Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door J.C. Philpot »

Valcke schreef:Overigens mag best gezegd worden dat zonden van overspel, bloedschande en het onderhouden van homofiele relaties (enz.) door de overheid ook onder het NT behoren te worden tegengegaan en gestraft. In onze maatschappij is dat echter ver weg en onmogelijk. Het ligt bovendien niet op de weg van de kerk / predikanten om zich (voor de theoretische situatie van een theocratie) over de strafmaat uit te spreken, wanneer Gods Woord daar voor de NT bedeling over zwijgt. De strafmaat ligt namelijk op het terrein van de overheid, niet op het terrein van de kerk. De kerk mag en moet de overheid ertoe oproepen om (openbare) zonden te bestraffen, maar zal de strafmaat aan de overheid moeten overlaten.
Mee eens.

Het is onder invloed van de verlichting dat in de 19e eeuw strafbaarstelling van o.a. homoseksualiteit werd losgelaten in veel Europesche landen. Kerkmensen die achter hun oren krabben bij strafbaarstelling van dergelijke zaken, beseffen waarschijnlijk niet hoezeer ze beinvloed zijn door het gedachtengoed van de verlichting.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door parsifal »

Valcke schreef:Overigens mag best gezegd worden dat zonden van overspel, bloedschande en het onderhouden van homofiele relaties (enz.) door de overheid ook onder het NT behoren te worden tegengegaan en gestraft. In onze maatschappij is dat echter ver weg en onmogelijk. Het ligt bovendien niet op de weg van de kerk / predikanten om zich (voor de theoretische situatie van een theocratie) over de strafmaat uit te spreken, wanneer Gods Woord daar voor de NT bedeling over zwijgt. De strafmaat ligt namelijk op het terrein van de overheid, niet op het terrein van de kerk. De kerk mag en moet de overheid ertoe oproepen om (openbare) zonden te bestraffen, maar zal de strafmaat aan de overheid moeten overlaten.
Ik vraag me af of dit Bijbels te onderbouwen is. Paulus spreekt zich uit over de rol van de overheid, maar hij roept nergens op tot aanpassing van wetten aan God's geboden. Juist nu lijkt het me goed om als overheid homoseksuelen te beschermen en ik denk dat de Britse regering gelijk heeft gehad met de fout toegeven mbt Alan Turing.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door J.C. Philpot »

parsifal schreef:Ik vraag me af of dit Bijbels te onderbouwen is. Paulus spreekt zich uit over de rol van de overheid, maar hij roept nergens op tot aanpassing van wetten aan God's geboden. Juist nu lijkt het me goed om als overheid homoseksuelen te beschermen en ik denk dat de Britse regering gelijk heeft gehad met de fout toegeven mbt Alan Turing.
Waarom is juist nu bescherming nodig? Er is in de wereldgeschiedenis nog nooit zo'n gelijkstelling en openheid voor dit fenomeen geweest.

En uiteraard moet eenieder beschermd worden tegen geweld, mishandeling en dergelijken. De overheid is degene die wetten maakt, en de rechten die straffen uitdeelt - niet burgers. Maar dat is een algemeen principe, en niet anders voor bepaalde groepen.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 19 sep 2019, 09:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Valcke »

parsifal schreef:
Valcke schreef:Overigens mag best gezegd worden dat zonden van overspel, bloedschande en het onderhouden van homofiele relaties (enz.) door de overheid ook onder het NT behoren te worden tegengegaan en gestraft. In onze maatschappij is dat echter ver weg en onmogelijk. Het ligt bovendien niet op de weg van de kerk / predikanten om zich (voor de theoretische situatie van een theocratie) over de strafmaat uit te spreken, wanneer Gods Woord daar voor de NT bedeling over zwijgt. De strafmaat ligt namelijk op het terrein van de overheid, niet op het terrein van de kerk. De kerk mag en moet de overheid ertoe oproepen om (openbare) zonden te bestraffen, maar zal de strafmaat aan de overheid moeten overlaten.
Ik vraag me af of dit Bijbels te onderbouwen is. Paulus spreekt zich uit over de rol van de overheid, maar hij roept nergens op tot aanpassing van wetten aan God's geboden. Juist nu lijkt het me goed om als overheid homoseksuelen te beschermen en ik denk dat de Britse regering gelijk heeft gehad met de fout toegeven mbt Alan Turing.
De overheid wordt door Paulus Gods dienares genoemd. Dat is al genoeg als Bijbelse onderbouwing.

