Nashville-verklaring (vh: Transgender)

DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door DDD »

Posthoorn schreef:
eilander schreef:2. Als Hak niet méér zou schrijven in de verklaring die hij dan volgens jou zou moeten schrijven, hadden we de duidelijkheid toch weer gemist. Want wat Hak niet zegt, maar wél waar is: samenwonende homo's mogen natuurlijk in de kerk komen. Maar als ze lid zijn en volharden in hun zonde, worden ze onder censuur geplaatst. Onze samenleving zal dat als 'niet welkom' beschouwen.
Ik denk zelfs dat Hak hier te ver gaat. Inderdaad is het zo dat praktiserende homo's niet 'welkom' zijn in de gemeente en daarom onder censuur worden geplaatst, wat de eerste trap is naar de 'afsnijding' als lid. Dat moeten we natuurlijk wel serieus blijven nemen.
Pardon?

En geldt dat dan ook voor gescheiden of hertrouwde mensen? Of gelden daarvoor andere regels? Ik geloof mijn ogen soms niet. Weet je voorbeelden waar kerkenraden een dergelijk beleid hanteren?

Ik geloof trouwens niet dat je kunt zeggen dat mensen die onder censuur staan niet meer welkom zijn in de gemeente.
Wel stelt de kerkenraad zich op het standpunt dat zij zich ergens van moeten bekeren. Dat is iets heel anders, voor zover ik weet.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door DDD »

Gisteren werd bij ons in de kerk gebeden voor de storm die over de kerk gegaan was, voor degenen die daardoor pijnlijk getroffen waren en in het bijzonder voor de mensen die worstelen met hun geaardheid en door alle gebeurtenissen pijnlijk geraakt worden. Nu komt dat laatste regelmatig langs natuurlijk, maar ik vond dit wel een bijzonder wijze manier om hiervoor te bidden.

In de middagdienst was ik door planningsproblemen in een naburige bondsgemeente, waar de dominee er ook het zijne van vond. Maar hij bad ook nog expliciet voor de initiatiefnemers, zonder verwijten. Dat vond ik wel heel aardig. Want die kunnen ook wel wat meeleven gebruiken. En ook voor homo's. Daarvan dacht ik: volgens mij gaat het nu om transgenders, maar dat is een wat ingewikkeld thema. Dan vind ik de formulering die in de GG algemeen gebruikt wordt, toch neutraler, daar zit het hele spectrum lbthi in begrepen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door eilander »

In het regionale blaadje op Tholen:
Ds. J. Lohuis reageert op commotie rondom Nashville-verklaring
http://wqd.nl/80bH
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Geytenbeekje »

Bij ons in de HHK ging het in de morgendienst over het Volgen van de Heere Jezus en dat we ook te maken hebben met smaad en laster.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door J.C. Philpot »

eilander schreef:In het regionale blaadje op Tholen:
Ds. J. Lohuis reageert op commotie rondom Nashville-verklaring
http://wqd.nl/80bH
Mooi dat deze commotie (negatief) toch ook ervoor zorgt dat er een getuigenis kan worden gegeven (positief).
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Bezorgd »

J.C. Philpot schreef:
eilander schreef:In het regionale blaadje op Tholen:
Ds. J. Lohuis reageert op commotie rondom Nashville-verklaring
http://wqd.nl/80bH
Mooi dat deze commotie (negatief) toch ook ervoor zorgt dat er een getuigenis kan worden gegeven (positief).

John Piper zegt daar ook iets over: https://youtu.be/3zFpTkH-6pM
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door J.C. Philpot »

Dr de Vries over "DE OVEREENKOMST TUSSEN DE NASHVILLE STATEMENT EN DE LEER VAN DE ROOMS-KATHOLIEKE KERK OVER HUWELIJK EN (HOMO)SEKSUALITEIT":
https://drpdevries.com/2019/01/07/de-ov ... sualiteit/

Waaruit we kunnen concluderen dat de leer in de NV geen Amerikaanse of Heartcry uitvinding is, maar overeenkomt met de RKK leer.

Ps. Ik weet niet of deze link eerder al is gepost.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door DDD »

Geytenbeekje schreef:Bij ons in de HHK ging het in de morgendienst over het Volgen van de Heere Jezus en dat we ook te maken hebben met smaad en laster.
Dat klinkt alsof enige zelfkennis geheel ontbrak. Hoe bestaat het. Ik hoop dat er ook nog schuldbelijdenis in doorklonk.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:
Geytenbeekje schreef:Bij ons in de HHK ging het in de morgendienst over het Volgen van de Heere Jezus en dat we ook te maken hebben met smaad en laster.
Dat klinkt alsof enige zelfkennis geheel ontbrak. Hoe bestaat het. Ik hoop dat er ook nog schuldbelijdenis in doorklonk.
Waarom ontbreekt hierin zelfkennis ?
En ja ook de overige zonden werden benoemd en een oproep om daar van af te keren.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Jantje »

