Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Wandelende »

Herman schreef:Het gáát de initiatiefnemers er juist om dat er een taboe wordt doorbroken.
Dit betwijfel ik ten zeerste als je het hebt over alle initiatiefnemers. Hoe weet je dit zo zeker? En hoe zie jij dan de bijdragen van ds. De Vries en ds. Van Reenen in het licht van het doorbreken van een taboe?
Openlijk je christelijke standpunt uitdragen is moment not done, zowel buiten als binnen de kerk.

Ik ben toch erg benieuwd of daar niet een eenduidige christelijke lijn in is vast te stellen of dat we dat maar over moeten laten aan het karakter van de medechristen.
Hiermee ben ik het volledig eens. In de volledig niet-christelijke omgeving waar ik woon, vind ik het bijzonder lastig om openlijk christelijke standpunten uit te dragen. Het is regelmatig een vraagstuk in mijn geweten wanneer te spreken en wanneer te zwijgen.
(~)
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: RE: Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Ditbenik »

eilander schreef:
Ditbenik schreef:
Dat verandert niets aan het feit dat de initiatiefnemers zelf dit hele gebeuren publiek hebben gemaakt en dat de twee hoogleraren daarop hebben gereageerd. Dan gaat het niet aan om te zeggen dat de twee hoogleraren die stiekem publiek hebben gemaakt en daarmee de initiatiefnemers hebben gedwongen met de verklaring naar buiten te komen.
Echt niet eens, zie mijn eerdere bijdrage.
Ja, ik begrijp wel dat je vast houdt aan je mening maar dat verandert niets aan de feiten. Op 6 december verschijnt het eerste artikel onder de kop 'Homoseksualiteit vraagt om nieuw belijden.' Op 10 december volgt hierop een artikel van Laurens van der Tang onder de kop 'Kerkelijk belijden in de 21 eeuw' (daarover opende ik een topic maar daar bleek weinig bijval en de discussie gaat al snel over hele andere zaken), dan verschijnt op 27 december een artikel met de oproep van Baan en De Vries om te tekenen met in het artikel een link naar de NV. Een dag later roepen Huijgen en Kater op om er eerst nog eens even goed over na te denken. Dan is het vreemd dat jullie roepen dat het de schuld van de laatste twee is dat de NV op 5 januari in de publiciteit gekomen is.
Maar goed, ik stop er mee. De zondebokken zijn gevonden en veroordeeld. Daar kan ik niets meer aan veranderen. Het is duidelijk dat iedereen er iets van mag vinden zolang hij of zij het er maar mee eens.
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Valcke »

Ad Anker schreef:Ik lees in het RD vandaag dat de SGP de lijn heeft om het positieve te benadrukken. Dus: voor het christelijk huwelijk, en minder de nadruk op het tegen het homohuwelijk zijn. Net zo als voor het leven ipv tegen abortus. Daarom wellicht welwillende reacties van de seculiere partijen.

Nu is dat ineens wel wat weg. De zonde wordt weer benoemd. En dat roept keihard weerstand op. De vraag is wel of dit louter negatief is. Het RD zegt van wel.
Eens met jouw analyse, Ad.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Wandelende »

Erg mooi interview. Ik kreeg deze gisteren doorgestuurd en was er oprecht erg blij mee.
(~)
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door pierre27 »

Valcke schreef:
Ad Anker schreef:Ik lees in het RD vandaag dat de SGP de lijn heeft om het positieve te benadrukken. Dus: voor het christelijk huwelijk, en minder de nadruk op het tegen het homohuwelijk zijn. Net zo als voor het leven ipv tegen abortus. Daarom wellicht welwillende reacties van de seculiere partijen.

Nu is dat ineens wel wat weg. De zonde wordt weer benoemd. En dat roept keihard weerstand op. De vraag is wel of dit louter negatief is. Het RD zegt van wel.
Eens met jouw analyse, Ad.
De oproep om als samenleving terug te keren naar Gods Woord zal never gepruimd worden. Of je moet zoveel water bij de wijn doen dat het gros tevreden is. Het is gewoon meer dan logisch wat er deze week gebeurde. En mij verbaast het niks dat een aantal predikanten deze verklaring afwijst. Dat zie je gewoon gebeuren.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door eilander »

Je spreekt mij nu aan, @Ditbenik. Hopelijk wil je nog wel even lezen wat ik zei. Ik betreur de oproep van de hoogleraren, maar leg daar zeker niet eenzijdig de schuld neer.
Over de rest van je posting moet ik nog even nadenken en wat nakijken. Het is - meen ik - anders dan gisteren werd gezegd. Ik kom erop terug.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Wandelende »

pierre27 schreef:En mij verbaast het niks dat een aantal predikanten deze verklaring afwijst. Dat zie je gewoon gebeuren.
De voorman van de PKN probeerde er zelfs zo'n afstand van te nemen, dat het op mij overkwam alsof hij er een slaatje uit wilde slaan. Niet beseffend dat een deel van zijn eigen kerkverband ook had getekend. Hij moest vooral benadrukken dat de ondertekenaars binnen de PKN een heel marginaal onderdeel is. Heel vreemd.
(~)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door eilander »

pierre27 schreef:
Valcke schreef:
Ad Anker schreef:Ik lees in het RD vandaag dat de SGP de lijn heeft om het positieve te benadrukken. Dus: voor het christelijk huwelijk, en minder de nadruk op het tegen het homohuwelijk zijn. Net zo als voor het leven ipv tegen abortus. Daarom wellicht welwillende reacties van de seculiere partijen.