Het is voor mij evident dat wetten in overeenstemming moeten zijn met Gods geboden. Niet de verkeerswetten, maar wel wetten met een morele grondslag. Het kwade moet worden bestraft, niet het goede. En dan gaat het om al Gods geboden.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door parsifal »

J.C. Philpot schreef:
parsifal schreef:Ik vraag me af of dit Bijbels te onderbouwen is. Paulus spreekt zich uit over de rol van de overheid, maar hij roept nergens op tot aanpassing van wetten aan God's geboden. Juist nu lijkt het me goed om als overheid homoseksuelen te beschermen en ik denk dat de Britse regering gelijk heeft gehad met de fout toegeven mbt Alan Turing.
Waarom is juist nu bescherming nodig? Er is in de wereldgeschiedenis nog nooit zo'n gelijkstelling en openheid voor dit fenomeen geweest.

En uiteraard moet eenieder beschermd worden tegen geweld, mishandeling en dergelijken. De overheid is degene die wetten maakt, en de rechten die straffen uitdeelt - niet burgers. Maar dat is een algemeen principe, en niet anders voor bepaalde groepen.
Het is nu what onveiliger voor homos dan eerder. Niet dankzij Christenen, maar het is goed de bescherming te bieden.

Verder is de overheids God's dienares, maar dat staat in de context van de gehoorzaamheid van de burger aan de overheid, niet van hoe de overheid behoort te handelen. Laat een overheid buiten OT Israël maar zorgen dat iedereen God kan dienen in rust en vrede en verder het oordeel aan De Heere Zelf overlaten. Dat hoeven wij, of de overheid niet voor Hem te doen.
Laatst gewijzigd door parsifal op 19 sep 2019, 10:11, 1 keer totaal gewijzigd.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door J.C. Philpot »

parsifal schreef: Het is nu what onveiliger voor homos dan eerder. Niet dankzij Christenen, maar het is goed de bescherming te bieden.
Dat snap ik niet, en is volgens mij niet feitelijk. Volgens mij is het nog nooit in de wereldgeschiedenis zo veilig voor homo's geweest.

Overigens wil ik de principiële discussie niet onder laten sneeuwen door de discussie over (on)veiligheid, dus stap ik even opzei, zodat Valcke jouw tweede argument kan beantwoorden.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Valcke »

parsifal schreef:Verder is de overheids God's dienares, maar dat staat in de context van de gehoorzaamheid van de burger aan de overheid, niet van hoe de overheid behoort te handelen.
Het geldt natuurlijk beide. En het staat er ook beide.

‘Een wreekster tot straf voor degene die kwaad doet’.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door parsifal »

Valcke schreef:
parsifal schreef:Verder is de overheids God's dienares, maar dat staat in de context van de gehoorzaamheid van de burger aan de overheid, niet van hoe de overheid behoort te handelen.
Het geldt natuurlijk beide. En het staat er ook beide.

‘Een wreekster tot straf voor degene die kwaad doet’.
Maar dan negeer je de hele context. De overheid wordt daar niet aangesproken en er wordt gesproken over een aanwezige situatie, waarin het kwaad wat bestraft werd echt voornamelijk kwaad was wat de samenleving in gevaar bracht, door misdaad of dingen die Rome schaadde.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Valcke »

parsifal schreef:
Valcke schreef:
parsifal schreef:Verder is de overheids God's dienares, maar dat staat in de context van de gehoorzaamheid van de burger aan de overheid, niet van hoe de overheid behoort te handelen.
Het geldt natuurlijk beide. En het staat er ook beide.

‘Een wreekster tot straf voor degene die kwaad doet’.
Maar dan negeer je de hele context. De overheid wordt daar niet aangesproken en er wordt gesproken over een aanwezige situatie, waarin het kwaad wat bestraft werd echt voornamelijk kwaad was wat de samenleving in gevaar bracht, door misdaad of dingen die Rome schaadde.
De context daar is primair de houding tegenover de overheid. Maar de woorden die ik citeerde impliceren anderzijds ook de roeping van de overheid. Geen twijfel aan! Dat Rome als overheid zelf slechts zeer ten dele aan die roeping voldeed, staat daar buiten.

Ik ga hier nu over stoppen, ook al worden we het kennelijk niet eens.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door DDD »

Anselmus schreef:
DDD schreef: (...), dus dat hij dit of niet heeft gezegd of niet heeft bedoeld.

Maar goed. Ik zal niet te veel zeuren. Het CIP-artikel geeft in ieder geval aanleiding om niet zomaar te denken dat de dominee een voorstander zou kunnen zijn van de doodstraf op bepaalde zonden. Ik hoop dat dat de dominee dat dan ook in de blog-artikelen nog verheldert. Want ik zie geen goede reden om dergelijke dingen in het midden te laten. Ik ga er dan even vanuit dat CIP dan in ieder geval de strekking van het verhaal goed heeft begrepen.
Eerst wordt een stelling ontkracht. Dan vraag je bewijs. Dan komt er een verwijzing naar de Haamsteder lezing. Dan vraag je schriftelijk bewijs omdat mensen niet goed kunnen luisteren. Dat bewijs krijg je ook en vervolgens vraag je je af of de auteur het goed heeft begrepen, maar om goedwillig te zijn ga je ervan uit dat de strekking dan goed is begrepen (waarmee je je nog steeds afvraagt of ds. de. Vries iets dergelijks heeft gezegd). Het doet mijns inziens geen recht aan de discussie en de mensen waarmee je in discussie bent wanneer je bronnen in twijfel blijft trekken alleen omdat je je afvraagt of andere mensen wel net zo goed lezen en begrijpen als jij dat doet.

De lezing heb ik beluisterd en ik kan je zeggen dat CIP letterlijk of vrijwel letterlijk citeert.
Je hebt het over drie verschillende dingen.

Ik zeg alleen dat ik denk dat ds. P. de Vries niet vindt dat de overheid helemaal geen geweld mag gebruiken, en dat de formuleringen dus waarschijnlijk niet helemaal precies zijn (overgenomen). Dat is juist heel welwillend. Want gereformeerden zijn nooit anarchistisch geweest.

Dus ik ben het niet met je eens. En de opmerking stond los van deze discussie. Hier gaat het niet over het recht van de overheid om te straffen, maar om een eventuele straf voor homoseksualiteit.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door helma »

Grace schreef:Voor een overzicht van diverse lezingen van de studiedag:

https://m.youtube.com/channel/UCy0Sx0G4 ... fvA/videos

Dank!
Johannes 3:16
Berichten: 910
Lid geworden op: 24 mar 2004, 00:17

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Johannes 3:16 »

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Herman »

Een duidelijk artikel.

Wat mij hierin opvalt, is dat dr. P. de Vries het begrip pastoraat op een hele andere wijze gebruikt dan dat het onder ons zo ongeveer betekent. Namelijk dat hij oog heeft voor het hart en de bekering tot God en de vergeving die mogelijk is. Dit in tegenstelling tot horizontaal pastoraat van een begripsvolle ontmoeting die meer vanuit psycho-sociaal oogpunt met een gebroken mens plaatsvindt en waarin de verhouding van de pastorant met zijn God niet meer bij de kern behoort.
Laatst gewijzigd door Herman op 15 okt 2019, 19:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Valcke »

--
Laatst gewijzigd door Valcke op 15 okt 2019, 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Jantje »

Valcke schreef:Herman, misschien kun je de beide d/t/dt-spellingsfouten aanpassen? Staat zo slordig.
Dat kun je beter aan dr. De Vries mailen. Man man, ik tel wel 10 fouten, ook nog met fouten als het gaat om de tijdsbepaling. :bobo
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie