Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Ditbenik »

Nu wil zelfs de Tweede Kamer een debat over de Nashville Verklaring. Hebben die echt niks beters te doen? https://goo.gl/yiN1xb
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Ad Anker »

Wim Anker schreef: Mooi!
Leg uit?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door J.C. Philpot »

Ditbenik schreef:Nu wil zelfs de Tweede Kamer een debat over de Nashville Verklaring. Hebben die echt niks beters te doen? https://goo.gl/yiN1xb
Precies. De scheiding van kerk en staat en vrijheid van meningsuiting is weer ver te zoeken. Alsof er geen grotere problemen in Nederland zijn op te lossen als die paar honderdduizend orthodoxe christenen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door eilander »

J.C. Philpot schreef:
Ditbenik schreef:Nu wil zelfs de Tweede Kamer een debat over de Nashville Verklaring. Hebben die echt niks beters te doen? https://goo.gl/yiN1xb
Precies. De scheiding van kerk en staat en vrijheid van meningsuiting is weer ver te zoeken. Alsof er geen grotere problemen in Nederland zijn op te lossen als die paar honderdduizend orthodoxe christenen.
Ik ben wel benieuwd naar de insteek van zo'n debat. Van der Staaij heeft al uitleg gegeven, minister Van Engelshoven en premier Rutte hebben al afstand genomen. Ik heb nog niet vernomen van een schrikbarende toename van het aantal gevallen van mishandeling van homo's of iets dergelijks... Dus ik zie geen aanknopingspunt voor een debat. Maar goed, niemand durft natuurlijk daar te zeggen: 'niet nodig.'
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Herman »

Ad Anker schreef:
Wim Anker schreef: Mooi!
Leg uit?
Het is 180 graden tegengesteld aan het door Charles aangedragen artikel van dr. Prosman. Dus er is nog wel wat te discussiëren tussen die Paas en Prosman.
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door DDD »

Toch lijkt het mij dat ze beiden in veel opzichten gelijk hebben. Ik betwijfel of je een vat vol tegenstrijdigheden hoeft te zijn om met de hoofdlijn van beide artikelen in te stemmen.
Charles
Berichten: 1555
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Charles »

J.C. Philpot schreef: Ik vind het eerlijk gezegt een verhaal dat rammelt aan alle kanten. Alleen al het feit dat we ons protestant noemen geeft al aan dat we al 5 eeuwen lang "militant een grens trekken". Ook de vroege kerk moest geregeld concilies tegen ketters uitvaardigen om "militant een grens te trekken". Ik associeer "Orthodoxie 'heb' je nooit; je zoekt ernaar." eerlijk gezegt meer met postmodernisme, waar er geen absolute waarheis is, dan met orthodoxie.

En natuurlijk kennen we slechts ten dele, en moeten we onderscheid maken in hoofd en bijzaken. En ons niet afsluiten van de tijd, en de bijbel biblicistisch lezen, enzovoorts.
Helemaal eens met je analyse. Ik zit vaak hoofdschuddend te visie van Paas te lezen op tal van onderwerpen.
Online
ZWP
Berichten: 1669
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door ZWP »

Herman schreef:
Ad Anker schreef:
Wim Anker schreef: Mooi!
Leg uit?
Het is 180 graden tegengesteld aan het door Charles aangedragen artikel van dr. Prosman. Dus er is nog wel wat te discussiëren tussen die Paas en Prosman.
Dat zal best.

Ik vind Paas' kritiek op de allerlei seculiere geluiden vaak erg scherp en overtuigend. Daar waardeer ik hem vooral om.

En als hij kritiek of opmerkingen heeft op de 'bevindelijke' kerken doet dat soms zeer. Maar horen wij niet al te graag iets wat ons zelf niet raakt?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Herman »

ZWP schreef:Ik vind Paas' kritiek op de allerlei seculiere geluiden vaak erg scherp en overtuigend. Daar waardeer ik hem vooral om.

En als hij kritiek of opmerkingen heeft op de 'bevindelijke' kerken doet dat soms zeer. Maar horen wij niet al te graag iets wat ons zelf niet raakt?
Nee, ik lees weinig waar ik hem in bijval. Maar ik zit dan ook niet meer op twitter.

Voor wat betreft zijn invulling van het begrip orthodox. Dit geeft het woordenboek: 1) Christelijk 2) Fijn 3) Kerkgenootschap 4) Niet vrijzinnig 5) Onvrijzinnig 6) Puriteins 7) Rechtgelovig 8) Rechtzinnig 9) Steil 10) Streng 11) Streng gelovig 12) Streng godsdienstig 13) Strenggelovig 14) Traditioneel 15) Zeer vasthoudend 16) Zuiver in de leer
Online
ZWP
Berichten: 1669
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door ZWP »

Herman schreef:
ZWP schreef:Ik vind Paas' kritiek op de allerlei seculiere geluiden vaak erg scherp en overtuigend. Daar waardeer ik hem vooral om.

En als hij kritiek of opmerkingen heeft op de 'bevindelijke' kerken doet dat soms zeer. Maar horen wij niet al te graag iets wat ons zelf niet raakt?
Nee, ik lees weinig waar ik hem in bijval. Maar ik zit dan ook niet meer op twitter.
Ik zit zelf niet op Twitter, maar ook zonder twitter kun je gewoon zn tweets volgen: https://twitter.com/stefanpaas

Bijvoorbeeld z'n meeste recente draadje over 'gender':

Paas: "Een probleem met gender als sociale/culturele constructie tout court is imo ook dat het een belangrijk argument ondermijnt voor emancipatiebeleid, nl het argument dat vrouwen en mannen verschillende kwaliteiten op de werkvloer brengen."

Daar is hij nu niet bepaald mainstream en zo roeit hij wel vaker (terecht) tegen de stroom in op allerlei gebied.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door huisman »

Bedankt!

Indringend interview die het verdriet van moeder en zoon beide laat zien.Vind de moeder een dappere vrouw. Wel op haar standpunt blijven staan maar dat inkaderen in het onvoorwaardelijk liefhebben van haar zoon.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Adje »

Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Orchidee »

Wat een lieve vrouw!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door DDD »

huisman schreef:
Bedankt!

Indringend interview die het verdriet van moeder en zoon beide laat zien.Vind de moeder een dappere vrouw. Wel op haar standpunt blijven staan maar dat inkaderen in het onvoorwaardelijk liefhebben van haar zoon.
Ik vond het ook. Ik lees tijdelijk Trouw erbij en ik val met deze discussie met mijn neus in de boter :D
Plaats reactie