Nu is dat ineens wel wat weg. De zonde wordt weer benoemd. En dat roept keihard weerstand op. De vraag is wel of dit louter negatief is. Het RD zegt van wel.
Eens met jouw analyse, Ad.
De oproep om als samenleving terug te keren naar Gods Woord zal never gepruimd worden. Of je moet zoveel water bij de wijn doen dat het gros tevreden is. Het is gewoon meer dan logisch wat er deze week gebeurde. En mij verbaast het niks dat een aantal predikanten deze verklaring afwijst. Dat zie je gewoon gebeuren.
Helemaal eens met Ad. De mening van Pierre deel ik ook wel, maar met de kanttekening dat ik absoluut niet zal zeggen dat predikanten die deze verklaring niet wilden steunen omwille van de manier van verwoorden, per definitie water bij de wijn willen doen. Dat vind ik niet correct.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: RE: Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Bezorgd »

Ditbenik schreef:
eilander schreef:
Ditbenik schreef:
Dat verandert niets aan het feit dat de initiatiefnemers zelf dit hele gebeuren publiek hebben gemaakt en dat de twee hoogleraren daarop hebben gereageerd. Dan gaat het niet aan om te zeggen dat de twee hoogleraren die stiekem publiek hebben gemaakt en daarmee de initiatiefnemers hebben gedwongen met de verklaring naar buiten te komen.
Echt niet eens, zie mijn eerdere bijdrage.
Ja, ik begrijp wel dat je vast houdt aan je mening maar dat verandert niets aan de feiten. Op 6 december verschijnt het eerste artikel onder de kop 'Homoseksualiteit vraagt om nieuw belijden.' Op 10 december volgt hierop een artikel van Laurens van der Tang onder de kop 'Kerkelijk belijden in de 21 eeuw' (daarover opende ik een topic maar daar bleek weinig bijval en de discussie gaat al snel over hele andere zaken), dan verschijnt op 27 december een artikel met de oproep van Baan en De Vries om te tekenen met in het artikel een link naar de NV. Een dag later roepen Huijgen en Kater op om er eerst nog eens even goed over na te denken. Dan is het vreemd dat jullie roepen dat het de schuld van de laatste twee is dat de NV op 5 januari in de publiciteit gekomen is.
Maar goed, ik stop er mee. De zondebokken zijn gevonden en veroordeeld. Daar kan ik niets meer aan veranderen. Het is duidelijk dat iedereen er iets van mag vinden zolang hij of zij het er maar mee eens.

Ja hoe je er ook instaat, Huijgen en Kater iets verwijten is echt een zwakte bod.
En zeker met de wetenschap dat er meer potentiele ondertekenaars een mailwisseling zijn aangegaan met de initiatiefnemers, maar niet serieus werden genomen.

ik vind dat er door sommigen niet meer objectief wordt gereageerd en tegen het hele gebeuren wordt aangekeken. Dat is jammer.
De houding van vd Staaij waardeer ik ook. Maar als je als insider goed luistert hoor je in de interviews ook wel zijn kritiek.


En misschien moet het gesprek dat Kees van der Staaij heeft gehad met de initiatiefnemers maar eens openbaar worden.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door eilander »

Wandelende schreef:
pierre27 schreef:En mij verbaast het niks dat een aantal predikanten deze verklaring afwijst. Dat zie je gewoon gebeuren.
De voorman van de PKN probeerde er zelfs zo'n afstand van te nemen, dat het op mij overkwam alsof hij er een slaatje uit wilde slaan. Niet beseffend dat een deel van zijn eigen kerkverband ook had getekend. Hij moest vooral benadrukken dat de ondertekenaars binnen de PKN een heel marginaal onderdeel is. Heel vreemd.
Op Radio1 snapten ze er ook niets van toen ze even later ds. Klaassen aan de lijn hadden. Ze hadden eerst helemaal niet door dat hij ook van de PKN is...
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: RE: Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door pierre27 »

eilander schreef:
pierre27 schreef:
Valcke schreef:
Ad Anker schreef:Ik lees in het RD vandaag dat de SGP de lijn heeft om het positieve te benadrukken. Dus: voor het christelijk huwelijk, en minder de nadruk op het tegen het homohuwelijk zijn. Net zo als voor het leven ipv tegen abortus. Daarom wellicht welwillende reacties van de seculiere partijen.

