Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Ambtenaar »

Ad Anker schreef: Wie zijn die ze?
Ze, dat zijn de predikanten die welwillend lezen.
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door BJD »

Wat ontzettend veel respect voor Pieter.


https://nos.nl/op3/artikel/2267095-piet ... aring.html
Online
DDD
Berichten: 28709
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door DDD »

huisman schreef:
DDD schreef:Ik begrijp nog steeds het probleem niet.

Iemand staat open voor een relatie. Een ouderling kan die ruimte niet bieden (of dat met zijn eigen opvattingen in strijd is of niet, doet er helemaal niet toe) en ziet iemand met pijn in het hart gaan. Gelukkig wel naar een andere kerk.

Dat is heel droevig, maar zo is het gewoon. Dit komt in het nieuws, maar er zijn honderden homo's die jaarlijks de gereformeerde gemeenten verlaten en die niet in het nieuws komen. Dat is het gevolg van de standpunten die de kerkelijke gemeenschap in meerderheid daarover heeft. Het voornaamste is dat mensen schapen van de goede Herder blijven. Al blijf ik erbij dat het heel erg is dat mensen zich genoodzaakt zien om te vertrekken.
Honderden homo’s die jaarlijks de GG verlaten? ...staan deze “feiten” ook in het GG jaarboek of komen die uit de dikke duim van DDD.
Ik kan er uit mijn eigen kerkelijke gemeente en uit de kerkelijke gemeente van mijn ouders zo al een aantal opnoemen en dan gaat het ook nog maar om de mensen waarvan ik het weet.

En dan zijn er ook nog een hoop homo's die niet uit de kast komen, naar het schijnt. Al begrijp ik zelf niet zo goed waarom.

Iedere goede voorganger voor het volk zal dat heel goed weten.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10601
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Ad Anker »

Ambtenaar schreef:
Ad Anker schreef: Wie zijn die ze?
Ze, dat zijn de predikanten die welwillend lezen.
Jammer dat je zo naar die predikanten kijkt.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17355
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door huisman »

DDD schreef:
huisman schreef:
DDD schreef:Ik begrijp nog steeds het probleem niet.

Iemand staat open voor een relatie. Een ouderling kan die ruimte niet bieden (of dat met zijn eigen opvattingen in strijd is of niet, doet er helemaal niet toe) en ziet iemand met pijn in het hart gaan. Gelukkig wel naar een andere kerk.

Dat is heel droevig, maar zo is het gewoon. Dit komt in het nieuws, maar er zijn honderden homo's die jaarlijks de gereformeerde gemeenten verlaten en die niet in het nieuws komen. Dat is het gevolg van de standpunten die de kerkelijke gemeenschap in meerderheid daarover heeft. Het voornaamste is dat mensen schapen van de goede Herder blijven. Al blijf ik erbij dat het heel erg is dat mensen zich genoodzaakt zien om te vertrekken.
Honderden homo’s die jaarlijks de GG verlaten? ...staan deze “feiten” ook in het GG jaarboek of komen die uit de dikke duim van DDD.
Ik kan er uit mijn eigen kerkelijke gemeente en uit de kerkelijke gemeente van mijn ouders zo al een aantal opnoemen en dan gaat het ook nog maar om de mensen waarvan ik het weet.

En dan zijn er ook nog een hoop homo's die niet uit de kast komen, naar het schijnt. Al begrijp ik zelf niet zo goed waarom.

Iedere goede voorganger voor het volk zal dat heel goed weten.
Ik ontken echt niet dat er homo’s van kerk veranderen of verlaten omdat ze meer ruimte willen dan de Schrift toelaat. Maar honderden per jaar alleen al in de GG lijkt mij een behoorlijke overdrijving.
Persoonlijk ken ik meer homo’s die in hun kerk blijven (PKN,HHK,CGK en GG) en een celibatair leven willen leiden.

