Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Dodo »

eilander schreef:
Dodo schreef:Hoe kun je in deze tijd en eeuw nou met een grote groep mensen een interne discussie hebben waar de buitenwereld niet van mag weten? Ook niet-christenen lezen het RD en ND, kijken op dit forum en op refoweb, en lezen kerkbodes.
Dus niet via het RD, ND, Refoforum etc. Dat is allemaal extern.
Kerkbodes lenen zich al helemaal niet voor discussies.
Predikanten hebben een mail gehad. Mensen die bezwaar hadden, hebben dus kunnen reageren en een overleg kunnen organiseren, bijvoorbeeld. En dan heb ik het nog niet over het tijdstip, dat had ook later gekund.
Daar geloof ik ook niet erg in. Niet dat het dan aan de buitenwereld voorbij zou gaan dat er een interne discussie is, en ook niet dat het besprokene geheim zou blijven. En dan vraag ik me ook af of de gewone kerkmens daar wel aan bod zou komen.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9199
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door parsifal »

Dodo schreef:Hoe kun je in deze tijd en eeuw nou met een grote groep mensen een interne discussie hebben waar de buitenwereld niet van mag weten? Ook niet-christenen lezen het RD en ND, kijken op dit forum en op refoweb, en lezen kerkbodes.
Het hoeft niet geheim te blijven. De discussie moet gewoon gevoerd worden. Het is misschien wel beter om mensen die andere Christenen onredelijk aanvallen daar ook op aan te spreken en niet mee te gaan klagen met de seculiere kritiek. Hier mogen we trouwens Christendom best wat breder trekken en ook mensen aanspreken als ze onredelijke kritiek hebben op bijvoorbeeld Amerikaanse evangelicalen of op beleid van de RKkerk. (Redelijke kritiek zonder overdrijving mag en moet je misschien juist ondersteunen).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef: Dus niet via het RD, ND, Refoforum etc. Dat is allemaal extern.
Kerkbodes lenen zich al helemaal niet voor discussies.
Predikanten hebben een mail gehad. Mensen die bezwaar hadden, hebben dus kunnen reageren en een overleg kunnen organiseren, bijvoorbeeld. En dan heb ik het nog niet over het tijdstip, dat had ook later gekund.
Ik vind je op dit punt nogal naïef. Dergelijke discussies zullen altijd uitlekken.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Jantje »

Er bestaat ook nog zoiets als ambtsgeheim, @Ambtenaar.

Ik ben het opnieuw uiteraard helemaal eens met @eilander.

Mijn vraag is waarom @DDD vind dat de column van Steef Post 'zo onzorgvuldig is en kort door de bocht'. Want ik heb daarvoor nog geen argumenten gezien.
Laatst gewijzigd door Jantje op 21 jan 2019, 11:07, 3 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef: Dus niet via het RD, ND, Refoforum etc. Dat is allemaal extern.
Kerkbodes lenen zich al helemaal niet voor discussies.
Predikanten hebben een mail gehad. Mensen die bezwaar hadden, hebben dus kunnen reageren en een overleg kunnen organiseren, bijvoorbeeld. En dan heb ik het nog niet over het tijdstip, dat had ook later gekund.
Ik vind je op dit punt nogal naïef. Dergelijke discussies zullen altijd uitlekken.
Dan nóg is er geen man over boord. Zie maar hoe Van der Staaij dat heeft opgelost: toegeven dat er intern best iets over te mopperen valt, maar extern voluit achter de inhoud blijven staan.
Nogmaals, de 'wereld' heeft helemaal geen boodschap aan theologische discussies over heiligingsdrijven, etc. Dat was helemaal niet de kern.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door liz boer »

Thuisvrouw schreef:
liz boer schreef:
Sorry ik had het niet in zijn verband gelezen, dat zonden opstapelen geloof ik zeker, toch is er hier veel meer aan de hand, de grote tot de kleine gingen op pad, de jongste tot de oudste toe, we kunnen er geen voorstelling van maken, geen schaamte van een vader t.o. zijn zoontje, de kinderen kijken er niet raar van op, ze gaan gewoon mee... in Richteren 19 gaat het over de mannen van de stad, hoewel dat net zo erg is zie je dat daar geen kinderen bij genoemd worden,.
De gevolgen zijn evenwel verschrikkelijk bíjna was de stam van Benjamin van de kaart geveegd.
Het geen schaamte meer hebben gaat vaak gepaard met de opklimming der zonden.

Het gelaat huns aangezichts getuigt tegen hen, en hun zonden spreken zij vrij uit, gelijk Sodom; zij verbergen ze niet. Wee hunlieder ziel; want zij doen zichzelven kwaad.(jesaja 3:9)

Voorts zeide de HEERE: Dewijl het geroep van Sodom en Gomorra groot is, en dewijl haar zonde zeer zwaar is,

21 Zal Ik nu afgaan en bezien, of zij naar hun geroep, dat tot Mij gekomen is, het uiterste gedaan hebben, en zo niet, Ik zal het weten.(Genesis 18:21)

Ik vrees dat er in onze tijd deze lijnen ook zichtbaar worden. Er moet eerst geaccepteerd worden. Dan moet het normaal zijn. En vervolgens schaamt men zich niet meer. Dat moet tot het kleinste kind aan toe. Denk aan het voorstel van de minister om de genderidiologie in het lesmateriaal te verwerken. En vinden wij het al niet 'normaal' dat homoparen kinderen adopteren?

Dit betreft trouwens alle zonden, op welk gebied dan ook. Dus niet alleen homofilie.