De predikant die gisteren in de gemeente voorging had het in zijn gebed over dat het zo anders uitgelegd wordt dan het bedoeld is; dat alles aangegrepen wordt om nu neer te zetten wat men zo graag zou willen, want de wens is toch de vader van de gedachte; dat we te maken hebben met de tolerantie der toleranten, en dat Gods Naam wordt gelasterd. Ook wees hij erop dat we onze schuld moeten belijden, want het had allemaal zo anders kunnen en moeten zijn, omdat er wat van ons uit had moeten gaan. Want wij staan als kerk schuldig tegenover God en onze naaste. Wij zijn teveel in onze schulp gekropen en we hebben zo makkelijk Gods Naam laten lasteren, zonder dat we er wat van zeiden. We moeten echter niet op onze barricades gaan zitten, maar onze binnenkamer is zo leeg. We hadden op onze knieën moeten liggen, zoals Abraham, die bad om der vijftigen, om der dertigen, om der tienden wil of God genadig wilde zijn voor Sodom en Gomorra. Er werd ook op gewezen dat er ondanks dat nog een reformatie mogelijk is, ondanks ons ongeloof. Ook bad hij voor hen die worstelen met andere geaardheden en of de Heere hen maar vast zou mogen houden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door DDD »

Geytenbeekje schreef:
DDD schreef:
Geytenbeekje schreef:Bij ons in de HHK ging het in de morgendienst over het Volgen van de Heere Jezus en dat we ook te maken hebben met smaad en laster.
Dat klinkt alsof enige zelfkennis geheel ontbrak. Hoe bestaat het. Ik hoop dat er ook nog schuldbelijdenis in doorklonk.
Waarom ontbreekt hierin zelfkennis ?
En ja ook de overige zonden werden benoemd en een oproep om daar van af te keren.
Als je om eigen dommigheid gesmaad wordt of gelasterd, moet je niet aankomen met verdrukking en vervolging, maar je bekeren en voortaan niet zulke domme dingen doen.

Ik vind het echt buiten proportie om de smaad in dit geval te verbinden met het volgen van de Heere Jezus.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door DDD »

Jantje schreef:De predikant die gisteren in de gemeente voorging had het in zijn gebed over dat het zo anders uitgelegd wordt dan het bedoeld is; dat alles aangegrepen wordt om nu neer te zetten wat men zo graag zou willen, want de wens is toch de vader van de gedachte; dat we te maken hebben met de tolerantie der toleranten, en dat Gods Naam wordt gelasterd. Ook wees hij erop dat we onze schuld moeten belijden, want het had allemaal zo anders kunnen en moeten zijn, omdat er wat van ons uit had moeten gaan. Want wij staan als kerk schuldig tegenover God en onze naaste. Wij zijn teveel in onze schulp gekropen en we hebben zo makkelijk Gods Naam laten lasteren, zonder dat we er wat van zeiden. We moeten echter niet op onze barricades gaan zitten, maar onze binnenkamer is zo leeg. We hadden op onze knieën moeten liggen, zoals Abraham, die bad om der vijftigen, om der dertigen, om der tienden wil of God genadig wilde zijn voor Sodom en Gomorra. Er werd ook op gewezen dat er ondanks dat nog een reformatie mogelijk is, ondanks ons ongeloof. Ook bad hij voor hen die worstelen met andere geaardheden en of de Heere hen maar vast zou mogen houden.
Het ontgaat mij waarom je dit in het gebed aan God zou voorhouden. Maar goed. Misschien bedoel je dat de dominee dit in zijn preek zei.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door refo »

Zalig zijn die vervolgd worden om der gerechtigheid wil; want hunner is het Koninkrijk der hemelen.

Ik las pas Lloyd Jones over deze tekst. Er staat: om der gerechtigheid. Niet om starheid of domheid. Aldus L J.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door eilander »

DDD schreef:Als je om eigen dommigheid gesmaad wordt of gelasterd, moet je niet aankomen met verdrukking en vervolging, maar je bekeren en voortaan niet zulke domme dingen doen.

Ik vind het echt buiten proportie om de smaad in dit geval te verbinden met het volgen van de Heere Jezus.
Ik begrijp je standpunt, DDD. Maar ik neem aan dat je voldoende zelfreflectie hebt om te weten dat dit standpunt hier niet door iedereen gedeeld wordt, op z'n zachtst gezegd. Zo zullen er vast wel predikanten zijn die dat óók niet delen.
Je kunt dus van die predikanten niet vragen om 'domme dingen' te gaan belijden, als ze dat zelf niet vinden. Of doe je aan gewetensdwang?
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:
Geytenbeekje schreef:
DDD schreef:
Geytenbeekje schreef:Bij ons in de HHK ging het in de morgendienst over het Volgen van de Heere Jezus en dat we ook te maken hebben met smaad en laster.
Dat klinkt alsof enige zelfkennis geheel ontbrak. Hoe bestaat het. Ik hoop dat er ook nog schuldbelijdenis in doorklonk.
Waarom ontbreekt hierin zelfkennis ?
En ja ook de overige zonden werden benoemd en een oproep om daar van af te keren.
Als je om eigen dommigheid gesmaad wordt of gelasterd, moet je niet aankomen met verdrukking en vervolging, maar je bekeren en voortaan niet zulke domme dingen doen.

Ik vind het echt buiten proportie om de smaad in dit geval te verbinden met het volgen van de Heere Jezus.
Het ging voor al in z´n algemeen. Er zijn wel meer zaken te bedenken die gericht zijn om het christelijk geloof beetje bij beetje weg te moffelen.
Plaats reactie