Helaas ook een paar die een relatie zijn aangegaan en de kerk hebben verlaten.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Ambtenaar »

Ad Anker schreef: Jammer dat je zo naar die predikanten kijkt.
De vraag is of het beeld dat @DDD en ik schetsen, onjuist is of niet. Als het gaat over de Bijbel of de belijdenisgeschriften dan lezen ze alles behalve welwillend.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10601
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Ad Anker »

Ambtenaar schreef:
Ad Anker schreef: Jammer dat je zo naar die predikanten kijkt.
De vraag is of het beeld dat @DDD en ik schetsen, onjuist is of niet. Als het gaat over de Bijbel of de belijdenisgeschriften dan lezen ze alles behalve welwillend.
Dat beeld is inderdaad onjuist. Jullie vergelijken namelijk appels en peren.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: RE: Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef: 3. Echter: ik betreur het zéér dat er predikanten zijn die niet hun steun hebben willen geven. Zij hebben er nu aanleiding toe gegeven dat de verschillen tussen reformatorische christenen uitgebuit kunnen worden, en daarmee is een verkeerd signaal afgegeven. Eerder heb ik mijn standpunt samengevat als: intern mopperen, extern pal staan.
Jij draait de zaak helemaal om. De verdeeldheid is ontstaan omdat de verklaring zeer onzorgvuldig tot stand is gekomen, waardoor de formulering niet eenduidig te interpreteren is. Het is toch logisch dat predikanten niet een twijfelachtige verklaring willen ondertekenen of ondersteunen. Bovendien deel ik de kritiek van o.a. Paas en Kater dat in de verklaring iedere verwijzing naar de Bijbel ontbreekt.
Ik wijs opnieuw erop: ik verdedig alleen de Nederlandse verklaring inclusief slotwoord. Dus deze vlieger gaat niet op.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:
Ambtenaar schreef:
Ad Anker schreef: Wie zijn die ze?
Ze, dat zijn de predikanten die welwillend lezen.
Jammer dat je zo naar die predikanten kijkt.
Jammer? Ik vind het heel laakbaar en zeer stuitend.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
Ad Anker schreef: Jammer dat je zo naar die predikanten kijkt.
De vraag is of het beeld dat @DDD en ik schetsen, onjuist is of niet. Als het gaat over de Bijbel of de belijdenisgeschriften dan lezen ze alles behalve welwillend.
Wil je eens uitleggen wat je met welwillend bedoeld? Ik denk dat je het (heel) anders opvat dan ik - en Van Dale...
Online
DDD
Berichten: 28709
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door DDD »

@Jantje:
Dat is precies hetzelfde, maar dan op zijn Jantjes/ DDD's geformuleerd.

@Eilander:
Ik probeer dat woord te gebruiken precies zoals jij het gebruikt. Maar ik zie dat de vraag gericht is aan Ambtenaar.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Geytenbeekje »

gisteren cathechesatie gehad en er over gesproken met een dominee die mede geschreven heeft.

Het zit zo.
Het is idd vanuit Amerika overgewaaid naar Nederland, Arjan Baan (evangelisch) is er heel enthousiast over geweest en ging hem direct vertalen (Google Translate) Daar krijg je dus
1. Gebroken zinnen van
2.Woorden die niet overeenkomen in het Nederlands
3.Amerikanen gebruiken soms andere woorden om iets uit te dukken

Maar het probleem is dat de 2 proffessoren hier commentaar op gingen geven in plaats van het echte statement
Ook het RD zette behoorlijke druk om het concept te publiceren (ze hadden nog niet wat anders...) dus zo is de commotie ontstaan...
GGotK
Berichten: 2188
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door GGotK »

huisman schreef:
DDD schreef:
huisman schreef:
DDD schreef:Ik begrijp nog steeds het probleem niet.

Iemand staat open voor een relatie. Een ouderling kan die ruimte niet bieden (of dat met zijn eigen opvattingen in strijd is of niet, doet er helemaal niet toe) en ziet iemand met pijn in het hart gaan. Gelukkig wel naar een andere kerk.

Dat is heel droevig, maar zo is het gewoon. Dit komt in het nieuws, maar er zijn honderden homo's die jaarlijks de gereformeerde gemeenten verlaten en die niet in het nieuws komen. Dat is het gevolg van de standpunten die de kerkelijke gemeenschap in meerderheid daarover heeft. Het voornaamste is dat mensen schapen van de goede Herder blijven. Al blijf ik erbij dat het heel erg is dat mensen zich genoodzaakt zien om te vertrekken.
Honderden homo’s die jaarlijks de GG verlaten? ...staan deze “feiten” ook in het GG jaarboek of komen die uit de dikke duim van DDD.
Ik kan er uit mijn eigen kerkelijke gemeente en uit de kerkelijke gemeente van mijn ouders zo al een aantal opnoemen en dan gaat het ook nog maar om de mensen waarvan ik het weet.

En dan zijn er ook nog een hoop homo's die niet uit de kast komen, naar het schijnt. Al begrijp ik zelf niet zo goed waarom.

Iedere goede voorganger voor het volk zal dat heel goed weten.
Ik ontken echt niet dat er homo’s van kerk veranderen of verlaten omdat ze meer ruimte willen dan de Schrift toelaat. Maar honderden per jaar alleen al in de GG lijkt mij een behoorlijke overdrijving.
Persoonlijk ken ik meer homo’s die in hun kerk blijven (PKN,HHK,CGK en GG) en een celibatair leven willen leiden.

Helaas ook een paar die een relatie zijn aangegaan en de kerk hebben verlaten.
Je mag aannemen dat er zo'n 5000 homo's binnen de GG zijn, dus het valt zeker niet uit te sluiten er ieder jaar honderden de GG verlaten. Van de homo's die binnen de GG blijven, is er een aanzienlijk gedeelte die een dubbelleven leidt. Het levenslang onderdrukken van je gevoelens 'lukt' hooguit een enkeling. Alhoewel er zeker meerderen zijn die wel celibatair willen leven, maar in deze helaas vaak struikelen. We moeten maar niet te optimistisch zijn over de dagelijkse praktijk.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door -DIA- »

Geytenbeekje schreef:gisteren cathechesatie gehad en er over gesproken met een dominee die mede geschreven heeft.

Het zit zo.
Het is idd vanuit Amerika overgewaaid naar Nederland, Arjan Baan (evangelisch) is er heel enthousiast over geweest en ging hem direct vertalen (Google Translate) Daar krijg je dus
1. Gebroken zinnen van
2.Woorden die niet overeenkomen in het Nederlands
3.Amerikanen gebruiken soms andere woorden om iets uit te dukken

Maar het probleem is dat de 2 proffessoren hier commentaar op gingen geven in plaats van het echte statement
Ook het RD zette behoorlijke druk om het concept te publiceren (ze hadden nog niet wat anders...) dus zo is de commotie ontstaan...
Met Google Translate kunnen de gekste fouten ontstaan... Zo vertaalt hij/zij (wat is correct?) bijvoorbeeld Seat Ibiza met ZETEL IBIZA... (In geval van Engels naar Nederlands) Dit is slechts één voorbeeld, die ik pas onderschepte.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Wandelende »

GGotK schreef:Je mag aannemen dat er zo'n 5000 homo's binnen de GG zijn, dus het valt zeker niet uit te sluiten er ieder jaar honderden de GG verlaten. Van de homo's die binnen de GG blijven, is er een aanzienlijk gedeelte die een dubbelleven leidt. Het levenslang onderdrukken van je gevoelens 'lukt' hooguit een enkeling. Alhoewel er zeker meerderen zijn die wel celibatair willen leven, maar in deze helaas vaak struikelen. We moeten maar niet te optimistisch zijn over de dagelijkse praktijk.
Waar baseer je het onderstaande op? Op ervaring? Op statistiek? Op gevoel? Op …?
- Aanzienlijk gedeelte leidt dubbelleven
- Een enkeling houdt vol om levenslang gevoelens te ondrukken
- Meerderen die wel celibatair willen leven, maar vaak struikelen
(~)
Plaats reactie