Laten we de zonde toch maar niet normaal gaan vinden, hoe klein ook.
Helemaal mee eens en ook niet andere zonden er bovenuit tillen, want dan is het gevaar dat het met mij nogal meevalt, de Heere Jezus zegt als je een vrouw aankijkt om te begeren heb je al overspel gedaar, vul daar mijn eigen zonden in en míjn mond gaat op slot.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Dodo »

Jantje schreef:Er bestaat ook nog zoiets als ambtsgeheim, @Ambtenaar.

Ik ben het opnieuw uiteraard helemaal eens met @eilander.

Mijn vraag is waarom @DDD vind dat de column van Steef Post 'zo onzorgvuldig is en kort door de bocht'. Want ik heb daarvoor nog geen argumenten gezien.
Ambtsgeheim??? Je haalt een paar dingen door elkaar.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Jantje »

Dodo schreef:
Jantje schreef:Er bestaat ook nog zoiets als ambtsgeheim, @Ambtenaar.

Ik ben het opnieuw uiteraard helemaal eens met @eilander.

Mijn vraag is waarom @DDD vind dat de column van Steef Post 'zo onzorgvuldig is en kort door de bocht'. Want ik heb daarvoor nog geen argumenten gezien.
Ambtsgeheim??? Je haalt een paar dingen door elkaar.
Helemaal niet. Als je als ambtsdrager een vertrouwelijke mail krijgt, hoef je dat echt niet direct aan de grote klok te hangen... :fi
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door eilander »

Jantje schreef:Helemaal niet. Als je als ambtsdrager een vertrouwelijke mail krijgt, hoef je dat echt niet direct aan de grote klok te hangen... :fi
Een dergelijke mail die een ambtsdrager krijgt, valt natuurlijk niet onder het ambtsgeheim. Dan nog had iemand wel kunnen aanvoelen dat het niet wijs is om een discussie in het openbaar hierover te gaan voeren.
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef:Er bestaat ook nog zoiets als ambtsgeheim, @Ambtenaar.
Ik zie de relevantie niet van deze opmerking. Juist een dergelijk gevoelig onderwerp dient breed besproken te worden, en niet enkel door een paar mannen in een zwart pak in hun ivoren toren.

https://www.groene.nl/artikel/exegese

De schrijfster slaat de spijker op zijn kop, ik citeer:

"heeft tot gevolg dat de dominees die er niet voor open staan (....) niet worden geconfronteerd met (....) gevoelens van de jongeren. (....) Ze vertrekken (....) weg uit de bible belt. De desbetreffende dominee kan blijven leven in zijn eigen gesloten geloofsovertuiging, niet gehinderd door de confrontatie met de werkelijke wereld om hem heen."

Hier en daar heb ik één of meerdere woorden weggelaten (....), om niet meer dan 50 woorden uit de bron te citeren en zo te voldoen aan de regels.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
Jantje schreef:Er bestaat ook nog zoiets als ambtsgeheim, @Ambtenaar.
Ik zie de relevantie niet van deze opmerking. Juist een dergelijk gevoelig onderwerp dient breed besproken te worden, en niet enkel door een paar mannen in een zwart pak in hun ivoren toren.

https://www.groene.nl/artikel/exegese

De schrijfster slaat de spijker op zijn kop, ik citeer:

"heeft tot gevolg dat de dominees die er niet voor open staan (....) niet worden geconfronteerd met (....) gevoelens van de jongeren. (....) Ze vertrekken (....) weg uit de bible belt. De desbetreffende dominee kan blijven leven in zijn eigen gesloten geloofsovertuiging, niet gehinderd door de confrontatie met de werkelijke wereld om hem heen."

Hier en daar heb ik één of meerdere woorden weggelaten (....), om niet meer dan 50 woorden uit de bron te citeren en zo te voldoen aan de regels.
En dan verwijt je een ander wereldvreemdheid??!
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef: Dan nóg is er geen man over boord. Zie maar hoe Van der Staaij dat heeft opgelost: toegeven dat er intern best iets over te mopperen valt, maar extern voluit achter de inhoud blijven staan.
Van der Staaij staat blijkbaar achter de inhoud. Ik vind zowel de wijze van totstandkoming als de vorm en de inhoud bedenkelijk. Drie mensen die ik sprak, uit resp. de GG, HHK als de PKN waren dezelfde mening toegedaan, de verklaring is een vlag op een modderschuit.
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef: En dan verwijt je een ander wereldvreemdheid??!
Hoe bedoel je?

Een groot verschil met jou is dat in mijn inner circle meerdere homoseksuelen verkeren die precies passen in het beeld dat de schrijfster schetst.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef: En dan verwijt je een ander wereldvreemdheid??!
Hoe bedoel je?

Een groot verschil met jou is dat in mijn inner circle meerdere homoseksuelen verkeren die precies passen in het beeld dat de schrijfster schetst.
Dat de schrijfster er duidelijk blijk van geeft dat ze geen flauw benul heeft wat er op predikanten af komt.
Over mijn omgeving heb ik al eerder iets geschreven. Doe niet net alsof het een probleem is dat ik niet uit mijn omgeving ken.
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef: Dat de schrijfster er duidelijk blijk van geeft dat ze geen flauw benul heeft wat er op predikanten af komt.
Over mijn omgeving heb ik al eerder iets geschreven. Doe niet net alsof het een probleem is dat ik niet uit mijn omgeving ken.
Inner circle is net even anders dan een omgeving.
Plaats reactie