Nu is dat ineens wel wat weg. De zonde wordt weer benoemd. En dat roept keihard weerstand op. De vraag is wel of dit louter negatief is. Het RD zegt van wel.
Eens met jouw analyse, Ad.
De oproep om als samenleving terug te keren naar Gods Woord zal never gepruimd worden. Of je moet zoveel water bij de wijn doen dat het gros tevreden is. Het is gewoon meer dan logisch wat er deze week gebeurde. En mij verbaast het niks dat een aantal predikanten deze verklaring afwijst. Dat zie je gewoon gebeuren.
Helemaal eens met Ad. De mening van Pierre deel ik ook wel, maar met de kanttekening dat ik absoluut niet zal zeggen dat predikanten die deze verklaring niet wilden steunen omwille van de manier van verwoorden, per definitie water bij de wijn willen doen. Dat vind ik niet correct.
Dat bedoel ik er ook niet mee. Het water bij de wijn slaat op de oproep om als samenleving terug te keren naar Gods Woord.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Mara »

pierre27 schreef: De oproep om als samenleving terug te keren naar Gods Woord zal never gepruimd worden.
Als je niet in God gelooft, kun je ook niet terugkeren naar Zijn geboden.
Er is gelukkig nog een middengroep, die zich heel fatsoenlijk houdt aan onze wetten, die mede gestoeld zijn op de 10 geboden.
Die begrijpt dat jij naar de kerk gaat, troost put uit Gods Woord, het fijn vindt als je voor hen bidt in tijden van ziekte.
Zich niet ergert aan bepaalde uitspraken die in de media gedaan worden door voorgangers.
In het AD bijvoorbeeld werd de rubriek gevuld met ingezonden brieven van mensen die zelf niets met het geloof hadden, maar het toch schandelijk vonden hoe de heer van der Staaij op het schavot werd gehesen.
Lees ook Wierd Duk (eerder geplaatst door een forummer).
Ook andere journalisten houden gewoon het hoofd koel en doen niet mee aan lynchpartijen.
Als ik in een vreemd gezelschap drop dat ik ook tot die "club" behoor, kijkt men verbaasd.
Alsof iedere SGP-aanhanger een suffe, stijve wereldvreemde burger is, die ergens halverwege in de 50er jaren is blijven steken.
Er zijn ook niet-christenen die toch SGP stemmen, vanwege hun standvastigheid en stabiliteit.
Omdat de rest alleen rondom de verkiezingen in het land komt en populistische beloftes doet, terwijl die nooit waargemaakt worden.

Als ik het zo volg, is het maar een klein deel van Nederland - en dan vaak anoniem op het internet - die van der Staaij hekelt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: RE: Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Wandelende »

eilander schreef:
Wandelende schreef:
pierre27 schreef:En mij verbaast het niks dat een aantal predikanten deze verklaring afwijst. Dat zie je gewoon gebeuren.
De voorman van de PKN probeerde er zelfs zo'n afstand van te nemen, dat het op mij overkwam alsof hij er een slaatje uit wilde slaan. Niet beseffend dat een deel van zijn eigen kerkverband ook had getekend. Hij moest vooral benadrukken dat de ondertekenaars binnen de PKN een heel marginaal onderdeel is. Heel vreemd.
Op Radio1 snapten ze er ook niets van toen ze even later ds. Klaassen aan de lijn hadden. Ze hadden eerst helemaal niet door dat hij ook van de PKN is...
De verbazing van de journalist van de NOS begrijp ik wel. Deze scheiding is ook helemaal niet nodig. Nu nog steeds niet. Toch?
(~)
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: RE: Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Wandelende »

eilander schreef:Helemaal eens met Ad. De mening van Pierre deel ik ook wel, maar met de kanttekening dat ik absoluut niet zal zeggen dat predikanten die deze verklaring niet wilden steunen omwille van de manier van verwoorden, per definitie water bij de wijn willen doen. Dat vind ik niet correct.
De laatste zinnen komen op mij weer tegenstrijdig over met jouw woorden van gisteren. Toen gaf je aan dat niet-steuners voor hebben gegeven aan anderen. Ook gaf je aan, in navolging van @huisman, dat het vooral een meehuilen is met de seculiere wolven. Tegen mij gaf je tevens nadrukkelijk aan dat het om alle niet-steuners binnen de gereformeerde gezindte ging die openlijk hun kritiek hebben geuit.

Op mijn post ben je daarna niet meer ingegaan, dat is overigens jouw goed recht, maar ik hoop toch dat je mij nog eens goed kan uitleggen wat je nu werkelijk hebt willen zeggen.
(~)
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)

Bericht door Bezorgd »

Na vele grote woorden leek het me ook eens goed om te kijken wie de verklaring nu niet hebben ondertekend.
Beginnend bij de GG.
Even vergelijken: https://www.gergeminfo.nl/voorgangers/predikanten en de ondertekenaars van de verklaring.


Er zijn dus 37 ! predikanten uit de Gereformeerde Gemeente die niet getekend hebben:


edith : namen weggehaald. En alleen totaal aantal genoemd van GG predikanten die de verklaring NIET hebben ondertekend.


Wat zijn er veel die niet getekend hebben!
Dit verbaasde me echt.
Blazen we de discussie dan hier toch niet een beetje te veel op, en gebruiken we niet te grote woorden ?
Laatst gewijzigd door Bezorgd op 12 jan 2019, 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie