Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3024
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Lilian1975 »

Zou je als christen willen dat er atheisten zijn? Of probeer je ze in liefde te overtuigen? Maar in dat laatste geval hebben ze geen vrijheid van meningsuiting. De norm ligt in Zijn Woord toch?
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:Ik vind dat een heel moeilijke vraag.

Ik zou mij kunnen voorstellen dat boosaardige godslastering verboden kan zijn in een rechtsstaat. Maar een land waarin iemand geen atheist mag zijn, lijkt mij geen christelijke natie.

En ik zou het erg jammer vinden als opvattingen als in de Nashvilleverklaring verboden zouden worden. Al vind ik de inhoud echt verkeerd en schadelijk, maar als zoiets verboden wordt, krijgen we een soort totalitaire staat.
Toch zijn er ook veel christenen (ook de theoloog des Vaderlands)
Erg denigrerend doen over diegene die de Nashville ondertekenen.
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door DDD »

Dat komt misschien omdat ze bang zijn dat ze ook voor achterlijk worden versleten.

Maar angst is een slechte raadgever, mijns inziens.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17256
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door huisman »

DDD schreef:Dat lijkt me niet juist. Ook de inhoud van de verklaring roept natuurlijk ergernis op.

Maar er is in Nederland gelukkig vrijheid van meningsuiting.
Bijbels spreken roept vaak ergernis op. Die vrijheid van meningsuiting is in dit geval trouwens ver te zoeken. Scholen die Bijbels spreken over homoseksualiteit krijgen de onderwijsinspectie op hun dak.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door DDD »

Dat is nieuw voor mij. Heb je daar voorbeelden van?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17256
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door huisman »

DDD schreef:Dat is nieuw voor mij. Heb je daar voorbeelden van?
Vele. Hele lezing over gekregen van VGS. Zie ook de zoveelste ophef over artikel 23 van afgelopen week.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9166
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door parsifal »

huisman schreef:
DDD schreef:Dat lijkt me niet juist. Ook de inhoud van de verklaring roept natuurlijk ergernis op.

Maar er is in Nederland gelukkig vrijheid van meningsuiting.
Bijbels spreken roept vaak ergernis op. Die vrijheid van meningsuiting is in dit geval trouwens ver te zoeken. Scholen die Bijbels spreken over homoseksualiteit krijgen de onderwijsinspectie op hun dak.
Als geleerd wordt dat op homoseksualiteit de doodstraf behoort te staan, dan denk ik dat de onderwijsinspectie op moet treden. Dan is er een gevaar voor de samenleving. Als het oordelen en straffen aan God wordt gelaten denk ik dat er minder problemen met de onderwijsinspectie zijn.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door DDD »

Vind je dan dat iemand niet mag vinden dat op homoseksualiteit de doodstraf zou moeten staan?

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat ds. P. de Vries daarvan vindt. Hij vertegenwoordigt toch een van de meest radicale standpunten in het Nederlandse protestantisme, afgezien van G.P.P B. maar die spreekt voornamelijk voor zichzelf.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17256
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door huisman »

parsifal schreef:
huisman schreef:
DDD schreef:Dat lijkt me niet juist. Ook de inhoud van de verklaring roept natuurlijk ergernis op.

Maar er is in Nederland gelukkig vrijheid van meningsuiting.
Bijbels spreken roept vaak ergernis op. Die vrijheid van meningsuiting is in dit geval trouwens ver te zoeken. Scholen die Bijbels spreken over homoseksualiteit krijgen de onderwijsinspectie op hun dak.
Als geleerd wordt dat op homoseksualiteit de doodstraf behoort te staan, dan denk ik dat de onderwijsinspectie op moet treden. Dan is er een gevaar voor de samenleving. Als het oordelen en straffen aan God wordt gelaten denk ik dat er minder problemen met de onderwijsinspectie zijn.
Er is geen christelijke school in Nederland die voor homoseksualiteit de doodstraf bepleit . Wat @DDD Dr. P de Vries toedicht is absoluut schandalig. Alleen de vraag stellen is al zo suggestief zeker als je deze wijze predikant ook nog radicaal noemt en een vergelijking met G.P.B.B. maakt. Dit noemen wij karaktermoord @DDD....kom joh ga je schamen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door DDD »

Ik dicht helemaal niemand iets toe.

Ik vraag gewoon iets. Ik heb er ook over nagedacht of dat suggestief was, maar de formulering is toch heel voorzichtig? En je weet zelf heel goed dat in het oude testament voor homoseksualiteit en vloeken en nog een aantal dingen de doodstraf is genoemd. Dus zo idioot is het helemaal niet.

