik toen was, mijn dubbelleven en het concrete verdere leven hoe ik dat wilde gaan uitleven. Dan is er voor mij echt geen reden meer om neer te kijken op dit praktiserende medemensen. Ook niet als ik kijk wat ook nu nog in mijn hart en gedachten leeft.

Samengevat vind ik nog steeds het vasthouden aan het Bijbelse huwelijk een voorwaarde om rechtzinnig te zijn. Echter wijs ik wat jij als problematisch vind daaraan af. Ik kan me geen rechtzinniger persoon voorstellen dan Jezus, en Zijn houding van liefde en ontferming moet ons dus ook kenmerken. Anders zijn we rechtzinnig als de duivel (volgens Jacobus is die ook heel rechtzinnig), en zijn we net zo onbekeerd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Ambtenaar »

Valcke schreef: De wet verplicht mij vooralsnog op geen enkele wijze om dit een huwelijk te noemen. En al helemaal niet op
refoforum.
Dat klopt. Maar in de praktijk lijkt het mij onmogelijk om gestalte te geven aan deze opvatting. Kijk maar naar de weigerambtenaar. Hij of zij dient de wet, niet zijn of haar persoonlijke opvattingen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12002
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef:
Valcke schreef: De wet verplicht mij vooralsnog op geen enkele wijze om dit een huwelijk te noemen. En al helemaal niet op
refoforum.
Dat klopt. Maar in de praktijk lijkt het mij onmogelijk om gestalte te geven aan deze opvatting. Kijk maar naar de weigerambtenaar. Hij of zij dient de wet, niet zijn of haar persoonlijke opvattingen.
Daarom bevind je je als rechtzinnig christen momenteel al in de fase van de verdrukking, omdat de overheid gewetensdwang voorschrijft. En dit punt is daar een uiting van.
Plaats reactie