Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Mara »

Bogerman schreef:Wat is het anders dan ombouwen? Het is toch te gek voor woorden dat dit kan in ons land!!
In de volksmond heet dat ook zo. En mensen die iemand kennen die geslachtsverandering heeft ondergaan, switchen nog lange tijd met hem/haar, en Jannie/Jan.
De tenen lijken zeer lang terwijl andersom alles gezegd mag worden, zodat iemand uiteindelijk maar excuses aanbiedt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Zita »

Een professional die beleid voor een grote school uiteenzet, moet in zaken die zo gevoelig liggen als seksualiteit en seksuele identiteit gewoon geen 'in de volksmond'-termen gebruiken. Hij moet zorgvuldig formuleren, zodat hij zegt wat hij bedoelt.
Toes laat mijns inziens in het filmpje zien hoe je uiterst zorgvuldig kunt formuleren en toch duidelijk kunt maken waar de verschillen en de pijnpunten liggen.
Germanicus
Berichten: 726
Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Germanicus »

J.C. Philpot schreef:Ik sta er wat dubbel in. Je moet mensen niet onnodig kwetsen. Dat is een bijbelse notie.

Anderzeids ga je wel mee met het verzachtende taalgebruik, wat een eerste stap in het normaliseren van iets is. Moord op babies mag niet meer zo genoemd worden, want dat kwetst mensen. Echtbreuk noemen we "uit elkaar gaan", ontrouw "voor jezelf kiezen", hoererij "een slippertje maken", en zo word een "geslachtveranderende operatie" (kan dat?) of ombouwen "een transitie".

En langzaam maar zeker raken we er allemaal aan gewend.
Hear, hear!
Hier beneden is het niet.
Online
merel
Berichten: 9677
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door merel »

refo schreef: En het is ook een beetje onzin. Als zo'n persoon zich naar een damestoilet begeeft, is niet zichtbaar dat het uiterlijk voorheen dat van een man was.
Wat wel problemen gaat opleveren is een man in een damestoilet, onder het mom van 'ik voel me nu eenmaal vrouw'. Misschien was De Kloe daarmee in de war.
Dat schijnt niet zo te zijn. Veel mensen in transitie behouden hun oorspronkelijke geslachtsdelen. Dat veranderen schijnt een hoog complicatierisico te hebben en daar begint men blijkbaar niet snel aan. Deze persoon vertelde dat zij qua uiterlijk een man leek, maar niet qua geslacht. Hij/zij wil daarom naar het vrouwentoilet. In de krant stond dat dat vanwege afvalbakjes tav menstruatie was. Dat betwijfel ik, omdat ik mij afvraag of iemand met zoveel toegediend testosteron nog kan menstrueren.

Een leuke anekdote:
Omze dochter vertelde twee jaar geleden dat zij les hadden gehad over 'jezelf anders voelen dan je bent'. Dat vind ik zelf niet passend voor groep 6, maar helaas. De juf had een heel verhaal gehouden en ook gevraagd of iemand zich in de klas ook anders voelde of iemand anders wilde zijn. Mijn dochter, ook nog helemaal blue en begreep de context volgens mij ook niet echt, vertelde dat een vriendinnetje haar vinger had opgestoken. De juf helemaal enthousiast dat iemand reageerde en vroeg wat zij dan graag zou willen zijn.
Het antwoord; 'een puppy'. :haha
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Herman »

Zita schreef:Een professional die beleid voor een grote school uiteenzet, moet in zaken die zo gevoelig liggen als seksualiteit en seksuele identiteit gewoon geen 'in de volksmond'-termen gebruiken. Hij moet zorgvuldig formuleren, zodat hij zegt wat hij bedoelt.
Een column is niet bedoelt voor politiek correcte praat.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Tiberius »

Zita schreef:Een professional die beleid voor een grote school uiteenzet, moet in zaken die zo gevoelig liggen als seksualiteit en seksuele identiteit gewoon geen 'in de volksmond'-termen gebruiken. Hij moet zorgvuldig formuleren, zodat hij zegt wat hij bedoelt.
Toes laat mijns inziens in het filmpje zien hoe je uiterst zorgvuldig kunt formuleren en toch duidelijk kunt maken waar de verschillen en de pijnpunten liggen.
Dat is ook direct het probleem van een column.
Ondanks dat 'iedereen' weet dat een column bedoeld is om te prikkelen, nemen de lezers de inhoud toch vaak serieus; zeker als die geschreven is door een professional die het beleid voor een grote school bepaalt.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef: Een column is niet bedoelt voor politiek correcte praat.
Uit hoofde van zijn functie is de columnist wel gehouden tot taalgebruik dat niet aanstootgevend is. En hij heeft duidelijk verzaakt.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Tiberius »

Als hij wilde prikkelen, had hij de column beter anoniem kunnen schrijven. Of ondertekenen met 'dK', iets vergelijkbaars doet iemand in een onder ons bekend blad ook.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Ambtenaar »

Tiberius schreef:Als hij wilde prikkelen, had hij de column beter anoniem kunnen schrijven. Of ondertekenen met 'dK', iets vergelijkbaars doet iemand in een onder ons bekend blad ook.
Dat is dan weer heel laf, vind ik.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Ambtenaar »

Interessant draadje van Stefan Paas:
https://twitter.com/StefanPaas/status/1 ... oIYCQ&s=19
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Tiberius »

Duidelijk draadje inderdaad; ik kan me er wel in vinden.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door J.C. Philpot »

Ambtenaar schreef:Interessant draadje van Stefan Paas:
https://twitter.com/StefanPaas/status/1 ... oIYCQ&s=19
Het eerste gedeelte van de draad vind ik interessant.

Alleen jammer van de staart, waar zoals tegenwoordig de mode is wederom gepleit word om de uniciteit van het huwelijk als levenslange verbintenis tussen 1 man en vrouw waarbinnen alleen seksualiteit plaats mag vinden, en het het creatisme, minder duidelijk te omschrijven / vast te leggen, en hoe men het geloof in een Schepper en in sexualiteit beleeft in "liefde en trouw" in de praktijk vertaald los te laten.
Bij liefde en seks: benadruk het belang van trouw, commitment, tederheid, opofferingsgezindheid, het hart aanzien ipv het uiterlijk. En laat het gesprek toe over wat dit betekent in relaties. Maar leg het niet tot in detail institutioneel vast. >
Bij schepping: benadruk dat christenen naar de wereld kijken als 'schepping', dat zij God belijden als Schepper, Dat zijn de cultuurvormende issues en daarover mag het gesprek plaatsvinden. Maar leg ouders/leerlingen niet vast op een bepaalde theorie, zoals creationisme.
Het bijbelse huwelijk en het creationisme is onder geen enkel beding opgeefbaar.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Herman »

Daar zit inderdaad de angel. Hoewel in de bijbel nergens de schepping ter discussie staat, is het tegenwoordig een dingetje om de Schepping niet te belijden, maar als een cultureel wijzigend fenomeen te beschouwen. En als je dat dan toch wilt vastleggen, dan ga je over de grenzen van het zogenaamde christelijke belijden heen. Alsof onze oudste belijdenissen niet beginnen met ik geloof in God de Vader, de Almachtige, Schepper van hemel en aarde.

Maar daar ben je dan ook met recht Fundamentalist voor, met een hoofdletter.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:Duidelijk draadje inderdaad; ik kan me er wel in vinden.
Ook in het slot? Niet meer (durven) benoemen dat het huwelijk gegeven is tussen 1 man en 1 vrouw maar bewust vaag blijven.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door DDD »

Waarom zet iemand in vredesnaam een artikel in zoveel delen op internet? Neem dan een link naar een blog.
Plaats reactie