Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Valcke »

Bezorgd schreef:
Ditbenik schreef:
Herman schreef:
Valcke schreef:De optie die Herman noemt, vind ik niet overtuigend. Je geeft met je aanwezigheid toch iets af.
Dat vind ik dus alleen van toepassing als je van een kwaadwillende uitleg uitgaat in die zin dat je aanwezigheid dus altijd je instemming impliceert. Volgens mij is dat niet zo.
Ik ben er van overtuigd dat de homo's en lesbisch waar ik mee om ga, maar ook mijn gescheiden kind, zeer verbaasd zouden zijn als ik bij hun huwelijk aanwezig zou zijn. Ik respecteer hen als persoon, maar zal niet delen in de vreugde van de zonde en daarom ook niet aanwezig zijn bij de sluiting van een huwelijk wat voor God niet kan bestaan.

Maar je hebt allerlei tussen vormen.
Hoe om te gaan met een huwelijk van kinderen die zijn gescheiden, daaraan schuld hebben, maar waar de vorige partner inmiddels ook hertrouwd is?
Er is dan definitief geen weg terug naar het eerste huwelijk (zoals eerder ook door mij verdedigd in een ander topic). De Schrift doet over het wel of niet mogen aangaan van een tweede huwelijk in zo'n geval (naar ik meen) geen uitspraak. Dat maakt de afweging dan wel anders.

Ik denk dat het criterium moet zijn of we weten dat de huwelijkssluiting op zichzelf zonde is (even los van de omstandigheden, de wijze van sluiting, enzovoort) en het huwelijk voor God niet bestaan kan, zoals Ditbenik het formuleerde.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Valcke »

GZB schreef:
helma schreef:
Ditbenik schreef:Ik ben er van overtuigd dat de homo's en lesbisch waar ik mee om ga, maar ook mijn gescheiden kind, zeer verbaasd zouden zijn als ik bij hun huwelijk aanwezig zou zijn. Ik respecteer hen als persoon, maar zal niet delen in de vreugde van de zonde en daarom ook niet aanwezig zijn bij de sluiting van een huwelijk wat voor God niet kan bestaan.
Geldt hier de tekst ook niet uit Romeinen 1 dat ook degenen die een medegevallen hebben in de zonde onder hetzelfde oordeel vallen?
Geldt dit dan ook voor het dopen?
De posting waar Helma op reageerde ging alleen over het trouwen.

Op het dopen had ik eerder gereageerd.
Chan2
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 jan 2019, 22:13

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Chan2 »

Wat vindt men van het volgende.

In de Tweede Kamer zijn Kamervragen zijn gesteld over de N-V.

zie
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken ... 2019D00287

Vraag 8
Hoe kijkt u naar de verwijzingen naar teksten uit de bijbel die geweld tegen homoseksuelen beschrijven, in het pamflet dat mensen oproept om zich te verzetten tegen de «historische overgangssituatie», waarin op «ingrijpende wijze invulling wordt gegeven aan wat het betekent mens te zijn»? Hoe kijkt u specifiek naar de verwijzingen Lev. 20:13 «Wanneer een man met een andere man slaapt, zoals men met een vrouw slaapt, dan hebben zij beiden iets gruwelijks gedaan. Zij moeten zeker ter dood gebracht worden. Hun bloed rust op henzelf.!»?
En naar Rom. 1:26–27; 1:32: «En evenzo hebben ook de mannen de natuurlijke omgang met de vrouw opgegeven, en zijn in wellust voor elkaar ontbrand: mannen doen schandelijke dingen met mannen en ontvangen het gepaste loon voor hun dwaling in zichzelf. Zij kennen het recht van God, namelijk dat zij die zulke dingen doen de dood verdienen, en toch doen zij niet alleen zelf deze dingen, maar stemmen ook van harte in met hen die ze doen.»?


De beantwoording van de vragen is overigens uitgesteld door minister Grapperhaus, die komen binnenkort.

Wat vinden jullie van de vraag zelf, maar natuurlijk ook van de beweegreden van de indieners om juist deze bijbelpassages te vermelden.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Jantje »

Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door eilander »

Ik heb een aantal postings (en de reacties daarop) weggehaald, omdat hieruit een manier van omgaan met de Heilige Schrift bleek die niet volgens onze grondslag is.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Valcke »

Uit de "Antwoorden op de schriftelijke vragen van de leden Bergkamp (D66), YesilgözZegerius (VVD), Van den Hul (PvdA), Krol (50PLUS) en Özütok (GroenLinks) van de Tweede Kamer der Staten-Generaal over de Nederlandse versie van de Nashville-verklaring (ingezonden d.d. 08 januari 2019)."

(vet door mij aangebracht, Valcke)
(...) 7
Wat vindt u ervan dat ook leden van de Staten-Generaal, die trouw hebben
gezworen aan de grondwet, de verklaring hebben ondertekend?

In een gezonde democratie moet het debat gevoerd kunnen worden, ook op het
scherpst van de snede. In Nederland is de vrijheid van meningsuiting, vooral in
het politieke debat, een groot goed, ook wanneer daarbij een mening wordt
verkondigd die omstreden is. Hoewel het kabinet het uiteraard niet met elke
uiting van parlementsleden eens is, zal het zich er altijd sterk voor blijven maken
dat ook deze mening geuit en gehoord mag worden.
Het is daarbij vooral de taak
van de Staten-Generaal zelf om in het debat eventuele bezwaren tegen geuite
meningen kenbaar te maken.

8
Hoe kijkt u naar de verwijzingen naar teksten uit de bijbel die geweld tegen
homoseksuelen beschrijven, in het pamflet dat mensen oproept om zich te
verzetten tegen de ‘historische overgangssituatie’, waarin op ‘ingrijpende wijze
invulling wordt gegeven aan wat het betekent mens te zijn’? Hoe kijkt u specifiek
naar de verwijzingen Lev. 20:13 “Wanneer een man met een andere man slaapt,
zoals men met een vrouw slaapt, dan hebben zij beiden iets gruwelijks gedaan.
Zij moeten zeker ter dood gebracht worden. Hun bloed rust op henzelf.!”?
En naar Rom. 1:26–27; 1:32: “En evenzo hebben ook de mannen de natuurlijke
omgang met de vrouw opgegeven, en zijn in wellust voor elkaar ontbrand:
mannen doen schandelijke dingen met mannen en ontvangen het gepaste loon
voor hun dwaling in zichzelf. Zij kennen het recht van God, namelijk dat zij die
zulke dingen doen de dood verdienen, en toch doen zij niet alleen zelf deze
dingen, maar stemmen ook van harte in met hen die ze doen.”?

Het kabinet is van mening dat uitleg van geloofsschriften niet tot zijn taken
behoort.
(...)
Gelukkig nog geen openlijke geloofsvervolging.
Hoewel de overige antwoorden van het kabinet weinig positiefs inhielden.
DDD
Berichten: 28406
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door DDD »

De vragen getuigen wel van een grote onnozelheid hoor. En dan te bedenken dat veel van deze mensen een academische opleiding volgden.

Het idee dat de regering een standpunt zou moeten innemen over bijbeluitleg is op zijn zachtst gezegd merkwaardig.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9144
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door parsifal »

Het is inderdaad tekenend dat dit soort vragen worden gesteld in de Tweede Kamer. Sommige partijen zijn meer voor een dictatuur van de meerderheid dan voor de vrijheden waar ze voor claimen te staan.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1452
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Delftenaar »

De uitspraak "intolerantie van de toleranten" wordt in dezen wel eens gebezigd.

In een seculiere krant stond rond de afgelopen jaarwisseling een stukje met toekomstverwachtingen voor 2019 en een x aantal jaar verder. Een van de punten was dat hetero's verplicht om de paar jaar op homo-cursus moesten.

Het stukje was cynisch bedoeld, maar er zit een kern van waarheid in.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door -DIA- »

Er staat een helder stuk over de Nashville-verklaring en alle opschudding en deining die dit veroorzaakte in "In Het Spoor". Als we dit zo lezen moeten we wel schrikken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10568
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Ad Anker »

V.d. Staaij wordt op dit moment fors onder vuur genomen over de verklaring. Knap hoe hij in alle rust zijn punt maakt en schokkend hoe anderen zich tegen hem opstellen.
Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Grace »

Inderdaad! Of het knap is? Ja, ook wel, maar hij krijgt vooral de woorden en de rust ingegeven denk ik.

Het grootste punt waar over gestruikeld wordt is ten diepste dat vd Staaij op grond van Gods Woord terecht een homoseksuele relatie afwijst.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10568
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Ad Anker »

Grace schreef:Inderdaad! Of het knap is? Ja, ook wel, maar hij krijgt vooral de woorden en de rust ingegeven denk ik.
Eens.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Jantje »

Inderdaad. Ik geloof dat hij kracht heeft ontvangen van de Heere om dit zware debat te moeten doen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door BJD »

Als er 1 onderwerp is waar we als refocultuur in zijn geschoven de laatste tien jaar is dat wel de kijk op homofilie. Ik denk dat er nog menig van de oudere generatie zijn die moeite heeft met het debat van van der Staaij. Denk ik he, denk ik. :)

Overigens diepe bewondering voor de wijze waarop van der Staaij het deed.
Plaats reactie