Maar dr. P. de Vries heeft wel gezegd dat hij zowel homoseksuele gevoelens als homoseksuele handelingen zondig vindt. En daarmee neemt hij in het gehele spectrum van de orthodoxie op dit punt het voor zover mij bekend meest extreme standpunt in. En in dit artikel laat hij ook in het midden of de doodstraf voor homoseksualiteit gewenst is:
http://www.hhgbovenhardinxveld.nl/downl ... -04-20.pdf

Ik vind overigens dat mensen zo'n standpunt moeten mogen innemen. Dat ik het er niet mee eens ben, doet daar niets aan af.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17256
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door huisman »

DDD schreef:Ik dicht helemaal niemand iets toe.

Ik vraag gewoon iets. Ik heb er ook over nagedacht of dat suggestief was, maar de formulering is toch heel voorzichtig? En je weet zelf heel goed dat in het oude testament voor homoseksualiteit en vloeken en nog een aantal dingen de doodstraf is genoemd. Dus zo idioot is het helemaal niet.

Maar dr. P. de Vries heeft wel gezegd dat hij zowel homoseksuele gevoelens als homoseksuele handelingen zondig vindt. En daarmee neemt hij in het gehele spectrum van de orthodoxie op dit punt het voor zover mij bekend meest extreme standpunt in.

Ik vind overigens dat mensen zo'n standpunt moeten mogen innemen. Dat ik het er niet mee eens ben, doet daar niets aan af.
Als je jouw vraagstelling niet suggestief vindt terwijl je in één zin G.P.B.B. erbij betrekt vind ik dat raar. Zeker omdat je schrijft dat je over hebt nagedacht. Echt ver beneden het niveau wat ik van jou gewent ben . Jammer.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door DDD »

Ja prima. Het slaat mijns inziens nergens op, want ik zeg duidelijk dat GPPB buiten beschouwing kan blijven. En dus zet ik dr. P. de Vries niet op dezelfde lijn.

Maar wat vind je ervan dat dr. P. de Vries dat punt in zijn artikel (en in het gelijkluidende weblog) in het midden laat? Is dat toevallig of zoek ik spijkers op laag water of zou mijn twijfel nog zo gek niet zijn?
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3024
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: RE: Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Lilian1975 »

DDD schreef:Ja prima. Het slaat mijns inziens nergens op, want ik zeg duidelijk dat GPPB buiten beschouwing kan blijven. En dus zet ik dr. P. de Vries niet op dezelfde lijn.

Maar wat vind je ervan dat dr. P. de Vries dat punt in zijn artikel (en in het gelijkluidende weblog) in het midden laat? Is dat toevallig of zoek ik spijkers op laag water of zou mijn twijfel nog zo gek niet zijn?
Wat last ds de Vries in het midden? En het extreme van zijn standpunt valt wel mee. Ik denk eerder dat velen uit angst dat niet meer durven of kunnen zeggen uit angst om als extreem, onbarmhartig versleten te worden. Maar in feite is het gewoon heel gereformeerd. En heel gewoon ipv extreem.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door DDD »

Goed. Maar er zijn dus weinig dominees die een nog strenger standpunt innemen. Of misschien zie ik iets over het hoofd. En dat was alles wat de vraag was. En over de hele linie van christelijke standpunten, is het geen gewoon standpunt.

Ds. De Vries laat in de artikelen die ik heb kunnen vinden in het midden of op het praktiseren van homoseksualiteit de doodstraf zou moeten staan. Daar ging het over. Je kunt toch wel éven teruglezen, hoop ik?
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9166
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door parsifal »

huisman schreef:
parsifal schreef:
huisman schreef:
DDD schreef:Dat lijkt me niet juist. Ook de inhoud van de verklaring roept natuurlijk ergernis op.

Maar er is in Nederland gelukkig vrijheid van meningsuiting.
Bijbels spreken roept vaak ergernis op. Die vrijheid van meningsuiting is in dit geval trouwens ver te zoeken. Scholen die Bijbels spreken over homoseksualiteit krijgen de onderwijsinspectie op hun dak.
Als geleerd wordt dat op homoseksualiteit de doodstraf behoort te staan, dan denk ik dat de onderwijsinspectie op moet treden. Dan is er een gevaar voor de samenleving. Als het oordelen en straffen aan God wordt gelaten denk ik dat er minder problemen met de onderwijsinspectie zijn.
Er is geen christelijke school in Nederland die voor homoseksualiteit de doodstraf bepleit.
Maar dat het op andere scholen geleerd wordt, maakt wel dat artikel 23 weer ter discussie staat.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie