Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Jantje »

DDD schreef:
Jantje schreef:
DDD schreef:https://www.nd.nl/nieuws/geloof/derk-ve ... M-qOPuYvNA

Een praktijkverhaal. Ik kan het haast niet geloven, maar er zijn dus toch echt mensen die het zo ervaren. Gelukkig had hij een verstandige wijkouderling. Ik ben geen voorstander van kerkscheuringen, maar in sommige gevallen is het kiezen tussen twee kwaden.
Toch heb ik moeite met één zin: Ik heb geen relatie, maar sta er wel voor open. Ook vind ik het schokkend dat de ouderling uit Arnhem suggereert dat er een homorelatie mogelijk is, daar hij zegt dat er voor de situatie van de geïnterviewde geen plaats is in de Gereformeerde Gemeenten. Zo verstandig vind ik dat niet.
Als hij niet open stond voor een relatie, had hij niet van kerk hoeven veranderen. Het is een nuchter feit dat het in vrijwel alle gereformeerde gemeenten erg lastig is om met een homorelatie voluit in de gemeente te functioneren. Je komt onder stille censuur en kunt daarom niet deelnemen aan het avondmaal.

Ik zie daar geen groot nieuws in, wat je er ook van vindt. Gemeenten die dat niet doen, krijgen commentaar van de classis.
Ik bedoelde juist te zeggen dat de ouderling in dit stukje lijkt te suggereren dat het wél mogelijk is, maar dat hij hem zou adviseren om dan maar naar een ander kerkverband te vertrekken, omdat er in de Gereformeerde Gemeenten geen plaats voor is. Dát standpunt van de ouderling vind ik zeer verwijtbaar. Wat jij schrijft, moge helder zijn. Als werkelijk goedgekeurd zou worden wat je in je recentste reactie schrijft, werd de kerkenraad ter plekke afgezet, vermoed ik.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12003
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Herman »

DDD schreef:Maar goed, misschien is dat ook wel een van de weinige redenen waarom een kerkscheuring op persoonlijk niveau passend kan zijn.
De onderlinge liefde tot de medechristenen zie ik toch gradueel anders dan het aangaan van een relatie. Je stellingname is dus niet te verdedigen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23836
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door refo »

Jantje schreef:
DDD schreef:https://www.nd.nl/nieuws/geloof/derk-ve ... M-qOPuYvNA

Een praktijkverhaal. Ik kan het haast niet geloven, maar er zijn dus toch echt mensen die het zo ervaren. Gelukkig had hij een verstandige wijkouderling. Ik ben geen voorstander van kerkscheuringen, maar in sommige gevallen is het kiezen tussen twee kwaden.
Toch heb ik moeite met één zin: Ik heb geen relatie, maar sta er wel voor open. Ook vind ik het schokkend dat de ouderling uit Arnhem suggereert dat er een homorelatie mogelijk is, daar hij zegt dat er voor de situatie van de geïnterviewde geen plaats is in de Gereformeerde Gemeenten. Zo verstandig vind ik dat niet.
Dat is het verdraaien van de tekst. Eerst zegt de ouderling dat er geen plaats voor hem is. Dan vertrekt de geïnterviewde . Dan zegt de geïnterviewde dat hij open staat voor een relatie.
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door DDD »

Jantje schreef: Als werkelijk goedgekeurd zou worden wat je in je recentste reactie schrijft, werd de kerkenraad ter plekke afgezet, vermoed ik.
Bij mijn weten is het nog nooit gebeurd dat een kerkenraad om zoiets is afgezet.

Terwijl het volkomen gereformeerd is als een kerkenraad de leden bij de gemeente probeert te houden. Dat heeft zelfs maar beperkt te maken met de vraag of je voor of tegen relaties bent. Het gereformeerde tuchtrecht is altijd medisch en heeft dus het behoud van leden en niet het wegjagen ervan op het oog. Dus jouw opmerking lijkt nergens op. Al denk ik dat er wel dominees zijn die voor kleinigheden vragen of iemand niet wil vertrekken. Dat is machtsmisbruik of een misverstaan van wat een kerkgemeenschap is.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Jantje »

DDD schreef:
Jantje schreef: Als werkelijk goedgekeurd zou worden wat je in je recentste reactie schrijft, werd de kerkenraad ter plekke afgezet, vermoed ik.
Bij mijn weten is het nog nooit gebeurd dat een kerkenraad om zoiets is afgezet.

Terwijl het volkomen gereformeerd is als een kerkenraad de leden bij de gemeente probeert te houden. Dat heeft zelfs maar beperkt te maken met de vraag of je voor of tegen relaties bent. Het gereformeerde tuchtrecht is altijd medisch en heeft dus het behoud van leden en niet het wegjagen ervan op het oog. Dus jouw opmerking lijkt nergens op. Al denk ik dat er wel dominees zijn die voor kleinigheden vragen of iemand niet wil vertrekken. Dat is machtsmisbruik of een misverstaan van wat een kerkgemeenschap is.
Nee, gelukkig niet.

De eerste zin van je tweede alinea is helemaal waar. Maar van de rest schrik ik weer opnieuw. Je wilt toch niet beweren dat je, om de gemeente bij elkaar te houden, homorelaties dan maar moet goedkeuren!?

Wat je met de laatste 2 zinnen bedoelt, begrijp ik overigens ook niet. Als iemand vertrekt, omdat zij geen broek aan mag van de kerkenraad, is dat geen machtsmisbruik, maar een verschrikkelijke onzin-reden en een doekje voor het bloeden. Maar goed, dat is heel erg off-topic.
Laatst gewijzigd door Jantje op 12 jan 2019, 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Bezorgd »

Jantje schreef:
DDD schreef:
Jantje schreef:
DDD schreef:https://www.nd.nl/nieuws/geloof/derk-ve ... M-qOPuYvNA

Een praktijkverhaal. Ik kan het haast niet geloven, maar er zijn dus toch echt mensen die het zo ervaren. Gelukkig had hij een verstandige wijkouderling. Ik ben geen voorstander van kerkscheuringen, maar in sommige gevallen is het kiezen tussen twee kwaden.
Toch heb ik moeite met één zin: Ik heb geen relatie, maar sta er wel voor open. Ook vind ik het schokkend dat de ouderling uit Arnhem suggereert dat er een homorelatie mogelijk is, daar hij zegt dat er voor de situatie van de geïnterviewde geen plaats is in de Gereformeerde Gemeenten. Zo verstandig vind ik dat niet.
Als hij niet open stond voor een relatie, had hij niet van kerk hoeven veranderen. Het is een nuchter feit dat het in vrijwel alle gereformeerde gemeenten erg lastig is om met een homorelatie voluit in de gemeente te functioneren. Je komt onder stille censuur en kunt daarom niet deelnemen aan het avondmaal.

Ik zie daar geen groot nieuws in, wat je er ook van vindt. Gemeenten die dat niet doen, krijgen commentaar van de classis.
Ik bedoelde juist te zeggen dat de ouderling in dit stukje lijkt te suggereren dat het wél mogelijk is, maar dat hij hem zou adviseren om dan maar naar een ander kerkverband te vertrekken, omdat er in de Gereformeerde Gemeenten geen plaats voor is. Dát standpunt van de ouderling vind ik zeer verwijtbaar. Wat jij schrijft, moge helder zijn. Als werkelijk goedgekeurd zou worden wat je in je recentste reactie schrijft, werd de kerkenraad ter plekke afgezet, vermoed ik.
Dat jullie uit één zo'n bijzinnetje, verwoord door iemand die is weggegaan en op tekst gezet door een journalist, zoveel kunnen halen....
Alsof we nu weten wat die ouderling gezegd heeft.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9189
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door parsifal »

huisman schreef:
DDD schreef:Huisman heeft het over een mannencultuur, niet over principes, voor zover ik het begrijp.

Ik geloof best dat er genoeg mensen zijn die het allemaal worst zal wezen. Maar in meer intellectuele kringen werkt dat toch anders.
Blijkbaar ben jij erg beïnvloed door de media hype. Heel veel inwoners hebben niets met de LHBTIQ hype en bv de zwarte Piet discussie. Dit zijn media/Amsterdamse en Haagse hype’s die wel groot zijn qua media aandacht maar bij gewone mensen amper leven.
Net als met de Zwarte Piet discussie, hebben veel mensen die zogenaamd niets met de hype hebben een erg sterke mening over de mensen die er wel een mening over hebben of het zwaar opnemen. Deze hele Nashville-verklaring komt niet van mensen die niet veel met de hype hebben, maar juist erg veel negatiefs er in zien. Dit is deels terecht, maar we mogen wel degelijk kijken of er een verklaring als deze nodig was (een verklaring waarbij op sommige punten ook veel te kort door de bocht wordt gegaan, door bijvoorbeeld homoseksualiteit en transseksualiteit gezamenlijk te behandelen).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door DDD »

Ik begrijp nog steeds het probleem niet.

Iemand staat open voor een relatie. Een ouderling kan die ruimte niet bieden (of dat met zijn eigen opvattingen in strijd is of niet, doet er helemaal niet toe) en ziet iemand met pijn in het hart gaan. Gelukkig wel naar een andere kerk.

Dat is heel droevig, maar zo is het gewoon. Dit komt in het nieuws, maar er zijn honderden homo's die jaarlijks de gereformeerde gemeenten verlaten en die niet in het nieuws komen. Dat is het gevolg van de standpunten die de kerkelijke gemeenschap in meerderheid daarover heeft. Het voornaamste is dat mensen schapen van de goede Herder blijven. Al blijf ik erbij dat het heel erg is dat mensen zich genoodzaakt zien om te vertrekken.
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door DDD »

refo schreef:
Jantje schreef:
DDD schreef:https://www.nd.nl/nieuws/geloof/derk-ve ... M-qOPuYvNA

Een praktijkverhaal. Ik kan het haast niet geloven, maar er zijn dus toch echt mensen die het zo ervaren. Gelukkig had hij een verstandige wijkouderling. Ik ben geen voorstander van kerkscheuringen, maar in sommige gevallen is het kiezen tussen twee kwaden.
Toch heb ik moeite met één zin: Ik heb geen relatie, maar sta er wel voor open. Ook vind ik het schokkend dat de ouderling uit Arnhem suggereert dat er een homorelatie mogelijk is, daar hij zegt dat er voor de situatie van de geïnterviewde geen plaats is in de Gereformeerde Gemeenten. Zo verstandig vind ik dat niet.
Dat is het verdraaien van de tekst. Eerst zegt de ouderling dat er geen plaats voor hem is. Dan vertrekt de geïnterviewde . Dan zegt de geïnterviewde dat hij open staat voor een relatie.
Dat is echt een misverstand. Ik heb ook elders over de gang van zaken gelezen, maar er was zeker plaats voor deze man in de kerk. Maar niet met een relatie, althans, dat was de reden dat hij vertrok.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Bezorgd »

Ik vind het een beetje lastig om op dit interview in te gaan. Deze man stelt zich heel kwetsbaar op, dus voorzichigheid is geboden.
Maar zou echt alleen homofilele gevoelens ten grondslag liggen aan depressiviteit pf zou er toch meer aan de hand zijn?
Want anders is het nog al wat. Rondom homosexualiteit wordt depressie vaak genoemd natuurlijk. Maar, en dat bedoel ik echt niet aanmatigend of zo, maar hoe gaan we dan om met depressieve gevoelens bij allerlei kruizen in ons leven of meer in het verlengde van het onderwerp, van mensen met een kleptomane, pyromaanse of pedofiele neiging? Dat wordt toch ook niet opgelost met het toestaan van de praxis?
Laatst gewijzigd door Bezorgd op 12 jan 2019, 13:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17326
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door huisman »

DDD schreef:Ik begrijp nog steeds het probleem niet.

Iemand staat open voor een relatie. Een ouderling kan die ruimte niet bieden (of dat met zijn eigen opvattingen in strijd is of niet, doet er helemaal niet toe) en ziet iemand met pijn in het hart gaan. Gelukkig wel naar een andere kerk.

Dat is heel droevig, maar zo is het gewoon. Dit komt in het nieuws, maar er zijn honderden homo's die jaarlijks de gereformeerde gemeenten verlaten en die niet in het nieuws komen. Dat is het gevolg van de standpunten die de kerkelijke gemeenschap in meerderheid daarover heeft. Het voornaamste is dat mensen schapen van de goede Herder blijven. Al blijf ik erbij dat het heel erg is dat mensen zich genoodzaakt zien om te vertrekken.
Honderden homo’s die jaarlijks de GG verlaten? ...staan deze “feiten” ook in het GG jaarboek of komen die uit de dikke duim van DDD.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Ambtenaar »

Ad Anker schreef: Juist. En dat wil DDD nu niet zien. ;) En DDD, het wordt echt wel iets saai hoor! Je hebt deze onzin nu al zo vaak ingebracht.
Ben het helemaal met @DDD eens. Normaal gesproken vallen ze over iedere iota en nu zou de letterlijke tekst op eens niet zo belangrijk zijn, maar gaat het om de strekking? Dat is volkomen ongeloofwaardig.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: RE: Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef: 3. Echter: ik betreur het zéér dat er predikanten zijn die niet hun steun hebben willen geven. Zij hebben er nu aanleiding toe gegeven dat de verschillen tussen reformatorische christenen uitgebuit kunnen worden, en daarmee is een verkeerd signaal afgegeven. Eerder heb ik mijn standpunt samengevat als: intern mopperen, extern pal staan.
Jij draait de zaak helemaal om. De verdeeldheid is ontstaan omdat de verklaring zeer onzorgvuldig tot stand is gekomen, waardoor de formulering niet eenduidig te interpreteren is. Het is toch logisch dat predikanten niet een twijfelachtige verklaring willen ondertekenen of ondersteunen. Bovendien deel ik de kritiek van o.a. Paas en Kater dat in de verklaring iedere verwijzing naar de Bijbel ontbreekt.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Ambtenaar »

Posthoorn schreef:Dat is dan wel erg beperkt. Ik herinner mij de situatie in 1991, een nieuwe polio-epidemie. Op mijn werk in een seculiere omgeving heb ik het standpunt van de niet-inenters toegelicht, zonder er zelf achter te staan. Zo kun je toch één front vormen met je medechristenen. Dat kun je in dit geval ook doen, zoals bijv. mr. Van der Staay dat doet.
Dat is precies wat ik gedaan heb. Ik heb de denkwijze van de opstellers toegelicht en tevens mijn eigen standpunt verwoord.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Ad Anker »

Ambtenaar schreef:
Ad Anker schreef: Juist. En dat wil DDD nu niet zien. ;) En DDD, het wordt echt wel iets saai hoor! Je hebt deze onzin nu al zo vaak ingebracht.
Ben het helemaal met @DDD eens. Normaal gesproken vallen ze over iedere iota en nu zou de letterlijke tekst op eens niet zo belangrijk zijn, maar gaat het om de strekking? Dat is volkomen ongeloofwaardig.
Wie zijn die ze?
Plaats reactie